תוכן גולשים: המדריך - תנאי הקבלה לישיבה "ספרדית"

הגולש אפריון מציג שירות מיוחד לבני הישיבות: רוצים להתקבל לישיבה משוּכנזת ולא יודעים איך לעשות את זה? י"ב הדברות שבלעדיהם, לא תתקבלו. "לחתונה יוזמן אך ורק זמר שמוצאו אשכנזי, והרי זה מדין הכרת הטוב הנצחית, שהרי להם חבים אנו כל קיומנו, וכל נשימה ונשימה שאנו נושמים עלינו לדעת שזה אך ורק מכוחם ומידם הארוכה"

אפריון | כיכר השבת |
אילוסטרציה (פלאש 90)

רציתם להתקבל לישיבה משוּכנזת, ולא ידעתם מהם התנאים כדי להתקבל? עשינו בשבילכם את העבודה.

לידינו התגלגל טופס קבלה לישיבת ´מרביצים שטייגען´ לספרדים מצויינים, ברוח הישיבות דליטא ובנשיאות הרב קופלוביץ שליט"א.

מצאנו במסמך כמה תנאים מעניינים לקבלה לישיבה שחרטה על דגלה את נושא ההשקוֹפֶה, והרי הם לפניכם:

א. תחילה יקבל הבחור על עצמו כי ראש הישיבה יהיה מעתה אביו הרוחני, מחשבתו תהיה כמחשבתו, ופיו כפיו. והריהו מקבל על עצמו מעתה ועד עולם כל מנהג, השקפה ודעה שיחליט עבורו ראש הישיבה. וכל מנהג, השקפה ודעה שידע ושמע וראה בבית הוריו ורבותיו עד עתה, הרי הם בטלים ומבוטלים כחרס הנשבר וכדבר שאין בו ממש.

ב. על הבחור והוריו להתחייב כי בחתונתו יכנס הבחור לעיני כל העם לחדר-יחוד, כדי לחזק את מנהג עולם הישיבות מקדמת דנא. באם הדבר לא יתבצע, יגורשו הבחורים משמחתו, ואיהו דאזיק אנפשיה (וכבר היו דברים מעולם – ראו הוזהרתם!). ובדבר כזה שהוא נפש הישיבה, ובזה תלוי כל קיומה, אין מתחשבים במצות שמחת חתן וכלה והלבנת פנים.

ואף דגדולי הדור האשכנזים לא הנהיגו כן בחופות תלמידיהם הספרדים, יש לנו להדר יותר מהם בקיצוניות, כדי להגיע למיצוע (וכמו שכתב הרמב"ם לגבי כעס). ואף אין לחוש בזה ל´מוציא לעז על הראשונים´, שהרי כידוע הרבנים הספרדים הקדמונים לא ידעו לפלפל ולהגיד סבורֶ´ס של רֶבּ-חיים. לסיכום, הרי זה ביהרג ואל יעבור ויכוון למות על יחוד...

ג. הבחור יחויב ללבוש ביום חתונתו פראק (כמנהג הברונים והפריצים, ולמרות שנכריים היו, מכל מקום אשכנזים היו). באם לא יהיה מפוראק, ויראה כאחינו הפרענקים, נאלץ להדיר רגלינו ורגלי תלמידינו מכזו חתונה רחובית רח"ל.

דירה - בבני ברק

ד. יש להפגש רק עם בחורה שהיא והוריה יבטיחו שתחבוש אחר החתונה פאה-נכרית מהודרת ומגונדרת לפי כל ההידורים... כמנהג דת ישיבתית. ואם לפני הוורט מתברר כי אינה מסכימה לחבוש פאה, עליו לעזוב מיד את השידוך, כי זהו מראה על חשיבה פשוטה ובעלבתית.

ה. על הבחור להשתדל בכל טצדקי שצד הכלה יתחייב כמה שיותר, עם מגמה לדירה בבני-ברק, וכפי המנהג המבורך של האשכנזים, בבחינת "אפשר לסוחטו – מותר".

ו. לחתונה יוזמן אך ורק זמר שמוצאו אשכנזי, והרי זה מדין הכרת הטוב הנצחית, שהרי להם חבים אנו כל קיומנו, וכל נשימה ונשימה שאנו נושמים עלינו לדעת שזה אך ורק מכוחם ומידם הארוכה.

ז. פשוט ואין צריך לומר שהכשרות באולם תהיה רק מהכשרויות האשכנזיות, שהרי רק הם יודעים לשמור על חומות היהדות, רק הם יכולים להנהיג, ואילו הכשרויות של הספרדים שאין להם השקפה, מסתמא מאכילים נבלות וטריפות. ואף שבחלק מכשרויות האשכנזים הבשר אינו חלק ולדעת הבית יוסף נחשב כנבלות וטריפות, ההשקפה עדיפה על הכל.

ח. כל בחורי הישיבה ללא יוצא מן הכלל, חייבים להתפלל אך ורק מתוך סידור ´בית תפלה´. גודל הסידור יהיה בפורמט גדול, בדיוק (אבל בדיוק) בפורמט של הסידורים האשכנזים.

ט. אין חובה להתעטף בשחרית בטלית, והמחמיר לא להתעטף כנהוג בעולם הישיבות, תבוא עליו ברכה, והמקל לעשות כפי הדין אין מזניחין אותו.

י. על הבחורים בטרם הכנסם לישיבה לעבור קורס קצר לתרגול הלימוד בהיגוי אשכנזי (במהלך השנה יתקיימו בחינות וחזרות על כך).

יא. מאחר והישיבה אמורה להתנהל במנטאליות אשכנזית, לא תותר כניסה למתחם הישיבה עם ספרי חכמי הספרדים ובפרט בני דורנו...

יב. בחורים ממוצא תימני העטורים בפאות, יקצצו את פאותיהם (כן, בדיוק כפי שעשו להם בקיבוצים).

נשמע הזוי? דמגוגי? לא מציאותי? סורו נא לאחת מן הישיבות המתאימות לנתונים הנ"ל, ותתפלאו לראות, כי התקנות הללו מיושמות בקפידה!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר