מרוקו: צדיקים, רוחות וכשפים משמשים בערבוביה

הרב חיים פוקס יצא למרוקו, בעקבות הצדיקים, הסגולות והכשפים. הוא חזר משם עם רשמים מרתקים על נשמות הנפטרים, סגולות הנפטרים ויומן מסע מרתק ומיוחד (תיירות, בעולם)ה

הרב חיים פוקס | כיכר השבת |
(צילומים: חיים פוקס)

זאת לא הפעם הראשונה שלי במרוקו. זכיתי כמה פעמים לראות את חבל הארץ המדהים הזה.

כאשר אתה נוסע לאירופה או אמריקה הכל נראה דומה לישראל, אותן מכוניות, רחובות ובניינים. רק חסרות בשלטים שתי שורות התרגום לעברית. אפילו כשהם מדברים ואתה יכול לחשוב שאתה בארץ.

כשאתה מגיע למרוקו הכל שונה.

הרכבים, הדרכים, השפה, הכלים והבגדים. כאילו חמישים שנה ושום דבר לא זז, אפילו ההתנהגות ברחוב.

אין פינה שלא תשלם כמה גרושים. אם זה למי שסחב לך את המזוודה או זה שפתח לך את דלת הרכב, אפילו מי ששאלת אותו בכביש איך מגיעים לחנות מסויימת,. והילדים לא עוזבים אותך, רצים אחרי המכונית ששועטת ברחובות רק בכדי לדפוק לך על הדלת ולבקש עוד ״פאלוס״.

מרוקו הצבעונית גורמת לך לרצות לבוא שוב

ברחובותיה ונופיה של מרוקו שולטים צבעים עזים. הלבנים בהם בונים את הבתים, האדמה והאבנים הצבעוניות שנמצאות בכל מקום בה, ואפילו הצבעים של בגדי האנשים מושכים את העין והעין משתעשעת בהם, כל אלו גורמים לך לרצות לבוא לכאן שוב ושוב ועוד לא התחלנו לדבר על ההילולות...

אני יושב לי בחדרי אחרי עוברי שתי הילולות מפעימות ומנסה לחשוב איך אתחיל לכתוב על מסע קודש שכזה.

היום הכל קל הכל ופשוט. במחי יד אחת האייפון נפתח - תרתי משמע - לחיצה קלה על תיבת המצלמה והיא נפתחת ובולעת בעדשתה הכל.

חכמים אומרים שישנה עדשה כזו בשמיים ממש כמו באייפון, וכשנגיע לשם יראו לנו את כל מה שעברנו בחיינו כסרט.

דרך אגב, תוך כדי כתיבת הדברים עלה ברעיוני, שיש הבדל גדול בין עדשת האייפון לבין העדשה שבשמים, אם סטיב ג'ובס היה יהודי הוא היה מעדכן את האפליקציה המתפעלת את עדשת המצלמה שבשבמים שוב ושוב, אך האפליקציה שבשמים קולטת בדיוק את הנעשה, מה שאין כן במצלמות שבארץ אפשר לנסות לערוך, ולהבליט כמו שראיתי כמה כתבים שסיקרו את ההילולות במרוקו. חלקם בחרו להציג רק את השונה והקיצוני, אך יום ההילולה הוא יום קדוש ומיוחד.

אומנם תמיד אפשר להתפלל לצדיק שיבוא לפני בורא עולם שיפעל, ובזכות זכויותיו וקירבתו לפניו יוכל לפעול בשבילנו בכל מה שלא הצלחנו לתקן, ביום השנה לפטירת של הצדיק האדם ניתנת לו רשות ״ לרדת״ אל קברו וכל המבקש יוכל לנצל את נשמתו להביא תפילותיו ובקשותיו לפני שוכן מרומים ואם נשמתו של החי דבוקה בנשמת הנפטר.

אם נשמת הנפטר טהורה וזכה לבוא לפני ה׳ או אז יתקבלו התפילות במהרה ויזכה שיתקבלו משאלות ליבו לטובה כמו שאנו אומרים בכל שבת לפני ראש חודש.

ומאי משמע ל"טובה" דווקא? הרי רצוננו שיתקבלו כל משאלות ליבנו למה הוסיפו תיבת "לטובה"? עונים חכמים שלפעמים בקשתו של אדם אינה לטובתו. למשל, עני המבקש עשירות יוכל ליפול במדרגתו הרוחנית ואפילו לאבדה, לרכוש גאוה ביחד עם המניות והכסף להתאכזר אל אחיו העניים ולהשפילם וכך מאבד הוא צלם אנוש. יוצא שעדיף לו להשאר בעניותנו ולזכות בחיי עולם הבא.

שבע שעות במדבר בכדי להגיע לצדיק

ונביא עוד דוגמא אדם המבקש רכב חדש על פני רכבו הישן והמקרטע ומלא התיקונים, אם חס ושלום ״יזכה״ לכך אולי לא יעמוד בעין הרע שיעשו לו ויינזק ואולי יעבור תאונה ח״ו.

לקברי הצדקים מגיעם כמה סוגי אנשים כשלכולם מכנה משתוף: כולם מקריבים את נפשם בכדי לבוא אל הצדיק, אני לא מדבר על טיסה של שלוש ארבע שעות למדינה מתקדמת כאשר מחכה לך רכב ממוזג ונוח ואחרי כמה דקות אתה נמצא בחדרך במלון.

צריך להבין שלהגיע לרבי יצחק צריך לעשות שני טיסות בכדי להגיע למרוקו מדינה שאנשים בני שישים שבאו איתנו נזכרו שככה הם חיו שהיו צעירים כלומר שום דבר לא השתנה לא טכנולוגיה לא תחבורה.

אמנם יש לציין שיש במטי מעט ניידים סלולריים אך כמה שהם מעטים, מועט מאוד השימוש באינטרנט אצלהם אולי בגלל העצה הידועה שנתן המושל בירדן לבנו לפני שנפטר ״אם תרצה שעמך יאהב אותך, השאר אותם בורים״.

בנוסף לכך, העם הידידותי המרוקאי שתמיד דיברו בשבחו הצטמצם ונוספו לו גולים סורים משקיעים סעודים מטיילים איראנים ועוד "חברים טובים" שלנו. כך שהסיורים במרוקו לא נחמדים בלשון המעטה כמו שהיו פעם.

הדרכים עקלקלות, כי לא מתקנים לעולם את הדרכים, רק בכבישים בהם המלך עובר.

כל הכספים נעלמים לפקידים כאלו ואחרים. רק לפני יומיים אמרו לנו שהייתה הפגנה גדולה נגד השוטרים שכל הזמן לוקחים שוחד וכאשר ריאיינו את אחד הנציגים של המלך, בלי בושה ענה לעיני המצלמות ״כמה תיתנו לנו לתקן את המצב ונתקן״

צריך לכתת רגלים חד משמע וזה אחרי נסיעה של למעלה מחמש שעות ממראקש ועוד שבע שעות במדבר (!) ממקום ישוב קרוב עד לרבי יצחק אביחצירא ולהתאבק בעפרם של צדיקים, ושוב - חד משמע.

אז כמו כל דבר בעולם הכל מתחלק לסוגים כמו שלאומן מגיעים אדמורים, חסידים, בעלי תשובה, חילונים ו״משוגעים״ גם לכאן מגיעים רבנים תלמידים ונכדים ונינים של הצדיק בעלי תשובה, חילונים, ו״משוגעים״ ולי כואב הכי מכל שאחוזי ה״משוגעים״ היו קרובים לאפס, אך בתקשורת הכללית בחרו להראות דווקא אותם בתמונות ובסרטונים.

אני הסתובבתי רבות מרוב עניין הקשור למחקרי בנושאי קמעים סגולות וכשפים ואחר כך מרוב השתוקקות לצדיקים וחוויתי את השורש של העליה לצדיק , כך בכל מקרה אני חושב ומקווה.

וראיתי אנשים שמקריבים עצמם בתפילה ותחנונים בלימוד תורה ומשניות ומחדשים חידושים לעומקה של תורה ראיתי רבנים שופכים תחינה למען תלמידיהם וחסידיהם, סעודות מושקעות באלפי אירו לכבוד הצדיק חינם אין כסף לכל דורש ומבקש. ואפילו אם עברת במקרה, יסחבו אותך לשבת ולהנות מהמטעמים ועוגיות הקטנטנות, הכבשים השלמים וה״טרפש״ הנדירים והיקרים מאוד לצד ה״מחיה״ המרבה והממעיט (שיוואס לממעיט ובלו לייבל למרבה) על עשרות בקבוקיהם לסעודה אחת.

בחורים ובחורות עם עיניים אדומות מתחינה לבורא עולם לזיווג הגון לצד בחורים ובחורות רטובי לחי שבאו להודות לצדיק ולהגיד תודה ולהזמין אותו לחתונה הקרבה.

את כל האברכים שמגיעים לשלשה ימים לנסיעות של 3500 קילומטר כמעט בלי שינה בשביל להספיק ולחרוש את כל מרוקו על צדיקיהושוב כל מה שאתם תזכו לראות, אחד חצי שיכור שצועק בקול גדול ״האווז׳ה הידווינה האווז׳ה!!!״ או בשפתינו ״הנה הוא בא לרפאותינו הנה הוא בא״ או ״ביבה ביבה ביבה רבי (נא למלאות לפי הצדיק המבוקש)״ ובלשוננו בוא אלינו/ נבוא אליך (ושוב שם הצדיק המבוקש)״ לגבי התרגום של ביבה אין אחדות דעים וישנם עוד תרגומים והאמת אמר לי אחד מהחכמים שזה מילה שהמציאו״

משוגעים בקבר

והקהל שלא השתלהב עדיין יוצא בתרועות רמות וחוזר אחריו כעין מנטרה/תפילה/בקשה בקולי קולות, ועם טיפת ״מחייה״ כולם משדרים על אותו הגל אך מטרת אותו המשלהב היא לחבר אותם להוויה של ההילולה ואז הם מזילים מממונם לצדיק לבנות עוד חדר ליד בית העלמין ועוד מיטה ועוד כיסא ולתרום עוד שיפוץ הכביש המוביל לצדיק ואם אין בית כנסת אז להרים אחד חדש ומהודר.

בנושא הזה אני חייב לציין שישנם רבנים כגון רבי מאיר ועקנין שליט״א שנותנים את חייהם לפדות קברי צדיקים ובתי עלמין מיד הגויים שלמרות שיש להם מדבר שלם לבנות עליו יעדיפו דווקא את דריסת ורמיסת רגבי עפר יחידים אלו ששארית עמנו מצויה בם.

ושוב יש את המשוגעים שלא קשורים למקום ולא אפרט איזה שיר הם שרים הם על ציון הצדיק המרוקאי, שהרי מכך תדעו לאיזה זרם שייכים המה... שלא תבינו אותי לא נכון אני חושב שאין גבולות כאשר מדברים על צדיקים ותורה ויהודים בכלל!!

אך אסור מהם להקיש על גדולי עולם וצדיקים אלו. אני לא מדבר על אלו שמגיעים רק בשביל הכיף הפרטי שלהם ולהנות מהאווירה ומה'מחייה' הזורמת חינם כמו שאמר לי אחד מהבליינים הללו שזו לו המסיבה הכי זולה שהלך אליה...

שאלתי אותו האם הוא חושב שכך נאה לו לצדיק לראות אותו שיכור עם בת זוגו ומתנדנד, ענה לי ברוב טיפשותו כשהוא משתמש במילים של חבר כנסת לשעבר, שזוהי ייחודיותה של מרוקו ״אחוז בזה וגם מזה אל תנח ידיך״ תרתי משמע. עפ״ל.

הייתי עונה לו אלמלא הלכתי להקיא מדבריו... חושב הוא לתומו שהבבא סאלי ודודו רבי יצחק אביחצרא שפסקו מלקות למי שניסה להזיז את גדרי הצניעות. חדות פסיקתם בנושא הזה לא היו מביישות שום רב חרדי פאנאט ממאה שערים.

אני מאמין שרוב קוראי מאמר זה לא יבואו איתי לט״ו בשבט שנה הבאה לרבי יצחק אביחצרא זצוק״ל ולסבב מדהים של 'זיארה' בקברי צדיקים השוכנים במקומות עוצרי נשימה. אבל לפחות אחרי שקראתם את הדברים, לא יוכלו להטעות אתכם בתקשורת הכללית בתמונות פרטניות כאלו ואחרות עם מראות מזוויעים מקברי הצדיקים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר