כיכר השבת

'מה יהיה עם החג?'

משרד הבריאות: משפחות לא יוכלו לחגוג יחד את ליל הסדר

היועץ המשפטי של משרד הבריאות מבהיר, כי ההנחיות החדשות אוסרות גם סעודה משותפת של 'ליל הסדר' לקרובי משפחה שלא גרים באותו בית • רבים לחוצים: "מי ישאל את ארבע הקושיות?" (חדשות)

42
דוד הכהן | כיכר השבת | כ"ט באדר | 25.03.20
משרד הבריאות: משפחות לא יוכלו לחגוג יחד את ליל הסדר
(צילום: Hadas Parush/Flash90)

ההנחיות המחמירות החדשות שנכנסות לתוקף הערב (רביעי), מוגבלות לשבוע אחד בלבד, אך במשרד הבריאות כבר צופים פני עתיד, מתייחסים גם לחג הפסח הבא עלינו לטובה - ומעוררים דאגה בקרב רבים.

היועץ המשפטי של המשרד, עו"ד אורי שוורץ, אמר היום בתדרוך לכלי התקשורת, כי בהתאם להגבלות, לא תוכלו לחגוג את ליל הסדר אצל ההורים.

"בני משפחה שלא גרים באותו בית, לא יוכלו לחגוג סדר פסח ביחד", הבהיר היועמ"ש, שהוסיף : "גם אנשים המתגוררים לבד לא יוכלו להצטרף לליל הסדר עם המשפחה".

עו"ד שוורץ הסביר, כי למרות ש"תוקף ההנחיות הוא לשבוע, אני מעריך ששבוע לא יספיק". לדבריו, תחמו פרק זמן "כיוון שהמגבלות על האוכלוסייה הן חסרות תקדים, וחשוב לנו להיות עם יד על הדופק כל שבעה ימים".

כעת הנחיה זו מכניסה ללחץ זוגות צעירים רבים, שייאלצו השנה לראשונה לחגוג את חג הפסח בכלל, ואת ליל הסדר בפרט, בביתם - ולא אצל ההורים של בני הזוג.

ליל הסדר נחשב כידוע לחג משפחתי בקרב כלל היהודים; בפרט בציבור החרדי, בו ניתן לראות גם אנשים מבוגרים שעדיין מגיעים לליל הסדר אצל הוריהם, כדי שאלו יקיימו את מצוות "והגדתך לבנך".

לא יודעים לערוך לבד סדר? צפו: הרב בנימין חותה באולפן 'כיכר'

אחד מהם מסביר, בשיחה ל'כיכר השבת': "אני לא מדבר על הקושי הכלכלי שכרוך בלעשות ליל סדר עצמאי - שהוא מועט לעומת הקושי הנפשי והפיזי; אלא כבן הסמוך על שולחן אביו עוד מימי הישיבה, עריכת סדר באופן עצמאי ומצומצם כבני זוג בלבד, כרוכה בשינוי הרגלים עצום: לזנוח את מסורת בית אבא, את השולחן הערוך, המפואר והעמוס בבני משפחה רבים, ובמסורת הייחודית רק למשפחתך".

"מלבד זאת צריך לזכור", הוא מוסיף, "שבני זוג ללא ילדים המעוניינים לעשות סדר בביתם, ייאלצו להתחיל מאפס: מרכישת הכלים המיוחדים לפסח ועד ניקיון יסודי שמתאים לשהות בבית בכל ימי החג".

היבט נוסף מציין בעל משפחה, הגדיר את ההנחיה כ"בלתי סבירה": "דווקא בתקופה זו, שאשתי תקבל משכורת חלקית כדמי אבטלה, אחרי שהוציאו אותה לחל"ת (חופשה ללא תשלום), ההחלטה החדשה תגרור תוספת הוצאות בסדר גודל של אלפי שקלים".

"אבל לא מדובר רק בעלויות המזון לחג ולליל הסדר, אלא גם, ובעיקר, בהוצאות משמעותיות עבור כלים, מוצרי חשמל וכו', שעד כה לא היו מיוחדים לפסח, בשל העובדה שעשינו את הסדר את ההורים".

אברך שהתחתן בשנה האחרונה מביע חשש אחר: "עד כה היינו 'סמוכים על שולחן אביהם', וכעת, גם לעשות לבד ליל הסדר לבד בבית, בלי האווירה המשפחתית, בלי 'הבן שואל', ובלי שיהיה מי שישאל את ארבע הקושיות?".

"כך או אחרת, כלל לא ברור האם וכיצד יוכלו לאכוף את ההנחיה. מלבד מניעת ההתניידות בדרכים, האם יבדקו במהלך החג בבתים האם יש בהם אורחים, או שמא מדובר רק באלו שגרים באותו בית?", הוא תמה לסיום.

תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
אנשי דור המדבר לא עשו ברית מילה בגלל חשש סכנת נפשות
חיים25.03.20
29
אנשים בודדים - כמוני, שאני אלמנה, זה ממש לא אפשרי לעשות ליל סדר לבד. גם ככה הבדידות מקשה, אז לא להפגש עם המשפחה, אפילו מצומצמת ? מוגזם.
עמירה גולדשטיין25.03.20
28
אורי שוורץ בחור חילוני עם קרחת לא יגיד לנו מה לעשות, רק גדולי ישראל
zalman25.03.20
וגדולי ישראל בין בדורינו ובין בכל דור ודור כשהיה מגיפות אמרו לשמוע לדברי הרופאים שיהיה לך בהצלחה אפי שלאנשים חכמולגים כמוך להקשיב בקול הרופאים שהרי אתה מבין יותר מהם לא ? כי אם לא מה אתה מקשקש בכלל וחוץ מזה גם חרדים שלא מרגישים טוב הולכים לרפא .
דודו25.03.20
אמרו להישמע לכל כללי הבטיחות.
גדולי ישראל25.03.20

הצגת כל התגובות

27
לא ברור פה כל הברברת סביב סדר לבד. מה זה הפינוק הזה כשאחרים מתים...
jסכנת נפשות25.03.20
26
בזמן שיגרה בעז"ה! צריך גם לחשוב על ההורים האם זה בסדר מבחינתם לארח- או לא בסדר..האם יש להם יכלת כספית ונפשית, אפשר שהנשואים יארחו אותם, או שישתתפו עם ההורים המארחים בהוצאות
שירי26.03.20
25
נראה לי שגם בזה מאבדים פרופורציות. באמת לעבור את הסדר בבדידות ובלי ילדים זה לא נעים, אך זה צו השעה למען בריאותנו. התרגלנו לשפע רב וב"ה הכל היה בהישג יד, וזכות גדולה היתה בכינוס המשפחה. הפעם זה כנראה יתקיים בצורה שונה, אך זה רצון ה' ית' ועלינו להתחזק ולהתפלל שכל זה יעבור במהרה מתוך בריאות איתנה לכולם
חיים אפלבאום26.03.20
24
חבל באמת שלא היו ההנחיות הללו לפני פורים!!!!!!!!!! עשרות אנשים בבני ברק ובכל הארץ חלו בקורונה והדביקו מאות (שאפילו לא יודעים על כך כעת ועוד יום-יומיים זה יתפרץ )בכל הטישים,סעודות פורים וכו' אז תתחילו להתעורר על עצמכם ותקשיבו להנחיות בשבילכם,בשביל החיים שלכם
בק שמת לחיות!25.03.20
23
מההההה ההה מה נשאר לנו ?
אני25.03.20
22
עם ישראל יצא ממצרים מדינת ישראל לא תכניס אותנו שוב לשם אף אחד בע''ה לא מציית לשלטון הכופרים מי שיציית להם הוא נפגע מהנגיף ואלו שמאמינים בה' ינצלו מכל נגע ומחלה
שומר ישראל25.03.20
אני מניח שלבית חולים של כופרים אתה כן משתמש.
דני25.03.20
21
מאיפה הקיבעון הזה שכל הנשואים נושאים להורים עד שילבינו שערותיהם? אפשר לעשות סדר פסח לבד זה לא כזה ייקר לא חייב לקנות קערת כסף ומצות הכי יקרות
החלטה טובה!25.03.20
זה לא קבעון זו מציאות לקנות כל הכלים לפסח אפילו כלים זולים זה כן יקר מאד ......
mike5525.03.20
גם להורים זה יקר!!! הם אוהבים מאד את הילדים, אבל הגיע הזמן גם לעזור ולהקל עליהם.
שירי26.03.20
תקנה חד פעמי, מה הקב"ה רוצה ממך שתסכן את עצמך בשביל כלים..
תקנה חד פעמי.. 26.03.20
20
העיקר רציתם את הליכוד ולא את מפא"י. אתם מבינים שזה לא נורמלי כן? אבל אנחנו חלק מהגוש וזה העיקר. ליצמן הכול בסדר שמה??? אם היה לכם שכל לעשות את ההגבלות לפני פורים ולא אחריו היינו במקום אחר. טמבלים
חנטריש25.03.20
מה זה קשור הם היו סוגרים את בתי הכנסת מהיום הראשון והיום אוסרים גם מילה שכח מהם עוכרי ישראל
אפי25.03.20
19
אנשים סתומים! בשביל הנוחות שלכם אתם מוכנים לסכן את ההורים שלכם? אגואיסטים! שלא לדבר על זה שגם להורים החג עולה... חלאס עם המחשבה שחייבים לכם הכל! תתמודדו זה החיים!
אני25.03.20
18
אתם באמת לא מבינים שעל הפרק עומדים חיי אדם? די לעין הרעה, לבכיינות, לילדותיות ולקטנוניות. האם אמירת מה נשתנה דוחה פיקוח נפש? אם למישהו יש ספק כלשהו, אפשר לשאול את רבני איטליה, ספרד וצרפת.
קצת בגרות25.03.20
17
חבר'ה תתעוררו............ אוקי זה קשה וקשה מאד ואין מי שישאל את הקושיות ולא אותה אוירה ולא המנהגים שרגילים ואין כלים לפסח ו...... אבל החיים של ההורים שלך לא חשובים יותר???? לראות את סבא שלך מתיסר בבית חולים ומחזירים אותו למות בבית כי אין מספיק מכונות הנשמה בביה"ח זה יותר מתאים לך??? ואולי איזה דוד א
דני שיפר25.03.20
16
נו מילא... נקנה הכל חדש? כל החנויות סגורות!!!! מה עושים?
אילה25.03.20
15
השנה יש לשאול בליל הסדר קושיות חדשות: מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות, שבכל הלילות אנו מסובים עם כל בני המשפחה, והלילה הזה אנו יושבים בודדים? מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות, שבכל הלילות אנו בני חורין יוצאים מבתינו, והלילה הזה אנו עבדים כלואים בבתינו? מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות, שבכל הלילות אנו מתפלל
יב25.03.20
יפה מאד
שלום25.03.20
14
אתם רוצים להשאר בחיים???? תתחילו להשמע להחיות.. החיים הם ערך עליון והכי חשוב לשמור עליהם בתקופה כזאת יותר מכסף ומכל דבר אחר!
בק25.03.20
13
בזמן שיגרה בעז"ה! צריך גם לחשוב על ההורים. האם זה בסדר מבחינתם לארח- או לא בסדר..האם יש להם יכלת כספית ונפשית, אפשר שהנשואים יארחו אותם, או שישתתפו עם ההוריהם המארחים בהוצאות
שירי26.03.20
12
כאילו זה בשבילם! זה בשבילנו!
חיה25.03.20
11
קברניטי משרד הבריאות תעשו את תפקידכם אבל אל תכנסו לנו לצלחת.
יוסי25.03.20
10
הלו?! התקנות נועדו לשמור על חיי כולם. שנהיה בחיים, לפני פסח, אחרי פסח וגם במהלכו. למה אתם מתייחסים לתקנות הללו כמו גזרות אנטיוכוס??? תתבגרו.
הזויים?25.03.20
9
שאלה מה יעשה זקן שגר לבד? כל שנה באים לחגוג אתו בביתו מה יעשה היום? יעשה לבד? הוא לא יכול. בבקשה תשובה מקצועית
בבקשה תשובה מקצועית25.03.20
8
שימו לב! על מה אנו מתוסכלים? זה דיני נפשות!!! אני אישה גרושה!!! מוצאת את עצמי בחסדי ה'- עם ילדים צעירים... הכל נופל עלי, ב"ה!!! (נלחמתי בשיניים רבות כדי לא להתגרש אך ה' רצה אחרת) אבל- - -מה עם כל החיים בבדידות נוראית שגם בסגר עכשיו??? חשבתם עליהם אולי נתעורר לשים לב לכל האלה... היושבים בחושך עמוק.
לכל הכאובים- 25.03.20
רגשת אותי עוד תדעי טוב בעזרת ה
לאה26.03.20
כל הכבוד לך!!!! אל תשברי נשמה!!!!
רונוששש25.03.20
נשמה, ריגשת ממש שה' יברך אותך וישלח לך רק טוב צודקת בכל מילה... רואים שיש לך עוצמה!
אחת25.03.20
7
פה פה תראו לי משפחה אחת שתשיב לזה
מישי25.03.20
6
אנשים מתים, חולים קשים, מורדמים ומונשמים! רופאים ואחיות בקריסה קשישים בודדים חסרי יכולת כלכלית וכנל משפחות רבות אז על מה באתם להתבכיין? מה נסגר? אותו אחד שמבכה את עובדת אשתו בחלת ושהשכר מצומצם חשב למשל מה יכולותיהם הכלכליות של הוריו? להם לא קשה? קצת תמוה.... צעירים, גם אנחנו זוצ, אז מה! נהגו בבגר
כתבה הזויה...25.03.20
רק מי שאין לא בעיות בכסף כמוך מגיב בצורה הזאת
mike5525.03.20
5
זה ליל שומירים שבו ישוב הקב"ה ושמר על עם ישראל אין לחשש לחגוג את ליל הסדר
ליל שומרים25.03.20
4
אתה אמיתי ???אולי הכל נראה לך כבדיחה אחת גדולה ... אבל בני גר בארה"ב בגיל 30 חזק ובכושר שעובד עבודה פיזית ויושב ולומד חצי יום בכולל ..הוא באמצע ההתמודדות במחלת הקורונה ..שהקבה יעזור לך שלא תחווה את זה ..אבל הסיכוי שלך כצעיר טיפש לעבור את זה הוא הרבה יותר גדול מהסיכוי של בני גילי ...ולכן ביקשתי מש
מגיב 15 אתה 25.03.20
3
ניצול ציני מחפיר של המגפה להרוס את כל סממני הדת
שפוי אחרון25.03.20
2
חיים בסרטטטטטטטטטטטטטטטטטטטטט
בעילום שם25.03.20
1
אפשר לחשוב מה קרה? יש קורונה חברים והיא יותר חשובה מהדת כרגע. יש להקשיב לחילונים שמנהלים את המדינה!!
אבי מנגלסון25.03.20
אולי גם יעניין אותך
קורונה - כל המידע בכיכר השבת
ש

פרויקטור הקורונה: "האוכלוסייה הבוגרת חייבת להתחסן"

כיכר בשיתוף משרד הבריאות | מקודם

גם בישראל

גל חדש? עלייה בתחלואה בשני תתי זני האומיקרון החדשים

כיכר השבת | 23.10.22

הגל בירידה

קורונה: מספר החולים הקשים ממשיך לרדת

כיכר השבת | 20.07.22

בשבוע הבא

מבצע החיסונים לתינוקות עד גיל 5 - מתחיל

כיכר השבת | 18.07.22

BA.2.75

נגיף הקורונה: חזרו מחו"ל עם תת הזן החדש

דוד הכהן | 17.07.22
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

בקבוצות הסיכון בלבד

מנכ"ל משרד הבריאות אישר חיסון לפעוטות

כיכר השבת | 05.07.22

הגל השישי

המספרים ממשיכים לטפס בישראל ובעולם

כיכר השבת | 27.06.22

בורלא: חיסון התינוקות שלנו יעיל ב-80 אחוז

כיכר השבת | 26.06.22

הגל השישי

10,785 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה

כיכר השבת | 22.06.22
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

הגל השישי

מספר המאומתים לנגיף הקורונה מטפס עוד

כיכר השבת | 21.06.22

הגל השישי?

שיא של חודשיים וחצי: יותר מ-10,000 חולים

מישאל לוי | 20.06.22

צעד גדול לאישור ה-FDA

בקרוב: חיסוני קורונה - גם לבני חצי שנה

דוד הכהן | 16.06.22
ש

נתון מבהיל

מאוחדת: קרוב ל-90% מהחולים בגל הנוכחי - לא מחוסנים

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם
ש

תוצאות מפתיעות

עליה חדה בשיעור ההדבקות החוזרות בקורונה

כיכר בשיתוף לאומית | מקודם

שובה של הקורונה

משרד הבריאות אישר 'בוסטר' גם לבני 5-11

דוד הכהן | 14.06.22

מחקר גילה

תסמיני הקורונה נמשכים במשך כשנה וחצי

כיכר השבת | 06.06.22

בעקבות הירידה בתחלואה

פרויקטור הקורונה: בקרוב יבוטלו הבידודים

כיכר השבת | 31.05.22
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

בהחלטת השר

בשורה משמחת לטסים: חסל סדר המסיכות

כיכר השבת | 17.05.22

למרות הירידה בתחלואה

בדיקות ה-PCR בנתב"ג הוארכו ב-10 ימים

כיכר השבת | 09.05.22

שגרת קורונה

התחלואה נמשכת עם ירידה בחולים הקשים

כיכר השבת | 02.05.22