הרב ישראל מאיר לאו סופד לנשיא פולין: "היה ידידותי ליהודים"

יו"ר מועצת "יד ושם" מדבר על האסון של העם הפולני, ומספר על ההכנות ל"מצעד החיים". וגם: כמה שמות קדושים תועדו עד כה? ראיון

אברהם הלוי | כיכר השבת |
הרב לאו (מאיר אלפסי)

הוא אחת הדמויות המזוהות ביותר עם המצעד הזה, שהולך וצובר תאוצה מדי שנה. הרב ישראל מאיר-לאו, רבה של תל-אביב יפו ויו"ר מועצת "יד ושם" נוטל כמעט מדי שנה חלק ב"מצעד החיים" לזכרם של מיליוני קדושי השואה.

אבל השנה, יעיב על המצעד הזה חסרונו של נשיא פולין שנהרג בסוף-השבוע בהתרסקות המטוס, יחד עם 131 אנשי ממשל.

הבוקר, סיפר הרב ישראל-מאיר לאו לניסים משעל בתוכניתו ב"רדיו ללא הפסקה" על הכרותו עם הנשיא המנוח. "הכרתי את נשיא פולין. נפגשנו לראשונה בטקס הנחת אבן הפינה למוזיאון השואה בוורשא. הוזמנתי לשם יחד עם שורה ארוכה של נכבדים ואישי ממשל. ממשלת גרמניה תרמה סכום גדול כדי להנציח את קדושי השואה בהקמת המוזיאון, שעדיין לא נבנה אבל הולך ומוקם. הנשיא המנוח היה ידידותי מאוד ליהודים. הוא ואחיו, ששימש ראש ממשלה".

על ההערכות למצעד החיים כשברקע האסון, סיפר הרב ישראל מאיר-לאו: "הבנתי מהחברים שמנהלים את המצעד, שיענדו סרט שחור סביב דגל ישראל. שגריר ישראל בפולין ישא במהלך הטקס דברים לזכרו של נשיא פולין".

דרך ארוכה עשה מצעד החיים מאז נוסד בתשמ"ח ועד היום. "במצעד הראשון השתתף יצחק נבון, אז שר החינוך, ולצידו צעד בנימין נתניהו כשגריר ישראל באו"ם. התחלנו עם 700 משתתפים. ב-2005 הגענו לשם עם ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, ואיתנו 18 אלף משתתפים מ-24 מדינות ברחבי העולם".

מתוקף תפקידו כיו"ר מועצת "יד ושם", אבל גם כניצול שואה בעצמו קורא הרב לאו לסייע בתיעוד הנספים. "הניצולים לא זקוקים לתיעוד. הנספים עדיין לא זכו לתיעוד מלא, רק מחציתם. אין לנו עדיין ארבעה מליון שמות במאגר השמות של יד ושם. לאחרונה תיעדו מצבות בבתי עלמין ברחבי הארץ, כדי לעלות על עקבותיהם של כל הנספים", הוא אומר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר