בקרוב: רכבת מרחפת בתל אביב

עכשיו זה רשמי, התעשייה האווירית חתמה על חוזה עם חברת SkyTran ותקים פיילוט לרכבת מרחפת בתל אביב. הרכבת תיסע על מסילה מיוחדת. מהירות השיא: 240 קמ"ש (טכנולוגיה)

חיים אבני | כיכר השבת |
(הדמיית הרכבת: Gerald Sanders)

התעשייה האווירית (תע"א) חתמה על חוזה עם חברת SkyTran האמריקנית, להקמת מערך הרכבת העילית המהפכנית של החברה, בתל אביב. המערכת המבוססת על טכנולוגיית הריחוף המגנטי, שכבר מיושמת ברכבות ברחבי העולם, בעיקר במזרח הרחוק. ועשויה לשנות את מערך התחבורה הציבורית.

'סקייטריין' עובדת על ידי מסילות מיוחדות, אשר מותקנות מעל לכבישים, ונתמכות בין היתר על ידי עמודי התאורה העירוניים. עשרות קרוניות קטנות שמכילות רק 2 מקומות בכל קרונית, נעות בטכנולוגיית הריחוף המגנטי, מה שמאפשר לקרוניות לנוע במהירות של 240 קמ"ש, ובבטיחות מרבית. כל נוסע יוכל להזמין את הקרונית ישירות מהסמארטפון, שם יבחר את תחנת העלייה וההורדה, ובזמן שיא, וכמובן ללא פקקים, יגיע ליעדו.

כעת כאמור, חתמה תע"א על חוזה להקמת מערך תחבורה ניסיוני, שיוקם בטבעת באורך של כ-500 מטרים בלוד, ויבדוק את היתכנות המערך. המערך יוקם במתחם התעשייה האווירית בלוד, ואם יצליחו מבחני ההיתכנות, בתוך כמה שנים נתחיל לראות קרוניות 'טסות' מעלינו במהירות של 240 קמ"ש. אלא שבזמן המבחנים, מהירות הקרוניות תוגבל ל-70 קמ"ש, אך גם 70 קמ"ש מהווים התקדמות לעומת הפקקים בתל אביב.

אם כל הניסויים יעברו בשלום, תקים התעשייה האווירית קו ראשון לרכבת העילית המרחפת, ומסלולה צפוי להתחיל ברמת החייל ולהסתיים קרוב לחוף הים. עלות ההקמה המוערכת היא כ-275 מיליוני שקלים, והמערך צפוי להיפתח לציבור כבר בשנת 2016. בהמשך צפויים מסלולים נוספים. המערכת תוכל להסיע כ-12,000 נוסעים בכל שעה, במחיר יחסית זול של כ-16 שקלים.

מערכת ה-SkyTran תהיה אוטומטית לחלוטין, והזמנת קרון תתבצע מהטלפון הנייד, שם גם תגדירו את תחנת הירידה, והקרון ייקח אתכם אוטומטית ללא נהג לייעדכם. המערכת מתופעלת על ידי מגנטים שמותקנים במסילות ובקרון, ומניעים את הקרונית באמצעות הקוטביות המגנטית, המגנטים הם גם האמצעי היחיד שמחזיק את הרכבת באוויר, מה שגם מייעל את הטכנולוגיה. טכנולוגיה זו משמשת כבר רכבות מהירות במיוחד, בעיקר בסין וביפן, ולאחרונה אף בגרמנייה הטכנולוגיה מאפשרת מהירויות גבוהות במיוחד של עד כ600 קמ"ש. וחווית הנסיעה חלקה וטובה יותר, בהשוואה לרכבות המסורתיות.

מערכים ניסיוניים של המערכת כבר קיימים בשני מקומות בעולם, האחד בארצות הברית, והשני בהודו. ועד כה עברו הניסויים כמצופה. אך המערך המסחרי הראשון בעולם, צפוי להיות מוקם בתל אביב. בעבר פרסם משרד האוצר שהמשרד יתקצב מערך ראשון מסוגו בנמל תל אביב. אך התוכנית לא יצאה אל הפועל בסופו של דבר. כעת כבר מדובר על יוזמה מסחרית לכל דבר, אך הצלחתה עדיים מוטלת בספק, מכיוון שהיא מעולם לא נוסתה מסחרית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר