כתבה ראשונה

נשוי לגויה ותומך בישראל: הכירו את אנתוני בלינקן

'כיכר השבת' בסדרת כתבות על היהודים המקיפים את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, ותחילה המינוי הבכיר ביותר: אנתוני בלינקן, מי שיהיה מזכיר המדינה הבא - האיש שישפיע על ישראל (בעולם)

אלי דן | כיכר השבת |
אנתוני בלינקן עם ראש הממשלה נתניהו (צילום: שגרירות ארה"ב בישראל)

בארבעת השנים האחרונות, התרגלנו לכוורת היהודית האורתודוקסית שהקיפה את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. גם הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן מוקף ביהודים - אך עם הבדל ברור.

שלא במפתיע, הדמויות היהודיות מסביב לג'ו ביידן, הם יהודים שלצערנו רבים מהם התבוללו, מזוהים עם הזרמים הרפורמיים ושונים משמעותית מהפרצופים אליהם התרגלנו בארבעת השנים האחרונות.

כעת, זה הזמן להתחיל ולשנן את השמות היהודיים החדשים. לכן, פותח 'כיכר השבת' בסדרת כתבות על הכוורת היהודית החדשה בבית הלבן.

מזכיר המדינה: אנתוני בלינקן

לתפקיד הבכיר ביותר בממשל עד כה, מייעד הנשיא הנכנס את אנתוני בלינקן (58), ששימש כסגן מזכיר המדינה בממשל אובמה. הוא יחליף את מזכיר המדינה היוצא פומפאו, אשר זה לא מכבר קיים ביקור פרידה במזרח התיכון ובכלל זה סיור בהתנחלות ישראלית שהכעיס במיוחד את הפלסטינים.

בלינקן בעל ניסיון רחב בתחום המדיני, בעברו הרחוק שימש ככותב הנאומים של הנשיא קלינטון, בין היתר כתב את הנאום המפורסם מהלווייתו של יצחק רבין, הזכור בשל השימוש שעשה במילים "שלום חבר".

נאומו של קלינטון בהלוויית רבין: שלום, חבר

אנתוני (טוני) בלינקן הוא בן למשפחה יהודית אמריקאית טיפוסית., אבי סבו היגר מקייב לארה"ב והיה סופר ידוע שכתב ביידיש, אביו של טוני - דונלד בלינקן - היה בנקאי בכיר ואף שימש כשגריר ארה"ב בהונגריה.

טוני עצמו נולד בארה"ב, את בר המצווה חגג בטמפל רפורמי, והתחתן לגויה במעמד שנערך על ידי רבאיי וכומר.

אימו נישאה בשנית לאביו החורג, ניצול השואה שמואל פייזר, כילד גדל בפריז וניגן גיטרה בלהקה. בלינקן בוגר אוניברסיטת הארוורד, הוא מתואר בידי מכריו כאדם נעים הליכות שקול ואינטליגנטי.

(צילום: משרד החוץ האמריקאי)

בלינקן מספר על זיכרונותיו של אביו החורג ששוחרר מן הכיבוש הגרמני על ידי טנק אמריקאי, זיכרונות אלו מחדדים עבורו את תפקידה המיוחד של ארה"ב בעולם וחשיבות מעורבותה הפעילה בתחומי מדיניות החוץ. בהתאם לכך בלינקן תמך במעורבות ארה"ב במשברים צבאיים כמו הסיפוח הרוסי של קרים מידי אוקראינה, ובתקיפה הצבאית נגד משטרו של קדאפי בלוב.

יתכן וטראומת השואה מעברו המשפחתי היא שגרמה לו לתמוך בתקיפת המשטר הסורי של הרודן בשאר אסד לאחר שזה עשה שימוש בנשק כימי בשנת 2013 - מתקפה שממשלו של אובמה לא ביצע בפועל - ואולי יהיה זה סימן מעודד להתנהלותו עתידית מול איראן והסכם הגרעין שממשל ביידן מעוניין לחדש.

בניגוד לפלגים קיצוניים יותר במפלגה הדמוקרטית, הקוראים לצמצם את התמיכה האמריקאית בישראל, בלינקן משתייך לזרם המרכזי במפלגה, ותומך באופן כללי במדינת ישראל. כל זה - עד לעניין ההתנחלויות, בנושא הזה ובהקשרו הרחב יותר, כלומר, תהליך השלום מול הפלסטינים, צפוי לישראל יחס שונה בתכלית מזה שהורגלנו אליו בימי טראמפ.

למרות זאת, בהתאם לגישתו השקולה של בלינקן, הלחץ על ישראל - בנושא הפלסטיני - צפוי להיות פחות פומבי מזה שהיה בתקופת אובמה, אם כי ביידן עצמו לא היסס בעבר לתקוף את נתניהו בפומבי, כאשר האחרון "פגע" לטענתו בכבודו של אובמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר