"להימנע מרפיון"

פוניבז': ספר התורה נפל - הבחורים יאכלו לחם עם מים

במשך יומיים דנו ראשי ישיבת פוניבז' עם מורי הוראה כיצד ינהגו תלמידי הישיבה והמתפללים ששהו בהיכל הישיבה בעת שספר התורה נפל על הרצפה? ההכרעה שהתקבלה: לא צמים (עולם הישיבות)

איצלה כץ | כיכר השבת |
ישיבת פוניבז'. ארכיון (צילום: Photo by Roni Schutzer/Flash 90)

למנוע רפיון בלימוד התורה: ספר התורה שנפל בשבת האחרונה בהיכל ישיבת פוניבז', גרם לזעזוע ועצב רב בקרב רבני ותלמידי הישיבה. מלבד זאת התעוררה השאלה כיצד על בחורי הישיבה ומתפללי המניין - לנהוג.

ההלכה אומרת שכל הרואה ספר תורה נופל עליו לצום, אולם כאשר ספר התורה נופל כשהוא עטוף במעילו ישנם צדדים להקל. ובפרט כאשר צום חובה - כמו צום עשרה בטבת החל היום, יכול לעלות לשם כך בשעת הדחק.

אמש (שני) התקבלה הכרעת ראשי הישיבה, שהיות ומדובר בבחורי ישיבה וצום עלול לגרום לרפיון מלימוד התורה - אל להם לבחורים שהיו בבית המדרש בשעת נפילת ספר התורה לצום, אלא במקום זאת נקבע יום חמישי הקרוב, כיום תשובה ותפילה והבחורים יאכלו לחם וישתו מים בלבד ללא מאכלים ומשקאות אחרים - במקום הצום.

ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין (צילום: יעקב כהן/פלאש 90)

בנוסף נקבע כי בהיכל הישיבה יקראו התלמידים את פרק קי"ט ויתחזקו בכבוד הספרים. "אין לומר שבחורים יתענו", נכתב במכתב עליו חתמו ראשי הישיבה, היות "שזה גורם ביטול תורה ורפיון, על כן נקבע יום חמישי י"ב טבת הבעל"ט ליום תשובה והתעוררות".

רבני הישיבה הוסיפו: "ביום זה, לאחר תפילת מנחה, יאמרו הש"ץ וכל בני הישיבה הק' את קפיטל (פרק. א"כ) קי"ט בתהילים". במכתבם, כתבו ראשי הישיבה כי "כל אלו שהיו בבית המדרש בשבת קודש הרי הם כרואה ספר תורה שנפל, ולכן לא יאכלו ביום זה רק לחם בלא מריחה ולא שאר מאכלים, וישתו רק מים, וכל זה עד צאת הכוכבים, ובזה לא יהיה חולשה בלימוד".

"למנוע רפיון" ראש הישיבה הגאון רבי ברוך דב פוברסקי (צילום: אהרון קרוהן/פלאש 90)

ראשי הישיבה ביקשו במכתבם מהתלמידים להתחזק בכבוד הספרים: "הבחורים יקבלו על עצמם להתחזק בכבוד הספרים, ועל כן כל בחור יקבל על עצמו בלי נדר שיחזיר את הספרים שלמד בהם למקומם, וישתדל ליקח בסוף ה'סדר' עוד שני ספרים שלא למד בהם ויחזירם לארון".

ראשי הישיבה, הגאון רבי גרשון אדלשטיין, ראש הישיבה הגאון רבי ברוך דב פוברסקי ונשיא הישיבה הגאון רבי אליעזר כהנמן, חתמו על המכתב תוך תפילה ותקווה ש"הקדוש ברוך הוא יקבל תשובת בני הישיבה נ"י וכל העומדים שם והוא רחום יכפר עוון".

מכתב ראשי הישיבה (לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים)
  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר