הרב מהעיר הנצורה - מדבר

המהומות בקזחסטן: כך היהודים מתמודדים • ריאיון מרתק

ההפגנות האלימות בקזחסטן יצאו מכל פרופורציה והפחד מורגש היטב ברחובות • רבה של עיר הבירה מסביר בריאיון ל'כיכר', על התחושות, הפחד, חיי היום-יום והקשרים הנדירים עם הנשיא • מיוחד (ארץ)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
הרב על רקע ניסיון ההפיכה (צילום: חב"ד קזחסטן)

השבועות האחרונים בקזחסטן היו סוערים. הפגנות שבתחילה היו נראות כלגיטימיות, עקב עליית מחירי הדלק, הפכו לסוערות ומסוכנות ביותר. עשרות חנויות נשדדו ונבזזו וחזית ארמון הנשיאות הוצת, שליח חב"ד בבירת קזחסטן, משתף עם 'כיכר' את תחושות הקהילה היהודית במקום.

בעקבות המהומות, רשויות המדינה התערבו ונקטו ביד קשה נגד המפגינים. בהמשך התברר שמדובר בכנופיית שהתארגנו מראש ובואו לעיר ליצור סערה והרס. כוחות הביטחון אף יצאו לרחוב להשליט סדר ועשרות פורעים נעצרו או נורו.

המהומות בקזחסטן (באדיבות המצלם)

בהמשך הורה נשיא המדינה קאסים-ג'ומארט טוקאייב לנתק את חיבור האינטרנט ברוב הערים שבחלקן אף נותק קו הטלפון. פעולה זו נעשתה על מנת למנוע מראשי הכנופיות להתארגן וליצור מהומות נוספות.

ריאיון עם רב הקהילה היהודית

"עכשיו זה השקט שאחרי הסערה", מספר הרב ישעיה אלעזר כהן, שליח חב"ד ורבה הראשי של קזחסטאן בראיון מיוחד ל'כיכר השבת'. "כוחות הביטחון בהוראתו של נשיא המדינה הצליחו לדכא את כל הכנופיות אך כמובן שיש עוד הרבה עבודה לכוחות הביטחון וייקח תקופה ארוכה עד שישמידו את כל הכנופיות הסוררת".

"נכון לעכשיו", מספר הרב כהן, "יש סגר מהשעה משמונה בערב ועד השעה שבע בבוקר".

איפה מתפללים?

"יש לנו 'כולל' ואנחנו דואגים לסיים אותו מעט מוקדם. שם אנחנו מתפללים וממהרים לחזור לבתים לפני תחילת העוצר".

חברי הקהילה היהודית בקזחסטן (חב"ד קזחסטאן)

מסוכן להסתובב כיום ברחובות?

"עכשיו כבר רגוע", עונה הרב כהן, "המרכז היהודי, כולל בית התבשיל, חזרו כמעט לעבודה מלאה".

פעילות הבית חב"ד הופסקה במהלך המהומות?

"לא. אנחנו עובדים 24/7 ויש הרבה מקרי חירום, דרך העולם שכל יום נולדים ילדים ונפטרים אנשים. היה לנו לוויה לארגן ביום שישי האחרון, גם ביום ראשון עשינו לוויה ועכשיו בדיוק קיבלתי הודעה לעשות עוד הלוויה. פועלים ללא הפסקה".

לוויה לאיש מהקהילה (חב"ד קזחסטאן)

ניתקו לכם את האינטרנט?

"כן". עונה הרב כהן ומוסיף: "הדבר המעניין הוא שהנשיא לא ניתק בבת אחת את המערכות. הוא הסביר לעם מה הוא הולך לעשות ופעל שלב אחרי שלב".

איך העם קיבל את ההגבלות הללו?

"העם הקזחי מאוד סבלן ונשמע להוראות הממשלה. מדובר במקום רגוע ושליו. אנשים כאן ללא נשק כי זה לא כמו במקומות אחרים בעולם שאתה צריך להגן על עצמך. ברגע שהנשיא הבין שהמצב יצא משליטה הוא פעל ביד ברזל למגר את התופעה. הוא מיגר את המהומות בתקיפות ממש, על אף שהוא יעשה הכל למען השלום.

"אני מכיר אותו שנים על גבי שנים. הוא איש של שלום והידברות", מעיד הרב כהן, "לא היה להם סכסוך עם אף אחד מהשכנים - מרוסיה, סוריה ועד סין. תמיד חיו כאן בשלום ובאחווה. ובאותה גישה של הידברות, ברגע שיש סכנה לעם שלו, הוא לא מוכן לדבר".

"את כל הסמכות שלו כראש ממשלה", מוסיף הרב, "הוא מנצל על מנת לשמור על הסדר. וכל הכבוד לו על זה. הוא יכול היה לברוח עם מזוודות של כסף ובחר את הדרך הקשה והנכונה יותר".

כמה יהודים יש במקום?

"להערכתנו יש לפחות כעשרים אלף יהודים. יש לנו בתי חב"ד בשבע ערים ובאלמא אטא יש שלושה בית חב"ד, עם עבודה סביב השעון ללא הפסקה.

חתונה יהודית לזוג מבוגר בקהילה (חב"ד קזחסטאן)

הטרגדיה בקהילה

בסוף השבוע נהרג במהומות גם אזרח ישראלי, לבן קוג׳יאשווילי (21) שנורה בעת שנסע ברכבו באלמטי.

"הוא היה בדרך הביתה לעשות קידוש והתמהמה מלהגיע", מספר הרב כהן בעצב, "בהמשך התקשרו להודיע להם שירו על הבן שלהם. בבית הרפואה הם הבינו שכבר אין מה לעשות. בפעילות מואצת הם הצליחו לשחרר את הגופה והביאו אותה לחברה קדישא שלנו בהנהגת בית הכנסת המרכזי.

היהודי שנהרג בברית מילה לבנו בימים יפים יותר (חב"ד קזחסטאן)

"עד הבוקר הוא היה אצלנו וכיוון שאין כאן שדה תעופה פעיל, אז מטיסים אותו לארץ דרך עיר אחרת. בזמן הקרוב הוא אמור להגיע לארץ.

זו היה מבצע משותף של הקהילה עם שגרירות ישראל ומשרד החוץ הקזחי. עבדו על זה יום ולילה ברגישות", מעיד הרב כהן. "אין ערבות כזאת בשום מקום אחר. לב ישראל ער".

הרב כהן ונשיא המדינה (חב"ד קזחסטאן)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר