כיכר השבת

"מופלים לרעה"

הגבאים מציעים מתווה: "לפתוח בתי כנסת"

מאות גבאים התאחדו למאבק משותף בעקבות העובדה שלמרות ההקלות, אסור עדיין להתפלל בבתי כנסת • במקביל להצגת מתווה מפורט, מאיימים במאמק משפטי והפגנות (ארץ)

29
שלומי זייבלד | כיכר השבת | כ"ג באייר | 17.05.20
הגבאים מציעים מתווה: "לפתוח בתי כנסת"
(צילום: צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מאות גבאים של בתי כנסיות בכל רחבי הארץ, חרדים ודתיים, התאחדו למאבק משותף: אחרי פתיחת כמעט כל המשק, הגיע הזמן לאפשר תפילות בבית הכנסת - הם דורשים.

לטענתם, לא ייתכן כי כבר התירו חזרה למוסדות הלימוד, פתחו קניונים, חנויות ושווקים - אך בתי הכנסת בישראל, המשמשים מיליוני אנשים בישראל 3 פעמים ביום, עדיין סגורים על מנעול ובריח.

ירוחם טורנר וצביקה כהנא, גבאי בית הכנסת שירת נפתלי באלעד אומרים ל'כיכר השבת', "בית הכנסת שלנו פעל מתחילת המשבר על פי כל הכללים שנקבעו על ידי משרד הבריאות, וגם ברגע זה אנחנו ערוכים לפתיחת בית הכנסת תוך שמירה והקפדה על כללי הריחוק החברתי, ההיגיינה והחיטוי".

"לא ברור לנו למה בתי כנסת מופלים לרעה ולא נפתחים, בעוד קניונים, בתי עסק, בתי ספר, כוללים ואפילו מדברים כבר על פתיחת מסעדות ורק בתי הכנסת נשכחו. בתי הכנסת הם לב ליבו של אדם שומר תורה ומצוות, בתי הכנסת הם מרכז חייו, בתי הכנסת חשובים לו עשרת מונים ממסעדה או מקניון".

לדבריהם, "כלל המתפללים אצלנו ואנו בטוחים שגם בשאר הקהילות, חרדים ממגיפת הקורונה ואין ספק שההקפדה כל כללי הזהירות תתבצע במלואה תוך כדי הכוונת והשגחת הגבאים בכל קהילה ובכל בית כנסת".

בקבוצה ייעודית שהוקמה עם עשרות מהגבאים, הם בוחנים את דרכי הפעולה להמשך, בהם קיום הפגנה או עריכת קבלות שבת המוניות ברחובה של עיר.

במקביל, ל'כיכר השבת' נודע כי עו"ד ד"ר יחיאל וינרוט בוחן את האפרות המשפטית להגיש עתירה לבית המשפט בגין אפליית המתפללים בבתי הכנסיות.

יועץ התקשורת מני חדד המשמש כגבאי בית-כנסת בירושלים מצביע בשיחה עם 'כיכר השבת' על הסיבה לעיכוב בפתיחת בתי הכנסת. לדבריו, הפוליטיקאים החרדים חוששים לטפל בסוגיה הרגישה בשל טראומה שהם נושאים מתחילת ימי הקורונה, בהם הואשם הציבור החרדי כמי שמזלזל בהנחיות.

דוחות למתפללים בבית כנסת (צילום: דוברות המשטרה)

הגבאים מציעים את המתווה הבא לפתיחת בתי הכנסת, בכפוף לקבלת תו סגול על ידי משרד הבריאות - כמו העסקים והחנויות שפתחו את שעריהם.

"אנחנו סבורים שרוב רובם של גבאי בתי הכנסת הם אנשים אחראיים, מודעים לסכנות ויכולים להתנהל בפתיחת בתי הכנסת תוך שמירה על הכללים שיקבעו", הם אומרים ומדגישים כי אין הבדל בין כולל אברכים שאפשר לפתוח - לבית כנסת שאסור.

הם מציעים מספר כללים בהם חיוב חיטוי ושמירה על כללי ההיגיינה, הקפדה מלאה על כל המתפללים שיחבשו מסיכות וישמרו על מרחק של 2 מטר, אי שימוש בספרים ציבוריים אלא כל מתפלל יביא סידור וחומש מהבית.

עוד הם מציגים פתרונות לשמירה על מרחק מהבעל קורא בזמן קריאת התורה, הוצאת ספר תורה על ידי לבוש בכפפות והגבהה וגלילה על ידי 2 בני משפחה גרעינית.

כעת הם מקווים כי פנייתם תתקבל וכבר השבוע יחליטו על פתיחת בתי הכנסת - אחרת, הם מאיימים כאמור בהחרפת הצעדים, הפגנות ופניה לבג"ץ.

תוכן שאסור לפספס
29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
מה יהיה עם כל אוספי הכספים. הם לא מתפללים קבועים
זלמן17.05.20
22
בתור גבאי בית כנסת אני מאוד מפחד לפתוח את בית הכנסת שלנו.לצערי מגיעים אנשים בני 80+ יראי שמים ת"ח ללא מסכה. אנשים לא ממש מקפידים על הכללים. בין העולה לתורה לבעל קורא הצבנו מחיצה שקופה שמונעת קירבה ביניהם. אנשים לא ממש מקפידים על 2 מטר בין אחד לשני. יש כאלו שמתפללים במניינים אחרים ששם ממש לא מקפידים
שמעון17.05.20
21
גם בבתי הקולנוע אתם באים גם בקניונים אתם באים 👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹
לאה17.05.20
הגיע הזמן להפסיק לזלזל בציבור שמרי התורה ולא דומה דין בית כנסת שמשרת ציבור של מאות לבית כנסת שיש בו מנין מצומצם... איפה החכים הנבחרים למה לא שומעים מהם בנידון
A,B,R17.05.20
ואיך בדיוק תחלק בין כנסת של מאות מתפללים למניין מצומצם? התפילה בגדול עולה יותר טוב מהקטן?
sh17.05.20

הצגת כל התגובות

20
1.על מנת לפתוח את בתי הכנסת חייבים הרבנים לצאת במכתב ובפסיקה שחובה להגיע עם מסיכה למניין וחובה להישמע לגבאים. 2. המשטרה תסתובב בבתי הכנסיות וכלאדם ללא מסיכה יקבל קנס על סך 500 ש"ח אשר יכלול צו הרחקה מבית הכנסת לחודש!!! הגבאי שכתבו עליו בבית הכנסת מפסגת זאב צפון - ירושלים הוא מוכר ל
בבאי17.05.20
19
חייבים לראות את הגבאי הוותיק מפסגת זאב צפון שמקפיד מאוד על הכללים ולא דופק חשבון לאף אחד !!! באת ללא מסיכה מקומך לא במניין!!!!
בבאי17.05.20
בס"ד לא על מקום זה ככה. בהרבה מקומות חלק באים בלי מסכות לא ממושמעים למרות שהגבאי אומר להם. וכ שיפתחו את בתי הכנסת יהיה יותר גרוע.
אברהם17.05.20
18
ממי בדיוק ח"כ החרדים בטראומה. מהתקשורת החילונית? גם ככה הם יורדים עליהם כל הזמן, ומאידך זה לא ציבור המצביעים שלהם. או אולי מהציבור החרדי שח"כ הצטרפו למקהלת התקשורת החילונית בעד הסגר. אז הגיע הזמן שיתקנו את המעוות ויפעלו לפתוח את בתי הכנסת. מסקנה: ח"כ החרדים חוששים יותר מהתקשורת החילונית, הרי הציבור
אלי17.05.20
17
המתווה לפתיחת בתי כנסת חייב להיעשות באלו התנאים בלבד; א. רק בתי כנסת קהילתיים יפתחו ולא שטיבלא׳ך. ב. בתי הכנסת יפתחו רק ל-3 שעות ביום לצורך תפילות בלבד בלי ללמוד שם למעט לימוד הדף היומי ו/או שיעור יומי קבוע. ג. בית הכנסת יחיל 25 מתפללים קבועים בלבד תוך שמירה על מרחק 2 מטר בין מתפלל אחד לשני ולא תתאפ
נטע17.05.20
16
נמאס לנו מהנציגים שדואגים לעצמם לתפקידים ולא ממלאים את תפקידם בשטם תחום. כאן אנחנו צריכים להתקהל ולהפגין ולא לשתוק. כן צריכים כבר לפתוח את בתי הכנסת. ובקשר למציגים שיחפשו אותהו בבחירות. עדיף ממשלה בלי חרדים אם הם כאלה שלא עושים מלאכתם נאמנה
נמאס מהנציגים בכנסת17.05.20
15
תבינו, אי אפשר לפתוח בתי כנסיות, כי המוסלמים ירצו לפתוח מסגדים. תנו לרמאדן לעבור....
רמאדן17.05.20
14
רק דיברתם הרגע 15:57 המל"ל אישר פתיחת בתי כנסת עם מושב אחד ריק בין אדם לאדם!
יצחק לוי17.05.20
13
מסכנים כבר חודשיים שלמים שלא נותנים להם כבוד ולא מקבלעם טיפים. אויי כמה עצוב לראות איך אצל החרדים הכל זה כסף וכבוד. אם היה להם טיפת יראת שמיים אמיתית הכל היה נראה אחרת.
רפי17.05.20
12
קניונים הם מקומות מראש לא ישרים, אין מהם תביעה גדולה כמו מגבאים ועוסקים בצרכי ציבור, באמונה
רב קהילה 17.05.20
11
האם בבתי כנסת ישמרו על הכלל הבסיסי החשוב לנקות כל זמן קצר את השירותים אני מאוד מאוד מסתפק בזה בכלל אני לא מצטער על זה שאיני חייב לשרוף שעות שלמות או לחכות עד שיש מנין או גרוע מכך לכחות עד שהנערוויסטים יסיימו שמונה עשרה אין לי טענות על מי שמאריך בתפילה כי הוא מבקש הרבה מהקדוש ברוך הוא אני שולל כאלו ש
ג'פרי17.05.20
בול בשבילך ללכת לבית כנסת קונסרבטיבי, שירותים נקיים , לא מחכים לנערוון וקצת מעניין...
יצחק לוי17.05.20
10
לפתוח בתי כנסת !!! אין מצב שייפתחו קולנוע ומסעדות ובית כנסת לא ?! שבגרמניה מותר ללכת למסגד ...........
דן 17.05.20
9
אף אחד לא ישקר אני אולך להיתפלל אף אחד לא שומר על מרחק שתי מטר חמישים אחוז מהמיתפללים לא שמים מסיכה ושום גבאי לא מחטה אז דייי אם הבילבולי מוח ליפתוח בתי כנסיות לצערינו יש הבדל בין קניונים לבין בית הכנסת בקינון שומרים על הכללים ואילו בבית הכנסת לא לצערנו ועובדות בשתח אף אחד לא יכול להיתווכח אם מציאות
תאכלס בבית הכנסת אף אחד לא שומר 17.05.20
אף אחד לא שומר בשום מקום. ראיתי מאות תמונות בקניונים,תחנות,חופים,גינ אחד לא שומר אפילו לא 20 ס"מ ובטח לא מסכה
יצחק לוי17.05.20
8
מספר 4 תשלח את אותו מתפלל למארי תימני שילמד אותו איך לבטא את האותיות והמילים ובזה בטוח יזכה לצינון בגיהנם אצל התימנים הכל יוצא חלק מאוד
יעקב 17.05.20
7
אם משרד הבריאות מרשה ל30 ילדי גן להיות ביחד 6 שעות בתוך כיתה של 30 מטר מרובע אז מה הבעיה לפתוח בתי כנסת?
לוי17.05.20
6
יש בתי כנסת שיהיה טוב אם יישארו סגורים. הרבה שחיתויות, ירדפו כבוד. גברים שדואגים לעליה לתורה רק לחברים שלהם, ותרומות נכבדות של אנשים תמימים, שהגבאים רק הם יודעים לאיפה הכסף הולך. יש גבאים שאינם שומרי מצוות כראוי, והם בעלי הבית. הם יחליטו מי יהיה הרב, ומה הוא יגיד. תשאירו סגור!
רב קהילה17.05.20
נכון מאוד ולכן העסקים והקניונים שאין שם שום שחיתויות והם כולם ישרים כמו סרגל ישארו פתוחים...
יצחק לוי17.05.20
5
אני לא מבין המסעדות פתחו אתמול את שעריהם ללא שום אישור ( מדובר בעשרות) החופים היו מפוצצים גם הגינות באלפי אנשים ללא שום ריחוק וללא מסכות. תהיו גברים ותפתחו את הבית כנסת!
יצחק לוי17.05.20
4
אם יפתחו-ידאגו להמשך במרפסות למבוגרים?
עריבים זה לזה17.05.20
3
ככה זה כשמכורים לבלבולי השלטון. מתעוררים מאוחר מדי.
מזל טוב. נזכרו. מה שבמאה שערים הבינו מהה17.05.20
2
לבית כנסת אין אבא, אין אחראי, שנוטל את כל האחריות על הכתפיים שלו, הגבאי של הקוגל אין לו שום סמכות, לא לסלק מישהו ולא לקבל קנסות אם יש הפרות סדר, לכן יהיה חתיכת בלגן... בשונה מקניון או חנות וכו'.
חרדי17.05.20
1
תבואו למאה שערים, בוכרים, גאולה וכו' בירושלים - ותלמדו מה זה להיות גברים ולא להתבכיין. אנשים פשוט קמו ופתחו את רוב בתי הכנסת בלי לשאול אף אחד. כי אם שואלים את אלה שמחליטים עלינו בחודשים האחרונים ללא שום היגיון, חוק או ביקורת כלשהי - אז בתיה"כ יישארו סגורים ללא הקצבת זמן בכלל. וכל זה בשעה שבת"א המסעד
א. הרשקוביץ17.05.20
אולי גם יעניין אותך
קורונה - כל המידע בכיכר השבת
ש

פרויקטור הקורונה: "האוכלוסייה הבוגרת חייבת להתחסן"

כיכר בשיתוף משרד הבריאות | מקודם

גם בישראל

גל חדש? עלייה בתחלואה בשני תתי זני האומיקרון החדשים

כיכר השבת | 23.10.22

הגל בירידה

קורונה: מספר החולים הקשים ממשיך לרדת

כיכר השבת | 20.07.22

בשבוע הבא

מבצע החיסונים לתינוקות עד גיל 5 - מתחיל

כיכר השבת | 18.07.22

BA.2.75

נגיף הקורונה: חזרו מחו"ל עם תת הזן החדש

דוד הכהן | 17.07.22
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

בקבוצות הסיכון בלבד

מנכ"ל משרד הבריאות אישר חיסון לפעוטות

כיכר השבת | 05.07.22

הגל השישי

המספרים ממשיכים לטפס בישראל ובעולם

כיכר השבת | 27.06.22

בורלא: חיסון התינוקות שלנו יעיל ב-80 אחוז

כיכר השבת | 26.06.22

הגל השישי

10,785 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה

כיכר השבת | 22.06.22
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

הגל השישי

מספר המאומתים לנגיף הקורונה מטפס עוד

כיכר השבת | 21.06.22

הגל השישי?

שיא של חודשיים וחצי: יותר מ-10,000 חולים

מישאל לוי | 20.06.22

צעד גדול לאישור ה-FDA

בקרוב: חיסוני קורונה - גם לבני חצי שנה

דוד הכהן | 16.06.22
ש

נתון מבהיל

מאוחדת: קרוב ל-90% מהחולים בגל הנוכחי - לא מחוסנים

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם
ש

תוצאות מפתיעות

עליה חדה בשיעור ההדבקות החוזרות בקורונה

כיכר בשיתוף לאומית | מקודם

שובה של הקורונה

משרד הבריאות אישר 'בוסטר' גם לבני 5-11

דוד הכהן | 14.06.22

מחקר גילה

תסמיני הקורונה נמשכים במשך כשנה וחצי

כיכר השבת | 06.06.22

בעקבות הירידה בתחלואה

פרויקטור הקורונה: בקרוב יבוטלו הבידודים

כיכר השבת | 31.05.22
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

בהחלטת השר

בשורה משמחת לטסים: חסל סדר המסיכות

כיכר השבת | 17.05.22

למרות הירידה בתחלואה

בדיקות ה-PCR בנתב"ג הוארכו ב-10 ימים

כיכר השבת | 09.05.22

שגרת קורונה

התחלואה נמשכת עם ירידה בחולים הקשים

כיכר השבת | 02.05.22