חשיפה ראשונה

תכירו: הנדיב שעומד מאחורי ההכנסת אורחים הגדולה בעולם

לא פחות מ-100,000 מנות מתבשלות כעת במטבח ה"הכנסת אורחים" באומן - עבור 11,000 איש שיאכלו בעזרתו ● יותר מ-250 טון של מזון, חד פעמי וציוד מטבח הובאו ● גם השטח עליו ממוקם הכל - 15 דונם, נרכש רק בשנה האחרונה ● מאחורי המפעל האדיר הזה עומד יהודי מניו-יורק בשם צבי בוגומילסקי ● ראיון

בני סגל | כיכר השבת |

מחב"ד לברסלב: מי האיש שהחליט להוזיל מכיסו מיליוני דולרים לפרויקט גרנדיוזי של 'הכנסת אורחים' כמותו לא נראה באף מקום בעולם. ומה מביא אדם חבד"י לספק אוכל לעשרת אלפים איש, דווקא במקום נידח כאומן שבאוקראינה.

צבי בוגומילסקי (36), כיום ממיאמי ביץ' פלורידה, נולד וגדל בשכונה החבדי"ת הידועה בקראהון הייטס שבברוקלין. אביו בעל תפקיד בכיר בועד רבני חב"ד העולמי.

לפני 16 שנים הוא הקים מסעדה שהצליחה די מהר במיאמי. בתוך זמן קצר הפך לאחד האישים הבולטים בקהילה המקומית, את ששת ילדיו שלח להתחנך במוסדות התורה של חב"ד והמקבילים של 'בית יעקב' המקומיים. התערה בנעשה בקהילה ואף פנה לדרך פוליטית ושימש כחבר מועצה בעיר 'נורט ביי'.

את הונו הגדול עשה דווקא בעסקי בתי האבות לתשושים וזקנים שהקים ופתח ברחבי ארצות-הברית. כיום מונה הרשת עשרות בתי אבות בדרגות שונות ברחבי ארצות הברית.

בעסקי 'בתי האבות' הכיר את הנגיד אליעזר שיינר הי"ו, איש אשר היה נשאר אלמוני, לולי פרויקט 'הכנסת האורחים' שיזם יחד עם בוגומילסקי.

את מה שהפך את השניים לאילי הון, המנהלים את כל כספי הצדקה דרך גבאי צדקה מיוחד, בעסקי בתי אבות אשר מלאים נתינה וידועים בנדיבות והיחס המיוחד לשוהים בהם, הם הביאו לאוקראינה.

לפני כעשור הגיעו בפעם הראשונה, תחילה היה זה שיינר ולאחר מכן בוגומילסקי, לאומן לקיבוץ הגדול של חסידי ברסלב. הציצו ונפגעו. האש אחזה בהם. משנה לשנה גדל מעגל חבריהם אשר שמעו על גודל ההרגשה העילאית והרוחנית שאחזה בהם בשהותם בימי ראש השנה, ובאו עמם מארה"ב, אומנה.

התרבות החברים גילתה את המצוקה הנוראה, המחסור באוכל כראוי לימות החג: "ראיתי אנשים מגיעים עם קופסאות שימורים , ובקבוקי מיץ ענבים, אוכלים את הסעודה שלהם לבד, זה לא צורה של סעודת יום טוב" אומר צבי בוגומילסקי.

"התחלתי לעשות 'קידוש' מרכזי וציבורי בימות החג בשעות אחרי צהרים לכולם, כך שאלפים עשו את סעודת יום-טוב ביחד. בשנים האלה, הפרויקט של חסידי ברסלב שהיו מכינים את ארוחות החג לנרשמים מראש נקלע לקשיים ובעיות ונסגר. הבנו את המצוקה והחלטנו למסד את ה'קידושים' לארוחות מסודרות".

"לאחר שהפרויקט צבר תאוצה וכאלפיים איש סעדו עמנו את ארוחות החג, רצינו להרחיב את הפרויקט ולהגדיל את מספר הסועדים, אבל אז נוצרה בעיה עם הקרקע שהיינו משתמשים בה , לא נותרה ברירה ורכשנו השנה כ-15 דונם על ידי עמותת הצדקה שלנו - 'עזר לתלמוד' שיהיו שטח מספיק למטבחים ואוהלי ענק לסועדים".

כמה אנשים בסה"כ יאכלו בפרויקט הזה באומן?

"יחד עם הקידוש, עשר אלף איש. בכל האוהלים שלנו יש כ-4,000 מקומות ישיבה מסודרים וממוספרים, ואנחנו מגישים שתי משמרות של אוכל, עבודה של חודשים על ידי צוות מאד מאורגן, מאפשרת מקומות ישיבה, שירות ע"י מלצרים וכרטיסי אוכל עם מיקום מדויק. הרצון הוא שכל אחד ירגיש חג אמיתי, בשמחה, בשפע וברחבות.

אפשר לשאול כמה זה עולה?

"האוכל לבד, 300 דולר לאדם".

אין ספק שמדובר בפרויקט ההכנסת-אורחים הגדול בעולם. אם תרצו קצת פרופרציות ומספרים שיותירו אתכם נדהמים, קבלו את הפירוט הבא. חלקי בלבד. 15 מכולות ענק שנשלחו מישראל, ארה"ב וסין. 100,000 ארוחות מלאות ומפוארות (כל ארוחה מכילה דגים, עוף, בשר ותוספות). 800 עובדים, מתוכם 200 מתנדבים מארה"ב, 100 מתנדבים מקהילת ברסלב בצפת ו-500 פועלים אוקראינים.

25 טון סלטים. 100,000 לחמניות מארה"ב. 35 טון עוגות ועוגיות מארה"ב. המטבח כולו תחת השגחתו של הרה״ג מאיר סירוטה שליט״א. מי שמפקד על צוות המטבח הוא השף המפורסם נתן מרדכי ליכטנשטיין מפורשיי - ניו יורק. בסך הכל, יותר מ-250 טון של מזון, חד פעמי וציוד מטבח נשלחו מארה״ב ישראל וסין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר