סתירה בין תורה למדע? פרשנות רדודה

למרבה הצער, רבים הם אלו הקוראים בתורה כפי שהם קוראים בעיתון ומפרסמים את מסקנותיהם בכל כלי אפשרי. הטורח ללמוד את היהדות לעומקה ומנגד מכיר היטב את שיטת העבודה המדעית יודע שההיסטריה המיוצרת סביב המתח כביכול בין הדת והמדע, לעיתים משני צדי המתרס, אין בה כל ממש

משה מור | כיכר השבת |
פרופ' אומן. תורה ומדע בכפיפה אחת (פלאש 90)

תורה מלשון הוראה, הקב"ה לא נתן את התורה כדי לתת לנו מידע על האופן לפיו מתפקד העולם, זאת הוא השאיר לאלו שהחליטו להקדיש את חייהם לחשיפה, חלקית ככל שתהא, של הכלים אותם יצר הקב"ה לניהול העולם (חוקי הטבע).

המוצא מחשב במדבר ומקדיש את חייו לפירוקו לחלקיו היסודיים תוך ניסיון לזהות את אופן פעולתו מנסה למעשה להמציא את הגלגל מחדש ועל כן מבזבז את חייו כמעט לריק. הגיוני יותר לעסוק בשאלה מה ניתן להפיק מהמחשב וכיצד ניתן להיעזר ביכולותיו למימוש מטרות מוגדרות מראש.

ואכן רש"י על הפסוק הראשון בתורה תמה מדוע התורה פתחה ב"בראשית ברא" במקום לפתוח במצווה הראשונה שהיא קידוש החודש שהרי מטרת התורה היא להורות לאדם מה עליו לעשות בעולם הזה ובכך להגשים את תכליתו ולא למסור לו אינפורמציה על האופן בו הוא מתפקד.

נראה כי במאות השנים האחרונות השתרשה התפיסה לפיה ישנה סתירה בין התורה והמדע ואין שתיהן יכולות לדור בכפיפה אחת. אלא שהעובדה היא שהמתח שנוצר בין הדת למדע הוא בעטייה של התפיסה הנוצרית שאינה מכירה את התורה שבע"פ ואינה מכירה בה ועל כן נאלצה להתמודד עם סתירות כביכול העולות מפשט הכתובים אל מול תגליות מדעיות שאיימו לקעקע את האמונה הנוצרית.

אנו כיהודים מכירים היטב את שיטותיה הברבריות והדורסניות "לטפל" בכופרים באמונות הנוצריות. החל מתקופת הרנסס בה החל המדע בצורתו המוכרת היום לרקום עור וגידים, הוכנסו לרשימת הכופרים המועמדים להעלאה על המוקד בכיכרות הערים גם אנשי מדע שלא התישרו עם המוסכמות הנוצריות.

פרשנות רדודה

להדגמה חלקית בלבד נזכיר שהאסטרונום המפורסם יוהאן קפלר שטען צורת סיבוב כוכבי הלכת הנו אליפטי ולא מעגלי מושלם, הואשם בכפירה. איזיק ניוטון שהחיל את חוקי הכבידה והתנועה האינרטית על כוכבי הלכת (גוף מתמיד בתנועתו עד להפעלת כוח נוסף) הותקף ע"י לייבניץ כ"חותר תחת תפארת התנ"ך", שהרי לכאורה אין צורך בהשגחה תמידית על העולם. גם ניקולאוס קופרניקוס שאזר עוז והעלה את הרעיון שהשמש היא במרכז מערכת השמש ולא כדור הארץ הואשם בכפירה. ז´וארדנו ברונו האיטלקי הועלה על המוקד בעקבות תמיכתו ברעיונו של קופרניקוס. גלילאו גלילי הוכיח את טענת קופרניקוס אך נאלץ להתכחש לעובדות בעקבות איומי הכנסיה.

עם הצטברות העובדות חזרה בה הכנסייה אך מאז מלחמתה במדע ובגילוייו נחקק בזיכרון ההיסטורי כי המדע הוכיח כי התנ"ך טועה. כמובן שבשום מקום בתורה לא כתוב שסיבוב כוכבי הלכת הנו מעגלי מושלם ושכדור הארץ במרכז מערכת השמש. חז"ל גם קבעו כי הר הבית הגבוה מכל ההרים בעוד שהר הזיתים אותו ללא ספק הכירו היטב גבוה ממנו, למותר לציין כי זה המנסה לטעון לטעות עושה לעצמו חיים קלים .

כמו כן לא ברור בכלל במה החלת חוקי הכבידה סותרת את השגחתו התמידית של הקב"ה על העולם. גם היום יש שקובעים בביטחון מוחלט שהמדע טועה בעקבות "שמש בגבעון דום" וששורש המחלוקת עם דארווין ומפיצי תיאוריית האבולוציה הוא גיל העולם והאם האדם בא מהקוף.

אדם שלא למד מתמטיקה לפחות מבין שאינו מבין ומבין שעליו לשתוק. אלא שלמרבה הצער רבים הם אלו הקוראים בתורה כפי שהם קוראם בעיתון מעריב ומפרסמים את מסקנותיהם בכל כלי אפשרי אודות ה"יהדות" שנמצאת בדמיונם. כמו כן רבים הם שמתוך הכרות שטחית עם שיטת העבודה המדעית חורצים עליה דיעה, אם להערצה עיוורת ואם ללעג שמקורו בבטלנות מחשבתית. מקור הסתירה לכאורה הוא פרשנות רדודה של התורה או המדע או של שתיהן. הטורח ללמוד את היהדות לעומקה ומנגד מכיר היטב את שיטת העבודה המדעית יודע שההיסטריה המיוצרת סביב המתח כביכול בין הדת והמדע, לעיתים משני צדי המתרס, אין בה כל ממש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר