מיהודי נרדף באוקראינה לדירקטור ששווה מיליארדים

כיצד הפך הנער היהודי הנרדף מהכפר העני באוקראינה לדירקטור ששווה מבטיח מיליארדי דולרים, סיפורו המדהים של יאן בוריס קום אחד משני האנשים העומדים מאחורי וואטסאפ (טכנולוגיה, חדשות)

מישאל לוי | כיכר השבת |
יאן בוריס קום בכנס DLD (צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של DLD)

יאן בוריס קום נולד בכפר קטן בפאתי קייב, שם סבל מרדיפות אנטישמיות בשל היותו יהודי ודעותיהם הפוליטיות של בני משפחתו. אמו הייתה עקרת בית ואביו פועל בניין. בביתם לא היה מים או חשמל והוריו חששו לדבר בטלפון מפחד שהמדינה מצותת להם.

בגיל 16, קום חש כי הוא לא מוכן לסבול יותר את החיים תחת השלטון הסובייטי והוא היגר עם אמו לארצות הברית. קום קיווה לחיים טובים שתעניק לו ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, אך מהר מאוד התבדה. ההתחלה הייתה קשה. הוא ואמו התגוררו בדירה קטנה במאונטיין וויו, קליפורניה. לפני הנסיעה, מילאה אמו של יאן את מעילו בעטים ומחברות, כדי שלא יצטרכו לרכוש אותם בארה"ב.

האם עבדה כמטפלת בתינוקות והוא שטף רצפות כדי להתקיים. אנגלית הוא רכש מהר יחסית, אך התקשה להסתגל לאופי האמריקני הלוחמני.

קום מעיד על עצמו שהיה "טראבל מייקר", מחולל צרות, אך עם זאת הצליח ללמוד לבד את הידע הבסיסי במחשבים, תוך שהוא נעזר במדריכים כתובים ששאל מחנויות לספרים משומשים.

וואטסאפ (צילום: שאטרסטוק)

בהמשך, הוא הצטרף לקבוצת האקרים שכינתה את עצמה woowoo, דרכה הצליח לפרוץ לשרתים של חברות כמו 'סיליקון גרפיקס' ואפילו לצ'וטט עם המקים המיתולוגי של 'נאפסטר', שון פנינג.

בשלב זה, החליט קום למסד את הידע שלו ונרשם ללימודים באוניברסיטת סאן חוזה, כשהוא עובד בלילות כבודק ביטחון בחברת Ernst & Young.

ב-1997, הוזמן קום לראיון ב-yahoo, שם ישב מול בריאן אקטון, מי שלאחר מספר שנים יפתח איתו את אפליקציית המובייל היקרה והפופולרית בהיסטוריה.

אחרי חצי שנה, התקבל קום כמהנדס תשתית ביאהו.

עם השנים, קום ואקטון הפכו לחברים קרובים ובילו יחד שעות רבות. אקטון השקיע בבועת הדוט.קום שגרמה לו להפסיד מיליונים בשנת 2000. הוא נאלץ להמשיך בעבודתו ורק לאחר 7 שנים, עזבו השניים את עבודתם ביאהו ויצאו לטיול שנמשך שנה בדרום אמריקה.

כששבו לביתם, קנה קום אייפון והבין מיד שחנות האפליקציות היא מכרה זהב של ממש. הוא נהג לבקר את חברו, אלכס פישמן, בביתו וסיפר לו על רעיון שיש לו לאפליקציה. "הוא הראה לי את ספר הטלפונים שלו" מספר פישמן "ואמר שזה יהיה ממש מגניב אם ליד כל שם יהיה גם סטטוס שמבהיר האם הוא בשיחה כרגע, אם אין לך בטרייה, או אם אתה בחדר כושר". דרך פישמן הכיר קום מפתח רוסי בשם איגור סולומניקוב שביצע עבורו את המשימה.

ביום הולדתו, הקים קום את החברה תחת השם "וואטסאפ" והחל לעבוד במרץ על שיפור האפליקציה.

אחרי שנתיים, ב-2009, נוסף חידוש לאפליקציה; בכל פעם שמישהו שינה את הסטטוס שלו מ"זמין" ל"בפגישה", למשל, כל מי שמחובר אליו קיבל על כך התראה. בהמשך הצטרפו תיאורי סטטוס נוספים עד שקום קלט שבעצם יש לו ביד משהו גדול הרבה יותר: שירות הודעות מידי שמאפשר תקשורת חינמית ומהירה עם אנשים בכל רחבי העולם באמצעות מכשיר הסמארטפון שנמצא תמיד איתם.

בשונה משאר תכנות התקשורת האחרות, כמו גוגל וסקייפ, שירות המסרונים היה ייחודי בכך שמה שאפיין את המשתמש הוא מספר הטלפון שלו.

וואטסאפ 2.0 הושק והפעם הוא את כלל אופציית ההודעות. מספר המשתמשים טפח במהירות לרבע מיליון. אקטון, הצטרף אל קום והשניים החלו לעבוד על שיפורים נוספים לאפליקציה, כאשר אקטון כותב הערות וקום מקליד.

בזכות אקטון שגייס משקיעים חדשים, החלה וואטסאפ לגדול והם שכרו כמה חללי עבודה במבנה ישן ששימש כמחסן, שם הם עבדו בתנאי עבודה נמוכים על שולחנות איקאה זולים, מצוידים בשמיכות לחימום כשעל הבניין לא היה אפילו שלט עם שם החברה.

כבר בתחילת 2010 ייצרה החברה רווח של כ-5,000 דולר בחודש, שכיסו את עלויות התפעול השונות. בשל כך, הם החליטו לגבות דולר בודד עבור הורדת האפליקציה כדי למתן את זרם המשתמשים השוטף, אך נדהמו לגלות שהכנסת האפשרות לשליחת תמונות רק הגדילה את הקצב.

בשנת 2011 האפליקציה כיכבה בין 20 הפופולריות ביותר, אך אז סרבו קום ואקטון להכניס השקעה נוספת בחברה שלהם. אחרי חיזורים רבים מצד ג'ים גואטס מסקוייה, הסכימו השניים להיפגש אתו. לבסוף, הסכימו לקבל השקעה של 8 מיליון דולר בלבד.

יאן בוריס קום בכנס DLD

רק ב-2013 החליטו קום ואקטון לקבל השקעה נוספת מסקוייה בגובה 50 מיליון דולר, כשאז החברה הייתה שווה כבר 1.5 מיליארד.

אתמול (ד') הילד המהגר שהגיע לאמריקה בחוסר כל, חתם פרק מדהים בחייו והפך למיליארד, בזכות אפליקציה אותה פיתח כמעט ללא השקעה וללא פרסום.

בצעד סימבולי, החתימה על מסמכי העברת הבעלות לידיו של יהודי אחר, מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, נערכה בבניין לבן וישן, הממוקם בסמוך למסילת הרכבת, בו נהג יאן קום בן ה-37 לעמוד בתור ולקבל מנת מזון.

האפליקציה הפופולרית ששינתה את חייהם של רבים, עברה לידי החברה המצליחה פייסבוק - הרשת החברתית הגדולה בעולם וברגע אחת, הפך קום לאדם השווה 6.8 מיליארד דולר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר