העימותים יצאו משליטה

"פרעות קפיטול" בברזיל: אלפי תומכי הנשיא המובס הסתערו על בית משפט העליון והקונגרס

עימותים קשים בבירת ברזיל לאחר שתומכיו של ז'איר בולסנארו, הנשיא לשעבר שעזב את המדינה, פרצו לקונגרס ולבית משפט העליון • נשקלת הכנסת כוחות צבא לזירות הפרעות • אנשי ביטחון הוכו בידי מפגינים והרס רב נזרע במוסדות שלטון (חדשות, בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ט"ו בטבת תשפ"ג | 08.01.23
(צילום: לפי סעיף 27א)

תומכיו של נשיא ברזיל לשעבר בולנסאנרו, שהובס בבחירות האחרונות, התפרצו היום (ראשון) בזעם לבניין הפרלמנט בבירה ברזיליה, ללשכתו של הנשיא הנבחר ולמבנה בית משפט העליון במדינה.

הנשיא הקודם נמצא בחופשה בפלורידה, ועל פי הדיווחים הוא מתכוון לנסוע לאירופה ולבקש שם מקלט מדיני מחשש מפני חקירות.

מוקדם יותר היום (ראשון) נחשף בברזיל כי משפחתו של הנשיא הקודם בולסנארו השיחתה ציוד עתיק ויקר ערך השייך למדינה וכן ככל הנראה גנבו פריטי אומנות.

עדכונים שוטפים:

23:45: כוחות הביטחון השתלטו על מבני הממשל ורוב הפורעים הורחקו מהם. מבצע מעצרים המוני מתנהל. לפי הדיווחים כ-150 איש נעצרו.

23:15: נשיא צרפת מקרון מגנה את האירועים: "יש לכבד את רצון העם הברזילאי והמוסדות הדמוקרטיים! הנשיא לולה יכול לסמוך על תמיכתה האיתנה של צרפת."

23:13: נשיא ברזיל לולה במסיבת עיתונאים: "גם לבולסונארו יש חלק באירוע הזה - נעניש את כל האחראים"

במהלך מסיבת עיתונאים שכינס הנשיא הברזילאי, אמר הנשיא לולה כי "אנחנו חושבים שהיה מחסור חמור באבטחה. כל האנשים שעשו את המעשים הללו יימצאו וייענשו. אותם אנשים יבינו שהדמוקרטיה מבטיחה חופש, זכויות ביטוי - אבל גם דורשת לכבד את מוסדותיה".

"אנחנו נחקור מי הם המממנים של הוונדליזם הזה שהגיע אל ברזיליה." בהמשך טען כי יענישו גם את מי שהתרשל בתפקידו: "אם היה מחדל של מישהו בממשל הפדרלי שהקל בנושא ראש - הוא גם ייענש"

22:58: הנשיא לולה חתם על צו המעניק לרשויות הפדרליות סמכות להתערב בנעשה במחוז ברזיליה עד לסוף חודש ינואר.

22:40: המשטרה מעדכנת כי עד כה עצרה שישה אנשים.

(צילום: משטרת ברזיל)

22:32: תיעוד: המשטרה מפזרת גז לפיזור הפגנות באמצעות מסוקים.

22:30: הנשיא לולה דה סילבה כינס ישיבת חירום בהשתתפות שרים בכירים.

22:18: תומכי הנשיא לךשעבר בולסונארו עקרו את דלת שופט העליון אלכסנדר דה מוראס.

22:00: אנדרסון טורס, האחראי על הביטחון באיזור ברזיליה ומקורב לנשיא הקודם בולסונארו מודח מתפקידו חודשים אחרי ביקורת לפיה לא סייע בהערכות לקראת אפשרות של פרעות כאלו.

21:55: דיווח: הצבא בברזיל קיבל אור ירוק לפעולה.

21:30: בעקבות האירועים, במשרד המשפטים בברזיל שוקלים לאפשר לצבא להתערב במצב.

בית המשפט העליון תחת מתקפה

עוד קודם לכן, המחאות בבירה בריזיליה היו שקטות, אך בהמשך המצב יצא משליטת מארגני המחאה והמשטרה המקומית - כשכוחות רבים בדרך לתגבר את אבטחת מבני המשטר הרשמיים.

לולה דה סילבה הפך החל משבוע שעבר לנשיא ברזיל, זאת קצת יותר מחודשיים אחרי שניצח את הנשיא הקודם מטעם הימין ז'איר בולסנארו. הוא פרץ בבכי בזמן נאומו.

הפרלמנט תחת מתקפה

סילביה חזר ללשכת הנשיא יותר מעשור אחרי שעזב אותה - ואחרי שישב בכלא וזכה לחנינה כשבברזיל נטען כי השופט שהחליט על הכנסתו של הנשיא לכלא בחר לנהל את המשפט בצורה לקויה.

סילבה חוזר למשכן הנשיא אחרי שהחליף את קודמו, בולסנארו, ההיפך האידואלוגי שלו. בולסונארו היה נגד פעולות למען איכות הסביבה וגם בכל הקשור לישראל הציב תמיכה כמעט חסרת תקדים מצדה של ברזיל.

לולה בעת השבעתו (Ricardo Stuckert, לשכת נשיא ברזיל)

מנגד, דה סילבה, הוא איש שמאל שדוגל באיכות הסביבה, וודאי במדינה כמו ברזיל בה ישנם יערות גדולים. לצד זאת, דה סילבה נחשב לתומך של הפלסטינים.

במהלך נאומו, דמע כשאמר במהלך נאום השבעתו: "עובדות ועובדים מובטלים מציגים שלטים ברמזורים עם הביטוי שמביך את כולנו: "בבקשה תעזרו לי". מאוחר יותר צייץ: "היום אנחנו מתחילים שלב חדש בהיסטוריה של ברזיל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר