מצרים בוערת: האולטימטום שהוצג למורסי - הסתיים

המחאה במדינה המצרית מגיעה לנקודת שיא: האולטימטום שהוצב לנשיא מצרים מוחמד מורסי על ידי הצבא - הסתיים • תומכי מורסי, וכן אנשי המחאה - כבר ברחובות • צפו (מהעולם)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(ההפגנות במצרים. צילום: מתוך יוטיוב)
מפגינים במצרים, אמש

המאבק במצרים מגיע לנקודת שיא: בשעה האחרונה, פג האולטימטום בן 48 השעות שהציבו בצבא מצרים לנשיא מורסי. תומכיו של הנשיא השנוי במחלוקת, כבר יצאו לרחובות, כאשר תנועת 'האחים המוסלמים' החליטה להתרכז סמוך לקברו של נשיא מצרים בעבר אנואר סאדאת, וסמוך לאחד המקומות הקדושים ביותר לאיסלאם ולהיערך לבאות.

צבא מצרים הודיע הבוקר, כי בשעה 17:30 (לפי שעון ישראל). לאחר מועד פקיעת האולטימטום שהוצב למורסי, יפרסם הצבא הצהרה לתקשורת.

בינתיים, דיווחו גורמי אופוזיציה במדינה, כי מוחמד אל-בראדעי, נציג האופוזיציה, נועד עם שר ההגנה במדינה, עבד אל-פתאח א-סיסי. ודן עמו במצב במדינה ובמשבר. גם ב'האחים המוסלמים' הודיעו כי יקיימו גם כן מסיבת עיתונאים בשעות הצהריים.

במקביל, בתנועה המארגנת את ההפגנות נגד השלטון, קראו למפגינים להתאסף מול משמר הנשיאות בו שוהה הנשיא מורסי, ולהיערך להמשך ההפגנות.

על פי הדיווחים השונים, אנשי צבא מצרים פרצו לבניין הטלוויזיה הממלכתית המצרית, ונכנסו לחדר הבקרה.

כזכור, אמש, נאם הנשיא מורסי בשידור חי, והבהיר כי אינו מתכוון לעזוב את תפקידו: "לפני מהפכת 25 בינואר היו שחיתויות, גניבות, עושק וזיופים בבחירות, מהפכת 25 בינואר הייתה מהפכה לא אלימה. עברנו את תקופת המעבר וערכנו בחירות. אלו היו בחירות הוגנות. המצרים הראו ב-29 ביוני 2012 לעולם שהם בחרו נשיא באופן חופשי".

"אחרי שנבחרתי, נשבעתי בפניכם לשמור על המולדת ועל יציבותה, במהלך השנה הזאת עשיתי כל מה שיכולתי. אמרתי לכם זאת, עשיתי מספר טעויות", מורסי הבהיר: "אף אחד לא יכתיב את רצונו על מצרים, לא משנה מי זה יהיה. יש אנשים מחוץ למדינה שלא רוצים שמצרים תהיה ברשות עצמה".

"מצצו את דמו של העם המצרי"

"32 משפחות שלטו במדינה ומצצו את דמו של העם המצרי", האשים מורסי את שלטונו הקודם של חוסני מובארק, ואמר כי תומכיו של הנשיא הקודם רוצים לחזור לשלטון. "אבל הם לא יחזרו אף פעם. יש מי שמנצל את הזעם של הצעירים. הזעם שלהם לגיטימי ואני מקשיב להם ומשקיע מאמצים בנושא. כוחות הפשע הישנים לא רוצים את הדמוקרטיה. הם מנצלים את הזעם הזה כדי ליצור אנרכיה".

מורסי המשיך ואמר: "העם בחר בי, אני מחויב לחוקה. נשאתי באחריות ואני נושא באחריות, דמם של המצרים יקר לי מאוד. אני עושה כל שביכולתי ומשתמש בכל האמצעים שבידי נגד כל מי שמנסה ליצור אנרכיה ולשפוך את דמם".

הנשיא המצרי פנה למפגינים ואמר: "ברגע המכונן הזה אני רוצה לומר; הלגיטימיות, והלגיטימיות בלבד. החוקה והחוקה בלבד. הבחירות והקלפיות בלבד. האופוזיציה לאורכה ולרוחבה. הדיאלוג ימשיך ויהיה אפשרי. היוזמה, ומה שהיא כוללת עם שינויים רבים בצל הלגיטימיות. החוק והרצון העממי - כן ואלף פעמים כן ואהלן וסהלן".

"כל החלטה, כל הצעה וכל דבר אחר שהוא נוגד את אותה לגיטימיות, עומד בניגוד לרצון של העם הזה כיוון שבלתי אפשרי שרצון העם יגיע מפלג כזה או אחר. רצון העם יגיע בבחירות. הגיע למעשה. בחירות נוספות ייערכו, ולאחר מכן ייערכו בחירות לנשיאות לפי פרק הזמן שנקבע בחוקה".

"אני מוכן להקריב את דמי"

"אני מודיע" הצהיר מורסי בפני המפגינים, "בשם הלגיטימיות שהביאה אותי למקום הזה שמצרים ממשיכה עם עמה, מוסדותיה ונשיאה באותה הדרך", לא אאפשר לאף אחד לנקוט צעדים או פעולות שעומדות בניגוד לאותה הלגיטימיות. זה בלתי מתקבל על הדעת. זה בלתי מתקבל על הדעת. זה בלתי מתקבל על הדעת" חזר ואמר 3 פעמים. "אם מחיר השמירה על הלגיטימיות הוא דמי, אני מוכן להקריב אותו".

באופוזיציה, הגיבו בחריפות לנאומו של מורסי, ואמרו כי "זוהי קריאה גלויה למלחמת אזרחים, הנשיא ממשיך להתכחש לדרישה של העם המצרי ממנו להתפטר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר