וַיָּקָם הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְאַבְרָהָם

שבת חיי שרה בחברון: היערכות אלפי חיילים וכוחות מיוחדים

צפי של עשרות אלפים בחברון ובקריית ארבע • איך נערכים, כמה עולה והיכן מתאכסנים • שיחה עם מפקד האירוע שמספר על ההתמודדות המיוחדת השנה ועל האתגרים בשטח (צבא)

משה מנס | כיכר השבת |
היערכות בחברון (צילום: דו"צ)

"השנה אנחנו מדברים על ארבעים אלף איש ואולי יותר", אומר לי אחד הצעירים שכבר נמצא בחברון. ומה שונה השנה מכל שנה? שאלתי "השנה זה גם סוף סוף שנה בלי הגבלות וחששות ודווקא השנה מול כל הבלגן צריך לבוא ולזכור שזו הארץ והמקום שלנו, קניינו אותו בכסף מלא".

שבת חיי שרה בחברון היא מסורת של שנים. בשבת בה קוראים בתורה על קניין מערת המכפלה עולים עשרות אלפי בני אדם ומתאכסנים בקריית ארבע ובחברון. המנהג ההמוני הזה החל דווקא לאחר האירוע הקשה בו ברוך גולדשטיין רצח 29 מוסלמים במערה. בעקבות כך נסגרה המערה לכניסת יהודים למשך תקופה ארוכה. המתנחלים זעמו על הצעד ונאבקו על פתיחה מחדש של מקום התפילה כך נוצרה יוזמה להפוך את שבת חיי שרה לסוף שבוע המוני אליו מגיעים עשרות אלפים המשלמים מאות ואלפי שקלים על מזרון וסעודות, כדי לשהות במקום בשבת המיוחדת הזו.

העליה בשנה שעברה. אברומי לינשה כתב 'כיכר' בדיווח מהשטח

הבוקר שוחחתי עם עידן עמרן קצין אגם של החטיבה האחראית על חברון, חטיבת יהודה לשמוע ממנו על ההיערכות לשבת.

שלום וברכה עידן. מה המשמעות של התפקיד שלך?

"לתכלל את כלל הפעולות המבצעיות והתכנוניות בגזרה. גזרת יהודה היא החיטבה הכי גדולה באיוש ממעבר מיתר באזור באר שבע עד גוש עציון, כנ"ל במזרח עד ים המלח וממערב קריית גת. והלב של כל הדבר הזה זה מערת המכפלה".

תספר לי על החודש האחרון

"חודש אינטנסיבי בחטיבה. אבל לא רק בחודש האחרון, מאז שובר גלים קלטנו כאן מספר גדודים בשביל לחזק את העומק וגם ואת התפר. היו כאן יותר אירועים גם בטרור גם בטרור עממי. היה לנו לפני 3 שבועות בחסם אשמורת אירוע ירי בו לצערינו נהרג אזרח תושב קריית ארבע."

מה השנה שונה מכל שנה?

"השנה אנחנו מצפים ליותר אנשים בגלל שבשנים עברו היה קורונה או חשש אחרי קורונה, בנוסף המצב המבצעי בכל איוש הוא נפיץ. זו תקופה מורכבת ביהודה ושומרון"

איך מתארגנים לשבת כזו?

"זה לא כמו שאתה נוסע לשבת ולוקח אתך תיק וזהו, יש כאן הרבה מסביב. אני מדבר אתך על היערכות של ארבעה חודשים. זו תקופת החריגים בהם מגיעים עשרות אלפי אנשים החל מסוכות ועד שבת חיי שרה. רק ב2 ימים של סוכות הגיעו 30 אלף מבקרים. זה כולל הרבה מאוד תרגילים יחד עם גורמי החטיבה והשבה משטרה משמר הגבול. הרבה הכרות עם השטח, מעצרים וסיכולים במרחב, תרגילים ולהפיק לקחים."

מה כוללת ההיערכות?

"תראה בהיבט של הכנת המרחב, כל דבר קטן כאן צריך לתכנן ולתאם. אנחנו מדברים על צפי ל30 אלף מבקרים אז צריך לאבטח את כל הצירים שיהיו עמוסים, שטחי הכינוס, הלינה, המעברים. יש הערכות שלנו להגן על המגיעים ועל החיילים עצמם. קריית ארבע בחברון נמצאת בלב העיר החברונית אבל אנחנו עושים את כל מה שצריך בשביל שזה יעבור בשלום."

תן לי סדרי גודל של הכוחות.

יש כאן מספר גדודים, אלפי חיילים מעבר לשגרה. תותחנים 890 הגיע עכשיו כדי לתגבר. כוחות רפואה, מג"ב משטרה ועוד כוחות מיוחדים

איך התושבים המקומיים מקבלים את זה?

"זו שגרת החיים כאן, המון אנשים מבקרים שינויים תכופים בהגעות של אנשים. הם מקבלים את זה בסדר גמור. כמובן שיש קיצוניים בכל צד שמחפשים להזיק".

איך נערכים לקיצונים מהצד שלנו בזמן האחרון אני קורא כותרות בנושא?

"אנחנו נערכים, גם יס"מ ומשטרה במקומות בהם יכולים להתאפשר חיכוכים המועדים לחיכוך. אנחנו ערוכים לשמור על מרקם ועל שגרת חיים רגועה ובטוחה לכולם. אתה יכול לרשום בכותרת של הכתבה שלך חטיבת יהודה ערכה לקבל את כל עשרות אלפי המבקרים." הנה רשמנו.

אז איך מגיעים, היכן ישנים ואוכלים. פניתי לאחד מהגופים המארגנים של האירוע וביקשתי לקבל ממנו מידע לגבי ההיערכות, הוא שלח לי את המסמך הבא: "הנחיות לאורחי שבת חיי שרה בחברון תשפ"ג, אנא קראו בעיון. כלקח מהעומס הגדול ב"ה בשנים האחרונות ולאור העומס הרב הצפוי בעז"ה גם השנה, גובשו סדרי תחבורה ע"י משטרת ישראל, צה"ל, המועצה המקומית חברון והמועצה המקומית קרית ארבע חברון. אנא הקפידו לפעול על פיהם.

א. תנועת כלי רכב פרטיים מקרית ארבע לחברון תתאפשר עד ליום חמישי בשעה 10:00 בבוקר בלבד.

לאחר מכן, תתאפשר כניסה לרכבים מורשים בלבד.

ב. לאורחי משפחות בחברון, תתאפשר כניסת רכבים שאושרו מראש בידי המארחים - על בסיס מקום פנוי בלבד.

למתארחים בחברון - חניית כלי רכב פרטיים שאינם כלולים ברשימת האישורים בחניון מנחת / רמת ממרא / מאוחדת בהכוונת המשטרה.

אוטובוסים ייעודיים - 'שאטלים' ללא עלות, יפעלו מהחניון לכיכר גרוס בחברון ביום שישי בין השעות 09:00-15:00.

לטובת המתארחים בשכונות בית הדסה ואדמות ישי, יפעלו הסעות במיניבוסים מכיכר גרוס לשכונות.

במוצאי שבת יפעל השרות החל משעה לאחר צאת השבת.

ג. לאורחי משפחות ומוסדות בקרית ארבע, החניה בסמוך למקום האירוח על בסיס מקום פנוי - או בחניונים בכניסה לישוב בהכוונת המשטרה. אנא הקפידו לחנות בחניונים המסודרים בלבד ולא לחסום צירי תנועה.

ד. קרוואנים:

חניית קרוואנים בחברון בחניון העיריה ובחניון הגיבורים.

חניון הגיבורים פתוח מיום רביעי, חניון העיריה פתוח מיום חמישי.

החניונים מאובטחים - אין חיבורי תשתיות חשמל, מים וביוב.

החניה ללא עלות על בסיס מקום פנוי, הקודם זוכה. לאחר מיקום הקרוואן, חניית הרכב הגורר בקרית ארבע בלבד.

כניסת קרוואנים תתאפשר עד ליום שישי ב06:00 בבוקר בלבד ועל בסיס מקום פנוי, הקדימו הגעתכם!

קרוואנים שיגיעו לאחר מכן יתמקמו באיזור התעשייה בקרית ארבע.

שימו לב: יציאת קראוונים במוצ"ש תתאפשר רק לאחר פיזור משמעותי של עומס המבקרים וכלי הרכב, בהתאם להערכת מצב של המשטרה (ייתכן ורק לאחר מס' שעות). אנא הערכו בהתאם.

ה. תחבורה ציבורית:

קו 380 של 'אלקטרה אפיקים' מהתחנה המרכזית בירושלים לקרית ארבע יפעל במתכונת מתוגברת ביום שישי בין השעות 08:30-13:30 בלבד!

במוצאי שבת יפעל השירות מרחבת המועצה בקרית ארבע לירושלים החל מ18:30.

שימו לב כי צפוי עומס גדול מאוד על הקו, ככל שרלוונטי מומלץ להעזר באמצעי תחבורה אחרים. השירות באחריות החברה המפעילה - 'אלקטרה אפיקים' בלבד.

ו. אוהלי הסעודות של חב"ד, מתחמי הלינה בבתי הספר ומתחם הסעודות של המועצה הדתית (בקרית ארבע):

איסוף כרטיסי כניסה לאוהלים ביום שישי - למי שהזמינו מראש בלבד:

ברחבת המועצה בקרית ארבע 9:00-14:00

במרכז המידע ברחבת מערת המכפלה 9:00-14:00

לתשומת לבכם - הכניסה למתחמי הסעודות מחייבת הצגת כרטיס פיזי, כרטיס דיגיטלי איננו תקף בשבת. אנא הקפידו להצטייד בזמן!

ז. מערת המכפלה:

לרגל השבת תיפתח מערת המכפלה לכניסת יהודים בלבד כולל אולם יצחק, סמוך לכניסת השבת.

לאורך השבת כניסת גברים דרך המבואה המזרחית (מעל למדרגה השביעית), כניסת נשים דרך אולם הבריתות (הכניסה הרגילה). לא יתאפשר מעבר בין צד הגברים לצד הנשים.

פירוט זמני התפילות והמניינים הקבועים בתוכניית השבת וכן בשילוט בכל אחד מאולמות המערה הרלוונטיים. אין לקיים מניינים נוספים בזמני המניינים הקבועים, ניתן לקיים מניינים באופן חופשי ברחבת המערה.

מערת המכפלה תיסגר בערב שבת בשעה 23:45, במוצאי שבת בשעה 20:45 (שגרה).

שימו לב: לאור לקחי השנים הקודמות, אנו ממליצים להקדים ולהגיע לחברון כבר ביום חמישי ביום שישי בשעות הבוקר. שעות הצהריים בכבישים צפויות להיות עמוסות ופקוקות מאוד, המנעו מחילול שבת ואל תחכו לרגע האחרון!

רכב / קרוואן החונה בניגוד לסדרים שפורטו לעיל ייגרר ע"י המשטרה - הגרירה כרוכה בקנס גבוה לבעל הרכב!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר