ביקורת בקונגרס: יחס משפיל לנתניהו בפגישתו עם אובמה

פגישת שני המנהיגים הסתיימה בקול דממה דקה: כמעט אף לא מילה מהבית הלבן או מפמליית נתניהו ■ התקשורת בארה"ב מחברת בין הצטננות יחסי וושינגטון – ירושלים לבין גירוש ראש תחנת המוסד בלונדון ■ ניו יורק טיימס: גובר התסכול בארה"ב ובבריטניה מהפוליטיקה הימנית בישראל

אובמה ונתניהו מחויכים. היו ימים. ארכיון: פלאש 90

הפגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, הסתיימה לפנות בוקר (ד', שעון ישראל) בקול דממה דקה. למעט הודעה משותפת קצרה ויבשה על "אווירה טובה" בשיחה ועל דיון בין פמליית רה"מ לבין יועצי הנשיא על "רעיונות" שעלו בשיחת שני המנהיגים, לא יצאה אפילו מילה אחת מהבית הלבן או מפמליית נתניהו לסיכום הביקור. ובעוד שבשלב זה אין הרבה מידע על מה שהתרחש בשיחה, מתחו מחוקקים בקונגרס ביקורת על מה שהם מכנים יחס משפיל לנתניהו בפגישתו עם הנשיא.

לפי הערכות בוושינגטון, לא הצליח נתניהו לגשר על חילוקי הדעות עם אובמה בשיחתם ה"פרטית", בארבע עיניים, שנמשכה 90 דקות. לא ברור אם הנשיא אכן קיבל את הצעת רה"מ, ששני הצדדים יסכימו שלא להסכים לגבי הבניה במזרח ירושלים, כפי שהיה נהוג בעבר. לפי אותן הערכות, קרוב לוודאי שאובמה אמר לאורחו שהעדר גמישות ישראלית לגבי מזרח ירושלים מקשה על מאמצי ארה"ב להאבק בגירעון איראן.

אף לא נודע אם אישור הבניה במתחם מלון שפרד לשעבר, בשייח ג'ראח, שנחשף זמן קצר לפני שנתניהו הגיע לבית הלבן, עלה במפורש בשיחה, אם כי פקיד ממשל הגיב על הפרשה החדשה בראיון לאתר "פוליטיקו" כך: "זה בדיוק הדבר שאנו מצפים שראש הממשלה נתניהו יצליח לפקח עליו".

"ייתכן שאובמה עשה טובה לנתניהו בכך שלא פרסם דבר על השיחה ביניהם; לא בטוח שנתניהו היה אוהב זאת", אמר הלילה לגלובס מקור על גבעת הקפיטול. ניו יורק טיימס מציין היום, ששני הצדדים עושים מאמצים להוריד את להט העימות ביניהם. בכל מקרה, תשומת הלב בוושינגטון התמקדה בנסיבות השיחה ובהעדר מופגן של סממני חמימות בה, הרבה יותר מאשר בתכנה, ולא רק בגלל העדר מידע על התוכן.

בניגוד לרוב הביקורים של מנהיגי מדינות זרות, שרשאים להביא עימם לבית הלבן נציגי תקשורת ביתית לסיקור המעמד, הקפיד הממשל לאסור כניסת עיתונאים או צלמים, ישראלים או אמריקנים, להנצחת תחילתה או סופה של הפגישה בין אובמה לרה"מ. פוטו-אופ ומסיבת עיתונאים הורדו מעל הפרק, כאילו כדי לשלול מנתניהו קטיפת פירות פוליטיים מהאירוע, וכדי להימנע מיצירת רושם שעצם קיום הפגישה, בונוס משמעותי מבחינת כל מנהיג זר, אפילו מישראל, משקף תמיכה אמריקנית רשמית בנתניהו.

מחוקקים בקונגרס: אובמה הפגין יחס מזלזל כלפי רה"מ

גם בביקורו בוושינגטון בנובמבר אשתקד זכה נתניהו ביחס כזה, עם עלבון נוסף: הודעה על הסכמת הבית הלבן לקבלו התקבלה ממש ברגע האחרון, עם נחות מטוסו של רה"מ באזור וושינגטון.

לפי וול סטריט ג'רנל מהיום, קבלת הפנים הצוננת לנתניהו בבית הלבן הניעה מחוקקים בקונגרס לטעון שאובמה הפגין יחס מזלזל כלפי רה"מ ושבכך הוא החמיר עוד יותר את היריבות הפומבית שהתלקחה בין ארה"ב לישראל על רקע מתן האישור לבניה ברמת שלמה, בעת ביקורו של סגן הנשיא, ג'וזף ביידן, בישראל. מחוקקים רפובליקניים ודמוקרטיים רבים פנו לבית הלבן בכתב בדרישה שאובמה יישב את הסכסוך שלו עם נתניהו. לפי דיווחים במדיה, אובמה "רתח מזעם", כאשר שמע שמשרד הפנים בירושלים ניפק היתר לפרוייקט ברמת שלמה. המחוקקים אמרו, כי כל פיצול אסטרטגי בין ארה"ב לישראל, בעלת ברית קרובה, יפגע במדיניות החוץ של ארה"ב במזה"ת, ובמיוחד במאמציה לסכל את מאמצי איראן לרכוש נשק גרעיני.

כמה מחוקקים רפובליקניים לחצו על אובמה שייפגש בפומבי עם נתניהו ויודיע במעמד זה על מחויבות מחודשת לברית בין ארה"ב לישראל. מחוקקים אלה חוששים, לדבריהם, שהציבור הישראלי יתחיל לגלות יחס חשדני גובר למנהיגותה הגלובלית של ארה"ב והתפתחות כזו עלולה לשמש מכשול נוסף למאמץ לשלום.

לבית הלבן "ניתנה היום אפשרות להוריד את רמת הסכסוך ע"י הופעה משותפת של אובמה עם ראש הממשלה ובכך הוא היה שם קץ לשים קץ ליריבות", אמר ציר בית-הנבחרים היהודי אריק קנטור, מצליף הסיעה הרפובליקנית בבית. "זו הזדמנות שהוחמצה".

פקידים בבית הלבן הכחישו כאילו זכה נתניהו ביחס מזלזל או ששיחה כל פרטית בין שני מנהיגים היא אירוע חריג. "היחסים עם ישראל נותרו חזקים", אמר דובר הבית הלבן, רוברט גיבס. אבל ההבדל החד בין החום שבו התקבל נתניהו על גבעת הקפיטול, אתמול, לבין הצינה המודגשת בביקורו בבית הלבן מדבר בעד עצמו וגם מצביע על הקשיים הפוליטיים שהם עלול אובמה להיתקל אם יקשיח עוד יותר את יחסו לישראל.

פרשנות שמתפרסמת היום בושינגטון פוסט נותנת ביטוי לחתושה שהיחסים בין ישראל לארה"ב אכן ירדו מהפסים.

"המחלוקת בת השבועיים בין ישראל לארה"ב על רקע הבניה במזרח ירושלים חושפת את מגבלות היכולת האמריקנית ללחוץ על מנהיגים ישראליים לקבל החלטות בלתי קבילות מבחינה פוליטית", כותב הפרשן גלן קסלר. "אבל ההתלקחות גם חושפת שהיחסים בין שתי בעלות הברית מתחילים להשתנות בכיוון שלא גורם נחת לתומכי ישראל בארה"ב".

הפרשן מציין, שאובמה וצוות מדיניות החוץ והביטחון שלו מגדירים גם את יישוב הסכסוך הישראלי-פלסטיני, לא רק את היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב, כאינטרס של הביטחון הלאומי האמריקני. גנרל דייוויד פטראוס, מפקד פיקוד המרכז של ארה"ב, שרוב מדינות ערב נמצאות בתחום שיפוטו, אמר באחרונה בשימוע בקונגרס: "הסכסוך (בין ישראל לפלסטינים) מתסיס תחושות אנטי-אמריקניות בגלל התפיסה שארה"ב נוטה לטובת ישראל".

ושני העיתונים המשפיעים ביותר בארה"ב, וושינגטון פוסט וניו יורק טיימס, מחברים היום בין הצטננות יחסי ירושלים - וושינגטון לבין גירוש ראש תחנת המוסד בלונדון, על רקע החשד שאנשי מוסד נושאי דרכונים בריטיים מזויפים הם שחיסלו את סוכן חמאס בדובאי.

"ישראל מוצאת עצמה בסכסוך עם שתיים מבעלות בריתה הנאמנת ביותר", כותב הטיימס. "... בד בבד עם הפגישה המתוחה של אובמה ונתניהו בבית הלבן, שנעדרה כל סממנים של ביקור ראש מדינה, בעלת ברית אחרת של ישראל, בריטניה, גירשה דיפלומט ישראלי, צעד נדיר של ממשלה ידידותית".

"בריטניה וארה"ב נעשות מתוסכלות יותר ויותר מהפוליטיקה הימנית בישראל", אומר העיתון. "גורמים רשמיים בלונדון ובוושינגטון מביעים ספקות האם הקואליציה הימנית בישראל תוכל לקדם אי פעם תכנית שלום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר