סקירה עולמית

אחרי עשרות שנים בשלטון: הכסא של ארדואן רועד | לאן הולכת טורקיה?

החרב החדה שמונחת על צווארו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תכריע - בעוד ארבעה חודשים - האם ליפול על צווארו ולסיים את עידן ארדואן, או שמא טורקיה בדרך לשינוי | סקירה מיוחדת (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: נוצר באמצעות בינה מלאכותית)

בעוד ארבעה חודשים בלבד זה יקרה. החרב החדה שמונחת על צווארו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תכריע - האם ליפול על צווארו ולסיים את עידן ארדואן, או שמא טורקיה בדרך לשינוי.

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

מערכת הבחירות הזו עשויה להיות החשובה ביותר בעולם בשנים הקרובות ואולי אחת ממערכות הבחירות המרתקות ביותר שידעה טורקיה.

המצב הוא כזה - הכל או כלום. אם הנשיא הטורקי ייבחר לתקופת כהונה נוספת, טורקיה צפויה להשתנות עוד יותר, וייתכן כי יחקקו חוקים מגבילים עוד יותר מה שירחיק עוד את טורקיה מהמושג דמוקרטיה.

הדה-לגיטימציה שעשה ארדואן לאורך השנים בכלל ובחודשים האחרונים בפרט לכורדים עשויה לסייע לו. מפלגות האופוזיציה, שהכריזו מלחמה למען הדמוקרטיה בבחירות הקרובות, מסרבות לשתף פעולה עם מפלגות הכורדים.

הכורדים הצליחו אחרי שנים ארוכות של אחוז חסימה גבוה במיוחד להיכנס לפרלמנט עם 12% תמיכה, נתח משמעותי עליו מוותרים באופוזיציה - נתח שעשוי להכריע את הכף בבחירות הבאות בהן אי אפשר לאפשר פיצול בקרב המתנגדים לארדואן.

כנס של מפלגה האופוזיציה המרכזית לפני מספר שבועות, איסטנבול (צילום: tolga ildun / Shutterstock.com)

מהצד השני, גם ארדואן לא יכול לנוח על זרי הדפנה כשהאינפלציה במדינתו משתוללת ועומדת על יותר מ-80 אחוזים.

במהלך העשור האחרון הצליח ארדואן לרכז סביב עצמו כח רב והשפעה כמעט חסרת תקדים בטורקיה כמדינה דמוקרטית. הכח הזה בידיו - ולכן יכול להיות כי גם אם האופוזיציה תשיג רוב, ייתכן וארדואן יצליח עם כוחו לפגוע בחופשיות הבחירות.

ההתערבות יכולה להיעשות באמצעות שני שרים אותם בחר ארדואן בקפידה. הראשון הוא סולימאן סוילו, שר הפנים האחראי על ביטחון הפנים במדינה ועל אבטחת הקלפיות. השני הוא בקיר בוזדג, שר המשפטים שעל פי טענות אנשי אופוזיציה עשוי להתערב בהליכי ערעור משפטיים נגד תוצאות בחירות במקרה של זיופים או חשד לזיופים.

הקלפים

בעוד מפלגות האופוזיציה חוגגות על שחיתות והמצב הכלכלי שהביא ארדואן, בצד של מפלגת הצדק והפיתוח ששולטת במדינה יותר משני עשורים טוענים כי האופוזיציה תסתייע בכורדים ובמה שהם מכנים כ'אנשי טרור'.

אחרי הבחירות, כך מעריכים, בהנחה שארדואן ינצח, יוביל הפרלמנט לשורה של שינויים שישאירו את הפרלמנט כמעט ללא כח כשתפקיד הנשיא יהפוך לריכוזי מאוד.

ארדואן בכנס בחירות (צילום: thomas koch / Shutterstock.com)

מנגד, באופוזיציה מבטיחים כי במקרה ויצליחו להגיע אל הגה השלטון, יורידו מסמכויות הנשיא שהולכות וצומחות יותר מהר מזקן בספירת העומר, ויביאו למהלך הפוך.

כחלק מאותם ה'קלפים', מנסה ארודאן לשחק לעם הטורקי סביב הנושא הבינלאומי כמגנה של טורקיה כשמונע את כניסת מדינה כמו שוודיה לברית נאט"ו בשל מה שהוא מכנה כ"מקום המספק מחסה לטרור" בשל מתן מקלט מדיני לפעילים כורדים במדינה.

במקרה של מהפך שלטוני, ייתכן כי במובנים רבים נראה שינוי גם בזירה הבין לאומית כשטורקיה תהפוך לקרובה הרבה יותר אל המערב ולא 'תשב על הגדר'.

אמנם ארדואן לאורך השנה האחרונה הגביר משמעותית את השותפות הכלכלית עם רוסיה כשלמערב מספר כי הוא בסך הכל מתווך, אך נראה כי במקרה של מהפך בכל זאת נראה את אנקרה מתרחקת ממוסקבה יחד עם התחשבות בקשרים הכלכליים שיצר ארדואן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר