כיכר השבת

במוקד הסערה

היום: ספר הגיור של ח"כ הרב חיים אמסלם נחשף

חודשים אחרי שהסעיר את ההעולם הלכתי כשקרא להקל בגיור העולים המשרתים בצה"ל, יפרט ח"כ הרב חיים אמסלם את כוונותיו בספר "זרע ישראל" שיציג מחר לציבור. ברקע, מספרים מקורביו, הופעלו עליו לחצים כבדים כדי למנוע את הוצאת הספר לאור (איצטלה, אקטואלי)

24
מנחם שוורץ | כיכר השבת | י"ח בטבת | 04.01.10
חבר הכנסת הרב אמסלם
חבר הכנסת הרב אמסלם (פלאש 90)

סערת הגיור המהדהדת של חבר-הכנסת הרב חיים אמסלם, צפויה לשוב היום לפוקוס התקשורתי: בשעות הצהריים יציג אמסלם את ספרו ההלכתי החדש "זרע ישראל" המבקש לתת מענה על פי כל כללי ההלכה ושיטות הפוסקים, לגיור מרבית העולים מחבר העמים שאינם יהודים על-פי ההלכה, המונים מעל 300 אלף איש.

הרב חיים אמסלם הסביר כי הספק עוסק ב"גיור שיעשה מתוך גישה מקרבת ולא מרחקת את מי שחפץ באמת להתגייר. גישה זו, רואה במי שהם צאצאי יהודים ע"פ הגדרתם ההלכתית - "מזרע ישראל", כשונים בתכלית מגויים רגילים הבאים להתגייר. מכך נגזר כי הגישה לגיורם צריכה להיות שונה מהגישה לגיור גוי שאינו מזרע ישראל".

הספר בא לאחר הסערה שחוללו דבריו של הרב חיים אמסלם, לפני מספר חודשים, כשהציע להקל בגיור העולים המשרתים בצה"ל. ערב פרסום ספרו, הוא מסביר מדוע: "הספר יעסוק גם גישה זו נותנת יחס חם ואוהד לעולים המשרתים בצה"ל, אשר מוסרים את נפשם למען כלל ישראל כהגדרת פוסקי הלכה קדמונים: "כשמרגיש צרת השעבוד ונלווה עמם בצרתם, זה מורה שליבו שלם וחפץ ביהדות עד מאוד".

"מדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה עוד את המשך הקיפאון בעניין הגיור. המשך המצב הנוכחי יאלץ בסופו של דבר לחקיקת חוקים שעלולים לקרוע את עם ישראל לשניים כמו נישואין אזרחיים ואחרים", אומר הרב חיים אמסלם. "בעיית ביטול הגרויות למפרע אחרי שנים בהם האדם הוחזק כגר, לא אנושית ובעיקר לא צודקת על פי ההלכה, וחמור מכך, לביטולי הגרות עלולות להיות השלכות חמורות בענייני אישות וממזרות".

מקורביו של הרב חיים אמסלם מספרים כי בחודשים האחרונים ליוותה את מלאכת הוצאת הספר מסכת לחצים שכללה מכתבים אנונימיים, שיחות טלפון, איומים מרומזים ולחץ על ח"כ הרב אמסלם ועל הרבנים שנתנו הסכמה, לחזור בהם, שמטרתם היתה להניאו בכל מחיר מלהדפיס ולהפיץ את ספרו.

באומץ רב, כפי שכותבים הרבנים המצטרפים לגישתו, מציג ח"כ הרב אמסלם את דרכו המהווה פריצת דרך הלכתית, בשונה מהגישה המיושמת כיום והמקובלת אצל חלק מהעוסקים בפועל בגיור. חלק מהרבנים כותבים בהתפעלות שזהו מחקר יחודי במינו, שכמעט לא נראה כמותו בספרות ההלכתית של השנים האחרונות וישמש כמורה דרך בגיור לשנים הבאות. חברי כנסת רבים ליוו ועודדו את ח"כ הרב חיים אמסלם בתקופת עבודתו והביעו תמיכה בפתרון הבעיה על פי גישתו. כאשר ברור היום שגישה זו היא האלטרנטיבה היחידה ע"פ ההלכה ומקובלת על-ידי פוסקי הלכה מהחשובים במדינת ישראל.

תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
צא ולמד כך חושב ומתנהג אדם גדול: מחפש את המאחד ולא את המפלג.
חזק וברוך17.02.10
19
מה הוא עושה בכנסת
int704.01.10
18
האם יש לספר הסכמה מהרב עובדי' יוסף? אם כן, זו ממש פריצת דרך. אם לא, שום דבר, אין לזה כל ערך כמעט. יותר טוב היה שיכתוב שהוא רק דן ולא הלכה למעשה. ענינים של הלכה הרב עובדי' מחליט בשביל שס לא הרב אמסלם עם כל הכבוד.
אברהם04.01.10

הצגת כל התגובות

17
כנגד שיטת הרב אמסלם, הם טענות ישנות ונדושות ואני בטוח שבמחקר הגדול שעשה הרב אמסלם והתייחס לכל השיטות ולכל ההשלכות ההלכתיות והאקטואליות ובכל זאת אמר מה שאמר, בטוח שיש לו מענה חזק ויציב המושתת על יסודות ההלכה לכל הטענות המוכרות לכל בר דעת שאפילו לא למד לעומקהלכות גירות, אז אנא מכם אל תפתחו דיון הלכתי
ש04.01.10
16
האם מרן מאור ישראל שליט"א נתן הסכמה לספר ואיזה רבנים נתנו הסכמה נא לפרסם את שמותם
מרן04.01.10
15
מה הבן אדם "הנבון הזה (נבון יותר מכולם) ימצא להגיד כדי לעצבן עוד קצת את הציבור
ש"ז04.01.10
14
תעשה טובה, שתוק ותן לתלמידי חכמים לדון בעניינים הקשים והמורכבים האלה. לא לך המקום להגיב כאן עם כל מיני "משפטי סימנרים להחזרה בתשובה" למניהם.
כהנא חי04.01.10
13
לראות יהודי שאכפת לו מקבוצה שאינה נמנית על קהל הבוחרים של המפלגה שלו בידיעה ברורה שהמעשה הזה יעורר עליו ביקורת לא פשוטה אני מלא הערכה
יחזקאל04.01.10
12
"כשמרגיש צרת השעבוד ונלווה עמם בצרתם, זה מורה שליבו שלם וחפץ ביהדות עד מאוד". -הבנתם ? כל אלו שמשרתים בצה"ל אז זוהי הגדרתם ומשום זה הם משרתים... אמסלם הוכחת לא רק שאתה בור אלא גם טיפש 8 - הרב כהנא יהי זכרו ברוך מתהפך בקבר על כזו תגובה אם אתה תלמיד שלו.. ול-5 אני מבין שאתה לא אדם דתי ושומר מצוו
שונא צבועים 06.01.10
צבוע.
גם אני שונא04.07.10
11
איזה פריצת דרך? הרי זוהי בדיוק גישתו של הרב דרוקמן שמביא בשם היעב"ץ שיש להקל הגיור על "זרע ישראל".
אריה04.01.10
10
כל הבעיתיות התגלתה שמתגיירים חדשים המשיכו לחיות כמו גויים, אז איפה הגיור? מתגיירות לא מסכימות אפילו לאכול כשר ולא לשמור שבת ולא לשלוח את ילדיהם לבתי ספר דתיים. אז איפה הגיור? ומכשילים יהודים ישראלים חילונים! גם רות המואבייה התגיירה כהלכה וגם ערפה התגיירה כהלכה, נאמר שהן התגיירו עוד לפני שנ
א. לוי04.01.10
9
הסיפור וההיתפטרות של טרופר הנ"ל מעלים מחשבות על טוהר כוונותיהם של כול הועדים למינהם נגד הגיור ומילחמתם ברב דרוקמן
חיים04.01.10
8
האם יש לח"כ הרב אמסלם הסכמה ממרן הרב עובדיה? אם כן, כל הכבוד. אם לא, לא כדאי לך להדפיס אתה פשוט לא מכבד את כל הענין.
סוסו04.01.10
7
הם לא ביטלו כי הם לא קראו את הספר, אחרת על מה בדיוק ההסכמה !? למכרינו יש לקבוצה מסויימת מונופול על הדת והתורה ואם יש משהוא שהם החליטו שאסור לאף אחד לחשוב כך אז אסור אפילו לרמב״ם
ע05.01.10
6
איך הוא מטפל בפרשיות שבספר עזרא נחמיה הדנות בנושא זה ממש.
עאלק ישראל04.01.10
5
עכשיו עם ספרו "הנועז" יעשה סדר שירצה את הרוב והרב. הגיע הזמן לנער את האבק והקשקשים מהנוגעים בדבר, ר' חיים את הכלים אוהו, שבר כבר שבר, נראה מי הם אלה שילכו כנגדו? כי עליהם הלל כבר גמר.
DAD05.01.10
4
רק בגללו אני יצביע ש"ס, בתנאי שיעיפו את אלי ישי
אבי04.01.10
3
למיטב ידיעתי, חלק ניכר מההסכמות שניתנו לספר, בוטלו, וכותבי ההסכמות בהם אישים תורניים נכבדים מאוד, כתבו לאמסלם מכתבים והודיעו על ביטול הסכמתם, לאחר שהתברר להם תוכנו האמיתי של הספר, שמנוגד להלכה על דעת כל פוסקי ההלכה, מהשולחן ערוך ועד לפוסקי זמנינו, ובהם מרן הגר"ע יוסף שליט"א.
שלמה05.01.10
2
הקם מפלגה יהודית לא חרדית לא חילונית לא ספרדית לא אשכנזית יהודית תורנית מתונה דרכי דרכי נועם באהבה וסבלנות מתינות לא חומרות חומרות בסוף התפרקות כמו באירופה .תורה אם דרך ארץ בלי אבנים עם עבודה לא טפיליזם .מפלגה שלא תמכור את ערכיה תמורת אתנן זונה ומחיר כלב פולטי גיוס עם לימודי תורה .מיפלגת שסג לא אנש
פראנק גאה04.01.10
1
אם מותר לנחש. הייתי אומר בביטחה כי אין לו הסכמה של מר"ן. חבר'ה מאז שפתח את פיו נגד ישי. לדעתי הוא מחוק מש"ס. יש לדון אובייקטיבית ולחכות בסבלנות לאחר צאת הספר ולבדוק מה נכתב שם.
מגיב04.01.10
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

פסח | משמעותו העמוקה של החג לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 18.04.24

שיעור מיוחד לפסח

מצטער, אבל במצב הנוכחי אני בכלל לא מרגיש חג חירות

הרב יואב אקריש | 18.04.24

שיעור לשבת

בניסן עתידין ליגאל - חודש הגאולה לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 11.04.24

שיעור מיוחד לשבת

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24
ש

להילחם בשדה הקרב הדיגיטלי

מהפכת הסייבר של המגזר החרדי

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

השיעור השבועי

עוצמות פנימיות: כך תקבלו את עצמכם בכל מצב

הרב יואב אקריש | 21.03.24