בן גביר לא לבד

לא רק בישראל: הגל של מפלגות הימין ששוטף את העולם

לפני שנתיים הוא נזרק ומצא עצמו הרחק מאחוז החסימה, ועכשיו מפלגתו גורפת 14 מנדטים | אבל לא באנו לדבר על איתמר בן גביר אלא הגל של מפלגות ימין, שנמצאות על הקצה של המפה הפוליטית ושוטף את העולם (מגזין כיכר)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק, יונתן זינדל)

ארבעה עשר מנדטים. זה הנתון שאיתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' הצליחו להשיג בבחירות האחרונות. זה אותו בן גביר, שנזרק על ידי הרב רפי פרץ לפני שנתיים ומצא עצמו הרחק מאחוז החסימה.

>> למגזין המלא - הקליקו כאן <<

לפני שאתם בורחים, בכתבה הזו לא באנו לדבר על בן גביר - אלא על הגל ששוטף את העולם. גל של מפלגות ימין שנמצאות על הקצה של המפה הפוליטית.

בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

איטליה

ג'ורג'יה מלוני היא דוגמה נהדרת ואפשר אפילו בנושאים מסוימים לראות קווי דמיון לאיתמר בן גביר. מלוני, שהפכה לפני שבועות ספורים לראש ממשלת איטליה, כשהקימה ממשלת ימין צרה אחרי שנה של ממשלת אחדות, הייתה בעבר במפלגה קיצונית במיוחד.

כשהייתה בת 15, הצטרפה לאגף הנוער במפלגת MSI, מפלגה ניאו-פאשיסטית ומפלגה שירשה את מורשתו של הדיקטטור האכזר בניטו מוסוליני, מי שהיה שותפו של הצורר אדולף היטלר ויצר איתו ברית נגד בעלות הברית שלחמו בנאצים. בנוסף, שלח יהודים רבים אל ציפורניי הנאצים.

באמצע שנות התשעים, הפכה מלוני למנהיגת תנועת הסטודנטים של התנועה הבעייתית הזו, ובריאיון לרשת טלוויזיה צרפתית אמרה כי היא חושבת ש"מוסוליני הוא פוליטיקאי טוב. כל מה שהוא עשה, עשה למען איטליה".

מלוני (צילום: שאטרסטוק)

בהמשך, הפכה לשרה הצעירה ביותר בתולדות איטליה ולפני כעשור, הודיעה על פרישה ממפלגתה והקמת מפלגה חדשה בשם "האחים של איטליה" - אז למעשה מלוני עשתה 'שינוי' ו'התמרכזה', אמירות מוכרות קצת...

מלוני הייתה ועודה קול שמרני חזק מאוד ועדיין דגלי הגברת ילודה ומלחמה בהגירה הם מהדגלים החשובים ביותר למנהיגת ארץ המגף שהפכה בצורה שכמעט לא תיאמן לראש הממשלה.

הונגריה

במהלך השנה האחרונה נערכה מערכת בחירות בהונגריה, בה הצליח ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה, לזכות בקדנציה נוספת, ותקוות השמאל במדינה להביא לשינוי ממשל אחרי שנים רבות - נכשל.

למרות האחדות של כל מפלגות 'רק לא אורבן' שכללו בעיקר מפלגות שמאל, אך גם מפלגות ימין שרצו לראות את אורבן מודח מתפקידו - הצליח אורבן השמרן להתחזק.

אורבן (צילום: שאטרסטוק)

מפלגת הימין הנוצרי שרצה יחד עם מפלגתו של אורבן התחזקה יחד איתו, זאת בצל דעות שמרניות שמסרבות לדעוך במדינה.

לצד זאת, תנועת 'יוביק', שהתנגדה למשטר אורבן ונחשבת לשמרנית ואף עם שורשים אנטישמיים התרסקה בבחירות.

צרפת

מערכת בחירות זכורה במיוחד היא המירוץ לנשיאות צרפת בה הצליח בקושי רב נשיא צרפת עמנואל מקרון להיבחר לקדנציה נוספת.

המתחרה, אשת הימין הקיצוני מארין לה פן אמנם נכשלה בבחירות לנשיאות, אך התחזקה בשני מיליון קולות לעומת מערכת הבחירות הקודמת.

מארין לה פן (צילום: שאטרסטוק)

לה פן, כמו מנהיגה של מפלגות ימין קיצוני רבות באירופה, מקורבת מאוד לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

לצד זאת, ניתן לטעון כי הצלחתה של לה-פן הגיעה גם בין היתר בצל תחושה בימין הצרפתי כי לה פן הפכה מעט "מתונה" יותר בגלל המתחרה היהודי אריק זמור שאיגף אותה מימין וזכה לנתונים זעומים בבחירות שנערכו לפני כחצי שנה.

ארה"ב

בשבוע הבא יתקיימו בחירות האמצע בארצות הברית שיגזרו את גורל המשך הקדנציה של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן. עד כמה גורמים קיצוניים יצליחו למצוא את עצמם בקונגרס? מה המשמעות של הבחירות הללו? - אתם יותר ממוזמנים לקרוא את הכתבה שתעשה לכם סדר: השיטה וההשלכות: עיני העולם נשואות ליום שלישי: בחירות האמצע בארצות-הברית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר