בחירות בעולם

הדרמה בשיא: האם "ביבי של הונגריה" - בדרך הביתה?

12 שנות שלטון של ראש הממשלה ויקטור אורבן, ה"ביבי של הונגריה", עומדות לבחירות כשלראשונה האופוזיציה התאחדה ומאיימת על המשך כהונתו; ומה המצע של מפלגת "הכלב בעל שני הזנבות"? (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

לפני פחות משנה, בישראל וברחבי העולם חטפו שוק. ראש ממשלת ישראל מזה 12 שנים, בנימין נתניהו, הוחלף על ידי ראש המטה שלו לשעבר, נפתלי בנט, שקיבל רק שישה מנדטים.

כעת, חודשים ארוכים אחרי, עיני העולם נשואות לבחירות שייערכו ביום ראשון הקרוב בהונגריה, שם ינסה ראש הממשלה ויקטור אורבן להיבחר לכהונה נוספת אחרי 12 שנות שלטון. אך כעת, למרות הפופולאריות שלו במדינה, נראה כי לראשונה קיים סיכוי שיוחלף על ידי האופוזיציה.

איך זה יעבוד?

הפרלמנט ההונגרי מונה 199 חברים כש-93 מהם נבחרים בשיטה רשימתית הדומה מאוד לישראל, ו-106 החברים הנוספים נבחרים על ידי המחוזות מהם נשלחו, בדומה במקצת לארה"ב.

בנוסף, על פי החוק ההונגרי, אחוז החסימה עומד על 5 אחוזים, ואם שתי מפלגות רצות יחד - אחוז החסימה יעלה ל-10%. ריצה של 3 מפלגות או יותר מעלה את אחוז החסימה ל-15 אחוזים.

"רק לא אורבן" VS "רק אורבן"

ראש ממשלת הונגריה הודיע על המשך הריצה המשותפת של מפלגתו פידס, יחד עם מפלגת העם הנוצרית דמוקרטית. שתי המפלגות הימניות הללו זכו בבחירות האחרונות להישג של כ-47 אחוזים מקולות הבוחרים.

מנגד לקואליציה הימנית ויהיו שיאמרו "לא דמורקטית-ליברלית מספיק", עומדות מפלגות האופוזיציה שהחליטו להתאחד לריצה משותפת למרות הפערים בין המפלגות. אם תרצו - "רק לא אורבן", בהונגרית.

למרות הניצחון הסוחף של אורבן בבחירות 2018, נראה כי האיחוד החדש קורא תגר על שלטונו, ובסקרים האחרונים מפלגות האופוזיציה מאיימות להדיח את שליט הימין הכמעט בלתי מעורער מעל עשור.

המפלגות: ימין, ניאו נאצים, אנטישמיים ושמאל

כאמור, מהצד הימני של מהפה ניתן למצוא את הריצה המשותפת של מפלגת השלטון 'פידס' בהנהגת אורבן, יחד עם המפלגה הנוצרית דמוקרטית בהנהגת סגנו של אורבן סמייט. בבחירות האחרונות זכו השניים להישג של 133 מושבים מתוך 199.

מנגד, בתוך איחוד מפלגות האופוזיציה ניתן למצוא את המפלגה האנטישמית ג'וביק, שנחשבת למפלגה קיצונית שמנסה בשנים האחרונות להיראות כמעט יותר נקיית כפיים. המפלגה היא הגדולה ביותר באופוזיציה ומחזיקה בכס יו"ר האופוזיציה עם 26 מושבים.

אגב, מנהיגה של מפלגת ג'וביק, פיטר ג'קב, דוחה את הטענות לאנטישמיות במפלגתו וטוען כי אביו של סביו נרצח בשואה בשל יהדותו.

מפלגת אופוזיציה נוספת היא מפלגה המרכז מומנטום, שנכון להיום מחזיקה רק במושבים בפרלמנט האירופי ולא בפרלמנט ההונגרי.

בנוסף, ניתן למצוא במפלגות השמאל שתי מפלגות ירוקות, מפלגה סוציאליסטית ומפלגת שמאל מתונה יותר.

לסיכום, בדומה לישראל, גם בהונגריה, נראה כי מה שאיחד את מפלגות האופוזיציה לרוץ יחד היא השנאה לויקטור אורבן, כשנראה כי לא קיים כמעט קשר בין המפלגות הללו.

סקרים

על פי הסקר האחרון, מפלגת הימין של ויקטור אורבן זוכה ב-49 אחוזים מקולות הבוחרים, זאת לעומת 43 אחוזים למועמדי האופוזיציה.

יחד עם זאת, סקרים שפורסמו לפני שבוע ויותר, הראו על פערים קטנים הרבה יותר, פערים של אחוזים בודדים.

פרשנים בהונגריה מעריכים כי מפלגות האופוזיציה אולי ירוויחו יותר קולות, אך בגלל השיטה האזורית - יצליח אורבן לשמור על כס השלטון.

עוד מתמודדת: המפלגה הכי מוזרה בעולם

זוכרים את מפלגת הפיראטים בישראל, או כל מפלגה מוזרה אחרת? בהונגריה יש את אחת מהמפלגות שמושכות תשומת עולמית.

המפלגה נקראת "הכלב בעל שני הזנבות". המפלגה התמודדה לראשונה בבחירות הקודמות וזכתה בכמעט שני אחוזים ולא עברה את אחוז החסימה.

במצע המפלגה מובטחות מספר הבטחות, בהן: ביטול כח המשיכה, חיי נצח, שלום עולמי, בירה חינם, יום עבודה אחד ושתי שקיעות ביום שיהיו בשלל צבעים. מישהו יכול למסור להם שבגללם נאלץ להתפלל פעמיים מנחה?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר