תעלומה: מי התנקש במרגל קלמנוביץ´?

שבתי קלמנוביץ´, סוכן הקג"ב שנתפס בישראל ונדון ל-9 שנות מאסר על העברת מידע לרוסים, ושב לשם בתום ריצוי 5.5 שנים, נרצח בצהריים במרכז מוסקווה, מול חלונות תחנת המשטרה * ישראל: אנחנו לא בעסק

יוני גבאי | כיכר השבת |
זירת הרצח, היום (פלאש 90)

היהודי שבתי קלמנוביץ', סוכן הריגול הרוסי שעלה לישראל בתחילת שנות ה-70 ומכאן העביר למפעיליו בקג"ב מידע על הנעשה בארץ, נרצח היום בצהריים מירי של חבורת רוצחים מקצוענית שארבה לה במרכז אחד מרחובותיה ההומים של הבירה הרוסית, מתחת לחלונותיה של תחנת משטרה.

רציחתו של קלמנוביץ הפתיעה רבים ממקורביו הטוענים שלא היו לו בשנים האחרונות שונאים ולא ברור כלל מי ביקש להתנקש בו. בכל מקרה, רוצחיו, שירו לעבר המכונית בה נסע עם נהגו עשו זאת בעת ובעונה אחת מכמה כיוונים, ועל פי עדויות חוקרי משטרת מוסקווה מדובר בחבורה של מקצוענים מן השורה הראשונה שאפילו לא חששו לעשות זאת מתחת לחלונותיה של אחת מתחנות המשטרה הגדולות במוסקווה.

קלמנוביץ מת זמן קצר לאחר מטחי היריות שפעו בו בכל חלקי גופו ובעיקר בראשו, ונהגו נפצע קשה.

המתנקשים נמלטו במהירות מן המקום מבלי שאיש הבחין בזהותם. כוחות ההצלה שהגיעו למכוניתו מצאו שקלמנוביץ נפגע מ-20 קליעים שלא הותירו לרופאים באמבולנסים אלא רק לקבוע את מותו.

בשנים האחרונות היה קלמנוביץ' איש עסקים בבירה הרוסית שסחר עם מדינות שונות.

קלמנוביץ' היה בן למשפחה יהודית ידועה שחיה לאורך שנים רבות בליטא. אביו היה מראשי סניף הרביזיוניסטים, תנועת של זאב ז'בוטינסקי בליטא, וכבר מאמצע שנות השישים בקשו היתרי יציאה ועלייה לישראל אלא שאלו הגיעו רק עם תחילת שנות ה-70.

המשפחה כולה עלתה והתגוררה במרכז הארץ. שבתי קלמנוביץ הצעיר התערה מאוד בחיים הפוליטיים בישראל ואף שימש כיועץ פרלמנטרי של כמה חברי כנסת מן הימין לפני שעבר למפלגת העבודה והתקרב לכמה מבכיריה.

כל אלו לא ידעו שעוד כשנה לפני שהמשפחה יצאה לישראל, גויס קלמנוביץ להיות סוכן רוסי, אלא שמפעיליו לא הטילו עליו משימות מיידיות והורו לו ליצור קשרים פוליטיים עם בכירי השלטון בישראל וביניהם ראש הממשלה גולדה מאיר, והשרים יגאל אלון, פנחס ספיר ולוי אשכול, ואחר כך להמתין עד להוראות שיקבל. רק אחרי כמה שנים של עבודה פוליטית בישראל, שבו מפעיליו הרוסיים והורו לו להתחיל בעבודת הריגול הפעילה.

לאורך שנים רבות אכן העביר קלמנוביץ מידע לשירותי המודיעין הרוסיים, עד שהשב"כ הצליח לעלות על עקבותיו ולתפוס אותו תוך כדי פעילות. הוא נשפט ל-9 שנות מאסר. לאחר 5 וחצי שנים בכלא, הגיש בקשה לשחרור על רקע מצבו הבריאותי המעורער ומחלת הסכרת הקשה ממנה סבל בכלא. הרוסים הפעילו גם הם את קשריהם מאחורי הקלעים והביאו בסופו של דבר לשחרורו.

קלמנוביץ יצא לחופשי, חזר לרוסיה והרחיב את פעילותו הכלכלית.

האם נרצח על רקע פעילות זו? האם היה למישהו חשבון אתו עוד מימים עברו? – עוד מוקדם לומר זאת. מוסקווה הבטיחה לחקור את הפרשה ביסודיות. וקלמנוביץ שרק לפני 3 חודשים אמר בראיון עיתונאי שהוא מאד היה רוצה לשוב לישראל, כבר לא ישוב. בישראל סרבו אמש להגיב על הרצח ורק אמרו כי "אנחנו לא בעסק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר