"פעולה לא לגיטימית"? רוסיה השלימה ההשתלטות על קרים

המערב מאיים על רוסיה בבידוד מדיני וכלכלי בשל הפרת חוק בינלאומי, אך גורם אמריקני אמר כי הצבא הרוסי כבר השלים את ההשתלטות על חצי האי קרים (חדשות, בעולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום ארכיון: פלאש 90)

למרות קריאות המערב נגד רוסיה והאיומים בסנקציות בשל "הפרה של חוק בינלאומי" ופגיעה בריבונותה של אוקראינה, רוסיה פועלת. תוך פחות משלושה ימים מתחילת פלישת הצבא הרוסי לאוקראינה, השלימה רוסיה את השתלטותה על חצי האי קרים, כך מסר גורם אמריקני הבכיר וכעת, "למוסקבה שליטה מבצעית מוחלטת על קרים" באמצעות 6,000 כוחות אוויריים וימיים באזור.

מעצמות המערב נוקטים, בינתיים, בשיטות דיפלומטיות. נשיא ארצות הברית ברק אובמה שוחח עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כדי לגבש עמדה מול "הפעולה הבלתי לגיטימית", כהגדרתו, של רוסיה בחצי האי קרים. ביום שלישי הקרוב, יטוס מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי לקייב בניסיון למצוא פתרון למשבר.

במקביל, שבע מדינות מארגון המדינות המתועשות הודיעו כי הן משעות את ההכנות לכינוס המועדון שאמור להתארח בעיר סוצ'י שברוסיה בחודש יוני הקרוב. צעד זה של שבע המדינות, קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, בריטניה, איטליה וארצות הברית, מרמז על אפשרות של חרם כלכלי ומדיני על רוסיה מצד המערב, בשל פעולותיה באוקראינה.

הלילה, פרסמו שבע המדינות הצהרה בה גינו את "ההפרה הברורה מצד רוסיה של הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה, בניגוד להתחייבות של רוסיה לאמנת האו"ם והסכם צ-1977 עם אוקראינה". המדינות החברות בארגון קוראות לרוסיה להתמודד עם האתגרים הביטחוניים שיש לה עם אוקראינה בדרכים דיפלומטיות, "במו"מ ישיר ופיקוח בינלאומי או בתיווך תחת חסות האו"ם או הארגון לביטחון ושיתוף פעולה של אירופה".

"מעשיה באוקראינה סותרים את העקרונות והערכים של הארגון. לכן החלטנו בינתיים להשעות את ההשתתפות שלנו בפעילויות הקשורות להכנות לכינוס בסוצ'י עד שהאווירה תחזור לאפשר קיום שיחות משמעותיות" אמרו מדינות ה-G7 והבהירו לרוסיה שבכוונתן לתמוך באוקראינה כדי לחדש את האחדות ואת היציבות הפוליטית והכלכלית של המדינה. כך, "יתמכו המדינות בפעילותה של אוקראינה עם קרן המטבע הבינלאומית לקבלת הלוואות, עם האיחוד האירופי ועם מדינות בודדות כמו ארה"ב ומדינות באירופה שיפעלו לסייע כלכלית לאוקראינה".

בנוסף, ארצות הברית בוחנת צעדים לסיוע כלכלי לאוקראינה, אומר גורם אמריקני, ויחד עם זאת בוטלו פגישות כלכליות עם רוסיה. אולם בכל מקרה, לא קיימת התערבות צבאית אמריקנית על הפרק.

קנצלרית גרמניה שוחחה אף היא עם נשיא רוסיה פוטין והאשימה אותו בהפרה של החוק הבינלאומי. היא קראה לו לכבד את ריבונותה של אוקראינה ולפי דוברה של מרקל, פוטין הסכים לקיים צוות לכינון שיח עם אוקראינה כשהארגון האירופי לביטחון ולשיתוף פעולה OSCE יפקח על התנהלות הצוות.

הארגון הבינלאומי לשיתוף פעולה ביטחוני, נאט"ו, תקף את פעולותיה של מוסקבה ומזכ"ל הארגון, אנדרס פוג רסמוסן, הביע במסיבת עיתונאים דאגה רבה מההתערבות הצבאית באוקראינה וקרא לשליחת משקיפים שיפקחו על הנעשה באוקראינה.

בינתיים, נראה כי רוסיה לא לחוצה מהאיומים, כולל סנקציות הבידוד המדיני והכלכלי נגדה. ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב הודיע כי הנשיא המודח ויקטור ינוקוביץ' הוא הנשיא החוקי, ולכן לא תקיים מוסקבה קשרים עם השלטון הזמני באוקראינה שעלה לשלטון "באמצעות שפיכות דמים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר