כיכר השבת

הבד"צ מזהיר מפני בעיות כשרות קשות בענף השופרות: מומחים בענף, "אלפי שופרות פסולים הוכנסו לארץ"

'ועד הפיקוח ההלכתי' של בד"צ העדה החרדית מפרסם הודעת אזהרה מפני בעיות קשות בענף השופרות. "אלפי שופרות פסולים יובאו מסין, בהם מודבקים וסדוקים" אומרים מומחי כשרות (יהדות)

6
מישאל לוי | כיכר השבת | ח' באלול | 23.08.15
הבד"צ מזהיר מפני בעיות כשרות קשות בענף השופרות: מומחים בענף, "אלפי שופרות פסולים הוכנסו לארץ"
(תמונת אילוסטרציה, למצולם אין כל קשר לנאמר בכתבה. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

אלפי שופרות פסולים בבתי הכנסת: בהודעה שמפרסם "ועד הפיקוח ההלכתי" של בד"צ העדה החרדית, מוזהר הציבור מפני השופרות הפסולים שמוחדרים לשוק על ידי אנשי עוולה הרואים רק את הממון לנגד עיניהם ומכשילים את הציבור.

על פי ההודעה, ישנן בעיות קשות בענף השופרות, ושופרות רבים מגיעים סדוקים ופסולים, כאשר האנשים המייבאים אותם מבצעים הדבקות של החורים והסדקים. בבד"צ מדגישים כי בשל הבעיות הרבות, נעשה קו ייצור מיוחד של שופרות בפיקוח, אך מציינים כי אין השגחה על מפעלי השופרות אלא רק על קווי הייצור, כך שחובה לבדוק כי על השופר מודבקת הולגרמה עם חותמת הבד"צ (למטה ההודעה המלאה).

גורמים בכירים בענף השופרות מזהירים מפני אלפי שופרות פסולים לחלוטין, שהוכנסו השנה לישראל. כשחלקם עוברים הדבקה שלא ניתן לזהות אותה לאחר מעשה, ואחרים מלאים בפגמים שלא ניתן לזהותם בעין בלתי מזוינת, אלא אך על ידי שיקוף (!).

"לא ניתן לזהות שופר פסול בעין בלתי מקצועית"

בשיחה עם כיכר השבת אומר הרב צבי הירש מנדלבלום, מומחה כשרות המתמחה במיוחד בענף השופרות, כי הדבר מזעזע אותו כל שנה מחדש: "לא ניתן בשום פנים ואופן להבחין בפגמים שבשופרות הללו. מחריד לחשוב שאלפי רבים של מתפללים לא יצאו ידי חובה בתקיעת השופר, גם השנה. אנשים מתכוננים כל כך הרבה ליום הדין, לרגע הרם והנישא של תקיעת שופר, ולבסוף ייתכן שבעל התוקע מחזיק בידיו קרן מחיה טמאה (!)".

"צריך להבין דבר חשוב", מסביר הרב מנדלבלום, "השנה, הביאו כמות אדירה של שופרות מסין, כאשר לא ידוע האם מדובר בשופרות של איל, או של חיה טמאה הדומה לאיל. לא רבים יודעים, אבל יש שופרות רבים שלאחר עיבוד מסיבי הופכים לשופר דמוי קרן של איל, והמכשלה חמורה.

"לא לחינם צריך להדר ולקנות שופרות מיצרנים מוכרים עם חותמת של כשרות ידועה. ישנם 'רבנים' לא מוכרים המוכנים בעבור בצע כסף להכתים את שמם (תרתי משמע) על שופרות ממקורות לא ידועים, והמחיר הזול של השופרות הללו מפתה".

מטעים את הרבנים

הרב מנדלבלום מבהיר כי, "לא כל הרבנים הנותנים הכשרים לשופרות הסיניים עושים זאת מבצע כסף", לדבריו, "ישנם רבנים חשובים החתומים על שופרות פסולים, או בגלל זיוף או בגלל הטעיה שמטעים אותם. כאמור לא ניתן להבחין בפגמים או בעיבוד הסיני בלי להגיע למקומות הייצור והעיבוד. והרבנים הללו שאינם בקיאים בהליך ייצור השופרות (דבר המצריך בקיאות גדולה) מכשירים, בלא דעת, את הפסול".

הרב גם מסביר מדוע ישנן חברות כה מועטות שהשופרות שלהן מהודרים, "ישנם שניים או שלושה יצרנים שניתן לסמוך על כשרות השופרות שלהם. הסיבה לכך היא פשוטה, כדי להוציא שופר מהודר צריך להקים מערך לוגסטי אדיר". הרב צבי הירש מעיד על עצמו, כי בשנים בהם הוא עוסק בכשרות השופרות, הוא נשלח על ידי החברה פעמים רבות לאורך השנה כדי לפקח על עשרות משגיחים, המדברים עם מקומיים ומסבירים להם על התהליך. "למרות זאת", אומר הרב מנדלבלום, "בסופו של דבר מתוך 10 שופרות, יתקבל אחד מהודר... אם כך, ברור מדוע מעטים העומדים בהוצאות ובלוגיסטיקה הכרוכים ביצור שופר מהודר'".

יצחק לבנזון, סיטונאי יודאיקה ותשמישי קדושה, מסביר בשיחה עם 'כיכר השבת' מה מוביל את אותם זייפנים לייבא שופרות פסולים, "ייצור השופרות המהודרים נעשה בצורה ידנית ומורכבת. תהליך ברירת השופרות, בחירת הקרניים, ייבושן, עיקולן, שיופן ועוד, מצריכים ידע רב מאוד, גם טכני וגם הלכתי. בשל כך, רבים המעוניינים לעשות 'כסף קל' מייבאים שופרות מסין, העשויים במכונה, ויש בהם פגמים רבים שלא ניתן להבחין בהם, גם בעין מקצועית, אלא רק על ידי שיקוף.

"סוחרי יודאיקה שאין בהם יראת שמיים, קופצים על שופרות המכונה הסיניים כמוצאי שלל רב, משום שהם יכולים להציע אותם לחנויות במחירים מצחיקים ועדיין לעשות הון רב", מסביר יצחק את הדברים מהזוית המקצועית.

צריך לדון אותם לכף זכות, אומר יצחק, "אותם יבואנים ומשווקים של השופרות הפסולים, לעתים מחשיבים את עצמם למבינים בשופרות, וייתכן שהם לא מודעים לגודל המכשלה החמורה שהם גורמים לציבור. כאמור, גם אני שעובד שנים בתחום השופרות מתקשה להבחין בשופרות שנעשתה בהם הדבקה מקצועית בסין, או בשופרות עם פגמים בלתי נראים. חובה לדון כל יהודי לכף זכות. אבל חובה גם לתור אחרי מקומות מהימנים בכשרות המהודרת ביותר. כך נצא כולנו זכאים ביום הדין".

תוכן שאסור לפספס
6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
6
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהו25.08.15
5
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בניברקי25.08.15
4
כבר כמה שנים שאני תוקע בציבור של כמה מאות איש. ולאור הפירסומים על חיוב הבדיקה של השופרות. הלכתי היום למוקד של בדיקת השופרות שפורסם היום מטעם בתי ההוראה ולהפתעתי נדהמתי שהשופר פסול למהדרין לא יאומן. ממש חלק נכבד מהשופר כולו חתיכת דבק בלתי נראית לעין כלל. ממש בכיתי גם מצער וגם בהתרגשות על הסייעתא דשמי
דחוף26.08.15

הצגת כל התגובות

3
לפני כמה שנים מצא מישהו ששני שופרות בערימה של חנות כלשהי נראו שיצאו מאותו דפוס. ודרשו וחקרו ושאלו היטב, והנה אמת נכון הדבר כי הגיעו מפולין. צר לי כי אינני זוכר פרטים נוספים, אבל ברור כי הן פסולות יותר אפילו משופר סיני ש"בסך הכל" חשוד שהדביקו על החורים וכדו'.
אליהוא24.08.15
2
מזעזע ועצוב שככה מרמים אנשים בדברים כאלו חשובים וכל הכבוד למי שעוזר לבדוק ה' ייתן לכם שכרכם עכשיו שאלה מה עושים אם שופרות מזויפים? זורקים לפח? אם אני רוצה את זה איך אני משיגה את זה? (אני צריכה את זה לאומנות) תודה רבה
מאיה28.07.20
1
לא תאמינו. ממש בכיתי כל הלילה הייתי אתמול במוקד של בדיקת השופרות שמטעם בתי ההוראה בבני ברק ושם הראו לי מיד איך השופר מלא בסתימות. לא יאומן איך לא מזהים כלום כשקונים שופר. אל תזלזלו תלכו תבדקו זה שירות חינם לציבור. יש שם אברך יקר מאיר פנים לכל אחד ונותן שירות עד הסוף ממש לשם שמים. תודה לכיכר על הפירס
אמיתי26.08.15
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

פחות אגו, יותר נשמה | סודו של חג שביעי של פסח

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 25.04.24

שיעור מיוחד

פסח | משמעותו העמוקה של החג לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 18.04.24

שיעור מיוחד לפסח

מצטער, אבל במצב הנוכחי אני בכלל לא מרגיש חג חירות

הרב יואב אקריש | 18.04.24

שיעור לשבת

בניסן עתידין ליגאל - חודש הגאולה לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 11.04.24

שיעור מיוחד לשבת

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24