'זמן אלול'

"חוויה אדירה אך סוערת" | מכתב נרגש לאח שעולה לישיבה גדולה

"יהיו כאלו שיתארו לך את המציאות כוורודה ויפה, אך אני דווקא רוצה לפרוש בפניך את המציאות כפי שהיא - ולנסות לתת לך כמה טיפים שיסייעו לך בישיבה" | ישראל גינצבורג במכתב הדרכה נרגש לאחיו אליהו העולה לישיבה גדולה (עולם הישיבות)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אליהו, אחי האהוב!

בשבוע הבא אתה עולה לישיבה גדולה. תקופת הישיבה הגדולה היא חוויה אדירה שתלווה אותך לכל ימי חייך, אולם תקופה זו היא גם סוערת מאד ומלווה בלא מעט אתגרים ומשברים.

>> למגזין המלא - הקליקו כאן <<

תרשה לי לעשות משהו לא יפה:

אני יודע שיהיו כאלו שיתארו לך את המציאות כוורודה ויפה תוך שהם מפטירים: "הלוואי שיכולתי לחזור לתקופה המתוקה של הישיבה הגדולה", אך אני דווקא רוצה לנצל את הבמה הזו ב'כיכר השבת' כדי לפרוש בפניך את המציאות כפי שהיא - ללא פילטרים וללא מסננות, ולנסות לתת לך כמה טיפים שיסייעו לך בתקופה הראשונה בישיבה. אני מאמין שכשאדם מכיר את המכשולים שהוא עתיד לפגוש והוא מוכן לקראתם - הוא יצליח לעבור אותם ביתר קלות!

• • •

1. ניכור

אתה עומד לעזוב את כל הסביבה המוכרת שלך, את המיטה המוכרת, העיר המוכרת, את אוצר הספרים, חדר האוכל וכמובן את בית המדרש האהוב. במקום זה אתה צפוי לקום בבוקר במיטה לא מוכרת ובחברת חברי חדר שאתה כלל לא מכיר, להתפלל בבית מדרש שאתה לא מכיר, לאכול ב'חדר אוכל' שאתה לא מכיר ואף לשהות בסביבה שבה הכל חדש עבורך. ההתחלה הזו יכולה להיות חוויה לא קלה בכלל!

למרות זאת - אל תכנס ללחץ.

אני רוצה להזכיר לך שגם במפגש עם חבריך בישיבה הקטנה הרגשת תחושה דומה: בהתחלה לא הכרת אף אחד מהם וכולם נראו לך זרים ושונים - אולם לאט לאט התאקלמת, חברויות נרקמו, והתחושה המוכרת החליפה את תחושת הזרות.

אני מאמין ומקווה שגם בישיבה הגדולה אליה אתה נכנס - בחלוף כמה שבועות או חודשים תחושת הזרות תפנה את מקומה לתחושה מוכרת ואהובה. אני מקווה ומייחל שמהר מאד תרגיש שהישיבה היא המקום הבטוח והמוכר בחייך ותחושת הבדידות תיעלם כליל. למרות זאת, תזכור תמיד שאם גם בחלוף תקופה ארוכה עדיין לא יהיה לך טוב בישיבה, תוכל תמיד למצוא ישיבה אחרת שתשמח לקבל בחור איכותי שכמותך.

2. מתח ותחרותיות

תחילת 'שיעור א' מלווה במתח. כשמדובר בישיבה של 60 בחורים - כל אחד מהבחורים מחפש קשר עם חבר החדר שעל ידו וחברויות נוצרות במהירות, אולם כשמדובר בישיבה של מאות בחורים ויותר - כל אחד מהבחורים החדשים מגיע דרוך ומתוח: תדמיין לך את הבחורים שלא הצליחו למצוא את מקומם בישיבה קטנה והם מקווים שבישיבה גדולה הם יצליחו "להפציץ", תתאר לך את הבחור שלמד ב'ישיבת עילית' והוא חייב להוכיח לכולם שהישיבה שלו הכי שווה, ובוא לא נשכח את הבחורים שדווקא מעמדם החברתי הגבוה מהישיבה הקטנה גורם להם לחשוש שהם לא יצליחו לשחזר את ההצלחה - ואף הם מגיעים מתוחים ודרוכים.

במי פוגע המתח הזה? דווקא בבחורים כמוך. בבחורים בריאים בנפשם שכל רצונם הוא להימצא בסביבה אוהדת, חברותית ונחמדה, ולפעמים דווקא בשל כך הם מוצאים את עצמם בעין הסערה - כשכל מי שהם פוגשים סביבם מתוח, דרוך, נוקשה, לא נחמד, תחרותי ולא מפרגן.

מה הפתרון? אני מציע לך לנשום נשימה עמוקה, להתרכז בעיקר בלימוד ובחברים שאיתם אתה כן מצליח להתחבר, ולהמתין שאדי התחרות הרעילה ישקעו מעט - ואז תוכל למצוא חברים ביתר קלות. בהמשך, אף מבלי שתתאמץ תזכה להוקרה ולהערכה על האיכויות הנדירות שקיימות בך - הכנות, היושרה, ההתמדה, השלווה, האכפתיות והרצינות. תכונות כשלך הן נדירות, ואני בטוח שהן יבלטו ברגע שהחברים בשיעור שלך יהיו רגועים וקשובים יותר. תזכור שבשלב הראשון של הלחץ אף אחד לא רגוע וקשוב וכולם מרוכזים בעצמם...

בנוסף, חשוב שתכיר את טיבם של התחרותיים. הייתי מחלק אותם ל-2 קבוצות: יש בחורים תחרותיים שאוהבים לפגוש על ידם בחור רגוע שלא נסחף למערבולת התחרותיות שפקדה אותם, וכשהם נמצאים על ידו הם יכולים להרגיש ביטחון ושלווה. בחורים כאלו ישמחו להתחבר עם בחור חברותי כמוך.

אולם יש גם בחורים תחרותיים, שכל כך חרדים למעמדם החברתי עד שהם לא מוכנים להתרועע עם מישהו שאינו מבני "המעמד הגבוה", ולמרות האיכות שלך, אם לא תיכנס למערבולת ה'פוזות' והתחרותיות שלהם - מרוב שהם במתח וחרדות, הם לא יצליחו בכלל להבחין בנוכחות שלך... לאלו האחרונים, המלצתי לך אחי - מנע רגלך מנתיבתם...

3. הקושי הלימודי

אחת המטרות המובהקות של 'הישיבה הגדולה' היא לייצר עצמאות בלימוד - בישיבה הקטנה לימדו אותך ללמוד, וכעת לא רק שהרמה עולה בכמה דרגות אלא שאתה עוד צריך לבנות חלק מהסוגיה בכוחות עצמך.

אז נכון, בשנים הראשונות לא תצטרך לעבוד לבד והר"מ יעביר שיעור שיסייע לך ללמוד את הסוגיה - אך עדיין, בסופו של דבר תמצא את עצמך מול סדר ארוך שאין לך מושג מה לעשות בו, ובסוף היום אף תמצא את עצמך ניצב מול סדר נוסף שבו תצטרך להוסיף וללמוד את אותה הסוגיה עם חברותא אחר.

מה הפתרון? קודם כל להכיר בקושי. להבין שאתה לא היחיד שמרגיש שהסדר ארוך מדי ואין לך עוד מה ללמוד, ולדעת שזה טבעי והגיוני. אף אחד לא מצפה ממך לדעת לפתוח וללמוד סוגיה ביום אחד, ואם תעיף הצצה לראש של אלו שסביבך תראה שגם הם לחוצים מהשאלה "מה עושים בסדר הארוך הזה", או "על מה צריך לדבר בסוגיה הנוכחית".

חשוב שתזכור שלכל אחד יש את החלק שלו בתורה, ויתכן שהקושיות שהר"מ מעלה בשיעור בכלל לא מטרידות אותך, בעוד שבקושיות שלך הרב לא נוגע. תזכור שאין מושג כזה "זאת לא שאלה" - אם השאלה מציקה לך כנראה שהיא שאלה, ואם היא לא מציקה לך אתה יכול להתעלם ממנה גם אם ראש הישיבה בכבודו ובעצמו העלה אותה ב"שיעור כללי"...

4. הבדידות

מבחור שיכול לחזור הביתה בכל יום, אתה צפוי לחזור פעם בחודש. מבחור שרגיל להיות מוקף באנשים קרובים אתה צפוי להיות מוקף בבחורים מבוגרים שלפעמים אתה פחות מעניין אותם... מבחור שרגיל להיות מוקף בסביבה תומכת אתה צפוי לפגוש סביבה לא מוכרת ואף מנוכרת.

המלצתי לך אחי - אל תתעלם מהקושי! אל תהסס להרים טלפון להוריך ולשוחח עמם, שמור על קשר עם קרובי משפחתך שנמצאים בסביבתך, ואל תחשוש מלבטא את הקושי באוזני אנשים שאתה יקר להם. הקושי הזה כל כך טבעי ואני בטוח שחבריך סובלים ממנו לא פחות ממך, ואתה מוזמן בכל שעה להרים טלפון לאנשים שאתה מרגיש בנח לשתף אותם בקושי. אל תסחוב אותו לבדך. זאת לא בושה להתגעגע, ואני בטוח שאם הייתי חוזר לסיטואציה שאליה אתה נכנס הייתי מרגיש לא פחות בודד! כמובן שאתה מוזמן להרים אלי טלפונים 24 שעות ביממה!

5. שמירה על יציבות רגשית

לפעמים אנחנו נמצאים במשבצת המדויקת לנו, אך הרוח הנושבת סביבנו עלולה לבלבל אותנו ולגרום לנו לחשוב שאנחנו במשבצת לא טובה. אני רוצה להזכיר לך שאתה מגיע מישיבה קטנה יחסית לישיבה עם מאות בחורים - והחוויה הזו עלולה לערער אותך. אתה תפגוש לפתע בחורים מוכשרים ממך, מתמידים ממך, או בחורים שמעולם לא יצאו מעולמה של תורה, והם עלולים לגרום לך להרגיש שאתה לא מספיק טוב, לא מספיק מוכשר, לא מספיק מתמיד, או בכלל - לא מספיק...

אל תיתן להם לבלבל אותך!

כאחיך הגדול אני רוצה לומר לך שפגשתי מאות בחורים, מהמעולים ביותר ועד אלו שעזבו את עולם הישיבות. אתה נמצא למעלה בקצפת של עולם הישיבות - וגם אם יש בחורים מוכשרים ממך או מתמידים ממך, זה לא מוריד מערכך ולא כלום.

אל תשכח את האיכות שלך! אל תזלזל בנקודת המוצא שלך! ואל תתרשם מבחורים שמראים לך עד כמה הם מושלמים בעוד שאתה מכיר היטב את נקודות החולשה שלך. אתה לא בתחרות מולם, אתה לא אמור להוכיח לאף אחד שאתה הטוב ביותר, ואתה בחור מעולה ואיכותי גם אם אלו שסביבך לא ישקפו לך תחושה דומה.

לסיכום...

האמן בעצמך אחי היקר!

דע את מעלותיך!

הכר את כוחותיך המיוחדים ואת האיכויות המיוחדות שיש בך - גם אם האיכויות האלו הם לא האיכויות הנערצות על ידי המון העם. ההמון מעריך תכונות קיצוניות של חשיבה מבריקה או התמדה קיצונית, אך דווקא האנשים עם חוט השידרה הפנימי, עם העומק והעושר הפנימי ועם השלווה והיציבות - דווקא הם מצליחים לאורך זמן וסוף הכבוד לבוא.

אוהב מכל לב,
ישראל

• • •

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר