נשיא פולין: 'מספיק עם מצעד החיים, בואו למוזיאון השואה'

לאור קריאתם של גדולי ישראל הוקמה 'קרן דונר לקדושת ישראל' ע"ש מנכ"ל הועידה, הרב אברהם אבא דונר זצ"ל * נשיא פולין מותח ביקורת חריפה על הפרלמנט בהולנד בעקבות העברת החוק נגד שחיטה כשרה * נשיא הפרלמנט האירופי: "האמונה והתרבות היהודית הטביעו את חותמן באירופה" * אורח הכבוד: גאב"ד 'דרכי תורה', הגר"א וויס

ישראל אהרן | כיכר השבת |
מצעד החיים (פלאש 90)

במלון 'מריוט שבמרכז ורשה שבפולין נערכה השבוע הועידה הכ"ז של "ועידת רבני אירופה". תחת הכותרת – 'הגנה על הזכויות היהודיות באירופה' עסקו כ- 200 מחשובי רבני ודייני אירופה, וראשי ארגונים יהודיים משלושים מדינות בנושאי השחיטה, הולנד, בירורי יהדות ויוחסין, המאבק למען סובלנות ונושאים רבים נוספים. בנשיאות "ועידת רבני אירופה" עומד רב ואב"ד מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט.

מרנן ורבנן גדולי ישראל שיגרו מכתב מיוחד לרבני הועידה. במכתבם קראו מרן הגראי"ל שטיינמן ומרן הגר"ח קנייבסקי לרבנים לעמוד על עניין קדושת המחנה ולחזק גם את חינוך הבנות ליר"ש, לצניעות, לחסד, להיות כראוי לתפקידם ויעודם של בנות ישראל כשרות שהן עמודי התווך של הבתים היהודים. אורח הכבוד של הועידה היה: גאב"ד 'דרכי תורה' הגר"א וויס.

הועידה נערכה בחסותם האדיבה של מר רונלד לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי ו'קרן לאודר'. מר גד בוקובזה והגב' ג'ואל אפללו, ראשי קרן "מתנאל" ומר גבריאל מירלי, נשיא הקונגרס העולמי של יהודי גיאורגיה. ארגון 'חוליה' והקהילה היהודית בורשה בראשות רבה של פולין, הרב מרדכי יוסף שודריך. ואת הרה"ר ייצג נשיא מועצת הרה"ר, הגר"י מצגר שליט"א. עם פתיחת הועידה נועדה נציגות הועידה עם נשיא פולין, מר ברוניסלב קומורובסקי ששיגר מכתב ברכה מיוחד למשתתפים. יצוין, כי השנה מכהנת פולין כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי.

את הועידה פתח; אב"ד אירופה, הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי בשיעור על 'גנטיקה והלכה' לזכרו ולע"נ של מנכ"ל הועידה, הבלתי נשכח, הרב אברהם אבא דונר זצ"ל. לאחר מכן הציג המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים', הרה"ג רבי משה לבל את הספר 'שרידים' שערך ובו אסופת שיעורים מגדולי ישראל בישראל ובאירופה ורבני הועידה, לזכרו של הרב דונר זצ"ל. הרה"ר לישראל, הגר"י מצגר נשא במושב הפתיחה שיעור בנושא: 'צדק חברתי לאור ההלכה'. מיד לאחר מושב הפתיחה שמעו המשתתפים שיעור מפי אורח הכבוד מישראל; גאב"ד 'דרכי תורה', הגאון רבי אשר זעליג ויס שליט"א.

היסטוריה יהודית

יומה הראשון של הועידה נחתם בדינר חגיגי למשתתפי הועידה. במהלך הדינר שבו השתתפו נציגים בכירים של נשיאות האיחוד האירופי וממשלת פולין ושגרירי; צרפת, אנגליה, רוסיה, גרמניה, תורכיה, איטליה, הולנד וליטא, בירכו; ראש עיריית ורשה, הגב' חנה גרונקייביץ והוקראו מכתביהם של נשיא פולין. ראש הממשלה, מר דונלד טוסק ונשיא הפרלמנט האירופי, מר ירז'י בוז'ק. בוז'ק שהעלה על נס את עובדת הכינוס הראשון של 'ועידת רבני אירופה' באדמת פולין מאז מלחמת העולם השנייה, התנצל שאינו יכול להשתתף וזאת עקב ביקור רשמי שהוא עורך בלוב ותוניס. את מכתבו החם פתח נשיא הפרלמנט האירופי בברכה מיוחדת להגר"פ גולדשמידט על בחירתו לנשיא החדש של 'ועידת רבני אירופה'. "היום אתם ממשיכים את שרשרת האירועים של העם היהודי באדמת פולין – שרשרת בעלת היסטוריה ארוכה ורוויה. ההיסטוריה הפולנית והיהודית קשורות זו לזו והושפעו זו על זו, וההיסטוריה היהודית הינה חלק מההיסטוריה האירופאית. היום אתם ממשיכים את מורשת העבר המפואר. אלו אינן מלים קלות לומר, כאשר על אדמה זו, אשר הייתה בזמנו כבושה, הוקמו מחנות ההשמדה הגרמניות. רצח שישה מיליון יהודים בשואה מהווה גם רצח ההיסטוריה המשותפת שלנו.

"כיום, אנו האירופאים מנסים לכבד את חובתו המוסרית של עברנו. האיחוד האירופאי, אשר אזרחיו מיוצגים בפרלמנט בראשו אני עומד, הוקם במטרה למנוע הישנות של מלחמות. אני שמח מאוד שמאז נפילת מסך הברזל, החיים היהודיים יכולים שוב לפרוח בארצי ובכל אירופה. כינוסכם בורשה היום הינו ההוכחה הטובה ביותר לפריחה זו. האמונה והתרבות היהודית הטביעו את חותמן באירופה. רק יחד עמכם אנו יכולים להרים את קרנה של אירופה. הבה נמשיך את עברנו המשותף בכדי ליצור עתיד משותף"

את הנאום המרכזי נשא נשיא הועידה, הגר"פ גולדשמידט שעמד בדבריו על פעילותה של הועידה בהגנה על הזכויות היהודיות באירופה והציג בפני המשתתפים את האתגרים של ימנו. "הנקמה הגדולה ביותר במחריבי היהדות באירופה בכלל והזוועה שחוללו על אדמת פולין רווית הדם היא פריחתה של יהדות אירופה כפי שתבוא לידי ביטוי במהלך ועידת ורשה" – אמר הגר"פ גולדשמידט.

זוכרים את היו"ר

במהלך הועידה הודיע יו"ר הועד הפועל של 'ועידת רבני אירופה', ויו"ר 'תקוה' אודסה, הרב רפאל קרוסקל על הקמת 'קרן דונר לקדושת ישראל' שתעסוק בהקמת מקואות טהרה בעיקר במדינות מזרח אירופה ותרחיב את פעילות הועידה בהסברה חשיבות קדושת המחנה בקרב הקהילות באירופה. הרב קרוסקל גילה כי לקרן שהוקמה לזכרו של מנכ"ל הועידה, הרב אברהם אבא דונר זצ"ל בהשתדלותו של נשיא הועידה, הגר"פ גולדשמידט כבר גוייס תקציב הנדרש להקמת 10 מקוואות טהרה ושבעה גני ילדים תרומת ארגון 'חוליה' ו'קרן מתנאל' העוסקים בהפצת תורה חינוך בקהילות הקודש ברחבי אירופה. "הקמת הקרן לפעילות בנושא זה – אמר הרב קרוסקל - נעשתה לאור קריאתם של מרנן ורבנן מרן הגראי"ל שטיינמן ומרן הגר"ח קנייבסקי".

ביומה השני של 'ועידת ורשה' שמעו המשתתפים שיעורים והרצאות מפי רבני אירופה ואורחים. במושב הבוקר נשא דברים רבה של אוקראינה, הרה"ג רבי יעקב דוב בלייך, חבר וועד הפועל של 'ועידת רבני אירופה' שהעלה על נס את תרומתה של 'ועידת רבני אירופה' לקהילות הקודש ביבשת בכל תחומי היהדות. העמידה על הזכויות היהודיות מול מוסדות השלטון של האיחוד האירופי והממשלים במדינות שונות וגיוס חברי קונגרס מארה"ב לביטול גזירת השחיטה בהולנד.

הרב בלייך סיפר לנוכחים בהקשר זה על פגישתם של הרבנים; הגר"ח ארנטרוי, אב"ד ד'אירופה. נשיא הועידה, הגר"פ גולדשמידט ורבה של פולין, הרב מרדכי יוסף שודריך עם נשיא פולין, שבה הביע הנשיא, ברוניסלב קומורובסקי ביקורת חריפה על חברי הפרלמנט בהולנד על קבלת החוק נגד השחיטה הכשרה. "הוא השווה את חקיקת החוק נגד השחיטה בהולנד לשנות ה-30 שבהשראת המשטר הנאצי קיבלה פולין חוק נגד השחיטה שהיה האות להשמדת היהודים ולהקמת מחנות ההשמדה על אדמת פולין". הגר"י בלייך סיפר כי נשיא פולין קבל על כך כי הצעירים היהודיים לומדים על פולין דרך המשקפיים של 'מצעד החיים' שבו גם הוא השתתף. "פתחנו מוזיאון לתולדות פולין והייתי מאוד מעוניין ששם ילמדו הצעירים הללו על עברה המפואר של פולין ויחסה ליהודים טרום מלחמת העולם השנייה" – אמר לנו. במושב זה נשא דברים גם מנכ"ל 'קרן לאודר' במזרח אירופה וחבר ועד הפועל של הועידה, הרב יהושע ספינר, מייסד ישיבת רבנו חיים מברלין. לאחר מכן נשא שיעור בנושא 'סוגי הבשר הכשר, גלאט – חלק – כשר' הרה"ג רבי ירמיהו הכהן, אב"ד פאריס ומח"ס שו"ת 'והרים הכהן'.

לאחר תפילת מנחה בבית הכנסת העתיק 'נוזיק' בעיר שמעו המשתתפים את שיעורו של הרה"ג רבי יחי' טובול, אב"ד ליאון שבצרפת. כשעשרות כלי תקשורת בינלאומיים מסקרים את האירוע. בתום השיעור יצאו המשתתפים להשתטח על ציוניהם של גדולי ישראל ובהם הנצי"ב מוולוז'ין ורבי חיים מבריסק וגדולי האדמו"ים זיע"א בבית העלמין בורשה. לעת ערב קיימו

המשתתפים טקס קצר ליד אנדרטת גטו ורשה, שם שרו בהתרגשות את 'אני מאמין'.

את סדרת השיעורים וההרצאות לעת ערב חתם סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה', הרה"ג רבי מנחם געללי, אב"ד לונדון שפירט באוזני המשתתפים את המערכה שמנהלת 'ועידת רבני אירופה' בהגנה על ברית המילה באירופה בעקבות הגופים והאישים המנסים לאסור, חלילה, את הבריתות בכמה ממדינות היבשת. בראשות מושב זה ישב רבה של אוסטריה, הרב חיים אייזנברג.

יומה השני של ועידת ורשה נחתם בארוחת ערב חגיגית שנערכה באדיבות הקונגרס היהודי הרוסי והעומד בראשו, מר יורי קנר. בדינר המכובד שבראשו ישב סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של רומא, רבי שמואל די סייני, נשאו דברים; הרה"ר לישראל, הגר"י מצגר ונשיא עמית של הועידה ורבה של אנגליה רבי יעקב צבי זקס.

יומה השלישי של 'ועידת ורשה' נפתח בסדרת שיעורים והרצאות בנושאי 'קירוב מחוץ ובתוך הקהילה' ועל המערכה שמנהלת 'ועידת רבני אירופה' וגופים יהודיים בהגנה על השחיטה באירופה בכלל ובהולנד בפרט. בפני הרבנים נשאו דברים; הרב אוריאל אברהם מאיר ברנהיים, רבה של צרפת וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבנים נוספים.

הועידה ננעלה במעמד מיוחד של חלוקת אות חסיד אומות העולם לעשרות חסידי אומות העולם תושבי פולין שסייעו בתקופת השואה ליהודי אירופה. בדברים שנשא רבה של פולין, אמר הרב מרדכי יוסף שודריך כי מבין חסידי אומות העולם שהוכרו לאחר השואה בולטים במיוחד הפולנים שהם הכמות הגדולה ביותר מבין חסידי אומות העולם שהוכרו באירופה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר