קן ברג´ס בראיון לכיכר השבת: "אני סיפור חי למגילת רות"

הוא שואב השראה מרות המואביה ומיתרו. הוא נלחם 13 שנה כדי להיכנס תחת כנפי העם היהודי. הוא מודה להקב"ה כל יום על שפתח בפניו את הדרך לעולמה שלתורה. וכן, הוא גם עושה מוסיקה יהודית מקורית. ערב חג השבועות ולרגל הוצאת אלבומו הרביעי, פגשנו את קן ברג´ס לשיחה חגיגית במיוחד. מיוחד לכיכר השבת

יצחק גולד | כיכר השבת |
(כיכר השבת)

ארבע שנים חלפו אחרי מאז יצא אלבומו האחרון של היוצר, המלחין, המעבד והזמר קן ברג'ס. לאחרונה הופיע האלבום הרביעי במספר המוגדר כיצירת מופת מוסיקלית.

האלבום המושמע כיצירה פלאית אחת ארוכה, מסמל את מסעו של קן ברג'ס שהתגייר והפך "סיפור חי" למגילת רות.

האלבום החדש "המקום" (ובאנגלית: somewhere to belong) הוא בשורה של ממש לחובבי המוסיקה היהודית באשר היא. זהו אחד האלבומים המושקעים ביותר שתמצאו על מדפי חנויות המוסיקה.

ברג'ס, אחראי באלבומו החדש לכל הפן המוסיקלי. הוא הלחין, כתב את המילים, עיבד ואף שר את כל השירים בעצמו.

באלבום ניתן לשמוע שירים בכמה סגנונות, כאשר אין אף סגנון שחוזר על עצמו וכל אחד יכול להתחבר לסגנון המוסיקלי, למילים ולרבדים שונים בתוכן הטקסט. ייחודו של האלבום החדש, ביכולת לשמוע אותו כיצירה אחת ארוכה, כאשר המעברים המוסיקליים מחברים בין שיר לשיר והופכים אותו ליצירה אחת ארוכה. מאידך, ניתן לשמוע כל שיר בפני עצמו, כולל כל אחד מהמעברים המחולקים באלבום ל-20 רצועות נפרדות. את קטע הסיום, לא מומלץ להחמיץ, ולא חשוב איזה סגנון מוזיקה אתם אוהבים.

,,ברג'ס (מימין)

"זהו האלבום החשוב ביותר שעשיתי אי פעם", מספר ברג'ס בתחילת דבריו. "ראשית, בגלל ההשקעה המוסיקלית. שנתיים של עבודה אינטנסיבית ושעות על גבי שעות על-מנת להגיע לדיוק מקסימאלי ולאיכות שאני לא מתפשר עליה. שנית, האלבום הזה, מבחינתי, הוא תיקון גדול. לפני 30 שנה, עוד בהיותי גוי אנגלי, הוצאתי את האלבום הזה, ועל אף ההצלחה הגדולה שהייתה לו אז, הרגשתי צורך פנימי לכתוב מילים חדשות, מתוקנות ויהודיות, ללחנים ההם".

השיר הפותח של האלבום, (רצועה מס' 2 אחרי פתיח מוסיקלי שובה אוזן) הנקרא "קורא לי" (Calling), מסמל יותר מכל את המסע הארוך הנגלה למאזין. השיר הוא למעשה תפילה מיוחדת על הרצון להיות מחובר להקב"ה ולמקום שבו הוא נמצא, קרי, בכל מקום. בשיר מודה ברג'ס על הלידה המחודשת, כגר צדק, שבו שמע את הקב"ה קורא לו ומאיר את דרכו שעד אז הייתה חורפית וסגרירית. ברג'ס מדבר בשיר גם על תגובת חבריו לשעבר שהפכו לאויבים כששמעו שהוא מתגייר.

"קן, מה גורם לאדם מן השורה בעל קריירה מפוארת, לפצוח במסע ארוך מייגע אם אפשר לומר נועז, בעקבות העם היהודי ובסופו של תהליך גם להיות חלק ממנו, האם למוזיקה יש קשר לכך?

"הכל התחיל בשנת 1980 כשעוד הייתי גוי, קבלתי שיחת טלפון מאדם בשם פרנסיס מפריז, אותו אדם היה מפורסם ביותר באותה תקופה והוא שאל אותי אם אוכל להגיע לפריז כדי לעבוד עם איזו זמרת חדשה שגילה, לא ממש התלהבתי מהרעיון אך הוא ממש ביקש שאבוא. הוא השמיע לי חומרים שלה, מה שגרם לי בסופו של דבר לשתף פעולה עם אותה זמרת יהודיה, שעם השנים הפכה להיות אשתי.

"אני עצמי לא נחשבתי כנוצרי דתי, לא הלכתי לכנסיה וכל מה שידעתי על הדת הנוצרית הסתכם בשני שיעורי דת בשבוע בבית הספר. כאשר מצאתי את עצמי עומד לפני חתונה, חשבתי כיצד אגדל את ילדי והרי אני נוצרי ואשתי יהודיה. בסופו של דבר הוחלט על תהליך הגיור".

לפני שהתחלת בתהליך הגיור היית מודע למה אתה נכנס?

"ידעתי, אך לא בצורה עמוקה".

כיצד עושים צעד כזה משמעותי וגדול, מבלי לדעת האם תאמין מספיק ותרגיש חיבור לאמונה הזו?

"תמיד היה לי את הרוחניות. אני אוהב ומחובר לזה, אמנם התהליך לקח לי 13 שנים, שכללו בתוכן המון קשיים, אבל אני בעל אופי חזק. לא התייאשתי".

,

13 שנים זו תקופה ארוכה מאד, אנשים מספיקים להשתנות ולשנות את הדעות והיעדים שלהם בחיים. ובכל אותה תקופה נשארת יציב בדעתך וברצונך להצטרף לעם היהודי?

"לא שיניתי את דעתי לרגע ויותר מכך, עם הזמן הרצון הזה רק הלך ונהיה יותר חזק".

העובדה שעברת את התהליך בעידודה של אשתך הקלה במעט את המסע לעם היהודי?

"מה שמיוחד בסיפור שלי הוא שאני התגיירתי בגללה וזה חזר אלי. היא חזרה בתשובה בגללי".

וכשמדברים על גיור, באלבום החדש מוזכרים יתרו ורות, אלבום שהגיע אחרי 3 שנים של שתיקה.. תקופה ארוכה יחסית.

"אני לא מתאים את עצמי לקצב תעשיית המוזיקה. קשה לי לייצר חומרים כמו מכונה".

מעבר לתהליך הגיור הבאת אתך את המוזיקה המיוחדת שאתה עושה, מוזיקה שלאו דווקא נכללת בז'אנר 'מוזיקה חסידית'. האם עלו בך חששות שמא הציבור לא יקבל את הסגנון המוזיקלי שלך?

"במקרה כזה אני אומר: אם הם לא יודעים. למד אותם, זה מה שאני עושה. באלבום הזה מדובר בלחנים ישנים שלי שעברו גיור, הרגשתי צורך גדול מאד לעשות "תיקון" על האלבום הזה. האלבום, מבחינה מוזיקלית זה "קן ברג'ס", זה מה שאני".

בשונה מאלבומים אחרים, האלבום הזה בנוי מ-20 רצועות שלמעשה מחוברות לרצועה אחת ארוכה.

"זה כמו סיפור אחד ארוך וזה מזכיר לי ראיון, במהלכו אמר המראיין שהמוזיקה שלי היא כמו ספר שצריך לקחת אתך כשאתה יוצא לדרך ארוכה".

לאורך האלבום משולבים קטעי קאפלה (מקהלה) מיוחדים לדוגמא השיר "אל תעזבני". מה עומד מאחורי בחירת המילים הללו דווקא?

"הלחן המקורי הכיל מילים בלטינית ודווקא על הלחן הזה הרגשתי צורך עז להוסיף מילים קדושות, הלחן כאילו ביקש ממני לתקן אותו ואז פתחתי ספר והמילים אל תעזבני קפצו לנגד עיני".

היכל הנגינה הוא ההיכל הקרוב ביותר להיכל התשובה. מוזיקה יהודית מקורית הולחנה בעבר גם ע"י גדולי הדור ובאלבום הזה לקחת על עצמך משימה לא קלה לגייר את אותם שירים, לחנים ישנים שלך.

"המוזיקה שלי היא לא מוזיקה חסידית. אם ניקח לדוגמא את ה"איגליש קולקשן" שעשיתי ביחד עם מרדכי בן דוד, לא הרבה יודעים שאת האלבום הזה למעשה יצרנו ע"מ להפיץ דווקא לקהל העולמי, מה שלא הצליח כל כך, לכן החלטנו להוציא את האלבום בסופו של דבר לקהל יהודי. צירפנו את השיר "לונלי פיפל" שהפך ללהיט מפורסם ומזוהה יותר עם המוזיקה החסידית למרות שמלכתחילה זה היה מיועד לקהל יעד אחר. אני עושה את מה שאני עושה – זה אני".

מה עומד מאחורי בחירת שם האלבום "המקום"?

"המקום זה הקב"ה, השיר שנושא את שם האלבום גם כן עבר "תיקון" ללחן המקורי. שם האלבום בתרגום מאנגלית הוא "מקום להיות שייך אליו", במקרה שלי זה גם "מקום להשתייך אליו". בניגוד לאנשים רבים, אני חזק מאד במה שאני מאמין וזה לא שמה שאני מאמין בו זה מה שאני יודע, קודם האמנתי, עכשיו אני יודע".

השיר God Help The Helpless Man (אלוקים עזור לחסרי הישע) הוא למעשה מעין תפילה ותחינה מהקב"ה. הוא נולד כתוצאה מחוויה אישית?

"השיר הזה במקורו התחיל באדם שהיה מאד קרוב אלי ונפטר מהמחלה ל"ע. להיות קרוב כ"כ למישהו בתקופה כזו, זה מאד קשה ובאותה תקופה, אני זוכר את עצמי שואל למה אלוקים לא עוזר לו? זה היה אז. היום שיניתי את המילים, השיר מדבר עלי ועל מה שעברתי במסע שלי לעם היהודי, ובעצם הוא מדבר על כל אדם שמרגיש שהוא במקום לא טוב. הרבה פעמים חשתי תסכול, לעבור תהליך מסובך ארוך וקשה ובדרך להתאכזב מדברים, זה כואב. האלבום הזה הוא למעשה סיפור חיי, לכל מילה חשיבות רבה. לפעמים אני מוצא את עצמי מתעורר בארבע לפנות בוקר כדי לשנות טקסטים, להוסיף או להוריד מילה משיר. האלבום הזה הוא כמו שיחת טלפון ארוכה, כמו יומן מסע אישי. מי שיקשיב למילים וינסה להבין את השפה יכול למצוא את עצמו בכל שיר ולהתחבר אליו".

,

הסינגל ששחררת לפני הוצאת האלבום "תסתכלו למציאות בעיניים", מדובר במסר חזק מאד תוכל לפרש לנו מה התכוונת במילים הללו?

"יתרו אמר למשה "והזהרת את בני ישראל וכו'. ללכת לפי כל חוקי התורה. מסתבר שכבר לפני אלפי שנים היו מעשי שחיתות, והיום דבר לא השתנה, מציאות כואבת ולמרות הכל יש אופטימיות בשיר הזה כאשר אני מסיים אותו בפסוק "הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא" - זו אופטימיות, כולי תקווה שזו תהיה אופטימיות טובה. השיר מתחיל בסיפור על ר' עקיבא, למרות שסבל, הוא תמיד קיווה לישועה.

"היום למשל, חיילים צעירים נהרגים בצבא, אנשים הופכים קורבנות לטרור. המצב קשה מאד. ולפי התורה, אנשים היו אמורים לעשות עם עצמם חשבון נפש, להתעורר, להשתנות. ובמציאות, כלום לא משתנה. לכן כתבתי בשיר שאנחנו נכנעים למצב. לא משתדלים לשנות את פני הדברים".

בשירים שאתה כותב יש השתפכות. קיים איזשהו לחן או מילים מסוימות שאתה מתחבר אליהן באלבום הזה במיוחד?

"ישנן כמה. למשל בשיר Fears (פחדים), אם נתעמק במילים, נבין שבעצם אמור להיות לנו פחד אחד בלבד, הפחד מריבונו של עולם. אבל במציאות אנחנו פוחדים כל היום, כל הזמן, מכל דבר. אם זה מהטלפון מהבנק או כל דבר אחר. אצלי יש רק פחד אחד, מהקב"ה. זה יוצר חיים רגועים יותר.

"כשהייתי גוי זה היה קשה יותר, כי בגויים יש כ"כ הרבה אנשים, פה בא"י ישנם רק 6 מליון בני אדם ו-6 מליון ראשי ממשלה. כמה אירוני וכל אחד אומר מה צריך לעשות ובמציאות שום דבר אמיתי לא נעשה".

את הראיון החגיגי מסיים קן במסר אותו ניתן למצוא לא מעט פעמים לאורך אלבום המסע שלו: "לפעמים אדם מקבל כל מיני "שוקים" בחיים, הגורמים לו להבין שצריך לפחד רק מהבורא יתברך ולא משום דבר אחר".

הרבה מעבר למוזיקה משובחת, מגלה קן אשיות יוצאת דופן המקרינה שלווה, אמונה ובטחון בה'. האלבום ומילות השירים בו מהווים ספר מוסר חי עבור כל אחד מאיתנו. מי יתן ונזכה להסתכל למציאות בעיניים ולראות שם את השינוי, לעתיד טוב יותר, לאנשים טובים יותר, ולמציאות טובה יותר.

חג שמח!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר