אדוני המחשב: כל מה שאתם צריכים לדעת על מחשוב לביש

דיווחים מלמדים על כך שענקית הטכנולוגיה אפל מצטרפת גם היא לטרנד המחשוב הלביש באוקטובר הקרוב. מהו המחשוב הלביש שכולם מדברים עליו. הכירו את מהפכת המחשוב הבאה שתגרום למחשבים להיות חלק מאיתנו ולשלוט עלינו

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

דיווחים שמגיעים בימים האחרונים, מלמדים על כך שחברת אפל נערכת להשקה של מוצר מתחום המחשוב הלביש, ככל הנראה יהיה זה שעון 'חכם', שינטר את הבריאות כשיאסוף שלל מדדים. וזה יקרה כנראה בקרוב, הדיווחים טוענים שבעוד ארבעה חודשים. בכך תצטרף אפל, באיחור גדול מאוד, לענקיות טכנולוגיה כמו גוגל וסמסונג, כמו גם חברות בתחום הספורט כמו נייקי, וסתם שלל חברות סטארטאפ בתחומים שונים.

אז מהו המחשב הלביש שעליו כולם מדברים, ומסמנים כדבר הבא בתחום המחשוב בכלל. עד כדי כך שענקית השבבים, אינטל, הודיעה לפני כעשרה חודשים שהיא תשיק סדרה מיוחדת של שבבים זעירים במיוחד בשם Quark, שתיועד כולה רק לעולם המחשוב הלביש.

מחשוב לביש הוא בעצם כל מוצר לביש אלקטרוני. אם אתם עוד זוכרים את שעון הקסיו עם המחשבון, יתכן והוא היה המחשוב הלביש הראשון שבאמת תפס בשוק. זה כמובן אם לא נתייחס לשעונים דיגיטליים פשוטים.

מאז התקדם עולם העיבוד שנות אור, ומה שנחשב בשנות ה-80 מחשב על, בסופו של דבר, שווה בכוחו לסמארטפון רגיל היום. הכל נהיה קטן וממוזער. על סוללה זעירה, שלפני עשרים שנה לא יכלה להפעיל שעון, היום כבר אפשר להריץ מעבד עתיר עיבוד, ומסכים באיכות גבוהה במיוחד.

המחשוב הלביש לכל הדעות הוא הדבר הבא. הסמארטפונים אמנם אפילו לא קרובים למיצוי היכולות שלהם. אך כבר כמה שנים שניתן להשיג צמידים 'חכמים' שמודדים דופק או הליכה, יש אפילו צמידים שיודעים כמה זמן אתם ישנים, ומתריעים לכם אם לא ישנתם מספיק. הצמידים עובדים בסנכרון עם הטלפון החכם, שמשמש כמרכז בקרה. ועוזרים לשמור על הבריאות. ואלה נחשבים כמכשירים הפשוטים.

בעצם מה שהכשיר את הקרקע לכל המכשירים הללו הם שני טכנולוגיות עיקריות. הראשונה היא טכנולוגיות ה'אלחוטי' החדשות, שמאפשרות שיתוף מידע מהיר בין מכשירים שונים. והעיקרית היא הסמארטפונים, אם פעם כל מכשיר היה זקוק למרכז בקרה כדי שתוכלו לשלוט עליו, היום בעידן שכל ילד מחזיק בטלפון חכם, הוא נהפך למרכז הבקרה. וכך כלל המכשירים שנלבש על הגוף יוכלו לעבוד בשיתוף פעולה, כשהטלפון משמש כמרכז בקרה ושליטה.

אחד הסימנים לכך שמתרחשת כאן מהפיכה של ממש, הייתה בהכרזה של ענקית האינטרנט גוגל, על פרויקט google glass, המשקפיים המפורסמים והשאפתניים של גוגל, שבכל הזדמנות בה הוצעו למכירה, נחטפו במהירות שיא. המשקפיים בעצם מציעים מחשב שיושב לנו מול העיניים כל הזמן, ומאפשר למזג בין המציאות, לבין עצמים וירטואלים שמשתקפים מהמשקפיים, מה שמכונה מציאות רבודה. המשמעות היא למשל בניווט, לא עוד מפות שצריכים לנווט בתוכן, אלא הצגת מפה על רקע הרחוב האמיתי. או למשל כשרוצים לשחק, לא עוד משחק המוגבל בגרפיקה המוגבלת יחסית, אלא משחק מדומה אם תפאורה אמיתית.

גוגל גלאס, עוד סימן למהפכה

הטכנולוגיה הזו תאפשר גם מה שנראה היה כלקוח מסרטי מדע בדיוני, כמו זיהוי האדם שעומד מולך לפי תווי פניו, או צילום תמונה בסגירת העפעף ושיתוף מידי בכל מקום. לאחרונה יש אפילו חברה שעובדת על עדשות מגע חכמות.

אך בעיקר יכנסו מכשירים פחות מתוחכמים, כמו שעון חכם שעובד בשיתוף עם הסמארטפון ויכול להציג עדכונים בלי לפתוח את הטלפון. וגם ינטר את הפעילות הגופנית על הדרך. או צמידים 'חכמים' שכבר קיימים כמה שנים שעיקר תפקידם הוא ניטור הבריאות.

יזמים בתחום הרפואה גם הם נכנסים לקלחת המחשוב הלביש, כשהם משיקים מחשבים זעירים שמתריעים מפני שלל מחלות, או אפילו חיישנים פשוטים שמתריעים מפני לחץ דם גבוה.

ענקית השבבים אינטל מעריכה שעד השנה 2020 הכול מסביבנו יהפוך ל'חכם', על ידי הכנסת מליארדי מחשבים בכל מקום בו אנו דורכים, החל מהספה הביתית, דרך הבגדים שלנו, וכלה במכונות אוטומטיות שיוכלו לזהות אותנו מיד לפי תווי הפנים שלנו. מכיוון שהיום ניתן לדחוס בתוך שבב מזערי, שצורך מינימום חשמל מסוללה זעירה, כוח עיבוד משמעותי שיאפשר את הטכנולוגיות החדשות הללו. באינטל מכנים זאת, יחד עם מגמת המחשוב של כלל החפצים בבית 'האינטרנט של הדברים' כשהם רומזים על הסנכרון המושלם בין אלפי המחשבים הזעירים הללו אוטומטית דרך האינטרנט.

אתגר הביטחון האישי

יחד עם התרומה האדירה שאמורים שלל המחשבים הללו לתרום לנוחות חיינו, ואפילו לבריאות שלנו. אי אפשר להתעלם מהעובדה שכל כך הרבה מידע עלינו יהיה שמור במחשבים, שהאקרים וודאי ינסו לפרוץ אליהם. כשעל הגוף שלנו יהיו 20 חיישנים, שיתכן שגם חלקם יוכלו לגרום לנזק כזה או אחר בהזנת נתונים שגויים, ברור שלהאקרים רבים זה יהיה גן עדן. תארו לכם שאתם יכולים להיכנס הביתה רק אם המחשבים הזעירים שאתם לובשים מאשרים שזה אכן אתם, האקרים יוכלו לנעול אתכם מחוץ לבית, או אפילו לפרוץ אליו.

הבעיה הזו היא חמורה, מכיוון שאין לה פתרון עדיין. מומחי אבטחת מידע לא כל כך יודעים היום להתמודד עם כל איום, והאתגר רק נעשה קשה יותר מיום ליום. לא נותר לנו אלא לקוות שעד שהמחשבים ישלטו עלינו כליל, נוכל למצוא דרך לאבטח אותם כראוי.

יחד עם זאת, סביר להניח שחלק נרחב מהגאדג'טים הללו יעזרו לנו לשמור על הביטחון האישי שלנו בשלל דרכים. העובדה שנוכל להזדהות בוודאות על ידי מכשירים שונים, תקשה על גניבת זהויות בפרט, ועם גניבות בכלל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר