לראשונה מזה 6 שנים

מלחמת אזרחים: רעב הוכרז בדרום סודן

המדינה הצעירה שנמצאת כבר 4 שנים במלחמת אזרחים - מאז פיטר הנשיא סלבה קיר את סגנו, סובלת מרעב ומיליוני בני אדם צפויים לחוש מחסור חמור כחצי השנה הקרובה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

דרום סודן הכריזה היום (שני) על רעב במדינה, ומסרה שלמחצית מהאוכלוסייה שלה לא תהיה גישה למזון עד חודש יולי, כך על פי סוכנויות הידיעות. זו הפעם הראשונה מזה שש שנים שבעולם מכריזים על מצב של רעב.

סודן שקועה עמוק כבר כמה שנים בתוך מלחמת אזרחים עקובה מדם מאז שהנשיא שלה סלבה קיר פיטר ב-2013 את סגנו ריק מצ'אר. סגן הנשיא המודח הוביל מרד נגד המשטר והעימותים האלימים בין הצדדים לא הפסיקו עד היום והובילו את האו"ם להזהיר מפני רצח עם אפשרי.

הלחימה בדרום סודן מנעה מחקלאים רבים לקצור את יבוליהם ובמקביל ההיפר-אינפלציה עברה את 800 האחוזים בשנה שעברה. במצב שכזה, המחיר של מזון מיובא נמצא מעבר להשגתם של תושבי המדינה האפריקנית הצעירה שהכריזה על עצמאותה ממדינת האם סודן ב-2011. ואם בזה לא די, כמה אזורים במדינה סבלו מבצורת.

"במדינת יוניטי, כמה מחוזות סווגו במצב של רעב או סכנה לרעב", אמר אייזיה צ'ול ארואיי, יו"ר הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה של דרום סודן, במסיבת עיתונאים בבירה ג'ובה. הוא אמר שהשלכות המלחמה בשילוב עם מחירי מזון גבוהים, האטה כלכלית ותוצרת חקלאית נמוכה צפויים לגרום למצב של "חוסר ביטחון תזונתי" בין פברואר לאפריל לאוכלוסייה של 4.9 מיליון אנשים ולרעב ל-5.5 מיליון אנשים עד חודש יולי.

"רעב הפך למציאות טרגית בחלקים בדרום סודן והחששות הגדולים שלנו התגשמו", אמר נציג ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) בדרום סודן, סרג' טיסו, במסיבת העיתונאים בג'ובה.

לפי האו"ם, רעב מוכרז כש-20 אחוזים לפחות מבתי האב באזור מסוים סובלים ממחסור במזון, שיעורי תת-תזונה חמורים מעל 30 אחוזים וכששניים או יותר בני אדם מעשרת אלפים מתים מדי יום ממחסור במזון.

הלחימה במדינה האפריקנית עקרה יותר משלושה מיליון בני אדם מבתיהם, ובדו"ח שפרסם היום האו"ם עולה כי המשך עקירת התושבים מבתיהם יגדיל את הסיכונים להמשך חוסר ייצור של מזון שייגרר גם לתוך 2018.

חלקים רבים בדרום סודן סובלים מבעיית נגישות. שש שנים עברו מאז שהיא השיגה את עצמאותה ויש לה רק 120 קילומטרים של כבישים סלולים. הלחימה במדינה מקשה על העברת משלוחי מזון לאזורים המרוחקים ולכך יש להוסיף את העובדה שמחסנים נבזזו ועובדי סיוע נהרגו בחילופי אש בין הצדדים הנצים.

בין ישראל לדרום סודן יחסים מעניינים. שראל הכירה ב-10 ביולי 2011 בדרום סודאן כמדינה עצמאית וריבונית, יום לאחר הכרזת עצמאותה, ב-15 ביולי 2011 הכריזה דרום סודאן שהיא מתכוונת לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל כולל פתיחת שגרירות. להודעה זו הייתה משמעות רבה, משום שדרום סודאן התפצלה מסודאן שמעולם לא היו לה יחסים עם ישראל ונחשבת למדינת אויב. ב-28 ביולי 2011 הודיעה ישראל על כוונתה לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם דרום סודאן. בינואר 2012 מונה חיים קורן לשגריר ישראל בדרום סודאן, ובשנת 2014 מינתה דרום סודן לראשונה שגריר בישראל.

נשיא דרום סודן בפגישתו עם נתניהו (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר