פולין: מאבק על הרכוש היהודי

ממשלת פולין ביטלה לאחרונה את הוועדות שמונו בשנות ה-90 בכדי לקצר הליכים של השבת רכוש יהודי שנתפס על ידי הנאצים בתקופת השואה וכן נכסים שנתפסו על ידי הקומוניסטים מאוחר יותר. רון לאוד נשיא הקונגרס היהודי "ההחלטות החד צדדיות של ממשלת פולין הם בלתי מתקבלות על הדעת ויתכן שאינם חוקתיות"

ניסים בן חיים | כיכר השבת |
(פלאש 90)

ממשלת פולין ביטלה לאחרונה, בצעד חד צדדי, את וועדות הרכוש הציבורי שמונו בכדי לקצר הליכים משפטים בתביעות השבת רכוש. הוועדות נוסדו בתחילת שנות התשעים כחלק מהסכמים שנחתמו עם ממשלת פולין, בכדי להקל על המנגנון המשפטי ולמנוע סחבת משפטית בהשבת נכסים ציבוריים של יהודים ושאר מיעוטים שאינם קתולים.

מנהיג יהודי בפולין אמר בתגובה להחלטה, "וורשה רוצה לסגור את פעילות הוועדות לפני שסיימו את פעולתן, ולהשאיר אלפי נכסים להסתבך בסחבת משפטית זמן רב - דבר שיהיה נטל בלתי נסבל על המיעוטים הדתיים ויפגע בהם".

רון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי (WJC) והוועדה להשבת רכוש יהודי, אמר כי "התוכנית בלתי מתקבלת על הדעת ויישומה יהיה בעייתי ביותר - לכל המיעוטים הדתיים, ובכלל זה הכנסייה הפרוטסטנטית והכנסייה האורתודוקסית , שלהם גם נכסים שהוחרמו שלא כדין".

לדבריו, "ביטול ההסכמים באופן חד צדדי יתכן שאינו חוקת. הרעיון שבמדינה שבה שלטון החוק מכובד - במדינה שבה נסללה הדרך ללידה מחדש של הדמוקרטיה במרכז אירופה - הסכמים מבוטלים באופן חד צדדי, ובמקום לתקן עוולות היסטוריות מכשירים אותם".

לאודר דוחק בממשלת פולין לשקול מחדש את עמדתה בעניין, על מנת לשמור על המערכת הנוכחית של שיפוט תביעות רכוש של הקהילה בת 3,250,000 יהודים שחיו בפולין טרם מלחמת העולם השנייה, ו-85 אחוז ממנה נספו בשואה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר