פיתוח ישראלי

העתיד כבר כאן: עגלת השירות במטוס תחובר לתקרה

עגלת ה"סרוויס" החדשה, שנועדה למנוע את חסימת המעבר הצפוף במטוסי הנוסעים, תהיה מותקנת בתקרת המטוס ותשונע על מסילות מצד לצד בין המטבחים (תיירות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
עגלת השירות הנוכחית. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

מאז החלו הטיסות האזרחיות לפני כמעט מאה שנה, נראית עגלת השירות במטוסים כמעט אותו הדבר: מסורבלת ותופסת שטח רב, על חשבון מעבר נוח לנוסעים ולאנשי הצוות. לאחרונה הוצג פיתוח ישראלי חדש, שעשוי לשנות ולשפר את המצב באופן משמעותי.

מדובר במודל חדש של עגלת שירות, ה-AirCart. לפי הפרסום ב-ynet, התכנון הוא שהעגלה תהיה בתקרת המטוס, תשונע על מסילות מצד לצד בין המטבחים ובכך תאפשר לנוסעים לעבור תוך כדי ה"סרוויס" - חלוקת השתייה והמזון במהלך הטיסה.

מי שעמד מאחורי פיתוח זה, הוא חגי גיאת, סטודנט להנדסה מכנית ממכללת אפקה, שהרעיון ליצור עגלה חדשה צץ במוחו לאחר טיסות רבות שחווה, בעקבותיהן הוא החליט כי יש להקל על הנוסעים, במקביל לייעול שירות הצוות בטיסה.

לשם כך הוא אף ביקר במפעלי יצרנית המטוסים האמריקנית, בואינג, בסיאטל שבארצות הברית, כשאת המודל הראשוני הוא פיתח בהמשך עבור מטוסי בואינג 747. לדבריו, בראיון ל-ynet, ניתן להתאים את העגלה גם למטוסים החדשים יותר של החברה, ה"דרימליינר" - בואינג 787- וגם למטוסים של חברת איירבוס, המתחרה האירופית.

לפי הסקירה ב-ynet, העגלה שפיתח גיאת הוא כ-30 סנטימטרים כשהיא מקופלת מעלה, לעומת העגלה שקיימת היום, שגובהה כ-60 סנטימטרים - כמעט פי שניים. עם זאת, כשהעגלה תיפתח למצב שבו ניתן להוציא ממנה את הפריטים, היא תאפשר מעבר בגובה של כמטר וחצי בלבד אך תהיה נגישה לדיילים - שיוכלו לקפל ולפתוח אותה לפי הצורך.

כמו כן, כאשר תותקן העגלה החדשה על המסילות בתקרת המטוס היא תאפשר מעבר חופשי של אנשים עד גובה מטר ותשעים סנטימטרים, זאת משום שהמרחק מרצפת המטוס ועד לתקרה במטוסי בואינג 747 הוא שני מטרים ו-41 סנטימטרים. רק האנשים הגבוהים מאוד ייאלצו להתכופף מעט כשיחלפו במעבר.

לדברי גיאת, המפתח, "בכל מהלך חלוקת המזון יש לדיילים אפשרות להעלות את ה-AirCart חזרה לתקרת המטוס ולאפשר לנוסע לנוע במעבר, מה שלא ניתן לבצע כיום. בנוסף, המערכת מצויידת בחיישני ביטחון כך שבכל קפיצה של נוסע שינוע במעבר המטוס במהלך תנועתה, החיישנים ישלחו את העגלה חזרה אל תקרת המטוס".

באשר לכמויות המזון בכל עגלה, שצפויות להצטמצם, מפרט חגי כי "העגלה שקיימת בשוק כיום מכילה כ-26 מנות כאשר ה-AirCart מכילה 12 מנות. מספר אנשים שיקבלו את השירות בכל פעם תהיה קטנה יותר אבל היעילות תהיה הרבה יותר גבוהה. העגלה תוכל להגיש מנות לשתי שורות של מושבים בכל פעם, כשבכל שורה שישה מושבים - שלושה מכל צד, וכשהיא מתרוקנת היא תישלח למטבח בצד השני - שם היא תיטען במגשי אוכל מחדש ובזמן הזה תצא עגלה אחרת מלאת מגשים מהמטבח הראשון וחוזר חלילה".

ופה גם טמון הסוד הגדול, לדבריו: "לפי הצורה הזאת של חלוקת המזון לנוסעים, לא יהיה צורך יותר בשני דיילים עבור כל עגלת שירות אלא רק באחד ופה ההתייעלות הגדולה והחיסכון - גם עבור חברות התעופה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר