כיכר השבת

אהבת חינם

קמצא, בר קמצא ורבאיי קונסרבטיבי / מאמר

נכון, יש אידאולוגיה ואנחנו לא צריכים להתפשר עליה. אבל, צריכים הרבה מאוד אהבת חינם וקצת שכל, כדי לדעת כיצד לנהל את המלחמות האידאולוגיות / הרב מנחם ישראלי (דעות)

11
הרב מנחם ישראלי | כיכר השבת | א' באב | 22.07.20
קמצא, בר קמצא ורבאיי קונסרבטיבי / מאמר
(צילום: שאטרסטוק)

מה הסיפור של "בר קמצא"? ומה עלינו להפיק ממנו?

שאלה לי אליך, "בר קמצא": נכון, העליבו אותך פגעו בך ורמסו אותך לעיני כולם, גרשו אותך בבושת פנים מהחתונה. אבל בגלל זה אתה הולך להחריב את ירושלים והמקדש? מה נסגר איתך? אתה שפוי?.

אמנם איננו מכירים ממש את "בר קמצא", אבל לפי התוצאה הטראגית שהמיט עלינו "בר קמצא" חייבים לומר שהוא היה כנראה איש מופקר מושחת ורע מעללים, ולכן כאשר פגעו בכבודו הוא הלך והביא את הרומאים על ירושלים.

באותה תקופה - שלהי הבית השני - היו כמה כתות שפרשו מחכמי ישראל, "צדוקים" "ביתוסים" "איסיים", אולי אותו "בר קמצא" היה מאותם קבוצות שקראו תיגר על ההגמוניה של חכמי ישראל ה"פרושים", ועכשיו הכל מובן.

מובן למה העשיר גירש בבושת פנים את "בר קמצא" שהרי הוא - העשיר - היה חרדי הכפוף למרותם של חכמי ישראל ה"פרושים", אף הם פיארו את חתונתו בהשתתפותם. העשיר מוכן לשלם הרבה כסף עבור עקרונותיו ואמונתו, לכן הוא לא מוכן שעבריין מושחת כזה כמו בר קמצא ישתתף בסעודה. מהאי טעמא מובן גם למה שתקו חכמי ישראל לנוכח החרפה והביזיון שהעשיר המיט על "בר קמצא".

ועל זה - מין קנאות דתית שכזו - נחרב בית המקדש!

כל מחלוקת שהיא, אם רק נכניס לתוכה מימד אידאולוגי, היא תתנפח למימדים עצומים, וכפי שאמר בעל התניא: "הרחמן יצילנו ממחלוקת שהיא לשם שמים" כי "מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים" היא תמשיך הלאה והלאה כי איזה צד יהיה מוכן להודות בטעותו? מילא על הכבוד שלי אני מוכן לוותר, אבל "כבוד שמים"...

ומזה עלינו להפיק מזה לקח חשוב.

ובהקדים סיפור מפעים שסיפר הרב שמעון שיחי' לזרוב (כפר חב"ד גיליון 1863): בנו של אחד מבעלי התשובה שלי עמד להתחתן עם בתו של ראביי קונסרבטיבי, והוא ביקש ממני שאסדר קידושין. ממש לא רציתי, היה בצער גדול... כאשר ערכו את ה"תנאים" הציג אותי אבי הבן לפני מחותנו הרב הקונסרבטיבי. למרבה הפתעתי הוא אומר לי: בזכות הרבי שלך נשאתי לרעייתי.

התפלאתי מאוד, וכך הוא סיפר: אבא של אשתי גר ברחוב איסטערן פארקוויי בסמיכות ל-770, לאחר שאשתי החליטה שהיא רוצה להתחתן איתי, הביעו הוריה התנגדות חריפה לרעיון שביתם תתחתן עם רבאיי קונסרבטיבי. בשלב מסויים אמרה האמא: יודעת מה? ברחוב שלנו נמצא הרבי מליובאוויטש נשאל אותו ומה שיגיד כך תעשי.

הסכימה הבת והם קבעו תור ליחידות. כאשר נכנסו ליחידות הם סיפרו לרבי שהבת רוצה להתחתן עם רבאיי קונסרבטיבי והם - ההורים - מתנגדים לרעיון. שאל הרבי: האם הוא שומר שבת? - כן. האם הוא מקפיד על כשרות המאכלים? - כן. האם הוא מבטיח לשמור על טהרת המשפחה? - כן. אם כך - אמר הרבי להורים - אל תמנעו את השידוך הזה.

אותו רבאיי היה מטובי התלמידים בסמינר התיאולוגי הקונסרבטיבי של ארה"ב, בשלב מסויים הוא החל ללמוד תניא עם הרב בערל בוימגארטן ע"ה. לימים הוא נהיה מנהל הסמינר בעצמו, וכל חייו הוא הכיר טובה לרבי שראה את הניצוץ הטוב שבו.

עוד סיפר הרב לזרוב שהיה רבאיי קונסרבטיבי בשם דוב זלוטניק, גם הוא השתתף בשיעורי התניא של הרב בוימגארטן. כאשר הרב בוימגארטן ערך חתונה לאחד מילדיו, הגיע הלז לקראון הייטס, מקובל שם שאת החופה עורכים סמוך ל-770, בסיום החופה הרבי יצא מ-770 והרב בוימגארטן הציג את רבאיי דוב זלוטניק לפני הרבי וציין שבאחד מדרשותיו האחרונות הוא דיבר על טהרת המשפחה וזה התקבל בציבור.

אמר הרבי לרבאיי דוב זלוטניק: אם כך, תדאג להדפיס את הדרשה. הוא הודה לרבי בנימוס, וענה שאינו נוהג לפרסם את דרשותיו בכתב.

כעבור כמה ימים הוא מקבל טלפון מהמזכיר של הרבי - הרב חדוקוב - הרבי שואל מה מתקדם בענין כתיבת המאמר והוצאתו לאור? הוא השיב גם הפעם שכבר אמר לרבי שאינו נוהג להעלות את דרשותיו על הכתב, ושוב הודה בנימוס.

חלף חודש ושוב התקשר הרב חדוקוב: הרבי שואל מה עם כתיבת המאמר והדפסתו? הבין רבאיי דוב זלוטניק שהענין רציני ואכן התיישב לכתוב ושלח את המאמר לספר הדרשות המוצלחות של השנה, לאחר הוצאת הספר הוא שלח העתק מדרשתו לכל הרבאיי'ס הקונסרבטיבים ברחבי ארה"ב. לאחר תקופה התברר שהמאמר שלו נבחר להיות המאמר הטוב ביותר של השנה וזה פעל להרבות בניית מקוואות ברחבי ארה"ב.

ומכאן להוראה:

נכון, יש אידיאולוגיות. נכון, יש פערים מהותיים מהם יותר ומהם פחות. זה משיחיס'ט וזה לא. זה ליטאי זה חרדי זה חסיד סלונים/גור דתי "לייט" חילוני קונסרבטיבי וכו' וכו' וכו'.

אינני אומר שצריך להתפשר על אידיאולוגיות, אבל צריך גם שכל וגם קצת/הרבה "אהבת חינם" כדי לדעת איך לנהל את המלחמות האידיאולוגיות.

נמצאים אנו בימי קיטוב נוראיים, היום - ראש חודש מנחם אב - היארצייט של אהרן הכהן, "אוהב שלום", שמעתי היום רעיון נכון:

כתוב שאהרן "שינה מפני דרכי שלום" כשהוא ראה שניים רבים הוא היה הולך לראשון ואומר לו שמעתי שפלוני כ"כ מתחרט על מה שקרה והוא כ"כ רוצה להשלים איתך ולהתנצל בפניך... ואח"כ היה הולך לשני וכו'. זה נשמע טקטיקה מעניינת מאוד.

אך האם מותר לשקר בשביל טקטיקה?

אלא מאי, זה לא שקר. נכון שכלפי חוץ הם רבים, אך בתוך תוכם הם בני אדם-יהודים. בתוך תוכם נמצא הניצוץ האלוקי שרוצה לעשות רק טוב, הניצוץ הזה רוצה להדבק בכלל ישראל.

זה האמת.

אהרן הכיר את האמת הזו. וכאשר הוא ניגש עם לב טהור, ודיבר דיבורים היוצאים מן הלב, הוא הצליח לקלף את כל השכבות העוטפות את הניצוץ האלוקי וכך הוא פעל לקרב לבבות ישראל.

בימי קיטוב שכאלו מזדמן לי לראות חרדים הרואים שוטרים ובאופן ספונטני נהיה להם סלידה, מיעוט אנשים אפילו מתנגן להם כאילו ממילא משטרה ציונית אין אנו מאמינים וכו'.

אמנם אינני מהמאמינים הגדולים של המשטרה הציונית, אך קצת מחשבה בענין מלמדת שהשוטר לא נכנס לעובי האידיאולוגיה. השוטר מבין שיש כאן אנשים נגדו וזה מעמיק את הקיטוב ומרחיק את קירוב הלבבות המיוחל.

בית המקדש נחרב בגלל שנאת חינם.

עלינו לעשות ככל יכולתנו להרבות אהבת חינם, ובזכות זה יבנה בית המקדש היום. אמן.

תוכן שאסור לפספס
11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
בוא נאמר זאת כך, החרדים מלהגים רבות נגד שנאת חינם, בפועל הצבור השונא והשנוא ביותר במדינת ישראל הוא הצבור החרדי. גם בתוככי הצבור החרדי השנאה מבעבעת כלפי אחרים מהמגזר שאינם מאנ"ש, מלחמות גידופים ומכות בשם השקפות קדושות וקנאות קדושה. כמובן שאין מה להרחיב על היחס של החרדים לכאלה שאינם מעם ישראל, הקנאו
חיצוניות ריקה23.07.20
נו לכן התגלתה תורת החסידות, פנימיות התורה, כשמה כן היא
יוסי23.07.20
שנאת חינם הינה : א. רק בין יהודים (אבל, כמובן, אסור לפגוע בגוי - אך אין חובה לאהוב אותו. ב. יש גם יהודים לצערי שמצווה לשנוא (משנאיך ה' אשנא......) עיין ערך: ליברמן, לפיד... אלא אם כן מדובר בתינוק (גם אם הוא מגודל) שנשבה.
לאווילים לפני26.07.20
7
אולי בר קמצא היה רפורמי ועכשיו הכל מובן, אפילו שהחכמים שתקו כשזורקים מישהו החוצה ומשפילים אותו, הרי מגיע לו וזו כלל לא שנאת חינם! לא למדנו כלום!
אבריימל29.07.20
6
לדעתי לא מחייב שיש ללמוד מכך גם בארץ, בחו"ל יש חשש של נישואי תערובת, ואם תדחה שומר מצוות לייט אולי מהכעס יתדרדר לנשואי גויה, לכן הרבי שאל כשרות שבת הוא שומר לא לדחות. (זו דעתי והיא לא מחייבת)
משה בן אברהם22.07.20

הצגת כל התגובות

5
אל תשנה מחז''ל על קמצא ועל בר קמצא. תלמד קודם בספרים הקדושים בענין זה ואז תכתוב מאמרים.
בבקשה22.07.20
יש מטפלים, לא אלמן ישראל...
מה כואב לך?23.07.20
4
אני לא יודע מי צדק בימי בית שני, האם הצדוקים או הפרושים. בסוף התוצאה היא 2000 שנות חורבן. הגיע הזמן להתבגר ולהבין שאין לנו את הפריבלגיה לעוד חורבן, שאין לנו את האפשרות להרשות לעצמנו להלחם אחד בשני.
דרום אדום23.07.20
3
יישר כח.וכנ"ל אשכנזים ספרדים כולם בנים אהובים לה' יתברך.שנזכה להרבות אהבה ולהיגאל במהרה בימינו.
אבי22.07.20
2
בסד הנצי"ב מוולוז'ין בהקדמה לספר בראשית. הצור תמים פועלו כי כל דרכיו משפט אין אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא. - נאמר על חורבת בית שני שהיו צדיקים לומדי תורה וגומלי חסדים אבל לא היו ישרים בהליכות עולמים. שראו שמי שלא נוהג כדעתם ביראת השם חשדוהו כצדוקי ואפיקורוס. והדברים מדברים בעד עצמם.
אברהם22.07.20
1
חז"ל אמרו מפורשות שהבית השני חרב בגלל שנאת חינם. 2000 שנה עברו ונראה שאנחנו עומדים בדיוק באותו מקום. תורה ושבת לא חסרו בימי בית שני - "מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חנם" (יומא ט), ואנחנו עדיין רואים את חזות הכל בתורה ושבת. אם 2000 שנה לא זז כלום, לא
שנאת חינם22.07.20
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

להשתחרר מהעבר וליצור שינוי: סוד הגאולה בשביעי של פסח

הרב יואב אקריש | 28.04.24

המגיד בשיעור מיוחד

פחות אגו, יותר נשמה | סודו של חג שביעי של פסח

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 25.04.24

שיעור מיוחד

פסח | משמעותו העמוקה של החג לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 18.04.24

שיעור מיוחד לפסח

מצטער, אבל במצב הנוכחי אני בכלל לא מרגיש חג חירות

הרב יואב אקריש | 18.04.24

שיעור לשבת

בניסן עתידין ליגאל - חודש הגאולה לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 11.04.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

שיעור מיוחד לשבת

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24
ש

לשובע ולא לרזון:

מאכילים את העניים – ומקבלים את הקמיע של ר' ישעי'לה

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24