המתנה של הקנצלרית לישראלים

זכאות לדרכון אירופאי - גרמני, לבני הנרדפים

לראשונה, ישראלי שהוריו היו מהגרים ממזרח אירופה שחיו בגרמניה הצליח לקבל בזמן שיא אזרחות גרמנית • נפגשנו עם עו"ד ד"ר יובל חן, אשר ייצג אותו, לשמוע איך זה קרה (משפט)

כך השיג העו"ד דרכון גרמני לישראלי שוהרי ברחו (צילום: באדיבות המצלם)

בקיץ 2021 חוקק בגרמניה חוק אזרחות חדש. חוק זה מאפשר היום למאות אלפי ישראלים לקבל דרכון גרמני. התנאי המרכזי לכך הוא הוכחות, שהם הילדים, הנכדים, הנינים או בני הנינים של אדם שהיה נרדף בגרמניה והוכחות שהנרדף היה יכול לקבל אזרחות גרמנית לפני 1945, אילולא עלו הנאצים לשלטון ומרכז חייו היה בגרמניה." בניגוד לחוק בעבר בגרמניה, היום הנרדף לא צריך להיות אזרח גרמני, על מנת שצאצאיו יקבלו אזרחות גרמנית.

באוקטובר 2021 התבקש עו"ד ד"ר יובל חן לטפל בהליכים לקבלת אזרחות גרמנית של פרופסור מכובד מישראל. הוריו של הלקוח הגיעו לגרמניה מפולין וממזרח אירופה ומאוחר יותר ברחו משם אחרי עליית היטלר לשלטון בשנת 1933. עו"ד ד"ר חן הגיש את הבקשה על בסיס החוק החדש בגרמניה. כעת, 3 חודשים מאוחר יותר, אישרה גרמניה את הבקשה, ללא שום הסתייגויות.

זו פעם ראשונה שישראלי מקבל אזרחות גרמנית, למרות שאיש מהוריו לא היה אזרח גרמני, אלא היה עם אזרחות פולנית ו/או מזרח אירופאית או חסר נתינות.

לדברי עו"ד ד"ר יובל חן, "אני שמח מאד, שיש למשרדי את הזכות להיות עוה"ד הראשון והיחידי בישראל, אשר השיג ללקוח שלו אזרחות גרמנית, לפי החוק החדש בגרמניה ובכך פתח למאות אלפי ישראלים."

איך להתחיל בתהליך לקבלת אזרחות גרמנית?

ההליך לקבלת אזרחות גרמנית הוא הליך משפטי לחלוטין. יש לאתר תיעוד היסטורי בגרמניה, לצרף שורת מסמכים ולערוך תביעה בגרמנית, הכוללת שלל טיעונים, הנתמכים במסמכים מתאימים. כמו כן, יש לבחור במסלול המתאים לקבלת אזרחות גרמנית, מתוך מספר מסלולים. לפיכך, מומלץ להיעזר בעורכי דין ולא ללכת שולל אחר סיסמאות של "מאכרים" באינטרנט.

מאחר וההליכים לקבלת אזרחות גרמנית-אירופאית אינם קשורים לידיעת החוק בישראל ומאחר וכל ההליך הוא בגרמנית בלבד ורק לפי החוקים בגרמניה, ממליץ עו"ד ד"ר חן לבדוק היטב את כישוריו של איש המקצוע, לא להתבייש ולשאול אותו שאלות כמו

  • האם למדת אי פעם דיני אזרחות גרמנית בפקולטה למשפטים בגרמניה?

  • מהיכן הידע שלך בשפה הגרמנית, האם רק מלימודי "קורס" לשפה הגרמנית או מסיום לימודי תואר באוניברסיטה בגרמניה, לאחר שהות של שנים שם?

  • האם צוות משרדך שולט בגרמנית ברמת שפת האם, כך שגם הצוות יוכל לעזור לך בעריכת המסמכים הרבים בגרמנית וגם הצוות יוכל להתכתב עם הגורמים השונים בגרמניה?

פרק הזמן הנדרש

משרד הפנים בגרמניה הוא הגוף האחראי על בדיקת הבקשות. הגרמנים מאד זהירים ובוחנים את הנתונים של כל תביעה באופן מאד דקדקני.

ממוצע הזמן שגרמניה זקוקה לו הוא כ-24 חודשים לערך. כמובן שפרק הזמן מתארך או מתקצר בהתאם להוכחות ולמסמכים שהוגשו בתיק, הטיעונים שהועלו בתביעה, האם התיק כל כך מוצק, שאין ספק שהמבקש מקיים אחר תנאי החוק בגרמניה לקבלת אזרחות גרמנית. מסביר עו"ד ד"ר חן:

"אחרי 12 שנים של לימודי משפטים בגרמניה וטיפול באלפי בקשות לאזרחות גרמנית, אני יודע בדיוק מתי ואם ידחה משרד הפנים הגרמני את הבקשה לאזרחות גרמנית, מה מחפש לראות משרד הפנים הגרמני בתביעה לאזרחות גרמנית, איך ומה יש לטעון, כיצד להוכיח את הטענות והיכן לאתר מסמכים היסטוריים בגרמניה. המגמה היא להגיש למשרד הפנים בגרמניה את החומר "לעוס", כך שלא יהיה להם ספק או מקום לשאלות ובכך לקצר משמעותית את הזמן. כמו כן, למרות שאנו מוכרים בשגרירות הגרמנית בישראל, אנו פועלים ישירות מול המחלקה המוסמכת במשרד הפנים הגרמני ועומדים עימם בקשר ישיר, כי השגרירות הגרמנית היא רק תחנת מעבר למסמכים ולא רשאית לבחון את הבקשה לאזרחות גרמנית.

האם ייסגר חלון ההזדמנויות?

המצב הנוכחי הוא ממש חלון הזדמנויות למאות אלפי ישראלים לקבל דרכון גרמני.

הצפי של אלפי בקשות לאזרחות גרמנית על בסיס החוק החדש וכניסת ממשל חדש בגרמניה, מגדילים את הסיכויים שחלון ההזדמנויות הנוכחי לקבל אזרחות גרמנית ועימה דרכון אירופאי-גרמני ייסגר בעתיד הקרוב על ידי הקשחת התנאים. כפי שכבר היה בעבר במקרים מסוימים, קיים חשש שהגרמנים ידרשו בעתיד שליטה בשפה הגרמנית, כתנאי לקבלת אזרחות גרמנית. לפיכך, ממליץ עו"ד ד"ר יובל חן להגיש כבר כעת בקשה לאזרחות גרמנית.

דרכון גרמני לילדים ולנכדים

מאד מומלץ לבקש אזרחות גרמנית עבור כל בני המשפחה הרחבה, כולל ילדים ונכדים, כבר עתה מכמה סיבות.

הראשונה היא, הצפי שבעתיד יוקשחו התנאים. נניח שרק האב מגיש כעת בקשה לאזרחות גרמנית ובעוד שנתיים הוא קיבל תשובה חיובית ואז מבקש להוציא לילדיו אזרחות גרמנית. בהחלט ייתכן, כי עד אשר קיבל האב את האזרחות הגרמנית, חוקקו חוקים בגרמניה, אשר לא יאפשרו לילדים שלו לקבל אזרחות גרמנית ועימה דרכון גרמני. מקרים כאלו קרו אין ספור פעמים בעבר.

סיבה נוספת היא הבטחת הזכאות של הצאצאים שטרם נולדו. אם למשל פעוט מישראל קיבל כעת אזרחות גרמנית, הילד שייולד לו בעתיד, ייוולד לאב גרמני. במקרים כאלו יתקשו מאד הגרמניים להקשיח את התנאים, כי מדובר על ילד שנולד לאב גרמני.

לפרטים נוספים: 036963270 hen@yuval-ra.com

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר