כיכר השבת

זהירות מים

איסור לשתות מים בתקופת תמוז: מי שישתה מים יכול למות

על פי ההלכה בשולחן ערוך - בין 14:00 ל-15:00 בצהריים, עם חילופי התקופות, המלאכים ששומרים על המים שאנו שותים מתחלפים וקיימת סכנת מוות לאלו שישתו מים • כל הפרטים והפתרון (יהדות)

162
הרב יעקב בלוי | כיכר השבת | עודכן ב-כ"א בתמוז תשע"ה | 08.07.15
הכתבה פורסמה ב-כ' בתמוז תשע"ה | 07.07.15
זהירות, מים...
זהירות, מים... (צילום: שאטרסטוק)

לא רבים יודעים, אבל הלכה דרמטית המשפיעה על כולנו עלולה לגרום לסכנת חיים של ממש לאלו שישתו מים היום (כ"א תמוז ה'תשע"ה) בשעה 14:30. בשעה זו תחל תקופת תמוז בה קיים המנהג קדמונים שלא לשתות מים במשך כל השעה הראשונה שבה מתרחש חילוף התקופה.

הסיבה לסכנה הגדולה שבשתית המים היום, מסביר הרב בנימין חותה (מחבר הספרים "כי בא מועד" ו"כי בא שבת"), היא בשל העובדה שהשנה מחולקת לארבע תקופות, כאשר על כל תקופה מלאך אחר ממונה לשמירת המים שאנו שותים. מידי 91 יום (בקירוב) ישנם חילופי משמרות בין המלאכים, וקיים זמן קצר בו אין מלאך ששומר על המים. ברגע הזה ישנה סכנה גדולה כי המים יורעלו על ידי מלאך המוות (לחלק מן השיטות) או שתיפול לתוכם טיפת דם (לשיטות אחרות).

מהי תקופה?

התקופה היא מילה נרדפת לעונת השנה, כשחילקו את לוח השנה לארבע תקופות: תקופת ניסן (אביב), תקופת תמוז (קיץ), תקופת תשרי (סתיו) ותקופת טבת (חורף).

בגמרא ישנה מחלוקת וישנה תקופה של רב אדה ותקופה של שמואל, אנו פוסקים לפי דברי הרמב"ם בהלכות קידוש החודש פ"ט ופ"י.

חילופי משמרות בין המלאכים אורכים שניות ספורות, אך מאחר ולא ניתן לדעת בדיוק מרבי באילו שניות מתחלפים המלאכים, פוסק מרן הגר"ע יוסף כי האיסור לשתות מים הוא חצי שעה לפני התקופה וחצי שעה לאחריה, דהיינו בין השעות 14-15 בצהריים.

היכן נפסק שלא לשתות מים?

הרמ"א בשולחן ערוך (יורה דעה, סימן קט"ז סעיף ה') פוסק "ומנהג פשוט שלא לשתות מים בשעת התקופה, וכן כתבו הקדמונים, ואין לשנות." הקדמונים אליהם מתכוון הרמ"א, הם האבודרהם, המהרי"ל, המרדכי ועוד

חשוב לדעת כי מדובר בהלכה פשוטה ופסוקה, ולא בדברים מיסטיים בעלמא, ואף מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שידוע היה כמי שהתרחק מפסיקות בעניינים מסטיים, מביא את הדברים להלכה וכך כתב בספרו "הליכות עולם" (ח"ז עמוד קפג): "יש להזהר שלא לשתות מים בעת ה"תקופה" מחשש סכנה. דהיינו, חצי שעה קודם התקופה, וחצי שעה לאחריה. וכן המנהג בארץ ישראל, ובשאר מקומות... וראוי להדפיס בלוחות השנה להודיע על כך. וכתבו האחרונים, שיש לתת ברזל בתוך המים בשעת התקופה. ואין להחמיר אלא במים, אבל בשאר משקים אין לחוש".

וכך הביא בילקוט יוסף להלכה, ש"יש להזהר שלא לשתות מים בעת התקופה מחשש סכנה, דהיינו חצי שעה קודם התקופה, וחצי שעה לאחריה, וכן המנהג בארץ ישראל, ובשאר מקומות."

"והיה המנהג בירושלים שמכריזים בבתי הכנסת בשבת שלפני התקופה ולהודיע שהתקופה נופלת ביום פלוני שעה פלונית. וראוי להדפיס בלוחות השנה להודיע על כך וכן כתב ה"בן איש חי".

מנהג האשכנזים

למרות שעיקר ההלכה בדברי האשכנזים (הרמ"א שלעיל), בקהילות האשכנזים, לא נהגו בדורות האחרונים את המנהג. בקיצור שולחן ערוך הביא שנוהגים להניח ברזל על המשקים והמאכלים בכל התקופה, ואפילו לא הזכיר את האיסור.

הסיבה לכך היא ככל הנראה מהסייג, שאם מניחים ברזל בתוך המים בשעת התקופה, אין סכנה בשתייתם. מכיוון שבאירופה המים היו מגיעים בצינורות, נמצא הפתרון לשתיית המים גם בתקופה.

מה מקור המנהג?

מקור המנהג מעורפל, אך כבר בתקופת הגאונים (לפני יותר מאלף ומאתיים שנה) הם נשאלו עליו ופסקו לאסור: "ששאלתם על מה שנהגו העם להזכר בשעת התקופה שלא לשתות מים אע"פ שלא ידענו טעם צריכין אנו לחוש שלא על חנם פשט מנהג זה בישראל."

בהמשך מסבירים הגאונים "ויש אומרים לפי שבכל אחת ואחת מארבע תקופות מלאכים ממונים עליהן ובעוד שמתחלפים מלאכים אחרים יתכן שיצא נזק לשום אדם כמו מלך בשר ודם שמת ואח"כ מקימים מלך אחר תחתיו ואינם יודעים הבריות אם יהיה טוב רע."

"ויש אומרים שהוא משום סימנא בעלמא לפי שאינם רוצים להתחיל בראש התקופה במים שהוא דבר הקל. ודמיון לזה מה שאמר דוד הע"ה והורדתם אותו אל גיחון כלומר שתמשך מלכותו אף כאן בעבור שהיא תחלת התקופה עשו זה המנהג."

ר´ דוד אבודרהם מביא טעם למנהג, לפי שבכל אחת מהתקופות הפכו המים לדם: ביאור הפכו המים לדם, בעקידת יצחק טפטפה טיפת דמו של יצחק והתערבבה במי העולם וכן שחיטת בת יפתח וחטא מי מריבה.

בהמשך דבריו הוא אומר כי המנהג בא להחזיר את העם בתשובה: הקדמונים אמרו אלה הדברים להפחיד בני אדם שיראו מהשם ולא יוסיפו הרשעים לרשוע וישובו כדי שיצילם השם מד´ תקופות כי ידוע ידענו כי כל דברי חכמים אמת כאשר הם במשמעם או יש להם סוד סתום כאשר רמזתי מקצת סודם".

מה הפיתרון לצמאים?

כתבנו למעלה שהאשכנזים בדורות האחרונים לא הקפידו על המנהג ואילו הספרדים עדיין שמרו עליו.

בעניין הפיתרון לספרדים הצמאים, ישנה מחלוקת. הרב חותה מסביר כי דעת מרן הרב עובדיה יוסף כי אסור לשתות מים לא מהברז,לא מבקבוקים סגורים, לא מקולר, לא מבקבוקים שנמצאים במקרר ולא משום מקור אחר של מים (שאר המשקאות מותרים חוץ ממים). כלומר, הפיתרון המובא בקיצור שולחן ערוך לפיו כל המים העוברים בצינורות מותרים לשימוש מאחר ונוגעים בברזל בדרכם לביתנו אינו תקף לדעת הספרדים.

הפיתרון הוא להתכונן מראש, ולשים חתיכת ברזל במים עצמם ואז יהיה מותר לשתותם גם בזמן חילוף התקופה.

בזמן ששמים את הברזל טוב לומר תפילה שתיקן רבי חיים פלאג'י בנוסח הזה: "זכות האמהות ברז"ל (בלהה רחל זילפה לאה) שעמידו י"ב שבטי י-ה, יעמוד לנו להצילנו מכל גזרות קשות ורעות".

הרב חותה מצין כי כל האיסור הוא רק רק בשעה האמורה (14-15), עברה השעה, אפשר לשתות את כל סוגי המים. הסיבה לזה היא ככל הנראה, שהמלאך החדש השומר על המים מוציא את הטיפה המרה מן המים.

הערה נוספת וחשובה היא לתושבי חוץ לארץ (כאמור), וגם הם הולכים לפי התקופה שלנו בארץ ישראל, וישמרו לפי השעה של חילוף התקופה בארץ ישראל, זאת מאחר - מסביר הרב חותה - שהמלאכים מתחלפים בארץ ישראל.

מנגד יש לציין את דעת ר´ חלפון הכהן, מחכמי ג´רבה המציע פתרונות אחרים, וכך השיב כנשאל האם גם ילדים זקנים וחולים חייבים להזהר משתיית המים בשעת התקופה. בשו"ת שואל ונשאל השיב כי יש מספר אפשרויות לשתיית המים:

1. להרתיח את המים, משום שאין חשש במים מבושלים.

2. להוסיף להם מעט מיץ כך שלא יהיו צלולים.

3. לשים אותם בתוך כלי ברזל, שמפיג את הסכנה שבמים.

4. לסגור את המים בחותם.

לפי כל התשובות האלה, נראה שבימינו ניתן למצוא פתרון לשתיית המים, גם ביום חם שכזה.

כל המים שנמצאים בברזים נוגעים בברזל ולכן במים חדשים שיוצאים מהברז אין בעיה. אפשרות שנייה היא שתיית מים מינרלים מבקבוק חדש, שהרי בקבוק חתום אין בגזירה. אפשר להוסיף מעט תרכיז, יין או אפילו תה למים, כך שלא יהיו צלולים. והאפשרות האחרונה היא להרתיח את המים לפני השתייה.

עוד מוסיף הרב כלפון הכהן, כי לאחר תום התקופה, אפשר לשתות מהמים שהיו אסורים וכך נהגו בארץ ישראל, בטורקיה ובצפון אפריקה ורק בארצות אשכנז החמירו לשפוך את כל המים שהיו מגולים או לא רתוחים.

תוכן שאסור לפספס
162 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
90
מי שתיה חייבים לעבור בדיקות תקופתיות להעדר חיידקים טפילים ומסיסים לא רצויים. מי השתיה בארץ עוברים בדיקות כאלה וגם מים מינרלים בבקבוקים ומיכלים. כשאין ברירה ואין אפשרות לשתות מים נקיים בוודאות כמו במדינות עולם שלישי יש להרתיח את מי השתיה. כשהמים תקינים אין בהם סכנה ושתיה מרובה במיוחד בקיץ בהחלט מומלצ
סגן שר הבריאות08.07.15
89
שם כנראה המשמרת של המלאכים לא תקפה.
שפתי ללא מרמה08.07.15
88
זה באמת נכון סכנה איומה!!! תזהרו
חנה08.07.15

הצגת כל התגובות

87
זו הלכה שנכתבה לפני הנהגת שעון קיץ ? ליתר בטחון אני מציע לא לשתות מים עד 16:00. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלום08.07.15
86
נמחקת
יוני08.07.15
85
אם יש 4 תקופות. למה רק בתקופה הזאת מזהירים אותנו?
הודיה07.07.15
84
לך תידע מה יהיה מחרתיים בפיצות ובפלאפלים
769915507.07.15
83
ואחר כך אתם מבקשים שיכבדו את אמונתכם.
אמיגו07.07.15
אם אני מכבדת אחרים אשר אוכלים טרף ומאמינים באבולוציה אין שום סיבה שהם לא יכבדו אותי על אמונתי. עם כל הכבוד- כדאי שתרדו קצת מהמקום המתנשא של כל ההערות הממש לא ראויות פה.
ליעד08.07.15
היום לא מצויים רוחות ושדים. אבותיך ואבות אבותיך חיו עם המזיקים הללו וראו בעיניים את הנזקים. אתה שכנראה יש לך רקע דתי נתלה על דברים שנשגבים מבנתך כדי להצדיק את פריקת העול שלך. חבוב! אתה לא עושה טובה לאיש. תזכה תהיה יהודי טוב אתה ובניך תהיו ממשיכים לעם היהודי. לא תזכה מה נעשה, נבכה עליך ונאחל לעצמינו
אלי08.07.15
הרבה עובדיה גאון הגאונים כותב הלכה. ואתה מגחך עליה? מה למדת יותר ממנו. אולי יש דברים שאתה יודע והוא לא?
אברהם08.07.15
תתפוצץ מקנאה. ובסוף עוד נקבל על זה שכר. ואתה? תרד לבאר שחת איש דמים ומרמה.
למדן08.07.15
82
54שנים שתיתי מים כל הזמן לא קרה כלום אשתה עוד 54 שנים חחחחחחחחחחחח אשרי המאמין לשטויות האלה אז למה בכלל מטהרים את המים אם יש מלאכים שעושים את העבודה
אפסנה07.07.15
אתה אדם מבוגר בן 54 ויש לך זמן לשבת על האינרנט ועוד להגיב בשטות כזו???
הודיה07.07.15
81
לשתות?
Maharal08.07.15
80
אני ילידת ג'רבה. אני זוכרת שאצלנו מדי פעם הרבנים באי היו מכרזים על איסור שתיית מים קוראים לזה מחרמה ואז לא היינו שותים באותו הזמן שהורו עליו הרבנים. זה ידוע לכל יהודי ג'רבה. תמיד תהיתי על מנהג זה ומדוע אין מכירים אותו בארץ והנה עכשו אני שומעת עליו כאן לראשונה.
אסתר אסיאג08.07.15
עדיף שם, במקום לקבל דעות פסולות כאן
דני08.07.15
לפי הרמב"ם, בהלכות עבודה זרה(פרק י, הלכה ט'), האיסור הזה חל גם על קביעה של זמנים כאלה וגם על התנהגות בהתאם להם.
אלחנן08.07.15
79
וחיים עוד בגופי, כנראה שאני חלק מהאלמותיים.
שפתי ללא מרמה08.07.15
78
הרמב"ם והתימנים לא מאמינים בשטויות האלה, ולכן המנהג שלהם לשתות חופשי. בכל מחוזות תימן לא נשמע ההבל הזה. הם לא קיבלו שטויות והבלים במסורת. ואין לזה שום מקור בש"ס. השטויות האלה מתאימות לאנשים ברמת התפתחות נמוכה כמו האשכנזים והספרדים. חחחח
הרמב"ם08.07.15
77
לחברים היקרים שכתבו בפרטי על החשש שלהם מזה שלא שמרו עד היום, ועוד שמעתי שפירסמו שהשותה מים ימות רח״ל, אמנם רבים פסקו להיזהר אך אין לשכוח את הדעות החולקות בזה ובאמת שרבים אינם נזהרים ושומר פתאים ה׳ ונזכיר את האבן עזרא שכתב בשם הגאונים בספר העיבור שאין חשש בעצם כי לא נחש ביעקב, אלא הקדמונים תיקנו דבר
ניסים07.07.15
76
כל אלו שאומרים הבלים הבה נראה שהם שותים מחר מים בשעה שתיים...
בנימין07.07.15
75
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם 07.07.15
74
שאלוקים אמר לו שהנערים החטופים חיים כבר שלושה ימים אחרי שנרצחו?
מגרוע לגרוע07.07.15
למה לגבב שטויות?הלא הרב עובדיה נפטר בחשון תשעג,שזה כשבעה חודשים לפני חטיפת הנערים הי"ד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שטויות07.07.15
נראה לי שהתבלבלת קצת. כשהנערים נחטפו, הגר"ע יוסף כבר לא היה בחיים. אז הוא לא ממש אמר את זה..
אבישי הקטן07.07.15
73
הזמן המדוייק הוא 14:14 (2:14 בצהריים)
מאיר07.07.15
72
אין להמליץ נגד שתיית מים בקיץ בשום צורה! אחר כך מתפלאים שהחילונים מכנים אותנו עובדי אלילים.
עידו07.07.15
71
כל מי ששתה ולו לגימה אחת של מים בימי חייו, ימות. גם אם המים מהווים חלק מפרי, ירק, או מאכל אחר כלשהו. כך היה תמיד. משחר ההיסטוריה ועד ימינו, כל מי ששתה מים כבר מת או שימות בעתיד. שלא יבלבלו לכם את המוח עם אמונות תפלןת ועבודת אלילים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נמרוד כהן10.07.16
70
היום , יום רביעי , כ"א בתמוז התשע"ה , 8.7.2015 למנינם , ועודני חי , ולראיה המסר הזה.
מלאיו08.07.15
69
זה הלכה לא מנהג וזה דברי מרן אז הזהרו בדבריכם
בית המקדש 08.07.15
68
אני שותה מים עם פטל מי שרוצה מוזמן
אני08.07.15
67
מים (מה לא???)
אני08.07.15
66
הרב ישראל יצחק הלוי איצקוביץ ולמעשה היום אין מקפידים ע"ז ובסיבת הדבר אפשר לפרשו בכמה אופנים היות שכמה פוסקים (היעב"ץ במור וקציעה סימן תנ"ה מביא בשם אביו החכם צבי שאין לחוש לזה כלל,שו"ת מלמד להועיל או"ח סי' קי"ג וכן בערוך השלחן סימן תנ"ה סעיף ז') כתבו שאין חשש זה להלכה, וכן אפשר לסמוך על מה שהביא המ
בשם הלכה07.07.15
65
אברהם אבינו יוסד דת ישראל לא התכוון שכול הגיג של איזה משועמם תיהיה הלכה . הוא בסך בכול רוצה שניהיה כמו בני אדם אחד לשני!!!
יהודית07.07.15
איזו בורות
חיים07.07.15
באיזה כוכב את חיה? ואת יהודיה(ת)???? הבורות החילונית פשוט מטורפת.. בושה
יהודי אותנטי08.07.15
מה הקשר בכלל? זו אמונה ,אולי נכונה ואולי לא לטעמך אך מה קשור פה אליל או עבודה זרה ,את מי עובדים פה ?
עמיר08.07.15
אחר!!!!!!!!!!!צאו ממחננו!!!!!
שמשעון07.07.15
64
אני לא מבין כאילו אתה מצאת מציאה הרמ״א והגר״ע וכל שאר הגאונים לא ידעו את הפסוק הזה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם 07.07.15
63
אני מנסה להבין אם זה אמיתי או בדיחה... אתם הזויים.
דוד07.07.15
62
בבקשה תגידו שזה בדיחה אה רגע זה כולל תמי 4 ח ? או בקבוקים שקונים בחנות ?
פיני07.07.15
61
הכל שטויות והבלים (ופרסומת להרב המשיב כמובן). להלכה, אין שום צורך לחוש לזה, וגם לא טוב לפרסם, כי מי שלא יודע נאמר עליו שֹׁמֵר פְּתָאים ה'. האבן עזרא מביא, וכבר שאלו חכמי קרואן לרבינו האי ז"ל למה נהגו שלא לשתות מים בשעת התקופה? והשיב, "ניחוש בעלמא הוא כי בעבור היות התקופה תחלת השנה על כן לא נהגו הי
ישראל07.07.20
60
אים שתיתי פטל שזה עים מים?
דחוףףףף08.07.15
59
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד08.07.15
58
אם אתם לא מאמינים אז למה אתם בכלל קוראים מהאתר הזה. יש לנו מספיק אנטישמיות בעולם והכי כואב שזה בא משלנו. אתם מכבדים כל דת אחר, ושלכם לא.
ריבקי08.07.15
57
54 המחלת נפש זה הרבה זמן ככה? לא, כי יש סגולות לרפואה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איציק08.07.15
56
אתם לומדים ומשננים את השטויות האלו ואנחנו ממנים את ההבל הזה
עז מצח07.07.15
כלומניק חסר תועלת
משה יחזקאל08.07.15
תתפוצץ מקנאה! ולא רק זה אלא גם נקבל על זה שכר בשמים, ואתה תרד לבאר שחת!!!
למה מאשרים08.07.15
55
שהרסו את היהדות
יצחק שייך מוניס07.07.15
54
נשפכתי מצחוק.. אוסף כזה של בדיחות לא ראיתי מזמן. קורע לאללה. מדהים שפעם אנשים באמת האמינו בזה.
רן21.06.17
53
שתיתי לא קרה כלוום איזה עם פתי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני08.07.15
52
אני שותה בתקווה שזה נכון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סטייסי08.07.15
51
54 המחלת נפש זה הרבה זמן ככה? לא, כי יש סגולות לרפואה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איציק08.07.15
50
כל החילונים פתאום קופצים על המציאה, שהלכה מסוימת נשמעת להם הזויה וממשיכים בבורות שלהם, יום יבוא ויהיו כמה שיצטערו על התגובות המטופשות שלהם ! חבורת מנותקים!
אוהד07.07.15
מי שלא מאמין בהבלים הוא הצדיק האמיתי. ומי שמאמין בהבלים הוא כופר ואין לו חלק לעולם הבא!
ת"ח08.07.15
49
כלומר, כזה פיגור שכלי מזמן כבר לא שמעתי
גיא07.07.15
48
מפורש. מה לא ברור? מי שלא מקיים את זה, כנראה גם לא מתייחס להלכות שבת ושות'.
איילה07.07.15
47
אין מים היום שלא נוגעים בברזל תרגיעו דחוף מה הכותרות המפחידות האלו???
hadas 39307.07.15
46
התקופה. כתב הש''ך דנוהגים העולם להניח ברזל על כל המשקים ומאכלים. ועל מאכלים ומשקים מבושלים או כבושים ומלוחים אין מניחים שום דבר וטוב להחמיר בזה להניח ברזל עליו ובט''ז כתב וז''ל בד''מ בשם אבודרהם מצאתי כתוב שיש ליזהר מלשתות מים בשעת התקופה משום סכנה שלא יתנזק ויתנפח והטעם כי טפת דם נופלת בין תקופה לת
אריאל08.07.15
45
המלאך שמחליף לא יכול להגיע ראשון כדי לא להפקיר את המים ? חשבתי שיש להם יכולות על למה לוקח להם שעה להתחלף?
לביא08.07.15
44
אז אסור לשתות בין שתיים לשלוש?
בחורה07.07.15
43
בלוח שנה של אור החיים, שהולך לפי הפסיקות של הרב עובדיה יוסף, מובא שזמן התקופה הוא באור ליום רביעי ב1:30 בלילה, כלומר אסור לשתות בין 1 ל2 בלילה.
ע07.07.15
42
הטפלות והמטופשות שלכם- זו פשוט חוסר אחריות לפרסם כתבה כזו. אתם משחקים עם חיי אדם
יקי07.07.15
41
כִּי הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם--אֶל-מְעֹנְנִים וְאֶל-קֹסְמִים, יִשְׁמָעוּ; וְאַתָּה--לֹא כֵן, נָתַן לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.
אני07.07.15
40
במקום לחכות להסברים המפולפלים והמסובכים של המקובלים שיסבירו לנו למה אף אחד לא מת מהמים, עדיף לא להתייחס ולתת לגל לעבור ולחכות לגל הבא...
יוסי07.07.15
39
התקופה. כתב הש''ך דנוהגים העולם להניח ברזל על כל המשקים ומאכלים. ועל מאכלים ומשקים מבושלים או כבושים ומלוחים אין מניחים שום דבר וטוב להחמיר בזה להניח ברזל עליו ובט''ז כתב וז''ל בד''מ בשם אבודרהם מצאתי כתוב שיש ליזהר מלשתות מים בשעת התקופה משום סכנה שלא יתנזק ויתנפח והטעם כי טפת דם נופלת בין תקופה לת
היגיון בריא08.07.15
38
אים שתיתי מיץ פטל שזה עים מים?
פטל08.07.15
37
ועכשיו צריך לשתות בין השעות האלה זה מותר?
קובי08.07.15
36
הוא לא מיסטיקני ואדרבה מי ששומע שיעוריו הוא בז לבאבות ולא עושה עניין מסכנות מיסטיות ופה כנראה הוא חרג ממנהגו מחמת הסיכון שבדבר ולמזהיר ולנזהר שלומים תן וכו'
שלמה08.07.15
35
בסביבות השעה 2:00 מתחלפים המלאכים! חשוב לי מאוד לדעת, שלא חו׳ח המלאך יתפוס מישהו שותה(שוטה) מים, בדעה 2:09 לפי שעון ישראל? שעון אוסטרליה? שעון היו יורק? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק08.07.15
34
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מושי מושי07.07.15
33
באמת שאיבדתם כל קשר למציאות!
דארווין ג'וניור07.07.15
אתה לא חולק איתנו חמצן, אתה גונב לנו אותו. . . עשה טובה וחזור לכלוב שלך, יש לי קליפות גרעינים בשבילך בכמויות. . .
קופיף08.07.15
אלילים של הטבע, אמונה שהטבע העיוור יכול ללעשות טרנספורמציות מטורפות ומגוחכות כמו בספרי ילדים, שבהם צורהאחת הופכת לצורה אחרת מפותחת יותר.זה שיא איבוד הקשר למציאות.אתה לא חולק איתנו אותו חמצן ,כי החמצן מעולם לא הגיע למוחך במידה הנכונה, דבר שגורם לך קשיי חשיבה נורמטיבים
לוי08.07.15
32
אבל תשתו משקאות שעשויים ממים והוסיפו להם תרכיז. ההגיון נהייה חד יותר ויותר אצל התלמידים ה"חכמים"
מגחך בקול רם07.07.15
המלאכים גדולים ממני וממך. אנו רק דגי רקק בעולם בלי שליטה על גורלנו! הכל נקבע מלמעלה הקדוש ברוך הוא אבא שלנו מחולל הניסים מעניק הערך העצמי מסיר מעלינו אחריות למעשינו
מבין08.07.15
31
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים צבי שניטצער07.07.15
30
תלמיד חכם תוכו כברו ירא שמים בתכלית!
יוסף07.07.15
29
הכותרת מוגזם
יואל07.07.15
כל הזמן אומרים לשתות ופתאום בא משהו וקובע לנו איזה מנהג חדש (אני לא מכירה מנהג כזה)
מיכל07.07.15
מחרתים בין השעה 9 עד 10 אסור לאכל חביתות כי המלאכים הממונים על שמירת קליפת הביצה מתחלפים ואתה עלול לטגן את הביצה בקליפתה כמו כן הביצים עלולים להחליף את מקומם לכן להזהר לא להסתבן בשעה הזאת
דוד07.07.15
תצטרכי לקרוא דברים שלא מדברים אלייך!!! מי שלא יודע הלכה או כל נושא שכותבים עליו שלא יגיב!!! לא יודעת?-תשאלי ואח"כ.....בהצלחה.
שמשעון07.07.15
או בכל מקור חדשות אחר? האם לא ניהלתי איןספור שיחות בפייסבוק עם מלומדים כביכול שניסו להסביר לי בעילגות של ילד ללא השכלה תיכונית למה אני צריך לזנוח את השכל שלי ולהאמין בסנטה קלאוס?
אני08.07.15
28
הדת מזמן עברה כל גבול. היחס לנשים משפיל - לראיה כפיה דתית בהדרכת כלה, בעת גירושין עליה לשמוע 3 פעמים מגורשת מהבעל, עזרת נשים נפרדת ומוגבהת. אין כבוד לעמים אחרים למרות היותנו עם סגולה אור לגויים. הרבה אנשים דתיים רוצחים, מרמים, בוגדים. לא מכבר שמעתי על חרדים שנוהגים לסוע לתל אביב למסיבות הוללות. לאן
באבא סאלי24.10.16
27
זה כולה שעה מה קרה...
חנה08.07.15
26
מה היה כל השנים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוחנן08.07.15
25
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים08.07.15
24
לא הבנתי אז מה מותר לעשות?
אנונימי07.07.15
23
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ר07.07.15
22
אחרי שאני אוכל בייקון עם גבינה.
אטט07.07.15
21
מי שמחר לא ישתה מים בגלל ההזייה האינפנטילית הזאת מגיע לו שימות בצמא
קודוד07.07.15
20
בצבא למדו אותנו לא לעזוב את העמדה עד שיגיע המחליף, אני לא מבין מדוע למלאך מותר לשבור שמירה.
הריסון09.07.15
19
לא כתבתם באיזה סימן בשולחן ערוך מופיע האיסור. משהו אומר לי שבאמת אין מקור לזה, אבל אם כן, הייתי רוצה לדעת. אני חושב שכשמביאים דבר בשם אומרו, אם לא מביאים את המקור, מביאים בלבול לעולם ולא גאולה.
פילוסוף יהודי 08.07.15
18
מעניין כאשר משרד הבריאות מודיע שיש להרתיח מים באזור מסויים אין מי שמערער, אבל שחז"ל אומרים פתאום יש הרבה "חכמים"
יצחק08.07.15
17
שרבו בו חילוקי הדעות והבלבולים, ישר כח.
נח08.07.15
16
תתביישו שאתם קוראים לעצמכם יהודים. אתם מאמינים לגנבים מוכרי קמיעות. חסרי השכלה
אני07.07.15
"נאור" שמאמין באכול ושתה וכו'
משה יחזקאל08.07.15
15
פשוט נדהם מכך שרוב התגובות בכתבה ככ מזלזלות... חברים!!!! לא מדובר במשהוא מיסטי מדובר בשולחן ערוך יורה דעה אז בבקשה מי שלא רוצה להאמין יכול לשתות רק שישתדל לא להחנק.. קצת כבוד למרן הרב עובדיה ואחרים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רובי07.07.15
אז מה זה אם לא מיסטיקה?
חניבעל08.07.15
לי כלום - אתה מפסיק להאמין?
המאמין במדע07.07.15
14
למנהג זה בשום מקום למה? היום הכל מזויף ולא מחובר למקורות רק ישיבת כסא רחמים אותנטית תנ''כית ותלמודית השאר שקשוקה ממרוקו מגליציה ובבל
אמתי07.07.15
13
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שולחן ערוך07.07.15
12
זה אמיתי?
באמא08.07.19
11
"לֹא-יִמָּצֵא בְךָ, מַעֲבִיר בְּנוֹ-וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ, קֹסֵם קְסָמִים, מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף" - דברים, פרק י"ח, פסוק י'. "איזה הוא מעונן - אלו נותני העיתים, שאומרין באצטגנינות יום פלוני רע, יום פלוני טוב, יום פלוני ראוי לעשות בו מלאכה פלונית, שנה פלונית או חודש פלוני רע לדבר פלוני" - משנה
אלחנן08.07.15
10
שתיתי תהיו לידי שאני לא אמות לבד אני בבית רק עם הקטן שלי......
אני 08.07.15
9
זה אמיתי?, אתם בסדר? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני08.07.15
8
ביום שישי עם כניסת השבת...לא להדליק מכשירים חשמליים,אין לנסוע ברכב,אין להדליק או או להצית אש...המקורות קדמונים ספר התורה המחבר הקב"ה
............08.07.15
7
לא לשתות מים בין השעה שתים בצהרים לשלוש ביום ד' הקרוב. מה הבעיה?? זו הלכה משולחן ערוך ותורת משה אמת למי שחפץ חיים. מי שרוצה להתאבד זה זמן טוב לשתות מים ועלול למות.
א. לוי07.07.15
לוקחים קשה הכל!! מי שישמע כולם מקפידים לשתות כל רבע שעה...לפני יומיים לא שתינו יום שלם בצום! כולה שעה.....
yaelc07.07.15
6
בהתחלה אתם כותבים הלכה, אחר כך מנהג. חוץ מזה, מה מיוחד כ"א תמוז ה'תשע"ה מכ"א תמוז ה'תשע"ד או ה'תשע"ג? דווקא השנה יש חילופי משמרות אצל המלאכים? למה עד עכשיו לא שמענו על זה? בסוף אתם נותנים את כל הפתרונות איך כן אפשר לשתות מים ובעצם כיסיתם הכל. אני לא חושבת שיש מישהו ששותה מים ישירות מהבאר או ממעיין.
אורנית07.07.15
בתשובה להערתיך השנה יוצא זמן חילופי התקופה לאמורא שמואל (מהתלמוד) מחר בכא' תמוז ,התקופה של שמואל יוצא בערך כ17 יום לאחר התקופה האמיתית 21 ביוני (יתכן גם ה20 ) וזאת משום ששמואל חישב כל תקופה כשווה , על כן תקופת שמואל מתרחקת אט אט מה21ביוני. כיום ידוע למדע שהתקופות אינן שוות עקב מהירות סיבוב כדור הא
מיכאל07.07.15
5
ואים יש לי מים מיום קודם גם אסור לשתית ?
סימה 07.07.15
אבל תיקראו את הפיתרון...אפשרי להשים במים קצת מיץ או לזרוק חתיכת מתכת נקיה! ואפשר לשתות! תזרמו חברה...סך הכל שעה!
yaelc07.07.15
4
ראשית כל יש לציין שהתקופה חלפה לה ונכנסנו לתקופת תמוז ב21 ביוני בשעה 19:39 שעון קיץ בישראל. אם אין בסיס בתלמוד למנהג זה הרי הוא מנהג שטות (עם כל הכבוד לפוסקים) ,אין מלאכים ואף אחד לא שומר על המים , העברה מתקופה לתקופה הינו חלק מהטבע שנברא ע"י בורא עולם.
מיכאל07.07.15
פוסקי וגדולי התורה שבדורות הקודמים, לא ישבו באינטרנט שלך, והיו דבקים בתורה ובהקב"ה בכל נימי נפשם. מי אתה חתיכת אפס שתצא נגדם? לך גלוש באתרים חילוניים ותעזוב אותנו לנפשנו. מה אתה יודע בחייך מהמושג הלכה ופוסקים. זבל בן זבל.
יהודי08.07.15
3
לא נשתה.....
מנושקי07.07.15
2
אמונות תפלות שלא קיימים בתורה כיד הדמיון הפורה של הרבנים
יוסף07.04.24
1
גבובים של אמונות תפלות שאסורות בתורה
אלמוני07.04.24
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24
ש

לכולם ובחינם

זאת הארץ שלנו ולא נפסיק לטייל בה >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24

השיעור השבועי

עוצמות פנימיות: כך תקבלו את עצמכם בכל מצב

הרב יואב אקריש | 21.03.24

המגיד בשיעור לפורים

מחפשים תשובות לצרות בחיים? צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 20.03.24

שידור חוזר

אל תהיה עני • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 19.03.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

שידור חוזר

פרשת ויקרא | שיעורו השבועי של הרב שי פרי • צפו

כיכר השבת | 19.03.24