המאבק על חוק הגיוס

חריג: הגר"מ מאיה, הצטרף למכתב רה"י הספרדיים; "זו דעתם של כל חברי המועצת"

במפלגת ש"ס כמעט ולא עסקו בנושא חוק הגיוס עד עתה, אך בערב שבת, הגר"מ מאיה, אחד מחברי המועצת הוותיקים, החליט לחתום גם הוא על המכתב שכתבו ראשי הישיבות הספרדיים, תוך שהוא מציין, שדעתם של כל חברי מועצת חכמי התורה, היא לחזור לחוק טל | כל הפרטים (חדשות חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגאון רבי משה מאיה (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)

דרמה לקראת חתימת ההסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות יהדות התורה וש"ס: חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי משה מאיה, מגלה את דעתו, כי דעתם של כל חברי מועצת חכמי התורה, שיש לדרוש בהסכמים הקואליציוניים - הסדרת חוק גיוס ללא יעדים ומכסות והשבת הסדר תורתו אומנותו - חוק טל.

בשבוע האחרון התפרסם ב'כיכר השבת', הדרישה של גדולי ראשי הישיבות הספרדים ובראשם ראש הישיבה חכם משה צדקה - לכלול את חוק טל והיעדר יעדים ומכסות בחוק הגיוס העתידי בהסכם הקואליציוני.

מאז פרסום המכתב לא נרשמה תזוזה בעמדתה של מפלגת ש"ס ביחס לחוק הגיוס בהסכמים הקואליציוניים, ול'כיכר השבת' נודע כי בימים האחרונים מבעבע כעס גדול על ראשי המפלגה שלא מתייחסים לדרישה אותה הציבו ראשי הישיבות הבכירים ביותר, שגם סייעו רבות למפלגת ש"ס בימי הבחירות האחרונות.

ביום שישי החליט חבר מועצת חכמי התורה להוסיף את חתימתו למכתב גדולי ראשי הישיבות וחכם משה צדקה, והוסיף בכתב ידו את הדבר הדרמטי הבא: "זכיתי לראות דעת ראשי הישיבות שליט"א, והנני מגלה דעתי שזו דעת כל חברי מועצת החכמים, ויישר כוחם על החיזוק הגדול".

המכתב של הרב מאיה

כפי שפורסם ב'בכיכר השבת', במכתב הגר"מ צדקה וגדולי ראשי הישיבות הספרדים נכתב: "פנייה דחופה ממרנן ורבנן גדולי ראשי הישיבות שליט"א. לכבוד שלוחי דרבנן כלל חברי הכנסת החרדיים הע"י.

"הננו בזה לחזק ולאמץ את ידכם בעמידה האיתנה המחויבת בשעה גורלית זו שאנו מצויים בה – לפעול במסגרת המו"מ הקואליציוני להציב דרישה איתנה בלתי מתפשרת להחזיר ליושנה את הסדרת הדיחוי כפי שהיה נהוג כל השנים שעברו עד ביטול 'חוק טל,' ולכלול מראש בהסכם הקואליציוני התחייבות ברורה מפורטת של כל הקואליציה להסדרת נושא דחיית הגיוס בחקיקה ללא מכסות ויעדים, שילוב בתעסוקה וכדו' בכל שום וחניכה דאית להו) ואף לא בהחלטת ממשלה, (בשום צורה ואופן, באופן שהחוק לא יוכל להיפסל או לקבל פרשנות ע"י הבג"ץ. ולרבות חקיקת פסקת ההתגברות כנדרש.

"ובוודאי כי ללא הסדרת הדברים כאמור לעיל, אין לחתום על שום הסכם קואליציוני, ואף לא לתמוך בשום ממשלה, אף במחיר שע"י זה לא תקום ממשלה וכ"ש במחיר וויתור על עניינים אחרים. וחלילה לעשות את הטפל עיקר והעיקר טפל.

"דבר שפתיים אך למותר בחובת הזהירות להבחין בין תכלת לקלא אילן ולא להיגרר אחר הצעות שונות של מתווה חקיקה שאינו מובטח מפני אפשרות של התערבות בג"ץ או שכלפי חוץ נראה כביכול שאינו דורש יעדים או שלא יהיו מחויבים בפועל, כאשר כל אלו עפ"י בחינה משפטית אינם אלא מצג שווא ואחיזת עיניים, או לכל הפחות מידי ספיקא לא נפקי.

"אין ספק שזו עיקר הזכות והחובה שאנו מצווים בה בשעה מכריעה זו. ובזכות השמירה בנאמנות על קדשי ישראל וחיזוק התורה, נזכה לגאולה השלימה בחסד וברחמים אכי"ר.

וכאן הוסיף ראש הישיבה הגר"מ צדקה: "חובותינו בהחלט להחזיר הדבר לקדמותו כפי שהיה בתחילת המדינה לפי דעת כל חכמי התורה".

על המכתב חתמו בנוסף, הגר"י כהן ר"י יקירי ירושלים, הגר"ר אלבז חבר מועצת חכמי התורה וראש ישיבת אור החיים, הגר"ע ניסן ר"י רינת התורה, הגר"י ברכה ר"י עטרת יצחק, הגר"י טולדנו ר"י ברית יעקב, והגר"מ תופיק אביעזרי ר"י באר יצחק.

כפי שנחשף ביום חמישי האחרון ב'כיכר השבת', צוותי המשא ומתן של המפלגות - הליכוד ויהדות התורה - הגיעו לסיכומים כמעט סופיים - והתקבלה החלטה חוק הגיוס לא יהיה כלול בהסכמים הקואליציוניים, אך לפני התקציב, הליכוד יקבל את הדרישות אותן הציבה אגודת ישראל, וזאת תוך שימת דגש על הוראת האדמו"רים גם כעת - שלא להתפשר עם הליכוד על חוק גיוס עם יעדים ומכסות.

גורם בכיר באגודת ישראל אמר ל'כיכר השבת': "לא סתם לא התעקשנו והתפשרנו - ובסוף הדברים שהיו חשובים לנו בחוק הגיוס לא נכנסו להסכם הקואליציוני, אם היינו מתעקשים להכניס את נוסח החוק, היינו צריכים להתפשר עם נתניהו על חוק שהוא גרוע מאוד בעיניי האדמו"רים".

"הדילמה הזו הוצגה בפני האדמו"רים, וממש בשעות האחרונות, הם קיבלו את ההחלטה להמתין עם החוק עד לפני שינסו להעביר את תקציב המדינה לשנת 2023. תדעו, שיש הישגים גדולים בתחום הגיוס, אך מטבע הדברים אני מנוע לעת עתה מלפרט מה הישגים הללו".

עוד הוסיף הגורם, כי "גם בשעה זו ועד לסגירה הסופית של ההסכמים, ההוראה שקיבלנו מהאדמו"רים - להדגיש בפני הליכוד כי לא נתפשר בנושא הגיוס כשיוגש על שולחן הממשלה, וכי במקרה הצורך אף נפיל את התקציב... יש נוסח שנמצא אצל גדולי ישראל. דיברו על חוק יסוד ערך לימוד תורה, ונוסח כללי שיהיה חוק שיאפשר קבלת דחיית שירות לבחורים שיושבים ולומדים. על מהות החוק נתווכח/ ננסה לשכנע את דגל וש״ס בחוק ללא יעדים ומכסות. אך בהסכם לא נדבר על חוק ספציפי".

ל'כיכר השבת' נודע, כי ש נוסח שנמצא אצל גדולי האדמו"רים. שם יש דרישה לחוקק את חוק יסוד ערך לימוד תורה, ונוסח כללי שיהיה חוק שיאפשר קבלת דחיית שירות לבחורים שיושבים ולומדים. ובמקביל, הליכוד התחייב על פסקת ההתגברות - אך ללא קשר לחוק הגיוס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר