בריטניה כמרקחה

חגיגת 'יום הולדת' תקטע את כהונת "טראמפ הבריטי"?

המזל הגדול שהחל בסקרי הבחירות ונגמר בניצחון סוחף - נגמר; הביקורת סביב בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, מתעצמת; האם הוא ישרוד גם את הגל הנוכחי? ציקי ברנדוין עושה סדר (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילומים: שאטרסטוק)

"טראמפ הבריטי". זה בגדול הדבר הראשון שכנראה עולה בראש למי שרואה לראשונה את ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. אולי המראה החיצוני קצת מזכיר, אבל חשוב לזכור כי לראש הממשלה הבריטי יש המון מזל. ה-מ-ו-ן!

המזל אולי החל בכך שבסקרי הבחירות בטרם נבחר - המירוץ היה צמוד, ולבסוף הוא ניצח בניצחון סוחף שלא היה כמותו במשך עשורים. למעשה, אחרי כמה ראשי ממשלה שניסו לעזוב את האיחוד האירופי, הוא ראש הממשלה הראשון שניסה והצליח - ובריטניה כבר לא חלק מהאיחוד האירופי.

תאומים? - לא ממש: ג'ונסון וטראמפ (הבית הלבן)

אפילו ההתנהלות הבעייתית של ג'ונסון מול משבר הקורונה נשארה בגדר מכות קלות בכנף. אבל עוד נדבר על זה.

אלא שכנראה לא לעולם חוסן, וכעת על צווארו הפוליטי של בוריס ג'ונסון מתנופפת חרב שמאיימת לקטוע את כהונת ראש הממשלה החזק - בגלל יום הולדת.

כישלון לאחד - ניצחון לאחר

בשנת 2016 העם הבריטי יצא למשאל עם על שאלה פשוטה: האם אתם רוצה להישאר תחת כנפי האיחוד האירופי, או לעזוב ולבצע 'ברקזיט'?

ראש ממשלת בריטניה דאז, דיוויד קמרון, הוביל קו ברור וקרא לאזרחים להצביע להישאר באיחוד. העם, לא כך-כך שמע לו והתוצאות חשפו כי העם הבריטי מעוניין לפרוש מהאיחוד. חלפו ימים ספורים וראש הממשלה הודיע על התפטרותו.

לעומת קמרון, ג'ונסון היה נחשב למוביל המחנה ליציאה מהאיחוד האירופי. בעברו, ג'ונסון היה עיתונאי לענייני האיחוד האירופי והוא פשוט תיעב בכל מאודו את האיחוד, וחשב כי הוא נטל כלכלי על בריטניה. לאחר ההחלטה לעזוב את האיחוד, רבים סימנו אותו כמי שיהיה ראש הממשלה הבא.

הפגנה נגד ג'ונסון והיציאה מהאיחוד, 2016 (שאטרסטוק)

אך משום מה, במפלגה השמרנית החליטו לבחור דווקא בתרזה מיי לתפקיד, למרות שהייתה מהמתנגדים לעזיבה. הדבר גרר ביקורת נגדה, שכן אולי לא תוכל לבצע דבר שהתנגדה לו, והיו שרמזו כי עשתה זאת בשביל הכסא. אנחנו כמובן לא מאמינים ללשון הרע כזה, ובטוחים כי בשום מדינה בעולם אנשים לא מונעים משיקולי כסאולוגיה וקריירה.

מיי, שניצחה בבחירות את מפלגת הלייבור, עדיין לא הצליחה להעביר הסדר 'ברקזיט' בפרלמנט, מה שהביא להתפטרותה, ובוריס ג'ונסון הגיע לעמוד בראשות המפלגה השמרנית, ולבסוף - ניצחון סוחף בבחירות לראשות הממשלה.

ראש הממשלה הכי אהוב והכי שנוא

זוכרים את ההשוואה לטראמפ? אולי אחד מהדברים הבודדים בהם השניים זהים בו, היא שהם כמו אבוקדו - או ששונאים אותם או שאוהבים אותם, אין אמצע.

ג'ונסון לא רק ראש ממשלה אינטליגנטי וחכם, אלא גם מופרע ומגניב - כך למשל ניתן לראות איך נתקע בעבר על סנפלינג, והגיב לכך בהומור ג'ונסוני קלאסי.

ג'ונסון על הסנפלינג (טוויטר CamdenJonathan)

בסוף, ג'ונסון לאחר הבחירות הפך לראש הממשלה החזק ביותר מאז ימי 'אשת הברזל' מרגרט תאצ'ר.

אז מה השתבש?

סדקים באהבה לראש הממשלה המבולגן

"אני מסתרק כל בוקר", טען בביטחון בוריס ג'ונסון במהלך שאלון עם גולשים. אישיותו המפוזרת והחכמה במקביל גרמה לרבים פשוט לאהוב את האדם הצבעוני הזה. אבל את תחילת הסדקים בדמותו של ג'ונסון אפשר אולי לסמן כשנבחר לראשות הממשלה, זמן קצר לפני 2020, אז כתב: "זאת הולכת להיות שנה נהדרת". אמנם ג'ונסון מרבה להשתטות, אבל כנראה שהנבואה לא ניתנה לו. כולנו יודעים מה קרה בשנת 2020 ואיך כולנו 'אהבנו' אותה.

ג'ונסון ה'מגניב' בריצה עם הכלב (שאטרסטוק)

אז כן, ניחשתם נכון. שנת 2020, השנה בה פרץ לחיי העולם כולו הנגיף הידוע לשמצה - קורונה. בבריטניה, ג'ונסון הראה דווקא את הצד הטראמפיסטי שלו, לעומת האינטליגנטי שהתנדב בקיבוץ בישראל בנעוריו (מבטיח. אמיתי.).

בתחילת מגפת הקורונה, למרות הצהרות מבית ומחוץ, סירב ג'ונסון להטיל הגבלות או סגר, ואף טען כי הוא 'לוחץ ידיים בלי חשש לכולם'. והדבר עלה לו ביוקר.

ג'ונסון נדבק בעצמו ולמעשה כמעט נפטר בגלל מחלות רקע, והיה מאושפז תקופה בבית חולים. לאחר שחרורו, הודיע על שורת מגבלות, והביקורות על ג'ונסון החלו להינעץ, אך באורח פלא, הביקורות הללו היו בגדר מכה קלה בכנף.

לא לעולם חוסן

בואו נחזור חודש וחצי לאחור. שלהי שנת 2021, צהובון בריטי מפרסם - בזמן שאזרחי בריטניה התבקשו להישאר בבתים שלהם, ג'ונסון חגג עם חברים במעונו הרשמי בדאונינג 10. הדיווח לא עשה רעש רב, וג'ונסון הכחיש.

אבל מה שכן גמר לג'ונסון את שבע הנשמות הפוליטיות שלו הוא תיעוד של דוברתו של ג'ונסון שנשאלה על המסיבה בדאונינג 10, והיא לגלה ואמרה לכתבים: "היו שם יין היו גבינות - איזה ריחוק חברתי?! לא היה דבר כזה". הדוברת הוקלטה, והדבר עשה רעש, במיוחד מהצחקוק המזלזל. הדוברת - נאלצה להתפטר.

(צילום: שאטרסטוק)

כך נפתחה תיבת פנדורה. למשל פורסם תיעוד של ג'ונסון חוגג יחד עם אשתו ועוד 20 איש בזמן הסגר עם יין ובלי מסיכות. ג'ונסון סירב להתנצל, ואמר כי זאת הייתה פגישת עבודה. אך הוא התנצל על הנראות.

פרשייה נוספת שהסעירה את בריטניה הוא פרסום שבזמן שמלכת אנגליה התאבלה על מות בעלה לבדה בשל מגבלות הקורונה, ג'ונסון חגג עם DJ, מוזיקה ואלכוהול. הקריאות לג'ונסון להתפטר רק הולכות וגוברות. אפילו המשטרה הודיעה כי היא פותחת בחקירה - וג'ונסון הודיע נחרצות: "אני לא אתפטר".

בוריס ג'ונסון - הסוף?

אז נגד ג'ונסון גוברות הקריאות להתפטר, חקירת משטרה נפתחה, האם לבוריס ג'ונסון יש סיכוי לקיים את מה שפרשנים רבים הבטיחו בתחילת כהונתו שהוא פה לזמן רב?

בבריטניה, אחת הדמוקרטיות החזקות בעולם, לא קל להביא ראש ממשלה לארוז מזוודות, אך הדבר אפשרי, וישנם כאלו גם בתוך מפלגתו שלו שהחלו לבדוק את העניין.

עם רה"מ לשעבר נתניהו (ויקימדיה)

על פי חוקי המפלגה השמרנית, במקרה ש-54 חברי פרלמנט מטעם המפלגה חותמים על אי אמון בראש מפלגתם, יכולה להתקיים הצבעה על כך. כאמור, ישנם חברי פרלמנט שהחלו לפעול בעניין, חבר מפלגתו הודיע שהוא מצטרף לאופוזיציה, וחבר מפלגה בכיר אחר הודיע כי הוא לא תומך יותר בג'ונסון.

אפשרות נוספת, היא לנדנד את כס ראש הממשלה באמצעות התפטרות שרים עם הרבה רעש וצלצולים. אדם אחד מוכר שעשה את זה הוא שר החוץ של תרזה מיי - בוריס ג'ונסון, שהודיע על התפטרותו מתפקידו בשל התנהלותה. לבסוף - הוא עצמו החליף אותה.

(צילום: שאטרסטוק)

נכון לרגע זה, פרשנים בערוצי התקשורת השונים בבריטניה מסמנים את שר האוצר כיורשו הפוטנציאלי, אך נכון לרגע זה, לא רק שלא קרא עליו תגר, אלא הביע תמיכה פומבית בג'ונסון.

נחזור לאי האמון המפלגתי. נראה שמתנגדיו של ג'ונסון בתוך מפלגתו שלו בעצמם לא יודעים מי יוכל אפילו להתקרב להישגים חסרי התקדים של ג'ונסון, מה שכנראה מביא לכך שבשלב זה עדיין אין הצבעת אי אמון נגדו. ברגע שיגלה חולשה, כנראה זהו יהיה סופו המר של ראש הממשלה הפופולארי. ימים יגידו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר