דרום אפריקה סוערת

חצי מיליון דולר בתוך הספה: הנשיא שלחם באפרטהייד ובשחיתות - גנב בעצמו?

סיריל רמפוזה, נשיאה בן ה-70 של דרום אפריקה, מצא עצמו בעין הסערה שמטלטלת את מדינתו - לאחר ששוטרים מצאו בביתו חצי מיליון דולרים שהוחבאו בתוך גב של אחת הספות; האם הוא יצליח לשמור על כסאו? (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: ויקימדיה)

השבועיים האחרונים היו אולי המאתגרים ביותר עבור סיריל רמפוזה, נשיאה של דרום אפריקה. הנשיא בן ה-70 מצא את עצמו בסערה שמרעישה את המדינה ואת העולם כולו, זאת בצל הניסיון הנואש שלו לצאת חף מפשע.

>> למגזין המלא <<

שוטרים שהגיעו לביתו של רמפוזה, איתרו באופן משונה חצי מיליון דולרים שהוחבאו בתוך גב של אחת הספות בבית, גפרור שהצית את אחת מהסערות הפוליטיות-משפטיות הגדולות בעולם בימים אלו.

עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (הבית הלבן)

בטיימינג נוראי עבורו, רמפוזה יגיע לרגע קשה בעוד פחות מחודש, כשמתפקדי מפלגתו יכריעו אם הם רואים בו כנציג המפלגה בבחירות לנשיאות בשנת 2024.

בעוד הנשיא עצמו מסרב להתפטר וטוען כי הוא חף מפשע, באופוזיציה, ואף בתוך מפלגתו שלו - קוראים לו להתפטר ולעזוב את תפקידו זאת עוד לפני שהמשטרה סיימה את חקירתה בפרשה.

גיבור או גנב?

רמאפוזה נמצא כבר בעשור השמיני לחייו, אך לאורך השנים הצליח לצבור ניסיון רב כשהיה יד ימינו של הדמות המפורסמת ביותר בכל הקשור למלחמה במשטר האפרטהייד בדרום אפריקה, נלסון מנדלה.

היה קרוב לנלסון מנדלה (בתמונה עם נשיא ארה"ב לשעבר קלינטון) (הבית הלבן)

מאז שנות ה-70 נלחם נגד המשטר הגזעני שהתנהל באותם הימים במדינה, משטר שהגיע אל סופו ומאז את המדינה מנהלים שחורי עור רבים - בהם רמפוזה עצמו.

במהלך שנות ה-70 וה-80 נעצר לאחר שנלחם באפרטהייד והיה האדם שהקים את האגודה למען עובדי המכרות ובראשית שנות התשעים היה מהדמויות הבולטות בכל הקשור לשחרורו של נלסון מנדלה.

לאחר שהרגיש שהוא לא מתקדם מספיק, בשלהי שנות התשעים, פרש מחברותו בפרלמנט לטובת העולם העסקי, זאת אחרי שנים בודדות בהן כיהן כחבר הפרלמנט.

לוחם שחיתות או מושחת?

באופן אירוני לחלוטין, ראמפוזה הצליח לסלול את דרכו לתפקיד הבכיר במדינה בעקבות מיתוגו כלוחם בשחיתות.

לטענתו, הכסף שנמצא בביתו הוא לא כסף גנוב, אלא הגיע ממכירה של תאואים (תאו ברבים...) והוא טוען כי לא מדובר בארבעה מיליון דולר, אלא 'רק' ב-580 אלף דולר.

עם נשיא רוסיה פוטין (הקרמלין)

בעוד המשטרה עדיין בוחנת את הכסף שנתפס, החל להתגלע קרע בתוך מפלגתו בכל הקשור להחלפתו, כשחלק מאנשי המפלגה עומדים מאחוריו - וחלק אחר קורא לו להתפטר.

לצד זאת, הפרלמנט היה אמור בקרוב להצביע על הדחתו - אבל במהלך מעורר ביקורת, הוחלט בפרלמנט לדחות את הצבעת ההדחה בעוד שבוע, דבר שיקנה לנשיא זמן לשכנע חברי פרלמנט לתמוך בו למרות המצב המשפטי שלו.

לצד זאת, גורמים בלשכתו אומרים כי הוא לא שולל את האפשרות להתפטר מתפקידו ביוזמתו - עוד לפני שיודח על ידי הפרלמנט או חברי מפלגתו.

לצד ראש ממשלת הודו, נשיא ברזיל, נשיא רוסיה ונשיא סין

מכה כלכלית

בנוסף לפרשה הקשה, דרום אפריקה נכנסת למצב בעייתי. אם הנשיא נשאר בתפקידו, המדינה תיראה כמדינה פחות נקיית כפיים, זאת בצל תרגילים פוליטיים בהם נוקט הנשיא כמו דחיית הצבעת ההדחה שמראות את דרום אפריקה כפחות דמוקרטית.

מצד שני, אם יעזוב את תפקידו, ככל הנראה יחליף אותו אדם ממפלגתו, זאת בזמן שסגנו הישיר נחשב לאדם המקורב אליו, אך לא מוכשר מספיק לתפקיד.

גם אם יגיע מועמד אחר, נראה כי הדבר עשוי להבריח משקיעים מהמדינה שגם כך שקעה בתקופה האחרונה במשבר כלכלי עמוק.

אז קשה לדעת אם הנשיא, שהיה מהקרובים ביותר לנלסון מנדלה והיה מהפעילים הגדולים ביותר נגד אחד המשטרים הגזעניים שידע העולם בעשרות השנים האחרונות, יצליח לצאת מפרשת השחיתות בה הסתבך, זאת לצד העובדה שהוא עצמו הרבה להתרברב בניקיון הכפיים שלו.

האם הוא יצליח לשמור את עצמו על הכסא עוד זמן רב? ימים יגידו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר