כיכר השבת

נשים, תעזבו כבר את התורה

מאז ומקדם, לומדי התורה היו רק גברים. בלומנטל יצא ללקט מקורות בנושא ופונה לנשים: אם אתן לומדות, הכירו את מקומכן

75
הרב יצחק בלומנטל | כיכר השבת | ד' בחשוון | 22.10.09
נשים, תעזבו כבר את התורה
(פלאש 90)

לימוד התורה על ידי נשים הוא נושא מורכב מאד. מצד אחד, הנשים רוצות גם הן חלק בלימוד התורה, ומצד שני, זה לא תפקידן ללמוד. מאז ומקדם לומדי התורה היו רק גברים. הישיבות והכוללים אכלסו ומאכלסים רק גברים, ולא בכדי.

אספתי ציטוטים מספרי חז"ל וגדולי הדורות, והרי הם לפניכם. ואני מדגיש: ציטוטים מדוייקים, לא שיניתי שום אות כדי שלא יאמרו שאני סתם ממציא. כל הציטוטים באחריות המקורות בלבד.

* * *

הגמרא במסכת קידושין אומרת: "ולמדתם אותם את בניכם, בניכם ולא בנותיכם".

*

הגמרא במסכת יומא מספרת: "שאלה אשה חכמה את רבי אליעזר, מאחר שמעשה העגל שוין מפני מה אין מיתתן שוה? אמר לה, אין חכמה לאשה אלא בפלך [-אשה אינה צריכה להתעסק עם שאלות תורניות, אלא עם פלך, כלי תפירה ואריגה]".

*

רבי אליעזר אומר: "כל המלמד את ביתו תורה, כאילו מלמדה תפלות".

*

בירושלמי אמרו: "ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים".

*

הרב המאירי פירש, שהמלמד את בתו תורה כאילו מלמדה תפלות: "רצה לומר [שכאילו מלמדה] דברים תפלים, שמתוך הבנתה ביתר מגדרה היא קונה ערמימות מעט, ואין שכלה מספיק להבנה הראויה, והיא סבורה שהשיגה, ומקשקשת כפעמון להראות את חכמתה לכל".

*

ולמה? הרמב"ם כתב: "צוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה, מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן".

*

רבינו בחיי כתב טעם אחר: "שאין ראוי להיות חכמת האשה אלא במטוה [-תפירה וכדומה] ובזריזות צרכי ביתה וכבוד בעלה".

*

בספר ויואל משה כתב: "אי אפשר להקל בשום אופן, אף במימרא אחת ללמוד עמה [-עם אשה] מה שאסרו חכמינו ז"ל. ורבי אליעזר הפסיד הון רב לבנו עבור זה... וכל זה על מימרא אחת.. ואי אפשר להתחכם על דברי חז"ל".

*

האדמו"ר מצאנז זצ"ל בספרו דברי יציב כתב כך: "במה שראיתי בדבריו בענין ללמד תורה לנשים, והנה תמה אני ולא אדע דמי הוא זה, יהיה מי שיהיה אף אם גובה ארזים גבהו ושיאו עד לשמים יעלה, שיכול לסטות בככלשהו מפסק ברור.... ומוסכם מכל הפוסקים, שלא ילמד אדם את בתו תורה מפני שרוב הנשים אין דעתן מכוונת להתלמד וכו', וכל המלמד את בתו תורה כאילו מלמדה תיפלות, ואיך אפשר לעשות ח"ו מתיפלות גדר לאמונה קדושה ופרישות".

*

הרב ואזנר שליט"א כתב כך: "ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים. פירוש, שיש בזה עלבון בתורה שיהיו דברי תורה נתונים לשקול דעת נשים".

*

סיפור נאה מצאתי במאמרו של הרב דוד דייטש, שמצאתי בקובץ התורני אור ישראל, והרי הוא ככתבו:

"ואביא בזה עובדא מפורסמת בענין זה מהגאון הגדול הגרא"מ שך שליט"א, שפעם אחת באה לפניו בת למשפחה תורנית שרגילה היתה בביתה למשא ומתן של תורה, ואירע שנזדמן לה בבית הספר הבנה קשה בדבר הרמב"ם, וראתה ולמדה מביתה החשיבות לישא וליתן בדברי הרמב"ם, ומצאה לנכון לילך לאותו זקן הגאון הנ"ל לברר דברי הרמב"ם.

והגאון כאשר שמע מה בפיה קם ממקומו, וניגש לבית התבשיל, וחזר ובידו קדירה ואוכלין בתוכה, ושאל אותה אם יודעת היאך לבשל זה. אף שידוע היה שמקבל כל אדם השוקד על פתחו בספר פנים יפות.

והגאון הנ"ל שבחר להשיב אותה שלא ממין השאלה, כבר הקדימו ר' אליעזר כאשר שאלה אותו אשה חכמה מאחר שמעשה העגל שוין מפני מה אין מיתתן שוה, אמר לה ר' אליעזר אין חכמה לנשים אלא בפלך".

* * *

ורמז לדבר כתב "בעל הטורים" מהפסוק לא יהיה כלי גבר על אשה, "כלי גבר על אשה" בגימטריא "כלי תורה".

* * *

ומאידך, יש הרבה דברים שמוטל על אשה ללמוד, כמו הלכות שנוגעות לה בחיי היום יום. יש הרבה שפסקו שנשים יכולות ללמוד תורה שבכתב. יש כאלו שכתבו שנשים ילמדו תורה בזמן הזה, ובלבד שלא יגררו אחרי הרעות החולות שברחובות. אבל אם אתם הולכות ללמוד, כדאי להתחיל מפרקי אבות במשנה: "המכיר את מקומו".

תוכן שאסור לפספס
75 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
68
יש המון נשים שלומדות תורה ברוקותן בבית מדרש לנשים וזה נותן להן המון בבחינת איך לנהל את הבית אחרי נישואיהן. ובל נשכח שהאישה היא זאת שמחנכת את הילדים ולא הבעל אז מה בדיוק היא תתן להן אם היא לא תדע כלום מעצמה. אפשר לוותר בכיף על הדעות של הספק רק הזה.
אסנת28.10.09
67
עליה ללמוד חסידות שרק היא מובילה לזה ונאמר "כה תאמר לבית יעקב" כלומר התורה ניתנה קודם לנשים ונשים הם המחנכות העיקריות מכיוון שנמצאות קרוב לילדים הן פיזית והן נפשית והן המנחילות לילדים את האהבה והיראה ועליהן ללמוד גם את כל מצוות הלא תעשה והלכות טהרה, כשרות שבת וכו ובמיוחד בימינו כאשר נשים לומדות כל מ
מורן25.10.09
66
לא הבנתי יש לך בעיה עם העובדות, או שקשה לך לקבל שיש נשים חכמות. לגבי העובדות לך תבדוק לפני שאתה קופץ,ולגבי נשים חכמות,אז סתם לידיעתך זוכת פרס נובל לפיסיקה השנה הייתה אישה.
חיים24.10.09

הצגת כל התגובות

65
הסוררת...
חוזרת בתשובה22.10.09
64
התורה שייכת לכל יהודי ויהודיה ולא, חלילה, רק לגברים!!!!!! מי בכלל העלה לפה את השטויות האלה???????????.
חיה22.10.09
63
לא יאות כתבותיך, כי אם מלבות אש,שנאה ומדון. מענין אם את כל השטויות שכתבת כאן, דרשת לפני אשתך.
בלומנ22.10.09
62
תגובותיכן "ודעותיכן" ההלכתיות רק מוכיחות עד כמה צודקים דבריו של הרב בלומנטל.
מעריץ נלהב22.10.09
61
הבאת ציטוטים מילאת עוד כתבה! אתה יכול לסמן וי המכסה שלך להיום הסתיימה!
נש22.10.09
60
הכוללים לא נוסדו בשביל האברכים אלא בשביל העמי ארצות שכמותכם שיהיה לכם אופן להתחבר לתורה ע"י תמיכתכם בהם כנראה שבזמנים של התנאים הבעלי בתים לא היו כ"כ מנותקים מהתורה כמותכם ולכן לא היה שום צורך בהקמת כוללים
יוני28.10.09
59
כך מבואר במשנה במסכת אבות (ד, ה): "הלומד על מנת ללמד - מספיקין בידו ללמוד וללמד, והלומד על מנת לעשות - מספיקין בידו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות". וממשיכה המשנה: "רבי צדוק אומר: אל תעשם עטרה להתגדל בהם (להתגאות בתורה), ולא קרדום לחפור בהם (להתפרנס מהתורה). וכך היה הלל אומר: ודאשתמש בתגא חלף (המשתמש בכת
גם לא כויללניק 26.10.09
58
אז מה בנוגע לכשרות בכלל, מעשרות, טבל, חלה, בשר וחלב, לא צריך ללמוד? ומה בנוגע להלכות שבת, נשים אינן צריכות ללמוד? הלכות נידה? תורה נביאים וכתובים צריך? הלכות חגים, בעיקר פסח, צריך? מי שלומדת כראוי היא אשה חכמה יותר ומאמינה יותר. מי שאינה לומדת היא סתם עושה "מצוות אנשים מלומדה" בלי ירא
שושי24.10.09
57
כן!!!!!!!!
מוטח23.10.09
56
מי לנו גדול מהלל הזקן, שלפני שנתמנה לנשיא התפרנס בדוחק רב מחטיבת עצים.
אחד26.10.09
55
לפחות עשרה בטלנים - למעשה היו הרבה יותר! ההוכחה היא ממה שלא מצאנו אף תנא או אמורא ששייך לבטלנים אלו!
כויללניק25.10.09
54
אדמו"ר הזקן פוסק שנשים חייבות בלימוד הלכות הנוגעות אליהן (נגלה)וכמו"כ עליהן ללמוד עניינים שיחזקו את אהבת ה' ויראת ה'(חסידות) וידוע ומפורסם שהאדמו"ר מליובאוויטש עודד וחיזק לימוד תורה לנשים,כולל לימוד גמרא.לא נותר לי אלא לרחם על אלו שחושבים כמו בלומנטל ובמיוחד על הנשים שבהן,ומאידך אשרנו מה טוב חלקנו ש
ד'23.10.09
53
איך מתנגד אומר בחבד לומדים תורה ימות המשיח מתנגד אומר בחבד לומדים תורה !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
יהודי 22.10.09
52
בכל המובאות ובשאר המקורות אין שום פסק הלכה האוסר לנשים ללמוד תורה. וידוע בשער בת רבים נשים למדניות שהיו בקיאות בשטחים נרחבים בתורה. האיסור הוא רק למסור להן תורה וללמד אותן.
זאב בודד22.10.09
51
מסויימת שאומרת שכל מה שאנחנו רוצות בחיים זה ללמוד תורה וזה לא מתאפשר לנו... זה השריטה של הפמיניסטיות לידיעתך גם מה שלמדנו בסמינר ובתיכון היה די והותר! יש כ"כ הרבה מה לעשות בחיים שלהכנס לנישה הזו זה לא מעניין אותנו! אישה יכולה לעשות כ"כ הרבה דברים אחרים שלהיות רכונה כל היום על הסטנדר בכולל זה לא מ
אפרת22.10.09
50
את התורה הקדושה שלנו , אתם חייבים להבין שהמציאות השתנתה!!!!!!!!!!! יש היום בנות(רווקות) שלומדות כל יום את הדף היומי! חברותות בגמרא,משנה, תנ"ך, ראשונים, אחרונים.....סיפרי חסידות ומוסר ובקיצור כל חלקי התורה שלנו! והן- יראות שמיים צדיקות ולא שוכחות לרגע מה מהותם האמיתית שהיא קודם כל הבית והילדים! א
מה אהבתי תורתך28.10.09
49
לא כל מה שחושבים אומרים, ולא כל מה שאומרים כותבים. באותה מידה אני יכול לומר לך שאתה לומד תורה שלא לשמה ולכך עדיף לך שתהיפך שלייתך על פניך, לצערי אינך יודע ללמוד ואינך מבין מאומה עדיף שתעסוק בדברים אחרים. לא רב אתה ולא בן רב, אלא הדיוט ועם הארץ. והסיפור שהבאת אינו נאה כלל ועיקר, ואינני מאמין בו.
תלמיד חכם25.10.09
48
נושא זה נתון להכרעת גדולי הדור, ואינו קשור לפוליטיקה
yaakov22.10.09
47
ידוע לך כמה ציטוטים יש שמראים שהיום לנשים מתאים ללמוד ואפילו צריכות לעשות זאת!!!!!!!!!!!!!!!!????? חשוב שנשים תלמדנה היום שכל כך הרבה דברים בעייתיים רואים בעולם ולומדים חייבים שלפחות החכמה של האישה תגיע מהדברים הטובים בעולם ולא הרעים
אחת22.10.09
46
וכיצד נראה השיער מכל הכיוונים. לכן העדיפו הרבה רבנים את הפאה, וכך אנחנו נוהגים במשפחה
יהודית24.10.10
45
תגיד, אתה עושה צחוק? בדיוק הפוך!!! התנאים והאמוראים לא היו 'בטלנים', כי הם ע־ב־ד־וּ!!! (רבי יוחנן ה־סנ־ד־לר, רבי יצחק ה־נ־פ־ח, ועוד ועוד, לא היו בטלנים ובטח לא 'כויללניקים'), לדעתי הם לא היו מתקבלים ל'כוילל' שלך, וכנראה גם לא היו מנסים...
גד26.10.09
44
מה לאשה מגמרא זוהר משנה וכל דבר אחר מהלימוד תורה היא צריכה לדאוג בעניני הבית והבעל והילדים ולא בלימוד ואותה אשה שרוצה ללמוד אסור לה בכלל ואם כבר לומדת עדיף שתלמד כמה איסור חמור לחבוש פאה נוכרית וכמה עוונות ומכשולים יש בזה וכן תלמד בענין טהרה ודיני צניעות בלבוש וכו' וזה יהיה עדיף מכל דבר ואפילו יותר
יוסף25.10.09
מי שאומר שזה אסור, פשוט בור ועם הארץ
יהודית24.10.10
43
ראוי להיות כותב באתר מכובד...
בנימין23.10.09
42
לכאורה כוונת המאמר טובה והיא להרחיק את נשות ישראל מלימוד תורה. כי באמת אין שם מקומם מחמת היותן "ערמומיות" כלשון רבוה"ק. מה עוד שרוח ישראל סבא המסורתית הינה שהאשה מקומה בגידול הילדים וחינוכם, טיפול בבית וכו'- כן "עקרת בית" אמיתית, זוהי אשת חיל. (ולא אני שובניסט... חכו רגע). אבל בדור האחרון, ח
חסיד אמיתי23.10.09
41
לאט לאט ככל שאני מתבונן וקולט שבעצם כולם אפסים בעצם לא כולם אני שווה הרי הנשים לא בסדר החסידים לא היהודיות בסכנת התבוללות לא הברסלבים לא גבאי הצדקה לא שכחתי מישהו/מישהי? קיצער התילעס עובר למדבר שממה שם יש רק אנשים כמוני כלומר רק אני ולא אל תנסו להצטרף כי אתם אפסים לא כמוני שם גם
הרב בלומנטל 22.10.09
40
זה לא אתר חרדי, אם לא הבנת. הוא רק בתחפושת כזו - ולמעשה הינו השלוחה של YNET.
יוסי27.10.09
39
"ישרפו ד"ת ואל ימסרו לנשים". הוא הוצאת דבר מהקשרו. המקור הוא: ירושלמיסוטה טז/א "מטרונה שאלה את רבי לעזר מפני מה חט אחת במעשה העגל והן מתים בה שלש מיתות. אמר לה אין חכמתה של אשה אלא בפילכה דכתיב (שמות לה) וכל אשה חכמת לב בידיה טוו. אמר לו הורקנוס בנו בשביל שלא להשיבה דבר אחד מן התורה איבדת ממני של
חז"ל22.10.09
38
טיפש וקל דעת
צפוניים22.10.09
37
פתאום חבדניקים לומדים תורה???? אתם לא טוענים שהם עסוקים כל היום ב'מבצעים'(הנחת תפילין,נרות שבת..וכו')???מה קרה??? ונראה לי שמהחרדיות רק החבדיות לומדות תורה ללא ייסורי מצפון..שאולי יקרה להם משהו בגלל זה...לאן הגענו?????
מירי22.10.09
36
מבט חד צצדי ומעוות
ד'22.10.09
35
אשה צריכה לדאוג לחינוך ילדיה וכן לבית ולבעל ואין באפשרותה ללמוד תורה אלא רק להתפלל כפי יכול
יוסף22.10.09
34
? הבית יוסף והטור דנים בעניין ביורה דעה סימן ש"מ ופוסק שוודאי שאישה שמתה דומה לספר תורה שנשרף - שהרי חייבת בלימוד התורה וראה דברי מאורן של ישראל מרן החפץ חיים זיע"א שמאוד עודד את העניין
גיימס הטפילד22.10.09
33
למוד התורה לא עבורה .מי שחושב אחרת יכול להצטרף לרפורמים
יואב 22.10.09
32
הי'ה מי מגדולי ישראל שאמר:"הלואי וידעו הגברים את מה שנשים חייבות לדעת בתורה" חלקים שלמים משו"ע אורח חיים וכן כל מה שמביא לאהבת ויראת ה' שאשה מחויבת בהם. מי שלומד תורה בכדי להתגאות בה, אז גם אם הוא גבר, נאמר על זה דברים חמורים. ואם לומדים תורה בגלל שלא עם הארץ חסיד, אזי ראוי שילמדו ולא משנה מי הלומ
משב טוכלר22.10.09
31
ע' בפוסקי הדורות האחרונים- החפץ חיים, הרש"ר הירש, הרב פיינשטיין , הרב סורוצקי ,ור"ל הרב קאפח, הרב מלכה ועוד ועוד ותראה כמה התמונה שהצגת חלקית ומשום כך לא נכונה
ל'29.10.09
30
הלל הזקן , את הכנסותיו היה מחלק לשתיים. חצי נתן לשומר בית המדרש כדי שיוכל ללמוד תורה מפי רבותיו, ובחצי השני השתמש לפרנסת בני ביתו.
לא כויללניק26.10.09
29
לכל הדבילים כאן...שמאמינים לכל דבר שאיזה שוטה כותב... הספר 'אור החיים' הקדוש הוא מלא בפלפולי סוגיות, ואסור ללמד תורה לנשים.
יואב25.10.09
28
כנראה שמעולם לא קראת - ואם קראת לא התחלת להבין - את ספר ה'אור החיים', אם אתה מאמין שבנותיו של האור החיים הק' יכולות להבין את הספר העמוק הזה... דבילי, יש גבול לטפשות...
לןפקה23.10.09
27
באמת ובתמים מעניין אותי לדעת מה אשתך (או נשים אחרות המקורבות אליך) סבורה/ות לגבי העמדה שלך. אם אני הייתי אשתך - הייתי עוזבת אותך כמה שיותר מהר.
מירב22.10.09
26
אשה צריכה להיות לעזר לבעלה ולגדל הילדים ולנהל הבית יותר מזה זה מסוכן ורע וגורם תוצאות שליליות ראינו מה יצא מכל הנשים החכמות המתחכמות. הרי דעתן קלה. מה להם ולתורה. אשה מקומה בבית, ובעיקר במטבח. בירכתי ביתך!! וכל המוסיפה, גורעת.
יואל22.10.09
25
תלמידי החכמים שלא היה להם תפקיד מנהיגותי, למרות שהיו גדולים מאוד בתורה, לא התפרנסו מהציבור. שמעון הפקולי היה עושה צמר גפן, רבי יוחנן הסנדלר היה מתפרנס מתפירת סנדלים, רבי מאיר היה סופר סת"ם, רב פפא היה שותל עצים, וכן רבים.
אני26.10.09
24
בזמן המשנה, כמו "עשרה בטלנים" וכדו' - רמב"ם פירוש המשניות - מגילה פרק א משנה ג איזו היא עיר גדולה כל שי שבה עשרה בטלנים כו' - י' בטלנים הוא שיהיה בבהכ"נ י' בני אדם שלא תהיה להם שום מלאכה אלא עסקי ציבור ות"ת וקביעותם בבהכ"נ. אבל לא מצאנו מישהו מהתנאים או האמוראים שהתפרנס מזה!
כויללניק25.10.09
23
שלימד את בנותיו תורה? מאמר שוביניסטי שלא ברור אם מטרתו לגרום לנשים לשנוא את דרך התורה או שמא לרוץ בהכנעה למטבח ולבשל לכבוד הוד מעלתך תבשיל משובח. אם הייתי אישתך הייתי דורשת גט!
יעל22.10.09
22
לא כל מי שלא מסכים איתך הוא חילוני הרבה לא מסכים עם הכותב והם חרדים וחסידים אתה תעשה מה נראה לך יש אלפי פסקי הלכה הפוכים חייך אחי
שמואלי22.10.09
21
וישנם הרבה תפקידים כיום שנשים לא עשו בדורות האחרונים ובעבר כן. ממתי יש את הכלל ש" הלא מצווה ועושה" זה אסור וגנאי.... למה לא לבוא ולומר שאם ישנו ציבור גדול של נשים שמאד רוצות ללמוד,מדוע לא ילמדו ע"י מכוון נכון?מדוע תמיד צריכים להיות שליליים וכל דבר שלא נראה לנו אנחנו אומרים לא?!
שמשון01.11.09
20
שאתה קטן מוחין ולומד תורה שלא לשמה ולכך עדיף לך שתהיפך שלייתך על פניך, לצערי אינך יודע ללמוד ואינך מבין מאומה עדיף שתעסוק בדברים אחרים. לא רב אתה ולא בן רב, אלא הדיוט ועם הארץ...גס רוח
לופקה25.10.09
19
מעניין שלכתב המלומד אין 'שום' בעיה עם המצאה 'חרדית' של הדור האחרון, של לימוד תורה כל היום ואי יציאה לעבודה (פה הכתב המהולל כבר לא יצתת את הגמרא או את הרמב''ם, אה?), הבעיה היא שוב... הנשים!!! גם כן אובססיה 'חרדית' של הדור שלנו.
גד25.10.09
18
פירוש אור החיים על התורה,המפורסם בכל קהילות ישראל נכתב במקורו עבור בנותיו של אור החיים הקדוש,כמו"כ ידוע שהבן איש חי למד תורה עם בנותיו וכו'
חיים23.10.09
17
תסתכלו מי שומר על הדור תסתכלו מי גורם לשמירה מדוקדקת יותר של מצוות לפחות אצלינו האמא בבית היא זאת שמנצחת על מקהלת הפוחזים הקטנים ומניעה אותם לשמור יותר טוב את התורה
מוטי26.10.09
16
נכון מאד! ע־ש־ר־ה בטלנים! בשום אופן לא קהילות שלמות!!!
גד25.10.09
15
עכשיו מהתורה,בשביל מה צריך את הנשים בכלל,,,לך אתה ובלוי ותקימו עולם בלי הנשים,נראה אתכם....
חני23.10.09
14
מספיק שאתייחס לשני המקורות "הראשונים" שלו: מקור א' אומר שהאב לא חייב ללמד בתו תורה - היכן כתוב כאן שאם הבת רוצה ללמוד שזה אסור עליה? מקור ב' שר"א כעס על אשה ששאלתו בד"ת. הרי לפניכם המאירי בנידון: המאירי יומא סו/ב "וכן אין להדיוטות ולעמי הארץ להתראות בשאלותיהם לפני הרבנים הגדולים אלא שיהו שואלין
מרים22.10.09
13
שרק מרבות בשנאה.
מישי22.10.09
12
מעניין שאת דברי גאון וגדול הדור הרבי מליובאוויטש ועוד גדולי תורה אתה מביא רק כשזה משתלם לך. אם היית קצת בודק, היית יודע שזהו אחד הדברים שהשקפת החסידים והמתנגדים היתה חלוקה בהם. ומובן שדברים כולם מושתת ומיוסדים על הררי קודש. מה עם 'ברוריה' אשתו של ר' מאיר מהגמרא? כאחד שכותב בבימות אחרות אני יכ
י.ש.י22.10.09
11
כאדם חרדי הגולש באתרכם האמור לענות על צרכי הציבור שלנו והאמון על גדרי הצניעות והיראה אנא מכם הורידו את תמונות הנשים והילדות/נערות שאתם מעלים מידי פעם גם אם הן לבושות בצניעות,תודה מראש ותזכו למצוות ונזכה שיקויים בנו "והיה מחניך קדוש....."!
אריה22.10.09
10
אני כבר שעה מחפשת אותו עם נעל בית ביד
אשתו של בלומנטל22.10.09
9
כאשר גולשי האתר הם מזרחיסטים וחבדניקים, אלו הם התגובות. עדיין לא מצאתי שום בית ספר של בית יעקב שילמדו שם קצות. רק באוניברסיטה יש דברים כאלה והקוראים כאן הם כנראה חלק מאלו,
משה22.10.09
8
נשים מצוות ללמוד תורה גם כן,משום שמברכות בבוקר על ברכה עם שם ומלכות ברוך אתה השם המלמד תורה לעמו ישראל ולכן מצוות הן ללמוד את דיני ההלכות הקשורות להן על בוריין והן מצות חלה ,מצות נידה, והדלקת הנר וגם לימוד הלכות הקשורות לפה שמירת הלשון ויתר ההלכות הקשורות להן בשולחן ערוך מעולה יהיה עם גם תלמדנה פרשת
שרה22.10.09
7
רק מקטר כל הזמן, חושב שהוא חי בימי הביניים. התפקיד של האישה הוא לא פחות חשוב מהתפקיד של הגבר. הכל תלוי איך מסתכלים על כל מה שהוא הביא כאן...
יוסי22.10.09
6
אני לא מאמין למראה עיני, הכתב לא הביא שום דעה עצמית אלא ציטט מקורות רבים ואתם עוד לא מתביישים להתקיף אותו?
נח22.10.09
5
לאחר כל המקורות והסיפורים--האם יש איסור לנשים ללמוד תורה? אם כן--בבקשה מקורות. מה יעשו עם דבורה השופטת?
וסרמן משה22.10.09
4
גם לגבי תוכן המאמר יש הרבה מה לדון אבל הכותרת נשמעת ממש לא טוב. ניסוח כמו "נשים, תעזבו כבר את ל-י-מ-ו-ד התורה" היה נשמע כבר יותר טוב
משה22.10.09
3
בימנו, עם התגברות ההשכלה והיציאה של נשים ללמוד מקצוע וללמוד בכלל, כן שייך ואפשרי שגם הן ילמדו תורה, ולא נראה לי שההבנה שלהן בה תיהיה פחות טובה משל גברים.
נחמה22.10.09
2
כשירות לציבור, נוסיף עוד מקור (ליקוטי הלכות למרן החפץ חיים, סוטה כא): "ונראה דכל זה דוקא בזמנים שלפנינו, שכל אחד היה דר במקום אבותיו, וקבלת האבות היה חזק מאד אצל כל אחד ואחד להתנהג בדרך שדרכו אבותיו, וכמאמר הכתוב: שאל אביך ויגדך, בזה היינו יכולים לומר שלא תלמוד תורה, ותסמוך בהנהגה על אבותיה הישרים,
בנימין 22.10.09
1
למה אומרים שרטי בלא אישה שרוי ללא תורה?
יפעת 07.01.24
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

פחות אגו, יותר נשמה | סודו של חג שביעי של פסח

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 25.04.24

שיעור מיוחד

פסח | משמעותו העמוקה של החג לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 18.04.24

שיעור מיוחד לפסח

מצטער, אבל במצב הנוכחי אני בכלל לא מרגיש חג חירות

הרב יואב אקריש | 18.04.24

שיעור לשבת

בניסן עתידין ליגאל - חודש הגאולה לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 11.04.24

שיעור מיוחד לשבת

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24
ש

דיגיטלי, חכם ויעיל 

רכב חדש? חתונה בלי חובות? זה לא חלום רחוק! לחץ כאן >>

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24