כיכר השבת

באולפן 'כיכר השבת'

הפרופסור הבכיר זועם: 'לימוד כעת בישיבה זה נגד התורה'

החובה לקיים את כל הוראות משרד הבריאות; המחסור במכונות ההנשמה; התרופה שטרם נמצאה - כל זה ועוד, בראיון מרתק של נשיא 'שערי צדק' פרופסור יהונתן הלוי, לרב בנימין פישר • צפו (חדשות)

53
אבי רבינא | כיכר השבת | כ' באדר | 16.03.20
פאנל הבריאות המרתק (ניהול אולפן: יוחנן בלייך. גרפיקה ועיצוב: דבורה נוסבכר)

משבר הקורונה: יו"ר 'מגן לחולה'הרב בנימין פישר והרב אהרן מלאך התיישבו ל'פאנל בריאות' אקטואלי באולפן 'כיכר השבת', בצל הנגיף ההולך ומתפשט בקצב מהיר בישראל. בראיון שהעניק להם נשיא בית החולים שערי צדק פרופסור יהונתן הלוי, נמתחה ביקורת קשה על התנהלותן של חלק מהישיבות, שעדיין לא סגרו את שעריהן כהוראת משרד הבריאות.

את הפאנל המיוחד פתח פישר, שאמר נחרצות: "חייבים להקשיב לרופאים. כשאני רוצה לבנות בית אני הולך לקבלן, כשאני צריך חשמל אני הולך לחשמלאי, אז בנושא רפואי יש להסתמך רק על הרופאים. דעתי לא רלוונטית, רק זו של הרופאים".

"חייבים להקשיב להוראות לשמור מרחק", הוסיף פישר. "במקום לדבר, לקשקש ולבלבל את השכל, יש לי קריאה אחת: אני רוצה להבהיר את המסר שחובה להקשיב לרופאים, כי הם אמונים - על פי דעת תורה! - להגיד לנו מה לעשות".

בשלב זה סיפר יו"ר ארגון מגן לחולה: "במלחמת המפרץ הייתי בישיבת קול תורה, ואחוז עצום של השאלות עברו דרכי לראש הישיבה מרן הגאון רבי שמה זלמן אוירבך זצ"ל; הוא תמיד אמר דבר אחד - 'להקשיב לרשויות, דינא דמלכותא דינא'. אולי יש הרגשה שלהקשיב לרשויות החוק זה אומר שאני צריך להקשיב לדעותיהם ולהשקפות חייהם, וזה יוצר את הבלבול".

כאמור פרופסור יהונתן הלוי, נשיא בית החולים שערי צדק, התראיין באולפן 'כיכר' ואמר: "במהלך 31 שנה של ניהול בית החולים שערי צדק, אני לא זוכר כזה אירוע. עברנו את מלחמת המפרץ, עברנו אינתיפאדה, העומס על בית החולים היה אדיר, אבל מבחינת סכנה לבריאות הציבור כולו - לא היה אירוע כזה".

כמה מכונות הנשמה יש במדינת ישראל?

"מספרם נמדד באלפים ספורים. לאחרונה משרד הבריאות הזמין עוד אלף. בשערי צדק יש בסביבות 60 מכונות בשימוש בו-זמנית".

אהרן מלאך, מנהל בעמותות 'שלבים' ו'לחיות יחד': אנחנו באתר החרדי כיכר השבת; שערי צדק הוא אחד מבתי החולים המרכזיים שהציבור החרדי נעזר בהם, ואני שואל: אם יגיעו ליותר מ-30 חולים הזקוקים למכונות הנשמה, נגיע לשאלות של ניתוק אנשים מהן?

"יש אגף לשעת חירום, שם יש מאות - אם לא אלפי - מכונות הנשמה. משרד הבריאות קיבל עוד אלף מכונות הנשמה. אנחנו רחוקים מאיטליה".

משרד הבריאות השתגע? הוא מחליט את החלטותיו על סמך היסטריה ופאניקה?

"כבר כשהתחילו הגזירות של משרד הבריאות, הן היו גזירות פרופורציונליות. הקשבתי היטב לנתניהו; נמצאה פה הפשרה הראויה בין הכלכלה לבין הרפואה. להחמיר ולהשבית את המשק כולו, כולל מרכולים ותחבורה ציבורית, זה יהיה צעד מוגזם בעת הזאת".

"אם יעשו בדיקות לכל דורש, לאלפי אנשים, לא ימצאו הרבה קורונה. משרד הבריאות עשה מעקב מדויק של איפה נדבק כל אחד".

איך אתה מסתכל על המגזר החרדי, בו יש סימן שאלה על הפנמת ענין ההסתגרות של בתי ספר, בתי כנסת וישיבות?

"לא להיות ממושמע עד הסוףזו הפרה הלכתית. למגזר החרדי יש מאפיינים של משפחות גדולות וצפיפות בבתים. אני גם יודע מה המשמעות לאדם שהקפיד כל חייו על תפילות במניין".

"הפוסק של 'שערי צדק', הגאון רבי אשר וייס, הפקיד בידי לפני כניסת השבת מכתב, שתלינו בפתח בית הכנסת, כי על המטופלים להתפלל ביחידות בחדריהם. אין שום חשש לבוא לשערי צדק, כי עיקר הטיפול בחולי הקורונה הוא במקום מבודד. אין שום חשש לחולים ולמבקרים".

יש סיכוי לתרופה ניסיונית?

"אפשר לצאת אופטימיים, אם נהיה ממושמעים. נוסו במהלך המגיפה בסין וארצות אחרות מספר תרופות. הרושם הבלתי מבוקר הוא, שהיעילות שלהן לא מוכחת. ישנה תרופה אחת, שניתנה לאותו נהג שטופל ב'פוריה', שמיוצרת על ידי חברה אמריקנית ולא נוסתה במחקרים קליניים, ולכן לא מאושרת לשימוש".

"כאשר אין ברירה ואי אפשר להנשים חולה, יש הוראה חדשה של משרד הבריאות שמותר לתת לו את התרופה הניסיונית הזאת. האם אותו נהג בטבריה נרפא ממנה? אנחנו כנראה לא נדע", סיים פרופסור יונתן הלוי את דבריו, בראיון ל'כיכר השבת'.

תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
אם כשאתה חולה אתה הולך לרב חיים ולא לרופא, אז אתה יכול להקשיב עכשיו למה שהרב חיים אומר.
יהודה17.03.20
36
כולם פה שכחו אבל גדולי הדור הספרדים אמרו להישמע להוראות... אז זה לא כפירה ולא כלום... מי שר חיים הרב שלו שיקשיב לו מי שלא אז לא!!!
יא16.03.20
35
מה זה השטויות האלה יש גדול הדור מי אתם בכלל
דוד16.03.20

הצגת כל התגובות

34
"כאשר אין ברירה ואי אפשר להנשים חולה, יש הוראה חדשה של משרד הבריאות שמותר לתת לו את התרופה הניסיונית הזאת" כי רק בישראל ובסין עושים ניסויים על בני אדם.
משה16.03.20
מה הקשר? כשאי אפשר להנשים חולה=הוא בסכנת חיים...
מצדרביעי16.03.20
33
ר חיים הוא קובע נקודה לא יעזור לכם כלום
יוסף17.03.20
הוא מושחת כי את הבית שלו הוא סגר.
את הבית שלו הוא17.03.20
32
עד לאחרונה הייתי מאושפז חמישה שבועות בביה"ח ופעמים שאם הייתי מקשיב עצתם מי יודע מה היתה אחריתי, ראיתי מקרים בהם בוצעו טעויות טיפוליות בחולים וכדו', אז שלא ימכור שצריך לשמוע לעצתם כמו עוורים. כמו כן לא יזיק קצת כבוד למ"ן שר התורה - כי מה שהוא רואה לא אתה ולא הרואים יראו לעולם ! להנחיות הכלליות ודאי י
מרדכי היהודי16.03.20
31
נגד התורה? רב חיים לא יודע את התורה יכום איזה חילוני שכול חייב בעבירות וידבר פשוט לא יאמן
סבבה16.03.20
פרופסור הלוי שומר תורה ומצוות .
יונתן הלוי דתי 17.03.20
30
את הפאנל המיוחד פתח פישר, שאמר נחרצות: "חייבים להקשיב לרופאים. כשאני רוצה לבנות בית אני הולך לקבלן, כשאני צריך חשמל אני הולך לחשמלאי, אז בנושא רפואי יש להסתמך רק על הרופאים. דעתי לא רלוונטית, רק זו של הרופאים". עפר לפיו, כשאני רוצה בנושא רפואי הולכים לרופא, אבל בנושא של תורה הולכים לרבנים, ואין לרופ
נאמנים בודדים19.03.20
29
עכ
שלג16.03.20
28
רבינו חיים שר התורה עדיין מספיק חכם כמו בני פישר ויונתן הלוי עפ"ל
מוישי16.03.20
27
ספציפית אצל הלוי זה אישי תמיד הוא חיפש לומר איזה שטות לקנטר נגד מרן הגר"ח קנייבסקי
רופא16.03.20
26
כל אחד חכם גדול הנידון הוא הילכתי נטו ושלא יגידו אפשר ללמוד בבית כי המציאות מראה שזה לא ככה
אני17.03.20
25
ה-ל-וווו--- כמו שאמר בתחומים שונים, אז בעניינים רוחניים שומעים ל'גדולים'. הקורונה היא שליחה של הקב"ה, למי ששכח. ועם כל הכבוד, רב חיים יודע יותר טוב ממנו מה ההלכה אומרת בענין. איזו התרברבות! איכס. שלמה המלך אמר- "גם אויל יחריש, חכם יחשב". מוטב לו לשתוק.
א16.03.20
רבני הספרדים הרב דוד יוסף וכל האדמו"רים או הקומץ .
אז מי צודק 17.03.20
תגובה 26 הינה תגובה פרימיטיבית של אדם צר אופקים. כשישנה שאלה הילכתית הולכים לרב . כשישנה שאלה רפואית הולכים לרופא ולא לרב.
סמי17.03.20
24
מרן הרב גרשון אדלשטיין כבר אמר: כשתסגרו את הצבא שלכם אז תבואו לדבר איתנו
יוסף16.03.20
23
le sulfate de chloroquine a soigne le corona et est utilise en chine avec succes nom commercial Aralen deja
devora16.03.20
22
הקשבתי פעמיים לכל הראיון פרופ׳ יונתן הלוי דיבר מדהים והוא צודק בכל מילה שאמר ❗️❗️❗️ לא שמתי לב איפה הוא דיבר נגר ר׳ חיים ??? והרב פישר המלאך והצדיק דיבר פצצה עם אינטליגנציה ותרבות ויראת שמיים שכל הטוקבקיסטים פה יכולים עוד הרבה הרבה ללמוד ממנו..... אבל איפה הוא דיבר נגר ר׳ חיים ? מי דיבר בראיון נג
מארק לוינסקי מניו יורק17.03.20
21
שיר הקורונה: בס"ד יש וירוס קטן ובלתי נראֶה הוא אומר: "קראו נא" כדי שלא יקרה אסון נורא חובֵק עולם. כולם במורא ישאו קולם בתפילה לאֵל יוצר הכֹל, שבכולם "מטפל" מהוירוס הקטן ועד ליצור גדול. כדאי שנפנים מה "קורונה" בא ללמדֵנו: אנו בנים ל-ה' אלוקינו ! יש ששכחו זאת יש שלא רצו בו להכיר
ממוסך16.03.20
20
מישהו יודע מה שלום הנהג? זה לא ברור בכתבה.
שושי16.03.20
הוא נרפא, הוא אמר את זה בצורה כזאת כי יש רק יחידים שנתרפאו, ומכירים אותם,
אליה116.03.20
מצבו בינוני -קל ויצא מסכנת חיים ,יכול להיות בזכות התרופה (רמדיסיבר).
אשר16.03.20
19
סתם פאניקה בכל העולם. לא יודעת למה אבל תחושת בטן אומרת לי שיצאו מפרופורציה. בכל ארה"ב נפטרו 7 אנשים. האם זו מגיפה!? צריך לשמוע לכופר על ביטול תורה!? נו....
יהודיה16.03.20
לא קראת . הוא יהודי דתי שאפילו העיד כי יודע מה זה להתפלל ביחידות שכל חייך מתפלל במניין. יש לו זכויות עצומות ולך יש מידות מקולקלות של לשון הרע.
פרופ' הלוי דתי17.03.20
18
כי אין כאן באמת ויכוח יש רק שאלה של סיכון עובדתי שיש בהמשך שגרת הישיבות מול סיכון של ביטול תורה זוהי השאלה, ובשאלה כזו קריטית מורי דרכינו הם לא ביבי לא ליצמן לא שום פרופסור מוערך ככל שיהי אלא של זקני העם והם הכריעו מה שהכריעו. ואפי' יתברר שנדבקו ל''ע שונאיהם של בחורי ישראל באופן שהיה
מישו16.03.20
ואם אתה לא מזדהה אז מותר לך לאמר את דברי הבלע האלה? ממי אתה מסתתר? בורא עולם יודע בדיוק מי אתה. ולעניינינו. "פיקוח נפש דוחה שבת," אז לימוד בצוותא גדול מן השבת? שילמדו בחברותא של שניים שלושה, יתפללו תפילת יחיד, וישמעו לרופאים, שליחיו של הקב"ה.
זרע יה17.03.20
17
צודק. 1. שר התורה אינו מעל הטבע. 2. פיקוח נפש. 3. מי יציל את זקנינו שהם בסכנה גדולה? 4. דינה דמלכותא דינא.
שלמה16.03.20
1. שר הצורה בעצמו מעל הטבע, 2. אנו לא מעל הטבע אבל אם יש הוראה מהגרח אז זה נהיה טבע ולא יהיה ללומדים שום נזק כפי שניווכח בהמשך, 3.אמונה בהשגחה פרטית ובטחון "רק" זה מה שיציל, 4. דינא דמלכותא זה רק במלכות מתרת כמו של הגויים אמריקה ואנגלייה ולא למלכות גזולה של הציונים, ואפילו דינא דמלכותא של הגויים ז
א16.03.20
שטויות, אתה תגיד לר' חיים שכל כולו קודש מה בעד התורה ומה נגד, וכול מי שמסכים אתו כופר בתורת ישראל, וכנראה גם שבמיעוט שיכלך אינך יכול להבין שהתורה היא זאת ששומרת עלינו מהנגיף הזה, מקווה שתחזור בך מדברי ההבל
חיים16.03.20
16
הפוסק הבכיר של שערי צדק והפוסק הבכיר של מגן לחולה, עם כל הכבוד, ויש הרבה כבוד, הם לא רבנים בליגה של רבי חיים קנייבסקי ורבי גרשון אדלשטיין, ובד"צ העדה החרדית. יש להם את האפשרות ללכת לשכנע את הרבנים, או ללכת לכיכר השבת ולומר שהרבנים האחרים, הגדולים מהם, חסרי אחריות. לצערנו הם בחרו באפשרות השנייה. הצי
הרבנים פישר-ויס16.03.20
מי אתה לומר איזה רב יותר חשוב? כשתגיע לדרגתם אז תדבר! הרב אשר ווייס הוא אחד מגדולי הפוסקים והרבנים בדורינו - פשוט אין לו כל מיני עסקנים וכאלה שמפרסמים אותו אז אתה לא שמעת עליו.
יהודה17.03.20
הרב אשר וייס בספרו שו''ת מנחת אשר חלק ב מסביר מתי יש דינא דמלכותא והיכן שזה נוגע למוסר התורה וערכי התורה שאת זה קובעים הרבנים לא רופאים אין דינא דמלכותא כולם מבינים שצבא זה חשוב ולכן לוקחים סיכונים כמה חשובה התורה יקבעו גדולי הדור ולא איזה פרופסור
א ה19.03.20
15
ניתן ללמוד תורה גם לא בישיבה .רוב גדולי התורה באלפיים השנים האחרונות לא למדו בישיבה. אפשר ללמוד ביחידות וגם בחברותא וגם ללמוד באתרים התורניים.-עדיף עלפני סיכון חיים של הלומדים ושכיניהם .
משה17.03.20
14
בחירה של כל אדם לדבוק באמונת חכמים או להיות קטן אמונה דבריו של הפרופסור כפירה
שירה16.03.20
13
איזה הכשרה תורנית יש לאדון המדבר?
יוסי16.03.20
איזו הכשרה רפואית יש ל׳גדוילים׳? כשאתה חולה אתה גם רץ לרופא
שרה’לה17.03.20
12
לא קראתי את כל התגובות אני יודע למשל בהלכות שבת והלכות יום כיפור, לא שומעים רק לרופאים, אלא בהחלט שומעים לרבנים שמכריעים במה והיכן לשמוע לרופאים ובמיוחד לוקחים בחשבון רופא שמראש מקל ראש בשבת וביום כיפור, פחות להתחשב בדעתו, וגם כאן מראש אנחנו לא יכולים להתחשב לגמרי במי שאין לו את הערך הנכון ללימוד תו
אפרים17.03.20
11
איך הגענו למצב, שמדינה שלמה צריכה לזחול על ארבע כדי ש׳הגדוילים׳ יואילו בטובם שלא להפקיר את בחורי הישיבות?!
יהודי16.03.20
תתבייש
התורה16.03.20
שוטה רשע וגס רוח מי אתה שתדבר על גדולי ישראל?! מי אתה בכלל???? דעת תורה??!!! עפרא לפומיה!!!!!
רפאל16.03.20
10
עלאקקק למה החיילים מחוסנים בצהל לא שומרים על הנחיות משרד הבריאות וזה בסדר??? ממש חוצפה!!!
קידוש ה16.03.20
9
sur you tube le professeur francais RAOULT dit que la chloroquine molecule tres bon marche utilise contre la la malaria a des propriete pour soigner le corona
devora16.03.20
8
כל הבורים שלא למדו ולא שנו פתאום נהיו מומחים גדולים להלכות פיקוח נפש ודינא דמלכותא דינא
ריאלי17.03.20
7
עוד אחד, מי זה?.?..
יענקי רשב"ם16.03.20
6
יש הבדל אם זה ללכת לקבל ברכה או להתייעצות כאשר אין מהלך של שאלות ותשובות בכל הצדדים של הבעיה אסור לקבל עצה מאותו אדם יהיה מי שיהיה
יעקב 16.03.20
5
אולי אלא שלוחשים לר ' חיים יפנימו מה הוא אומר
ו16.03.20
4
מישהו חולק שיש לשמוע לרופאים? הבעיה שאנחנו לא בטוחים שהרופאים אומרים דברים מדוייקים. יש כאן גם רצונות אחרים... ראש הממשלה חייב לייצר סדר יום סביב הקורונה. דו"ק ותשכח. דו"ק היטב היטב ותשכח. כמה היה חכם הגר"ח קנייבסקי שהעיר מיד: אם המצב מסוכן חזיתית, למה השאירו בהתחלה את גני הילדים?
ויכוח של חרשים17.03.20
3
הצלת חיים כפשוטו מצוה לשמוע בלא אוזן ולראות בלא עיניים לדברי אלוקים חיים מפי השכינה המדברת מתוך גרונם של העוסקים באמונה .בני היקר בנימין אתה בונה לך ארמונות פאר בעלמא דקשוט במחיצת האבות הקדושים יוצקי היסודות של חסד גבורה ואמת.צלח ורכב על דבר אמת .אוהבך מעריצך אביך שמגיע לגבורת.
אליעזר פישר16.03.20
2
שלום הנהג שנדבר בקורונה מהצעירים לפני שבועיים בערך
מאיר16.03.20
1
ונשמרתם מאד על נפשותכם
אין צורך!!16.03.20
אולי גם יעניין אותך
קורונה - כל המידע בכיכר השבת
ש

פרויקטור הקורונה: "האוכלוסייה הבוגרת חייבת להתחסן"

כיכר בשיתוף משרד הבריאות | מקודם

גם בישראל

גל חדש? עלייה בתחלואה בשני תתי זני האומיקרון החדשים

כיכר השבת | 23.10.22

הגל בירידה

קורונה: מספר החולים הקשים ממשיך לרדת

כיכר השבת | 20.07.22

בשבוע הבא

מבצע החיסונים לתינוקות עד גיל 5 - מתחיל

כיכר השבת | 18.07.22

BA.2.75

נגיף הקורונה: חזרו מחו"ל עם תת הזן החדש

דוד הכהן | 17.07.22
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

בקבוצות הסיכון בלבד

מנכ"ל משרד הבריאות אישר חיסון לפעוטות

כיכר השבת | 05.07.22

הגל השישי

המספרים ממשיכים לטפס בישראל ובעולם

כיכר השבת | 27.06.22

בורלא: חיסון התינוקות שלנו יעיל ב-80 אחוז

כיכר השבת | 26.06.22

הגל השישי

10,785 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה

כיכר השבת | 22.06.22
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

הגל השישי

מספר המאומתים לנגיף הקורונה מטפס עוד

כיכר השבת | 21.06.22

הגל השישי?

שיא של חודשיים וחצי: יותר מ-10,000 חולים

מישאל לוי | 20.06.22

צעד גדול לאישור ה-FDA

בקרוב: חיסוני קורונה - גם לבני חצי שנה

דוד הכהן | 16.06.22
ש

נתון מבהיל

מאוחדת: קרוב ל-90% מהחולים בגל הנוכחי - לא מחוסנים

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם
ש

תוצאות מפתיעות

עליה חדה בשיעור ההדבקות החוזרות בקורונה

כיכר בשיתוף לאומית | מקודם

שובה של הקורונה

משרד הבריאות אישר 'בוסטר' גם לבני 5-11

דוד הכהן | 14.06.22

מחקר גילה

תסמיני הקורונה נמשכים במשך כשנה וחצי

כיכר השבת | 06.06.22

בעקבות הירידה בתחלואה

פרויקטור הקורונה: בקרוב יבוטלו הבידודים

כיכר השבת | 31.05.22
ש

דיגיטלי, חכם ויעיל 

רכב חדש? חתונה בלי חובות? זה לא חלום רחוק! לחץ כאן >>

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

בהחלטת השר

בשורה משמחת לטסים: חסל סדר המסיכות

כיכר השבת | 17.05.22

למרות הירידה בתחלואה

בדיקות ה-PCR בנתב"ג הוארכו ב-10 ימים

כיכר השבת | 09.05.22

שגרת קורונה

התחלואה נמשכת עם ירידה בחולים הקשים

כיכר השבת | 02.05.22