בגיל 91

מת מנהיגה האחרון של ברית המועצות, מיכאיל גורבצ'וב

מנהיגה האחרון של ברית המועצות, מיכאל גורבצ'וב, מת והוא בן 91 במותו. לפי הדיווחים ברוסיה, גורבצ'וב מת לאחר שסבל ממחלה ממושכת (בעולם)

גורב'צוב באחת הפגישות עם ידידו הרב הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר (צילום: מבשר טוב מוסקבה)

מנהיגה האחרון של ברית המועצות, מיכאל גורבצ'וב, מת אמש (שלישי) והוא בן 91 במותו. לפי הדיווחים ברוסיה, גורבצ'וב מת לאחר שסבל ממחלה ממושכת.

גורב'צוב הוביל שורה של הסכמים מול ארה"ב שהובילו להפחתת המתיחות בין המעצמות וזכה בפרס נובל לשלום על סיום המלחמה הקרה.

בכהונתו הוביל שורת רפורמות כלכליות ופוליטיות שנועדו להציל את האיחוד הסובייטי, בין היתר אפשר השמית ביקורת נגד השלטון, אך ההפגנות למען הדמוקרטיה הובילו להתפרקות האיחוד הסובייטי.

ברית המועצות התפרקה עם פרישתן של רפובליקות סובייטיות בזו אחר זו וכשהתפטר מתפקידו בסוף שנת 1991, ברית המועצות התפרקה רשמית. הוא הסביר מאוחר יותר כי נמנע להשתמש בכוח מול התפרקות ברית המועצות כיוון שחשש מכאוס עם הנשק הגרעיני.

לפני כחצי שנה, עם פלישת פוטין לאוקראינה, מתח גורבצ'וב ביקורת מרומזת ואמר כי "אין דבר יקר ערך יותר בעולם הזה מאשר חיי אדם. משא ומתן ודיאלוג על בסיס כבוד הדדי והכרת האינטרסים היא הדרך האפשרית היחידה לסיים את הקשיים והסתירות החריפות ביותר".

הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין מסר אמש תנחומים עמוקים למשפחתו של גורבצ'וב. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כינה אותו "מנהיג נדיר", ואמר כי היה לו "מספיק דמיון כדי לראות עתיד אפשרי אחר, ואת האומץ לסכן את כל הקריירה שלו כדי להשיג את העתיד הזה. התוצאה הייתה עולם בטוח יותר, וחופש גדול יותר למיליוני אנשים".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסר כי "תמיד הערצתי את האומץ ואת היושרה שהפגין כשהביא את המלחמה הקרה לסיום לא-אלים. בעידן התוקפנות של פוטין באוקראינה, המחויבות חסרת הפשרות שלו לפתיחתה של החברה הסובייטית משמשת דוגמה עבור כולנו".

בקהילה היהודית ברוסיה ספדו גם כן לנשיא ברית המועצות לשעבר מיכאל גורבצ'וב ואמרו כי איבדו "ידיד נאמן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר