צפו בראיון המלא

מייסד 'סקייפ': על הרבנים לעודד יציאה לשוק העבודה

בראיון בלעדי למגזין 'ליל שישי אקטואלי' בשיתוף עם 'כיכר השבת' חושף המיליונר היהודי קווין ברמייסטר, שייסד את ענקית הטלפוניה 'סקייפ', את תוכניותיו לגבי בית המלון החדש שרכש בירושלים, את דעותיו על מתחים בין חרדים לחילוניים בעיר, ואת האופן בו הוא רואה את אופיה של העיר • ראיון מרתק

יוסף פאר | כיכר השבת |
קווין ברמייסטר, מייסד סקייפ (צילום: ליל שישי אקטואלי)

איש העסקים והמיליונר היהודי האוסטרלי קווין ברמייסטר הוא יזם ומשקיע הייטק מצליח. ברמייסטר יסד את חברת שיתוף הקבצים קאזה (Kazaa) ושורה של חברות מצליחות נוספות. הצלחתו הגדולה והמרכזית ביותר של ברמייסטר היא חלקו בייסודה של חברת הטלפוניה 'סקייפ' (Skype). בשנת 2005, שלוש שנים בלבד לאחר יסוד החברה, היא נמכרה כבר לחברת 'אי-ביי' (eBay) בסכום דמיוני של 2.6 מיליארד דולר.

לצד עסקי ההיי-טק בהם הוא מעורב, ברמייסטר, ששמו היהודי הוא עקיבא, הוא גם יהודי חם ומסורתי. בשנים האחרונות הוא יסד את תוכנית 'ירושלים 5800', להפוך את העיר למרכז תיירותי עולמי עד לשנה העברית 5,800 (שנת ת"ת). במסגרת התוכנית רכש ברמייסטר לאחרונה את בית המלון 'לאונרדו אין' בירושלים בסכום של 70 מיליון ש"ח.

צפו בראיון המלא:

(עריכה: שלמה חיים ריבקין)

יבנה את בית המקדש השלישי?

בראיון בלעדי למגזין 'ליל שישי אקטואלי' בשיתוף עם כיכר השבת מתייחס לראשונה לשמועות על כך שהוא מתכונן לבנות את בית המקדש השלישי, לאופי העיר ירושלים כפי שהוא רואה אותה, ולמתחים בין חרדים לחילוניים בעיר.

חרדים רבים שמתגוררים בירושלים שואלים את עצמם מתי בית המלון 'לאונרדו אין' שרכשת לאחרונה יעבור לכשרות מהודרת, האם יש לך תוכניות כאלה?

רכשנו את בית המלון רק באחרונה, נכון לעכשיו ההכשר הוא 'רבנות'. אנחנו בוחנים כעת מה הם קהלי היעד שאנחנו רוצים לשרת בבית המלון הזה. כמובן שאנחנו מעוניינים לשפר את הקדושה בבית המלון, ואנחנו מתכוונים להקדיש לכך זמן. לאחרונה רכשתי ספר תורה לבית המלון. כמו כן, אנחנו נשפר את המזוזות בכל חדרי המלון, שלא הוחלפו או נבדקו במשך שנים רבות.

אתה מעורב, בין היתר, ברכישת אדמות מערבים. האם לא יהיה זה כדאי יותר להשקיע באדמות שיישארו בעתיד בידיה של ישראל, מאשר באדמות שיש סיכוי שיוחזרו לידי הערבים?

זה נכון שאני מעוניין גם ברכישה של אדמות שהן בידי ערבים. אני מעוניין בעיקר ברכישת האדמות בכדי לעבד אותן. במילים אחרות, הרעיון ברכישת אדמה הוא לא רק להחזיק בה ולעשות ממנה 'עבודה זרה'. הרעיון הוא לעבד את האדמה ולהפוך אותה למועילה. זו הסיבה שהאדמה הזאת ניתנה לנו. בירושלים עלינו לבנות על האדמה ולגרום לה לייצר הזדמנויות עבור האנשים שחיים בעיר, שנכון לעכשיו ההזדמנויות לא פתוחות בפניהם וכתוצאה מכך חיים בתנאי עוני ובתנאים אחרים, שהקרקע יכולה להוות מענה להם, אם נפתח אותה.

לירושלים יש גם בעיות חברתיות גדולות, כמו הקרע בין חרדים לחילונים. האם יש לך רעיונות לפתרונות לבעיות האלה?

שמע, אלה בעיות סבוכות. אני חושב שחלק גדול מהבעיות קשורות לקשיים כלכליים. עוני הוא כח הרסני שמייצר בעיות חברתיות שונות. הנושא החשוב ביותר הוא לפתור את בעיותיהם של העניים. בתוכם יש קבוצות שונות וצריך לדאוג ולטפל בכל אחד מהצרכים שלהן, המורשת שלהן, הצרכים התרבותיים שלהן, האמונות שלהן, והמנהגים שלהן, ועלינו לעודד תרבות.

הרבנים צריכים לעודד השתלבות בשוק העבודה

האם יש לך תכניות להשקיע ישירות בהשכלה ובתעסוקה בקהילה החרדית בירושלים?

ביליתי זמן רב בחברת קבוצות רבנים שונים, כולל חרדים. הגעתי למסקנה שהמוטיבציה וההשראה עבור הקהילות צריכה להגיע מהמנהיגים שלהן. ואם, בסופו של דבר, בניין ירושלים היה נתפס בידי הקהילה החרדית כמטרה ראויה, אז הרבנים היו מעודדים את הקהילות שלהם ליטול חלק בעבודה בכדי לתמוך בבניין העיר.

בהקשר זה ראוי לציין כי כח העבודה הלא מיומן שנדרש לתעשיית התיירות גדול יותר מבכל תעשייה אחרת. ישנן הזדמנויות רבות לאמן אנשים ולהעניק להם מיומנויות בתעשיית זו, אם באדמיניסטרציה, בבישול, במתן שירותים, או בצד הפיננסי. ככלל, בכל הקטגוריות יש הזדמנויות רבות עבור אנשים רבים.

אחד המאבקים המרכזיים בין הציבור החרדי לבין הציבור החילוני בירושלים הוא על אופיה של העיר...

בנושא זה, דעתי היא כדלקמן. ירושלים היא עיר יהודית, מבחינה היסטורית. הזמן הכי פורה בהיסטוריה של ירושלים, הזמן בו תושבי העיר נהנו מרווחה ברמה הגבוהה ביותר, היה בזמנו של בית המקדש הראשון, בזמנו של שלמה המלך, כאשר ירושלים באמת הייתה המרכז של העולם. לצערנו, התקופה הזאת נמשכה לזמן קצר, אבל במשך אותו התקופה העיר הייתה במצבה האופטימלי. היא הייתה עיר קדושה שמשכה אליה אנשים בגלל מעמדה הרוחני.

שלוש פעמים בשנה, יהודים, גויים, כל אחד היה יכול לגשת אל הכהן הגדול וללוויים ולבקש להקריב קורבן להשם. זו הייתה התקופה היפה ביותר של העיר הזאת. מאז, כמובן, היו תקופות רבות שבהן נפוצה השחיתות. בתקופה ההרודיאנית ובתקופת הבית השני – חיי העיר התנהלו בשחיתות.

כיהודים, עלינו להביא ברכה לעולם

אני חושב שעלינו לשוב לאחור לזמנו של שלמה המלך, למודל ההוא. כמובן, אין לנו אפשרות פשוט לשוב בזמן לאחור, זה בלתי אפשרי, אנחנו חיים כיום בעולם שונה מאוד מהעולם ההוא. אבל בית המקדש מייצג שלמות מסויימת של התרבות שלנו, ייצוג מסוים של התרבות שלנו, היכולת שלנו להביא באמת ברכות לעולם, להיות אור לגויים.

אני חושב שעלינו לעשות את העבודה שלנו כיהודים. עלינו לפעול בכדי להביא יותר ברכות לעולם. עלינו לעשות את העבודה הזאת עבור אומות העולם והם צריכים לעודד אותנו לעשות אותה. זו המטרה של העיר הזאת, ועלינו למלא אותה.

אמרת בעבר שאתה רוצה לבנות את בית המקדש השלישי בירושלים. מה מחבר אותך לבית המקדש השלישי? ומה מניע אותך לבנייתו?

היה דיווח כזה בתקשורת שסילף את דבריי. אבל אני מעולם לא אמרתי את זה. 'תכנית 5800' לפיתוח העיר שאנחנו עובדים עליה בשתיים האחרונות, היא למעשה תכנית לכל ירושלים, והיא עוסקת בהיבטים רבים של העיר. היא מבוססת בעיקר על גידול בתיירות, שיפורים בכלכלה, והכנתה של העיר לכך שבעזרת ה' יגיע היום של בניית בית המקדש השלישי והעיר צריכה להיות מוכנה למאורע הזה.

על רקע זה, זה נכון שאחד מהיעדים שלי ומה שעומד מאחורי המוטיבציה וההשראה שלי קשור לבסוף למורשת היהודית שלנו, לתרבות שלנו, ולכמיהה שלנו במשך 2,000 שנה לחזרתו של בית המקדש. לא רק למה שבית המקדש מסמל מבחינה רוחנית אלא גם למה שהוא מסמל מבחינה גשמית – את גולת הכותרת של השלמתה של העיר. בנקודה זו ירושלים תהיה במצבה האופטימלי, מתנהלת כלכלית עבור תושביה כפי שלא התנהלה מעולם.

ליל שישי אקטואלי היא יוזמה של מפגשים בין צעירים חרדים לבין אישים בכירים בציבוריות הישראלית. מגזין 'ליל שישי' הוא סדרה של ראיונות עם אנשים מעניינים ברחבי העולם בסדרה של נושאים מרתקים. עד היום השתתפו ב'ליל שישי', בין היתר, ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, מחבר הספר בן החמאס מסעב חסן יוסף, השר דן מרידור, מחבר הספר עשייתו של גדול הרב נתן קמנצקי ועוד.

ערוץ ליל שישי אקטואלי ביוטיוב: www.youtube.com/LelShishi

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר