ילדים זה ברכה

תעקוף את ארה"ב? סין בשפל שעשוי לגזול ממנה את התואר 'מעצמה'

לראשונה מאז שנת 1961 - תשכ"א, אוכלוסיית סין המונה 1.4 מיליארד בני אדם - מצטמצמת; מה ההשלכות של זה על המעצמה ולמה נשיא סין מודאג? (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילומים: שאטרסטוק)

השבוע יצאה הודעה מסין שלא הייתה כמותה יותר מ-60 שנים. לראשונה מאז שנת 1961 - תשכ"א, אוכלוסיית סין המונה 1.4 מיליארד בני אדם - מצטמצמת.

• >> למגזין המלא - כנסו כאן <<

לאורך השנים אוכלוסיית סין גדלה וגדלה, למעט שנת 1961, אז בעקבות רעב קשה בו רבים מתו - חל צמצום בגודל אוכלוסיית המדינה.

ייתכן והמעצמה האסייתית נמצאת בצמצום בגודל האוכלוסייה כבר תקופה, אך כעת מדובר בהודעה רשמית של הסינים המהווה הודאה במצב הבעייתי.

לא סתם התכנסנו לשוחח על מצב הילודה בסין. למהלך יש משמעות רבה - כשבשנים האחרונות הורחבה האפשרות לזוג לגדל שלושה ילדים ולא רק ילד אחד כפי שהיה קבוע בחוק הסיני במשך עשרות שנים.

השינוי הגיעה כי גם בבייג'ינג מבינים כי הזדקנות של האוכלוסייה יביאו למצב בו אין מספיק ידיים עובדות וכתוצאה מכך כלכלת המדינה תספוג מכה אנושה.

אמנם התרחיש בו סין תהפוך למדינה חלשה הוא רחוק, אך אם המעצמה הסינית לא תשלוט במגמה, בקרוב נראה את סין נחלשת - והאפשרות שתהיה מעצמה חזקה מארצות הברית תלך ותתרחק.

כח עבודה זול הולך ומזדקן

מערכת הבריאות בסין רחוקה מלהיות מפותחת כמו הישראלית או המערבית, וכן מערך הפנסיה לוקה בחסר, מה שיכול להביא למשבר הומניטרי במקרה של התגברות מגמת ההזדקנות בסין. 29 אחוזים מהמדינה מעל גיל 65. לשם ההשוואה, בגרמניה הנחשבת למדינה מזדקנת, 23 אחוזים מעל גיל 65 - נראה כי סין היא אחת המדינות ואם לא המדינה המבוגרת ביותר בעולם.

'Made in China' כתוב על לא מעט מוצרים. תכל'ס, סין מייצרת כח עבודה זול ויעיל יחסית, מה שגם אפשר לה לצמוח ולהפוך למעצמה הכלכלית החזקה בעולם אחרי ארצות הברית.

החשש במהלך שנות ה-70 של המאה הקודמת בקרב המנהיגים הסיניים היה שככל שיהיו יותר בני אדם בסין, כך יהיה צורך לדאוג להם לאוכל מה שיגביר את המחסור - מה שהביא אותם להוביל לצעדים שפורטו לעיל - אבל יש לכך גם משמעות, כי להפוך את הגלגל בחזרה יכול לקחת זמן רב מאוד.

כלכלנים סיניים רבים סבורים כי יש צורך לא רק בהסרת מגבלות אלא גם לתמוך כלכלית בנשים הרות ויולדות כדי לעודד את הצמיחה של סין.

בכל אופן, כך מעריכים מומחים, במהלך שנות ה-30 הקרבות (2030-2040) מגמת הירידה בגודל האוכלוסייה צפויה להימשך.

נשיא סין שי ג'יפינג מתמודד עם החשש הסיני מפני הטווח הארוך - אך לצד זאת, כאב הראש שלו קשור גם לטווח הקצר, צמיחה של אחוזים בודדים בשנה האחרונה בשל התעקשותו על מדיניות '0 קורונה'.

לאחרונה בעקבות המחאות הנשיא הסיני התקפל ואפשר לעם הסיני להשתחרר בחדות מהמדיניות הנוקשה שהוביל אחרי שהבין את הנזק הכלכלי וגם הרגיש את כסאו רועד מעט בצל ההפגנות החריגות.

הכלכלה הסינית אמנם חזקה ויציבה, אבל כרגע היא ב"מגרש של הגדולים" ובשנים הקרובות ייאלצו לבנות תכנית למדינה שהולכת ומזדקנת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר