נחשפו 70 מטר מחומת שלמה המלך בירושלים

ספר מלכים מתאר את בניית החומה סביב ירושלים, בתקופתו של שלמה המלך. הרבה שנים שאלו החוקרים את עצמם: היכן היא החומה והמבנים שנבנו לידה. עכשיו הם מתחילים להיחשף

איטל קציר | כיכר השבת |
התגלית שנחשפה (ששון תירם)

הרבה שנים מחפשים בירושלם את החומה מימי שלמה המלך. זו שנבנתה שנים לא רבות אחרי שהעיר נכבשה בידי דוד המלך ובנו, ממשיך דרכו, שלמה, החלה להרחיבה ולבצרה.

ד"ר אילת מזר מהמחלקה לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית החופרת במקטע שבין החומה הדרומית של הר הבית לבין עיר דוד, טוענת שמצאה את החומה המבוקשת ואפילו הצליחה לחשוף 70 מטרים מתוכה. כל הממצאים מעלים שאכן מדובר בחומה מן המאה העשירית לפני הספירה שהוא עידן המלך שלמה בירושלים.

הפרופ' מזר, ארכיאולוגית מוערכת, הציגה אתמול את קטע החומה שחשפה, ולצדה את המבנים שנמצאו בסמוך אליה, ובהם גם בית שער פנימי ששימש ככל הנראה לכניסה לתוך הרובע המלכותי של העיר.

"ניתן לשייך את הממצאים לתקופת הממלכה המאוחדת ולומר כי החומה שנחשפה היא החומה שבנה שלמה המלך בירושלים. זו הפעם הראשונה שבה מתגלה מבנה העשוי לעלות בקנה אחד עם תיאורי הבנייה של שלמה המלך בירושלים", אומרת מזר.

החומה שנחשפה ממוקמת בנקודה נישאת ובשל כך אסטרטגית במדרון המערבי התלול מאוד של המורד אל נחל הקדרון, בשולי העופל. אופן בנייתה של החומה מעידה על יכולת שלטונית, ועוצמתה ומאפייני הבנייה הממלכתית שלה מעידים על ביצוע ברמה הנדסית גבוהה, מדגישה מזר.

בית השער שנמצא במקום מתנשא לגובה של 6 מטרים ודומה מאוד למבנים דומים שנחשפו מאותה תקופה בדיוק במגידו בבאר שבע ובאשדוד. בדומה לבתי שער אחרים, גם בחזית השער שנחשף נבנה מגדל גדול, בשטח של 18 על 24 מטר, שנועד להגן על פתח הכניסה לעיר.

ליד בית השער נחשף מבנה ציבורי ממלכתי גדול שנותר שמור, ועל פי שברי כלי החרס שנמצאו מתחת לרצפותיו נראה כי נבנה גם הוא במאה העשירית לפני הספירה. בין שרידיה של שריפה שהתחוללה במקום מצא צוות החפירה את שרידיהם של קנקנים בגובה של כ-1.15 מטר, ועל אחד מהם נמצאה כתובת עברית חרותה. "הקנקנים שנמצאו הם הגדולים ביותר שהתגלו אי פעם בירושלים", אומרת ד"ר מזר. "הכתובת שנמצאה על אחד מהם מציינת את השתייכות הקנקנים לאחד משרי הממלכה, ככל הנראה שר האופים, שהיה אחראי על אפיית הלחם בחצר המלוכה", הוסיפה.

במקום התגלו גם חרסים ועליהם טביעות של חותמות הלקוחות מידיות של קנקנים שעליהם כתובת "למלך", המעידה על כך שהשתייכו למנגנון האדמיניסטרטיבי של הממלכה. עשרות טביעות חותם עם עיטורים ושמות עבריים מעידות גם הן על אופיו הממלכתי של המבנה. רובם המכריע של הממצאים הזעירים מן החפירה התגלו במהלך "סינון רטוב", שבוצע באמצעות פרויקט סינון העפר מהר הבית בניהול ד"ר גבריאל ברקאי ויצחק צויג ובחסות רשות הטבע והגנים ועמותת אלע"ד.

"תוואי החומה, מאפייניה ותיארוכה עולים בקנה אחד עם המסופר בספר שמואל על המלך שלמה, שבנה את בית המקדש ואת מכלול המבנים של ארמונו החדש והקיף אותם בחומה שכנראה התחברה אל החומה הישנה של עיר דוד", אומרת מזר, ומפנה לפרק ג' בספר מלכים א', שבו נכתב: "עד כלתו לבנות את ביתו ואת בית ה' ואת חומת ירושלים סביב".

החפירות נערכו בחודשים האחרונים על ידי המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית בשיתוף עם רשות העתיקות, רשות הטבע והגנים והחברה לפיתוח מזרח ירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר