פיזיקאים ב-CERN: גילינו את בוזון היגס, החלקיק האלוקי

הפיזיקאים במאיץ החלקיקים CERN הודיעו כי גילו את חלקיק בוזון היגס, המכונה החלקיק האלוקי. המדענים חגגו את התגלית שאיששה תאוריות מוקדמות • האם יש קשר בין החלקיק לכפירה? (חדשות הטכנולוגיה)

שושי מילר | כיכר השבת |
חלקיקים לפני התנגשות (הדמייה: shutterstock)

כבר חודשים שישנם שמועות על גילוי החלקיק "בוזון היגס" במאיץ החלקיקים CERN. היום (ה') הודיעו הפיזיקאים כי הם משוכנעים כי הצליחו לגלון את בוזון היגס - המכונה "החלקיק האלוקי.

במשך מספר שנים קיומו של החלקיק היה היפותזה בלבד, אך ב-4 ביולי 2012, שתי קבוצות המחקר העיקריות במאיץ החלקיקים סֶרְן (CERN) דווחו כי קיים חלקיק הדומה במאפייניו לחלקיק בוזון היגס. החוקרים ציינו שדרושה עבודה נוספת כדי לאשר שזהו אכן בוזון היגס ולא חלקיק לא-מוכר אחר בעל תכונות הדומות לתכונות תאורטיות של בוזון היגס.

מנגד עמדו כל העת מדענים שטענו כי אם יתגלה לבסוף כי החלקיק אינו קיים, ייתכן שהתגלית תחולל מהפכה בתאוריית פיזיקת החלקיקים הסטנדרטית.

כאמור, היום (ה') מדווחים המדענים כי החלקיק שהוטל בספק, התגלה במאיץ החלקיקים הממוקם בז'נבה.

מאיץ החלקיקים CERN נמצא בתוך תעלה של 27 קילומטרים, בעומק של 100 מטרים מתחת לפני השטח. בתעלה הזו מאיצים חלקיקי חומר קטנים, במהירויות הקרובות למהירות האור (בסביבות 300 אלף ק"מ בשניה), ואז יוצרים התנגשות ביניהם בכדי לפרק אותם לחלקיקים קטנים יותר. המטרה להגיע לחלקיקים הקטנים ביותר הקיימים בחומר המרכיב את היקום.

למה בוזון היגס נקרא חלקיק אלוקי, והאם יש קשר לכפירה?

למרות שיש גורמים בציבור החרדי החוששים כי התאוריות העומדות מאחורי החלקיק קשורת איך שהוא לכפירה, אין בכך ממש וגילוי החלקיק אינו קשור במישרין לתאוריות כפירה מדעיות.

ייתכן שהכינוי שניתן לחלקיק הוא הגורם לחשש.

אז למה בכל זאת בוזון היגס נקרא החלקיק האלוקי?

ישנם סיפורים שונים למקור הכינוי לבוזון היגס כחלקיק האלוקי.

הסיבה הפשוטה היא, משום שחלקיק היגס קשור למנגנון האחראי למסות שיש לחלקיקים היסודיים המרכיבים את היקום שלנו.

במשך שנים חפשו מדענים את המנגנון שנותן ממשות פיזית (כבדות) לחלקיקים, והם שיערו כי קיים מנגנון כזה הנקרא מנגנון היגס. היום כאמור הם ככל הנראה מצאו.

מכיוון שהחלקיק הזה הוא בעצם הכוח הגורם לכך שהחלקיקים יתאחדו למבנים אטומים, ומאפשר את יצירתו של חומר ביקום. והיות שבלעדי המנגנון הזה חלקיקי האלקטרון היו נעים במהירות האור במסלולים ישרים ולא היו מתאחדים, לא היה נוצר חומר או חיים היוצרים את היקום שלנו.

לשאלה מה מניע את מנגון היגס היוצר את החומר והחיים ביקום, למדענים אין תשובה, אך לנו יש: אלוקים בורא כל הארץ הוא הכח המכוון והמניע את מנגנון היגס.

על פי סיפור אחר, שמו של החלקיק ניתן לו בשל הקושי שהיה למדענים שחפשו את החלקיק למצוא אותו. במהלך הנסיונות היו מפטירים המדענים בינם לבין עצמם, "היכן החלקיק הזה בשם אלוקים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר