יסוד המעלה ואחוזת דוברובין

לחוש את ההווי של המתיישבים הראשונים בארץ ישראל אין זה דבר קל, הקסם של יסוד המעלה מחזיר אתכם אחורה בזמן, אל המושבה הראשונה שהוקמה על ידי ספרדי, נוצרי שומר שבת ופולני שמצא כתובת ארמית עתיקה

אחוזת דוברובין (צילום: המועצה לשימור אתרים)

לחזור אחורה בזמן ולחוש את ההווי של המתיישבים הראשונים בארץ ישראל אין זה דבר קל, ביקור במוזאון או בבית בודד לא מספיק. אך הקסם של יסוד המעלה בהחלט מכניס אתכם לאווירה, אם לא תחושו כחלוצי יסוד המעלה, לפחות תחושו בפורבנס. אך לפני הכל קצת היסטוריה.

בשנת 1872 רכש רבה של צפת, יעקב חי עבו ('הרב הקונסול', בנו של הרב שמואל עבו, בונה קבר הרשב"י במירון) כשלושת אלפים דונם על גדת 'ימת החולה'. במקום התיישבו האחים מזרחי - יהודיים תורכיים שרצו להשתתף ביישוב הארץ בידיהם. למושבה הצעירה קראו 'מי מרום', שהייתה יותר 'מאהל' על שפת אגם החולה (כן. פעם היה שם אגם של ממש).

בשנת 1883 שלחה אגודת 'נחלת שדה וכרם' שלושה נציגים לארץ: ר' לייב רובין, ר' פישל סלומון ומאיר ברוך רוזנבלום כדי לחפש נחלה לייסד עליה מושבה חדשה. הנציגים הגיעו ל 'מי מרום' הצעירה ופגשו שם את האחים מזרחי שהיו עסוקים בחפירת תעלה סביב האוהל כדי להטות את המים. תוך כדי החפירה והנה מעדרו של אחד החופרים נתקל באבן מסותתת, הוא הרים את האבן והנה על האבן כתובת: 'אידכר לטב דמתיתב' ובעברית 'זכור לטוב המתיישב'. נציגי 'נחלת שדה וכרם' ראו בכך אות משמיים והחליטו להתיישב במקום.

בתיווכו של הרב עבו, קנתה האגודה קרקעות נוספות באזור ויסדו מושבה של ממש. השם שנבחר על ידי פישל סלמון היה 'יסוד המעלה' על פי הפסוק ב'עזרא' "כִּי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן הוּא יְסֻד הַמַּעֲלָה מִבָּבֶל". כמו רבות מן המושבות, גם תחילתה של מושבה זו היה ביהודים חרדים לדבר השם.

ייחודה של המושבה היה בעיקר באנשים הצבעוניים שאכלסה: יהודים אשכנזיים ממזרטיש ומבריסק, סובטניקים (נוצרים שומרי שבת) ויהודיים ספרדיים.

על אחד מהם, נסים בכור אלחדיף – אגרונום מטעם הברון רוטשילד שהפך למוח'תאר הלא מוכרז של הגליל, נקשרו אגדות רבות, אחת המעניינות היא 'משפט שלמה של אלחדיף', וכך מספרים הזקנים: ביום מן הימיים נכנסו שני ראשי שבטים בדואים מעבר הירדן למעונו של אלחדיף בכדי להתייעץ עימו ולקנות מהבשמים שייצר. משירד הליל נשארו הנכבדים ללון בביתו. השחר הפציע והמוח'תארים דנן ונגשו לאורווה לרתום את סוסותיהם בכדי לשוב לכפריהם, אך הנה, שני סייחים באורווה, האחד חי והשני מת. מהומה התעוררה במקום וראשי השבטים החלו בצחצוח 'שאבריות' לקראת הקרב על הסייח, עוד רגע ודם ישפך.

נסים אלחדיף, לא השתהה ובשבועה חמורה הבטיח לנכבדים כי יפתור את הסכסוך לאל נכון. 'חזרו לכאן בעוד חודש ימים והשם הטוב יהיה בעדנו'. עבר חודש והנכבדים הגיעו בראש שבטם, ששים אלי קרב ומזויינים בנשק.

אלחדיף שחכם היה הרגיע את הרוחות וביקש בנימוס מהשבטים להמתין. עודם ממתינים ואלחדיף גייס כשנים עשר איש אוחזי משוט, העלה את סייח המריבה על הסירה וקרא לאנשים לחתור בכל כוחם אל טבורו של האגם. הסוסות שעמדו על שפת האגם נרגשו, בנם הצעיר נלקח מהם והם אנה הם באים? לא עבר רגע והסוסות פצחו בשעטה אל האגם והחלו שוחות בעקבות הסירה, אך אלחדיף? הוא ממשיך וקורא לחותרים 'המשיכו לחתור אל תתמהמהו'. כך נמשך המחזה עד שפתע אחת הסוסות חזרה לאחוריה והחלה לשוב על שפת האגם.

כמובן שהתברר למעלה מכל ספק למי שייך הסייח, והבדואים פצחו בברכות והלל לאלוקיו של אלחדיף שנתן לו חכמה כשלמה.

מה באתר:

יסוד המעלה היא פנינת תיירות אמיתית, אפשר לשבת ולערוך פיקניק במקום הפסטורלי הזה, אפשר לסייר בין בתי הראשונים היפיפיים וכמובן מומלץ להצטרף לסיור מודרך ולשמוע את הסיפורים המרתקים שהובאו כאן על קצה המזלג.

אחוזת דוברובין היא אתר ביקור מצוין. האחוזה השתמרה כמעט בשלמות ומספקת הצצה לחייהם של האיכרים החלוצים. האחוזה שוחזרה במתכונת של חוות ראשונים וכיום יש בה מסעדה גלילית, תכנית אורקולית, שחזור סביבת מגוריה של משפחת דוברובין ועבודות קדרות.

אחוזת דוברובין - שעות פתיחה:

ב'- ה', 10:30 - 16:00 יום ו' 10:30 - 14:00.

פרטים נוספים:

לסיור וירטואלי באחוזת דוברובין: לחצו כאן . טלפון של אחוזת דוברובין: 04-6934495. גישה לנכים: יש.

איך מגיעים לאחוזת דוברובין - מפה:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר