סערה בלונדון

בית הכנסת: 'מצטערים שהרמאי קיבל אצלנו עלייה לתורה'

פרדי דייויד, בכיר בחברת ההשקעות HBFS, הונה את חבריו לקהילה היהודית בלונדון בסכומים של מיליוני יורו ששימשו אותו להימורים • רב הקהילה: "ליבי כבד ועיני דומעות" (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
פרדי דייויד (צילום: משטרת לונדון)

פרדי דייויד, בן 49, הורשע וירצה שש שנות מאסר כעונש על מעשי הונאה שביצע, שרובם פגעו בחבריו לקהילה היהודית בצפון לונדון.

לפי הדיווח ב"טלגרף", דייויד זכה למעמד נכבד ב-BES - בית הכנסת המאוחד של קהילות בורהאמווד ואלסטרי שבצפון לונדון, כששימש כמנכ"ל בחברת ניהול ההון HBFS, אך הוא ניצל את מעמדו לרעה וגרר רבים מבני הקהילה, בה נהג להתפלל, להשקעות כוזבות ולרכישת נכסים שאינם קיימים.

את כספם הגזול של חבריו, כך עולה מכתב האישום, היה דייויד מעביר לחשבון הבנק הפרטי שלו ומשתמש בהם להימורים ולניהול אורח חייו הראוותני. בין השנים 2005-2017, בזבז דייויד 15.6 מיליון יורו על הימורים.

יצויין כי את הכספים השיג דייויד מ-55 בני אדם, בעיקר בני הקהילה היהודית. רוב קרבנותיו היו דווקא מבוגרים, שסמכו עליו ונתנו בו אימון כמי שידע להשקיע את כספם במקומות הנכונים. יש שהפסידו סכומים בגובה 750,000 יורו לטובת הימוריו של דייויד, ונשארו מצולקים רגשית. יש מהם שסיפרו על תחושות אובדן, ויש שלא הצליחו לישון בלילות לנוכח הנזק שספגו.

בית כנסת בלונדון (צילום: שאטרסטוק)

כאשר פורסם כי הרשויות חוקרות את הבכיר לשעבר, כמעט נשמו בני קהילת BES לרווחה - עד שהתברר כי בשבת, יומיים לפני הרשעתו הסופית של דייויד, הוא קיבל עלייה לתורה בבית הכנסת, דבר שעורר את זעמם של הנפגעים ובני משפחותיהם, מה שהביא את רב בית הכנסת ויו"ר הקהילה לפרסם מכתב התנצלות.

רב בית הכנסת, הרב חיים קאנטרוביץ, סיפר במכתב ששיגר לבני קהילתו, על רגשות אשם שהוא חווה. "לשמוע איך חיי הנפגעים התנפצו לרסיסים, זה קורע לב. מאז המעשה אני עוסק בחשבון נפש. אם הייתי יודע את כל העובדות, הייתי נוהג אחרת. אני מקווה שלא הוספתי כאב לאף אחד מכם, אך אם כן - אני מבקש מחילה". את המכתב הנרגש חתם הרב "בלב כבד ועיניים דומעות".

לדברי יו"ר הקהילה, "בימים האחרונים הומטרתי, ובצדק, בשיחות טלפון ומיילים באשר לעלייה לתורה שבה כובד דייויד בשבת. היתה הנחייה ברורה של הקהילה נגד פעולות שכאלו, אך כנראה היינו צריכים להבהיר אותה יותר, ובכל מקרה אין מדובר במדיניות של הקהילה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר