על סף מלחמה אדירה

ביידן איים על הנשיא פוטין • הקרמלין: "ההיסטריה בשיאה"

ראש הממשלה בנט קרא לישראלים "לעזוב מיד את אוקראינה" • בצל המתיחות בין המדינות - הנשיא ביידן שוחח טלפונית במשך כשעה עם הנשיא פוטין ואיים ב"עלויות חמורות" • בקרמלין גיחכו (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
ביידן ופוטין (צילום: shutterstock)

המתיחות באוקראינה מחריפה: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיים הערב (מוצאי שבת) שיחה מתוחה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בצל ההסלמה הצבאית מצב רוסיה בגבולות עם אוקראינה.

במהלך השיחה איים הנשיא ביידן על פוטין כי אם רוסיה תפלוש לאוקראינה הדבר יוביל להפחתת מעמדה של רוסיה ותגרום לסבל. לפי הודעת הבית הלבן, ביידן הבהיר לפוטין כי מקרה של פלישה לאוקראינה, ארה״ב תגרום לרוסים ״לשאת בעלויות חמורות״.

בבית הלבן טוענים כי ביידן גם טען, במהלך השיחה שנמשכה 62 דקות, שהערוץ הדיפלומטי ״עדיין פתוח״, אבל ״מוכנים באותה מידה גם לתרחישים אחרים״.

בקרמלין הגיבו לשיחה: "ההיסטריה הגיעה לשיאה, הנשיא האמריקני הזכיר את איום העיצומים אך לא שם דגש על כך."

לפי הדיווחים, במודיעין האמריקני מעריכים כי פוטין כבר החליט לפלוש לאוקראינה ובכוונתו לעשות זאת בימים הקרובים, אולי ביום רביעי. לפי דברי גורם אמריקני בכיר בסיום השיחה בין פוטין לביידן, השיחה לא הובילה לשינוי משמעותי במצב.

במהלך השבת, כפי שדווח ב'כיכר השבת', קיים ראש הממשלה נפתלי בנט הערכת מצב והתייעצות באשר לישראלים הנמצאים באוקראינה. לפי הודעת לשכת ראש הממשלה מטרת הערכת המצב הייתה "להאיץ את ההיערכות להוצאת ישראלים מהמדינה". שיחה נוספת עתידה להתקיים בהמשך הערב.

בהערכת המצב השתתפו שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, ראש המועצה לביטחון לאומי אייל חולתא ובכירים נוספים ששמם לא צוין. לדברי בכיר במשרד החוץ, משרד החוץ עובר למתכונת חירום הכוללת פתיחת חדר מצב. בנוסף, הוקם צוות ניהול ייעודי למשבר.

אתמול הוכרזה אזהרת מסע לאוקראינה. שר החוץ לפיד קיים הערב שיחת זום עם נציגי משרד החוץ במדינה. השר שמע מהשגריר והנציגים על ההערכות למצב חירום ועדכן אותם על ההערכות בארץ להחזרת ישראלים ויהודים מאוקראינה. שר החוץ אמר לנציגי משרד החוץ בקייב: ״נערכים להוצאת ישראלים. מחר ינחתו בארץ משפחות הדיפלומטים. נדאג לכל מה שצריך״.

מחר ינחתו בארץ משפחות הנציגים ויצא תגבור קונסולרי על מנת לסייע בטיפול במידת הצורך לפינוי ישראלים ויהודים מאוקראינה.

הערכת מצב נוספת של שר החוץ עם ראש הממשלה תערך בשעה הקרובה. שם תדון אזהרת המסע וההערכות למצב חירום.

במקביל, מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה בסוף השבוע אזהרה לאזרחי ארה"ב בה קראה שלא לנסוע לאוקראינה בגלל החשש מתקיפה רוסית והן בשל מצב הקורונה במדינה וקראה לאזרחי ארה"ב לעזוב את המדינה באופן מידי.

כזכור, הרוסים מאיימים בפלישה לאוקראינה והם מרכזים כ-140 אלף חיילים בסמוך לגבולות המדינה. לטענת רוסיה האוקראינים תוקפים במזרח אוקראינה בדלנים פרו רוסיים וזו הסיבה לרצונם לפלוש ולהגן עליהם. על פי הערכות המומחים הסיבה האמתית היא מאזן הכוחות באירופה וטענת מוסקבה שנאט"ו עושה שימוש באוקראינה כדי לפגוע בביטחונה.

כרגע המגעים הדיפלומטיים למנוע את המלחמה עלו על שרטון והמערב מאיים בסנקציות כלכליות חריפות על הרוסים במידה ויפלשו לאוקראינה.

בליל שישי דווח בגרמניה, כי יאכטת פאר ענקית שעגנה לצורך תיקונים בנמל המבורג, ושעל פי דיווחים שייכת לפוטין, הפליגה בפתאומיות על רקע החשש כי מעצמות המערב יטילו סנקציות על רכוש רוסי במקרה של פלישה לאוקראינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר