שליחי חב"ד בפולין ל"כיכר השבת":

היו בכיות באמצע התפילה; כמה יהודים ניצלו מהטיסה

שליחי חב"ד לפולין, הרב שלום-בער סטמבלר מוורשא והרב אליעזר גוראריה מקרקוב, סופדים לנשיא שנהרג אמש בהתרסקות מטוסו בשיחה בלעדית שקיימו עם "כיכר השבת". הרב סטמבלר: "הוא קידם בניית מוזיאון השואה". הרב גוראריה: "כמה יהודים בכו בתפילה". וגם: כמה יהודים כמעט ועלו על הטיסה (בעולם)

מנחם כץ | כיכר השבת |
הרב סטמבלר מעניק לנשיא מצות (אתר COL)

"באמצע התפילה, נכנס מישהו לבית-הכנסת ובישר על התרסקות מטוס הנשיא. כולם היו בהלם מוחלט. כמה מהמתפללים החלו לבכות. אווירת אבל שררה בבית-הכנסת" - כך מספר הרב אליעזר גוראריה, שליח חב"ד בקרקוב, פולין, בראיון שקיים אמש (מוצאי-שבת) עם "כיכר השבת".

הקהילה היהודית ברחבי פולין הביעה אבל מהתרסקות מטוס הנשיא, לך קצ'ינסקי, שנהרג יחד עם רעייתו ועשרות בכירים נוספים ממשלתו.

לפחות 96 נוסעים ואנשי צוות נהרגו בשבת בהתרסקות מטוסו של נשיא פולין. .

"היה לו יחס ממש אוהד לקהילה היהודית", מספר הרב גוראריה. "ההלם של כל היהודים היה צפוי, היות והנשיא ממש סייע לקהילה".

כדוגמה לדבר, הוא מספר: "מיד לאחר דבר האירוע, אמר לי ראש הקהילה שלא כדאי לעשות במהלך השבועות הקרובים שום אירוע משמח בקהילה, כדי לא להראות שמחה מיותרת".

"לצד היחס שלו לקהילה היהודית, הוא תמיד נתן יחס מיוחד לישראל. לא פעם הוא הגיע בעצמו להשתתף באירוע שקיימה הקהילה היהודית. כשהיו צריכים עזרה, הוא מיד התגייס".

אחיו התאום של הנשיא שנהרג, שימש כראש-הממשלה לשעבר. "שניהם אוהדים מאוד גדולים של היהודים, ואת זה הרגיש כל יהודי ויהודי שמתגורר בפולין".

כאמור, את הבשורה הם קיבלו בשבת בבוקר, באמצע קריאת התורה. "נוצרה מהומה בבית-הכנסת. נשמעו בכיות רבות של אנשים. כולם לא הבינו מה קרה", הוא מספר.


"לא רק מדבר, גם עושה"

הרב שלום-בער סטמבלר, שליח חב"ד בוורשא, נפגש עם הנשיא בשנה שעברה, לקראת חג-הפסח. "הבאתי לו ולרעייתו שלוש מצות שמורות", הוא מספר ל"כיכר השבת".

"הנשיא קיבל את המצות, התעניין בנעשה בקהילה שלנו ושיבח אותנו על עבודתינו", סיפר.

לדבריו, "הנשיא הצטיין בעובדה שהוא היה ידיד ישראל וידיד של עם-ישראל והיה מוכן להביע את הסימפטיה הזו במעשים, לא רק בדיבורים".

הרב סטמבלר מספר, כי "עוד בהיותו ראש עיריית וורשא, הוא דאג מאוד לקדם את הבנייה של המוזיאון היהודי - שאמור להיחנך בקרוב במתחם הגטו. מוזיאון זה, אמור לסכם את מאות שנות החיים היהודיים בפולין. הוא קידם מאוד את תכנון המוזיאון.

"גם כנשיא, הוא המשיך וסייע רבות בתחילת הבנייה. כבוד רב הוא נתן לתורמים של המוזיאון. אפשר בהחלט לייחס לו חלק גדול בבניית המוזיאון".

על היחס שלו לקהילה היהודית, הוא מספר: "ראינו אותו בכל אירוע יהודי מכובד. הייתי מדליק אצלו בלשכה חנוכיה בכל שנה. זה הפך כבר לטקס מסורתי. הוא היה הנשיא הראשון שהחל במסורת הזאת".

היכן קיבלתם את הבשורה?

"באמצע תפילת שחרית, נכנס אדם שהגיע מאוחר לתפילה, וסיפר לנו את הבשורה. כולם פה נכנסו להלם. אמרנו מיד פרק תהילים לזכרם של הנספים".

יודעים כבר מי יהיה הנשיא הבא?

"בינתיים כולם פה שרויים באבל. המשנה לנשיא כבר נכנס לתפקיד, הוא גם ידיד מאוד טוב של הקהילה היהודית".

בראיון לאתר COL של חב"ד, גילה הרב סטמבלר, כי משלחת מהקהילה היהודית תכננה לעלות על המטוס של הנשיא, אולם ברגע האחרון הדבר בוטל, היות והטיסה הייתה בשבת. "היהודים תכננו לומר קדיש באירוע ההנצחה - אליו נשא הנשיא", סיפר הרב סמבלר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר