היסטוריה לעצמאות

מדריד נגד ברצלונה: הכירו את ה'פלסטינים של ספרד'

אחרי ההחלטה השנויה במחלוקת גם בתוך בירת הקטלונים - יצאנו לחקור אחר ההיסטוריה של הקרע בין קטלוניה למדינה שמסרבת להעניק לה עצמאות - ספרד (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
הנשיא הראשון והאחרון פוג'דימון בהפגנה נגד ממשלת ספרד ב-2017 (צילום: Alexandros Michailidis / Shutterstock)

לפני קצת יותר מ-5 שנים, המוני בני אדם התכנסו באזורים שונים בקטלוניה שלפחות הייתה אז בספרד, הניפו את דגלי קטלוניה וחלקם אף שרפו את הדגל הספרדי. ה-27.10.2017, או אם תרצו ליל שבת של ז' בחשוון תשע"ז הוא יום שהקטלונים יזכרו - יום ההכרזה על העצמאות מספרד.

ראשי המחוזות הקטלוניים הכריזו על עצמאות והודיעו כי יהפכו למנהיגי המדינה החדשה. אלא שהחגיגות לא נמשכו זמן רב.

מאז ועד היום ספרד והחבל הקטאלני מנהלים דיונים בלתי נגמרים על עצמאות החבל, אז למה נזכרנו בהם? העיר המפורסמת ביותר בקטלוניה היא ברצלונה - העיר שהכריזה לפני שבוע על ניתוק קשרים עם ישראל, כלומר ביטול הסכמי ערים תאומות שאמורים להביא לפגיעה כלכלית.

בתגובה, במדריד, בירת ספרד, החליטו על מהלך הפוך. אם נשווה זאת בגסות לישראל - חשבו שרמאללה תנתק קשרים מהעיר התאומה שלה, מוסקבה - ובתגובה בירושלים יחליטו לחזק את הקשר עם בירת הרוסים.

שורשיה של קטלוניה מגיעים מאות שנים לאחור, כשעוד במאה השמינית לספירה נסיכות קטלוניה הייתה חוצץ בין הכיבוש המוסלמי לנוצרי.

במשך זמן קצר אפילו הייתה רפובליקה עצמאית, כשניצלה את המלחמה בין צרפת לספרד ומרדה במשך 12 שנים (בין השנים 1640 ל-1652) בספרד והייתה לרפובליקה עצמאית בחסות צרפת. אלא שכעבור 12 השנים, ספרד כבשה מחדש את השטח.

לאורך השנים זכתה קטלוניה לאוטונומיה מסוימת תחת המשטר הספרדי. אלא שבימי הדיקטטורה הספרדית שהייתה במדינה משלהי שנות ה-30 עד לשנות השבעים של המאה הקודמות, סבלו הקטלונים מיחס קשוח מצד המדינה הספרדית שביטלה כליל את האוטונומיה במחוז.

הדיקטטור הספרדי פרנקו בביקור בריאוס שבקטלוניה (ארכיון)

במהלך שנות ה-80, אחרי הליכי דמוקרטיזציה, קטלוניה הפכה אט אט למעצמה כלכלית, במיוחד העיר ברצלונה. לצד זאת, אט אט קיבלה בחזרה לידיה את המושכות כאוטונומיה תחת השלטון הספרדי.

אלא שמתישהו במהלך שנת תש"ע-2010 החלה מגמה של תמיכה גוברת בתוך החבל לעצמאות אחרי שנים תחת הספרדים.

במדריד לא קיבלו יפה את המגמה, ולא מיהרו לנקוט בצעדים. אלא שבשנת 2017 הפרלמנט הקטאלני החליט החלטה דרמטית.

בשלהי אותה השנה, כלל חברי הפרלמנט הקטלני התיישבו על מושביהם בפרלמנט וידעו - היום הזה ייזכר בהיסטוריה העולמית לטוב ולרע.

פטיש יו"ר הפרלמנט הכה בסדן - והצבעה חד צדדית על משאל עם בין הקטאלנים ללא תיאום עם ממשלת ספרד אושרה.

כשהיו קרובים לעצמאות | רחובות ברצלונה ב-2017 (BearFotos / Shutterstock)

בתגובה מיידית, הסנאט הספרדי התכנס ואישר את מעצרם של לא פחות משבעה שרים לשעבר בממשלת קטלוניה, כשלטענתם ההובלה למשאל עם על ידם היא המרדה ושימוש לרעה בכספי ציבור.

מיד לאחר המעצרים, המנהיגים הקטלוניים הבכירים הבינו את הרמז, ואפילו הנשיא דאז קרלס פויג'דמון נמלט מהמדינה. אם נמשיך בהשוואה ה'גסה' והלא מדויקת - חשבו שישראל תעצור שורה של שרים פלסטיניים בכירים ובתגובה אבו מאזן ייבהל שהוא הבא בתור - ויימלט לירדן.

למרות הזעם הספרדי, בקטלוניה התעקשו ויצאו למשאל העם שהופרע פעמים רבות על ידי לוחמים ושוטרים ספרדים שהגיעו לפזר את ההצבעה כשלטענתם מדובר בבחירות לא חוקיות. אלא שהתוצאות היו חד משמעיות - קטלוניה רוצה עצמאות.

כמו שקראתם בתחילת הכתבה - אין עדיין בפעול מדינה קטאלנית ובמוסדות השלטון הקטלוניים מונפים גם דגלי ספרד.

לאורך השנים התנהל משא ומתן בין נציגי ממשלת קטלוניה לספרד לגבי הגעה להסדר כשלפני שנתיים שוחררו כלל השרים שנעצרו על ידי ממשלת ספרד.

היה נשיא הרפובליקה הקטלונית לארבעה ימים והודח | פוג'דימון (שגם גינה את ההחלטה לנתק קשרים מישראל) (צילום: לשכת פוג'דימון)

בימים אלו ממשלת ספרד יכולה לטפוח לעצמה על השכם ולא בזכות פעולה גאונית שלה, אלא באשמת ההתנהלות של המפלגות הקטלוניות התומכות בעצמאות שהגיעו למחלוקת פוליטית שסייעו לממשלת ספרד לומר - המגעים ל-'פרוקס' (עצמאות) הסיימו.

גם מנהיג הקטלונים אמר בעצב לפני כחודש s'ha acabat el bròquil. בתרגום חופשי - נגמרה החגיגה. או בתרגום מילולי "הברוקולי גמור".

האם הניסיונות להגיע להסדר חדש יחודשו? ככל הנראה שכן, השאלה מתי, כנראה שלא בקרוב.

ואגב, הצעד של ברצלונה לנתק קשרים לא התקבלה בעין יפה אצל כל תושבי ברצלונה - לסיום ניתן לראות את הנשיא לשעבר פוג'דימון מצייץ מחדש את הודעתו של דובר משרד החוץ הישראלי ליאור חייט המגנה את ההחלטה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר