הבחירות בארה"ב

טראמפ נגד קלינטון: המועמדים נאבקים על הקול היהודי

הבחירות שיתקיימו בקרוב יעסקו גם בנושא היחס למדינת ישראל והקול היהודי. באופן מסורתי הצביעו היהודים לדמוקרטים, האם טראמפ יצליח לשנות את זה? ומה חושבים החרדים בארה"ב? (בעולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ראש בראש (צילום: שאטרסטוק)
שני המועמדים לבחירות לנשיאות ארה"ב זכו כבר במינוי הרשמי. בשורה הסופית עומדים לבחירה מועמד הרפובליקנים, המיליארדר דונלד טראמפ שהחל את המירוץ כמעט מאפס עד למינוי המכובד והרשמי ומולו מועמדת הרפובליקנים, הילרי קלינטון, מזכירת המדינה לשעבר ואשתו של הנשיא לשעבר, ביל קלינטון.
היהודים בארה"ב למרות שאינם אחוז גבוה מכלל האוכלוסייה היוו תמיד קהל מחוזר על ידי המועמדים השונים שניסו לשבות את ליבם בשל כוחם הפוליטי והכלכלי. גם הפעם צפוי מאבק איתנים על הקול היהודי כשכל מועמד ינסה לקרוץ ליהודים דרך יחסו לישראל כשבשדה זה קלינטון תצטרך לעבוד קשה הרבה יותר.
בנימין ברבר, עסקן חרדי תושב בורו פארק, הנמצא בקשר שוטף עם אנשי מפתח בשלטון מעריך בשיחה עם "כיכר השבת" שטראמפ צועד בכיוון חיובי ובאם יעבוד נכון קיים סיכוי סביר שהוא יהיה זה שייכנס לחדר הסגלגל בבית הלבן. "כבר לפני שנה התבטאתי בעד מועמדותו ובזמן שאנשים בקהילה החרדית חשבו שמדובר במשוגע ובאדם לא יציב אני חשבתי שמדובר במנהיג עם יכולות", אומר ברבר. "צריך להבין, הוא איש עסקים ממולח והוא בודק מה טוב לאינטרס של אמריקה. להערכתי, הוא יסתדר טוב עם מדינת ישראל וישתף פעולה עם ההנהגה המדינית שלה ללא כל קושי".

המסורת תשבר?

ברבר מסביר כי למרות שרבים מהחרדים הינם תומכים מסורתיים דווקא של המפלגה הדמוקרטית, הפעם להערכתו רבים מהם יתמכו בטראמפ. ברבר מציין כי העובדה שטראמפ מקיף עצמו ביועצים יהודיים לצד זה שביתו וחתנו יהודים מוסיפה לתדמית שלו ולכך שהפך למקובל בקרב יהודים רבים.
העיתונאי והפרשן, יעקב קורנבלי, ששהה בוועידה הרפובליקנית בקליוולנד אותה סיקר אף הוא סבור שמעמדו של טראמפ מתחזק. "כרגע קשה להמר מי ינצח, אבל אני חושב שהסיכויים של טראמפ טובים מכפי שחשבו מלכתחילה. בוועידה הוא קיבל גיבוי מלא ואפילו המתמודד טד קרוז שלא הסכים להצהיר פומבית על תמיכה בו זכה לקריאות בוז רמות", מספר קרונבלי ל"כיכר השבת".
קרונבלי (עם החולצה הלבנה. באדיבות המצולם)
"צריך להבין שלרבים במפלגה הזו לא חשוב מי המועמד, הם תומכים במי שלא יהיה העיקר שייצג את המפלגה שלהם כראוי. ישנם רבים אחרים שלא אהבו את טראמפ בהתחלה, אבל עכשיו מיישרים קו ומבינים שזה המועמד. בסך הכל הוא מפתיע לטובה ואני חושב שהוא צובר תאוצה כאשר בסקרים רבים הוא מדביק את הפער מול הילארי", מעריך קרונבלי.
"להערכתי הפעם יתמכו בו יהודים רבים כיוון שמצע המפלגה שלו הוא פרו ישראל מובהק. בחלק מהמקרים המצע אף יותר ימני משל מפלגת הליכוד והוא דומה לבית היהודי ואולי אף לאיחוד הלאומי. העובדה שביטל את התמיכה בפתרון שתי המדינות מוסיפה לו נקודות אצל יהודים אורתודוקסים שרבים מהם כעת יצביעו לו", אומר קרונבלי.
להערכתו של קורנבלי לקול היהודי יהיה משקל בעיקר במדינות הנחשבות למתנדנדות כדוגמת פלורידה ופנסילבניה. במדינות אלו כל קול יכול לקבוע ועל כן חשוב יהיה לטראמפ להשקיע בהם. קורונבלי מזכיר אף הוא את יועציו היהודים של טראמפ, "שלושה יועצים יהודים קרובים של טראמפ הם חרדים והם יהיו אחראים על הקשר עם ישראל. ביניהם ג'ייסון (דב) גרינבלט,דוד פרידמן וריצ'ארד רוברטס תושב ליקווד. אין ספק שזה מוסיף לתחושה הטובה של הבוחרים וראו זאת כולם במניינים לתפילות שהיו במהלך הוועידה הרפובליקנית בפרהסיה".

"לא יהיה קל לטראמפ"

עזרא פרידלנדר, לוביסט חרדי המקורב לראשי שתי המפלגות שמסדרונות בתי הקונגרס מוכרים לו, אומר ל"כיכר השבת": "בבחירות הקרובות, בכדי שדולנד טראמפ ינצח, הוא צריך לקוות שיקבל את קולות הבסיס שלו שהם גברים לבנים, המוגדרים כ"אמריקה הישנה". אבל צריך להבין שהדמוגרפיה של ארה"ב כיום השתנתה, יש הרבה מיעוטים, יש אפרו-אמריקאים, יש לטינים, יש יהודים ורובם מתעבים את טראמפ", מעריך פרידלנדר. "המפתח לדעתי הם המדינות המתנדנדות ושם לדעתי קשה מאוד לטראמפ לנצח. אמנם המדינות הללו לא מזוהות דווקא עם מפלגה ספציפית אבל עדיין בבחירות האחרונות ניצח בהם ברק אובמה ולחשוב שכעת התמונה תשתנה לגמרי זה קצת רחוק".
פרידלנדר עם טים מקיין
פרידלנדר נחשב למקורב מאוד לסנאטור טים קיין שנבחר ע"י המתמודדת הדמוקרטית הילארי קלינטון לכהן כסגנה באם תיבחר. "מדובר באדם אנושי וסימפטי, הוא מענטש, יש לו סגנון אהוב על אנשים מכל המגזרים. לדעתי אם קלינטון תיבחר הרי שקיין יהיה בחירה טובה מאוד כיוון שהוא מקובל על חברי הסנאט משתי המפלגות. הוא גם יכול לייצג את ארה"ב בכל העולם מתוקף מעמדו ואישיותו. טים הוא ידידותי וטוב ליהודים. אם הוא ייבחר מדינת ישראל רק תרוויח", אומר פרידלנדר.
יש לציין, כי בארה"ב לתפקיד סגן הנשיא משמעות מועטה יחסית. הוא אינו מעורב באופן ישיר בלקיחת ההחלטות ובממשל ותפקידו הוא באופן בלתי נעים להמתין למקרה בו הנשיא לא יוכל להמשיך בתפקידו מסיבות שונות ואז הוא לוקח את מקומו.
"להערכתי בסופו של דבר הילארי תנצח למרות הרוח והאווירה הקיימים לצידו של טראמפ", מעריך בזהירות הלוביסט החרדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר