הרבנים: עדיף לעשות כפרות בכסף

הפולמוס שקם סביב מנהג הכפרות השנה, ובפרט מצד ארגוני צער בעלי חיים למיניהם, הביא את הרבנים הראשיים להתייחס לנושא, כאשר ההוראה כי עדיף לבצע את מנהג הכפרות בכסף, אם כי יש לאפר לנוהגים לבצע בתרנגולת להמשיך במנהגם (יהדות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

אחרי הפולמוס הרחב שהתעורר בשאלה כיצד לערוך את מנהג הכפרות באמצעות תרנגולות או דווקא בכסף ועתירתם של אנשי "העדה החרדית" לבית המשפט כנגד הנהלים של משרד החקלאות הפוגעים כלשונם במצוות הכפרות עליה דווח ב"כיכר השבת", פסקו הרבנים הראשיים לישראל כי יש לעשות את מנהג הכפרות בכסף. בד בבד סבורים הרבנים כי אין צער בעלי חיים בתרנגולות.

הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף אומר כי עמדתו היא כי יש להעדיף את קיום מנהג הכפרות באמצעות כסף, יחד עם זאת, אין למנוע מאלה הנוהגים כמסורת אבותיהם לקיים את מנהג הכפרות באמצעות תרנגול תוך פיקוח הדוק לשמירת תנאים נאותים ומניעה של צער בעלי חיים.

בלשכתו של הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו אמרו ל"כיכר השבת" כי הרב קיבל פניות רבות מצד אנשים דתיים. כך נמשל, אישה הפנתה שאלה לרב האם אפשר לקיים כפרות על כסף ולהעביר זאת כתרומה לתלמידי ישיבות? הרב השיב כי מדובר במעשה ראוי מאוד.

הרב נדרש לשאלה מאישה נוספת, האם לקיים את הכפרות בתרנגולים או בכסף? הרב השיב לה כי מוטב שתעשה את מנהג הכפרות בכסף.

"מצד שני", אומרים בלשכתו, "בעקבות הנהלים החדשים של מ שרד החקלאות, אז הרבנים הראשיים מפרסמים שצריכים לאפשר את מנהג הכפרות בתרנגולים למי שנוהגים לעשות כמנהג אבותיהם ולהמשיך כראוי משום שהם בטוחים שהם עושים זאת ללא צער בעלי חיים וזו מצווה מהתורה וכמו שאדם עושה את עצם מצוות הכפרות כך גם הוא לא יגרום לצער בעלי חיים".

"אסור להטיל דופי בכך ששומרי המצוות יגרמו לצער בעלי חיים בתרנגולות". אמר הרב לאו.

כאמור אמש (רביעי) דווח כי גורמים בהעדה החרדית בירושלים ותושבים נוספים מירושלים הגישו עתירה דחופה לבית המשפט לעניינים מינהליים כנגד התקנות החדשות של השירות הווטרינרי והמועצה לענף הלול המונעים את קיום מנהג עתיק היומין של ביצוע ה'כפרות' בעופות על ידי שומרי המסורת, ובכך פוגעים בחופש הדת.

במסגרת התקנות החדשות שהתפרסמו בחודשים האחרונים, נאסר על משקי הלולים למכור עופות כי אם ישירות לבתי השחיטה ובמסגרת זו הותר למכור עופות לצורך 'כפרות' רק אם הם מובלים מאתר ביצוע הטקס ישירות למשחטות המאושרות.

לטענת העותרים, דבר זה הינו תנאי בלתי ישים לחלוטין, מכיוון שהמנהג מבוצע באשמורת הבוקר של ערב יום כיפור וכן לאחר ביצוע הטקס יש לבצע פעולות נוספות על ידי המתכפר, כמו כיסוי דם העוף, בדיקתו אם הוא כשר או טרף (במידה והוא טרף יש לבצע את הטקס שוב) ועוד תנאים, ובנוסף לא אותרו משחטות המוכנות לקלוט כמות גדולה של עופות ביום זה שהוא יום שבתון חלקי.

אשר על כן, מבקשים העותרים, כי תבוטלנה ההגבלות החדשות, ויותר להם לרכוש עופות ולשחוט אותם לאחר ביצוע הטקס במקום סמוך כנהוג מימים ימימה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר